Vervangen batterij sleutel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElScorpione

Forumguru
De dealer vertelde mij dat ze de batterijen bij elke 30.000 beurt wisselen (in mijn geval dus ieder jaar) omdat deze voortdurend een signaal uitzend en de ervaringen leren dat ze na een jaartje meestal wel leeg zijn. Dus ik heb hem ook laten vervangen. Werd er zelfs van tevoren over gebeld om toestemming te geven :D
 

fanSkoda-VW

Donateur
Tja, dit is het Octavia deel. Maar ik ga er maar van uit dat sleutels sleutels zijn, ongeacht het Skoda type auto.

Na bijna exact 1 1/2 jaar gereden te hebben in mijn F3C krijg ik op het maxidot-display dat de batterij op overlijden staat. Bij beide sleutels.
Dus een setje Varta batterijen gehaald, CR 2025.
De sleutelbaard open geklapt, en met de andere sleutel in de gleuf de kap los geklikt en verwijderd.
De batterij klaargelegd en met een puntig voorwerp de oude batterij verwijderd, en onmiddellijk de nieuwe batterij te rusten gelegd in haar nieuwe bedje. De kap weer op de sleutel gedrukt.
En zo ook de 2e sleutel gedaan.
Bij de auto gekomen bleek alles normaal te werken, ontgrendeling en de sleutelherkenning om te kunnen starten met de sleutel op de stoel naast mij.
Geen enkel probleem dus.

Bij batterijcontrole met een apparaatje daarvoor bleken beide batterijen nagenoeg leeg te zijn.
Vermoedelijk inderdaad omdat er continue een signaal uitgezonden wordt.
Bij de F1C uit 2005 wordt de batterij alleen belast bij het signaal openen of sluiten. Ik denk dat dat idd het verschil is.
Ik vraag me alleen af of er niet de een of andere grapjas dat continuesignaal kan oppikken en zo de auto ontgrendelen. Voor starten zal wss de transponder noodzakelijk zijn.
grts
 

Leasebakkie

Nieuw lid
Dat continue signaal is alleen een baken dat door de auto ontvangen wordt. Zodra de auto jouw sleutel 'hoort' stuurt hij een verzoek om de code , ontvangt deze en gaat de auto open. Dat bakensignaal bevat geen informatie om de auto open te kunnen maken.

Overigens is het (zoals met elke sleutel met roulerende code van ongeacht welk merk) niet heel verstandig om met de sleutelknopjes te spelen als je buiten bereik van je auto bent. De roulerende code gaat dan afwijken van die in de auto verwacht wordt. Er is wel en marge maar als jij 10 keeer op de knopjes drukt tijdens het winkelen dan werkt de afstandsbediening niet meer en moet je synchroniseren. Hoe dat bij de Skoda moet dat weet ik niet maar bij mijn 'andere' (Citroen Xsara) is dat ook zo. Even handleiding nakijken hiervoor?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zojuist de batterij van de sleutel vervangen, aangezien ik een melding in het display kreeg.

In de nabijheid van de auto de batterij gewisseld.

Probleem; met de nieuwe batterij wil de auto niet meer ver- en ontgrendelen.

Wel kan ik met de sleutel waarvan de batterij is vervangen de auto starten.

Ik heb de andere sleutel er maar bij gepakt om de auto toch op slot te kunnen doen.

Hoe synchroniseer ik de sleutel met de vervangen batterij weer?

In het boekje (pagina 246) wordt het weer lekker duidelijk verwoord.. niet dus.

Wat dien ik te doen?

IMG_3313.JPG
 

EdK

Forumguru
In het boekje (pagina 246) wordt het weer lekker duidelijk verwoord.. niet dus.
Valt toch wel mee ???

Je drukt een willekeurige toets op de afstandsbediening van je sleutel in. dus ff 1 a 2 sec indrukken.
En dan heb je een minuut de tijd om met je sleutel, in het deurslot je deur te ontgrendelen...
Maw je deur mot op slot zijn voor je er aan begint...

Ik kan er niets anders van maken dat dat de procedure is....
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb geen sleutelgat in een van mijn deuren..

Enige wat ik eruit op kon maken was met 2 sleutels te werken.
1 sleutel die net een nieuwe batterij heeft en ingeleerd moet worden, en de andere als 'functionele' sleutel gebruiken.

Maar helaas, dat werkt ook niet!
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik heb geen sleutelgat in een van mijn deuren..

Enige wat ik eruit op kon maken was met 2 sleutels te werken.
1 sleutel die net een nieuwe batterij heeft en ingeleerd moet worden, en de andere als 'functionele' sleutel gebruiken.

Maar helaas, dat werkt ook niet!

Je hebt een ‘sleutelgat’ achter het klepje van je bestuurders deurklink.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Stond inderdaad 1 pagina verder. Maar of ik er iets mee ben opgeschoten; nee..

Kapje eraf gehaald, en hetgeen beschreven staat gedaan; op een willekeurige knop op de afstandsbediening gedrukt en daarna (binnen 1 minuut) de auto handmatig ontgrendeld.

Daarna doet de afstandsbediening nog steeds niets?!

Er is een Sony CR2025 uitgekomen welke nog 3,0V spanning had.

Er is een Grundig CR2025 ingegaan welke 3,26V spanning heeft.

Ontdekken jullie iets?

IMG_3316.JPG

IMG_3317.JPG

Ook viel mij op dat het lampje op de reserve sleutel wél knippert bij het indrukken van een knopje, maar bij mijn 'originele' sleutel niet.. zou de batterij geen spanning overdragen aan de sleutel?

Ik sta voor een raadsel.
 

boontjeRS

Forumguru
Zonder kessy na 2j exact batterij leeg van de afstandsbediening. 2 euro betaald bij een dealer die ik passeerde. Vervangen inbegrepen :D
 

EdK

Forumguru
Tsja zou bijna zeggen rij ff langs de dealer deze week met je oude batterij er weer in en doe alsof je neus bloed en ff een batterij laten vervangen en meteen laten inleren.
Neem je 2e sleutel gewoon mee , met opmerking "denk dat me batterij leeg is " ....:pardon:
 

widojo

Actief lid
Toch denk ik dat de batterij de boosdoener is, nieuw of niet. Voor de prijs van 1 goede batterij koop je een 5 pack Grundig.
Koop een nieuwe Sony, Panasonic of een ander a-product of rijd naar de dealer.

Is het niet voor nu, dan sowieso voor over een paar weken wanneer deze Grundig alweer leeg is.

Ik neem aan dat je die 3.26V, is overigens best hoog, buiten de AB hebt gemeten.
Zou me niets verbazen wanneer dit gemonteerd veel lager is.
(3V volt voor de lege Sony is ook hoog)

Tip, laat de batterij gewoon tijdens iedere jaarlijkse beurt vervangen. Kost weinig en geen gezeur en zo'n batterij gaat met kessy toch niet veel langer mee dan 1 jaar.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb geen KESSY.

Gewoon 'simpel' klapsleuteltje met vergrendel, ontgrendel en ontgrendel kofferdeksel functie.

Ik weet niet waar ik de plank mis sla, maar een batterij vervangen moet toch niet zo moeilijk zijn?!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook de ervaring dat verschillende Li-knoopcellen bij doormeten vaak nog 3.0 Volt geven, maar zodra je ze even belast komen ze vermogen te kort, dus dat je nog 3,0 Volt meet bij een 'lege' batterij vind ik niet vreemd.

Ook heb je de nieuwe batterij niet ondersteboven gemonteerd voor zover ik kan zien, dus de enige logische verklaring lijkt mij 'slecht contact'. Heb je ook al geprobeerd om de auto op contact te zetten, en dan de knoppen van de sleutel te bedienen? Bij sommige modellen/jaargangen is dat volgens mij een mogelijke synchronisatie methode.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wat je zegt heb ik ook al geprobeerd. Sleutel in contact en op de knoppen gedrukt.

Helaas geen resultaat.

Batterij is inderdaad op exact dezelfde manier gemonteerd als degene die eruit komt.

Ik heb geen gekke dingen gedaan volgens mij waardoor de sleutel beschadigd zou moeten zijn...

Wel raar dat het lampje niet oplicht als ik een knop indruk.
Wellicht te weinig spanning, maar vanmiddag deed hij het nog.
 
Destijds op Ebay voor nog geen 3 euro een strip lithium knoopcellen besteld van 5 stuks. Er bestaan uiteraard verschillende types van de CR2025 net als van ieder ander type knoopcel; namelijk de goedkope zinkkool en de iets betere alkaline of de nog betere lithium cellen.

Deze lithium cellen hebben idd een klemspanning van 3 volt maar dus ook als ze leeg zijn. Zo had mijn schoonvader bij zn Ford ook een lege batterij; op de multimeter was er een klemspanning zichtbaar van 3 volt maar op het moment dat de batterij belast werd (even de multimeter er tussen gezet) zakte de EMK helemaal in onder de 1 volt. Dit dus in tegenstelling als bij alkaline batterijen waar de klemspanning gelijdelijk aan inzakt wanneer de batterij leger raakt.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Bij de Fabia staat ergens in de handleiding:
start de auto door MET de sleutel de startknop in te duwen.
Dus als je geen sleutel moet gebruiken om te starten zou je dat ook kunnen proberen.
Overigens heb ik bij het wisselen van de batterijen (niet in de buurt v d auto) géén problemen gehad.

sterkte & grtsss
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan