Verweerde koplampen helder maken met tandpasta

R.Heikamp

Forumguru
Goede avond

Ik had een vraagje.
Op youtube kom ik met regelmaat filmpjes tegen van auto's met verweerde koplampen, die worden gepoetst met tandpasta.

Ze zien er in de filmpjes werkelijk als nieuw uit.

Mijn vraag is heeft iemand op dit forum hier ervaringen mee, en kan het de koplampen blijvend beschadigen?
 

EdK

Forumguru
worden je tanden ook dof door tandpasta ??
Tandpasta heeft een heel fijn schuur / polijstmiddel
Dus gewoon proberen en huiver je toch dan ff beginnen in een hoekje.
 

Cordoba

Forumguru
Als het goed werkt, beschadigt het je koplampen .....

Ik zal het uitleggen, je probeert het zelfde te doen als het polijsten van je koplampen. Daarbij haal je allereerst de beschermende UV-coating van het plastic, en vervolgens het doffe laagje verweerd plastic. Het beschadigt dus inderdaad je koplampen als het werkt, maar dat is de bedoeling. Als het voor elkaar is, moet je wel de koplampen continue beschermen tegen UV-stralen, omdat UV-licht (deel van het gewone zonlicht) het plastic versneld laten degraderen, met het doffe effect. De simpelste methode om te beschermen is gewoon in de wax zetten, afhankelijk van de wax die je gebruikt en de behandeling ervoor moet je dit om de zoveel weken/maanden herhalen. Als je de koplampen vóór je ze in de wax zet, ontvet met bijvoorbeeld alcohol, blijft de wax langer en beter zitten.

Overigens zijn er ook zogenaamde headlight restoration kits van diverse merken, met schuurpapier in verschillende groftes, polijstmiddel en een bol of kegel om op een boormachine te zetten en zo de laatste stap te doen.
 

s-line

Forumguru
Wij restaureren ze tegenwoordig ook zeg maar, dan worden ze geschuurd(machinaal) met zeer fijn schuurpapier "3000" totdat de coating eraf is en daarna weer gelakt met autolak. Volgens mij doen de meeste schadebedrijfen dit!
 

leo442

Forumguru
Er zijn speciale restauratie setjes te koop waarmee je ook weer een coating opzet na het polijsten. Er zijn inmiddels ook genoeg kleine bedrijfjes die dit voor je kunnen doen.
 

Antera

Donateur
Het is goed zelf te doen maar word idd op internet nog al eens eengeboden voor een paar tientjes en kan je erop wachten

maar snap best dat je het zelf wilt doen.

Er word inderdaad tegenwoordig bij een goed bedrijf meteen een blanke laklaag overheen gezet zoals S-line zegt
 

van_der_P

Senior Member
Je kunt het allicht proberen, als het mislukt ben je alsnog aan de beurt voor nieuwe lampen. Dus heb je eigenlijk niets te verliezen. Als de lampen echt dof zijn is het een APK afkeur. En bij een beetje dealerbedrijf zijn dat dan meteen een set nieuwe lampen. Want men gaat echt niet zitten te klooien met schuurpapier en polijstmiddelen.
 

CDK

Forumguru
@ van_der_P, de dealer wil verkopen, dus die zal nieuwe willen monteren idd, maar het kan wel degelijk anders/goedkoper blijkt.
@s-line als ik naar jouw auto kijk ben je erg perfectionistisch :) zou je het zelf ook polijsten en spuiten, of zou je voor nieuwe units gaan?

Greetz Corné
 

van_der_P

Senior Member
Een koplamp van Hella kost in de after-market handel voor mijn Fabia ongeveer € 250,-- per stuk. Dan moeten ze ook nog gemonteerd worden. Voor dat geld kun je gerust de 'glazen' polijsten.
Als je dit bekijkt is het helemaal niet vreemd dat een dealer klanten verliest.
 

s-line

Forumguru
@ van_der_P, de dealer wil verkopen, dus die zal nieuwe willen monteren idd, maar het kan wel degelijk anders/goedkoper blijkt.
@s-line als ik naar jouw auto kijk ben je erg perfectionistisch :) zou je het zelf ook polijsten en spuiten, of zou je voor nieuwe units gaan?

Greetz Corné
Ik zou ze spuiten!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kiswum

Forumguru
Aangezien ze dof zijn, kun je er toch niet meer schade bij aanrichten.
Wat zijn de alternatieven:
Nieuwe koplampen beginnen vaak vanaf 150 euro per set.
"Tuning"koplampen beginnen vaak vanaf 180 euro per set.
Je kunt ze ook polijsten voor 40 euro per koplamp.
p.s. 2e hands heb ik nooit gevonden in de omgeving van Eindhoven

Ik heb het geprobeerd en dit was mijn resultaat na zo'n 30 minuten met de hand boenen op 2 koplampen. Er is een verschil zichtbaar, maar het is nihil. Het gaat dus echt niet zo snel als op de youtube filmpjes, maar ik geloof wel dat het kan.
(dit was het resultaat met Colgate)
Tandpasta-skoda.jpg
 

Kiswum

Forumguru
Worden glazen koplampen dan dof?
Bij mijn Fabia uit 2001 werd gewoon kunststof gebruikt ivm kostenbesparing bij Skoda. Het nadeel is dat ze vrij snel dof worden.
Mijn koplampen kwamen op deze manier overigens "gewoon" door de keuring, wellicht gaven ze genoeg licht met bouwmarkt koplampjes erin.
 

Michelv.

Forumguru
De glazen, maar met het handje zou ik er zelf nooit aan beginnen. Met de machine is het best nog wel een klus namelijk.
 

Ronnie

Forumguru
Met de polijstmachine en een set 3M Scotch polijstmiddelen ongeveer een kwartier per kant........

(het is trouwens geen glas meer, tegenwoordig zijn de koplampen bijna allemaal van Polycarbonaat)
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn van diverse merken gewoon kits op de markt (kosten grofweg 35 euro), o.a. van Meguiar's en Mother's, daar zit géén lak bij om de lamp opnieuw te coaten, bovendien is de vraag of je zo'n coating wel wil (zal ik straks uitleggen). Bij zo'n kit heb je schuurpadjes in verschillende grofte, en chemisch/mechanisch polijstmiddel (combi dus), en vaak ook iets van een bol of kegel voor de laatste stap, die bol/kegel kun je op een gewone boor of accuboor zetten voor de machinale nabewerking. Wat anders ook een optie is: met een DAP (Dual Action Power), dat is een excenter-machine de koplamppolijsten, en dan krijg je 'm netjes (als het tenminste geen schade is aan de binnenkant van de lampunit, dat komt ook voor door kapot geklapte bolletjes, of door onhandige schoonmaakactie van de binnenkant van de lamp.

Coating verhaal:
als je er een coating opzet, heeft dit invloed op de reflectie van het licht. Welke kleur licht er nu precies gereflecteerd worden (dus niet buiten de koplamp komen), is afhankelijk van de volgende zaken:
- optische dichtheid van het gebruikte plastic van de koplamp
- optische dichtheid van de coating (kan voor hetzelfde materiaal ook nog varieren afhankelijk van de aanbrengmethode, en omstandigheden)
- de hoek waaronder het licht door het 'glas' komt (afhankelijk van het ontwerp van de auto, 40 jaar terug was dit bijna altijd gewoon recht, maar juist door het plastic is ook de vormgeving van de koplamp veranderd). Die hoek kan over de lampunit nog flink varieren, afhankelijk van het model. Een mooi voorbeeld van het laatste is het blauwe licht dat je vaak lijkt te zien als je wat meer van de zijkant naar Xenon lampen kijkt.

Het gevolg van al deze variabelen is dus, dat een beetje onzeker is, of niet juist belangrijke lichtkleuren worden tegengehouden, of dat de kleur van het licht dat op de weg valt, sterk afhankelijk is van de plaats waar het door de koplamp komt (dus een egale weg, lijkt kleurverschil te vertonen, zeker bij winterse omstandigheden als je wil zien of het wegdek afwijkingen vertoont, een groot nadeel). Ik heb jarenlang optische coatings gemaakt, voor allerlei toepassingen, dus ik weet waar ik het over heb.
 

turboturbo

Forumguru
Ik had ook juist ergens gelezen dat nu juist die coating ervoor zorgt dat de boel verweert / dof wordt onder UV licht. En dat je die coating ná behandeling beter niet kunt toepassen....

Overigens zinspeel ik ook al een tijdje op deze klus. Ik kijk al een tijdje uit naar een 2e hands setje koplampen die ik dan rustig in de schuur kan behandelen / opknappen, waarna ik ze dan kan wisselen...
 

floyd2

Forumguru
Zoals Cordoba al aangaf,die coating is belangrijk omdat die uv-licht blokkeerd zodat de plastic inhoud van je koplamp niet verweerd.
Dus hou het minimaal bij met autowas.(alhoewel ik me afvraag of dat net zo goed werkt als een coating maar alle beetjes helpen)
Het voordeel is ook nog eens dat ze wat schoner blijven als ze zo mooi gepolijst zijn.:jaja:
@turboturbo,het is inderdaad die coating die zo vergeeld.
 

turboturbo

Forumguru
@floyd2 ik begrijp uit de post van @Cordoba dat een coating af te raden is, is dat wat jij ook zegt? En dat je ze beter minimaal met autowas bij kunt houden?
 
Bovenaan Onderaan