Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Bakkertje

Forumguru
Die remlichten van ACC gebruikers gaan ook aan door andere weggebruikers die na het inhalen (te) krap voor de ingehaalde auto weer invoegen. En, ja, de gevoeligheid/veiligheidsafstand van een ACC is instelbaar, de mijne staat op een kleine 2 seconden, kennelijk voor veel andere bestuurders teveel.....daar passen zij dan nog "veilig(?)" tussen.

Ahaa, dus jij remt dan helemaal niet of je duw het gat dicht zodat die ander er niet tussen kan? (en moet dan alsnog remmen)
 

Canon-Eye

Forumguru
Gas loslaten heeft ook voldoende effect.
Das war einmal... die gedownsizede turbotorretjes - diesel of benzine, maakt niet uit - zeilen tegenwoordig eindeloos door. En ik kan het weten, want na 7 jaar een Fabia Greenline rij ik nu alweer 4 jaar een 1 liter TSI en ik merk dat bij elke rit opnieuw. Een afstand van 700 meter met gas los is amper voldoende om van 80 km/u af te zakken tot 50.
Dus inderdaad, om echt te vertragen móét je wel (bij)remmen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@BJF Terugschakelen vergt sowieso meer actie dan even wat afremmen, zowel bij een handbak als bij een automaat.
Bovendien helpt het weinig: bij een lange afdaling van een procent of 6 in Noorse fjordentunnels liep de Fabia Greenline zelfs in de 3e versnelling gewoon dwars door de remmende motor heen en moest ik steeds opnieuw vanaf 100 stevig afremmen tot 60 of zo. Dezelfde helling naar boven deed hij fluitend in de 4e en bij voldoende toeren (2000-2200) ook nog wel in de 5e...
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ik lees alles en kan er weinig aan toe voegen. De ACC vind ik niet echt prettig. Als een auto vlak voor me in m'n rij duikt gaat de Scala hard remmen terwijl ik in het display waarneem dat dat de vogel (gelukkig) gas blijft geven en binnen paar tellen weer op de ingestelde ACC afstand zit. Degeen achter me vervloekt me wss omdat ik (de auto) onnodig geremd heb.
Tja & zucht: mensen.... Computers.... Toch lijken ze op elkaar?
Ik denk dat ik tóch de CC prefereer.

Grtssss
 

hemi24

Forumguru
Blijf het raar vinden, dat iedereen het normaal vindt dat je bij een gewone CC, deze af en toe (tijdelijk) even uitzet, maar dat een hoop mensen blijkbaar niet kunnen anticiperen bij gebruik met ACC...
Door even de voet voorzichtig op het gaspedaal te plaatsen, kun je onnodig remmen heel simpel voorkomen...
Op die manier heb je weinig last van iemand die (te) kort voor je invoegd!
 

Captain Hook

Forumguru
Precies wat je zegt @hemi24 !
Blijkbaar is zelf een beetje nadenken en anticiperen tegenwoordig teveel gevraagd. :koffie:

Zo schijnen de richtingaanwijzers van menige auto bar slecht te functioneren. Het lijkt wel alsof dit bij nieuwe/dure auto's nog extremer het geval is... :shutup:
 

Eltjo

Forumguru
Jullie schetsen precies wat ik vermoedde beter dan ik omdat jullie weten wat jullie acc doet!
Vooral met dat met een auto die kort voor je gaat rijden je auto gaat remmen met acc gebruik, sla je de spijker op de kop.
Ook de instellingen van de acc zijn niet voor dichter verkeer geschikt, wat nu eenmaal wel vaak hebt in NL.

@Canon-Eye Toch merk ik dat ik vaak niet rem en mijn voorganger(s) wel, ook doordat ik verder kijk dan de auto voor me. Kan ik dat niet, omdat de voorganger b.v. een busje of vrachtwagen is, dan neem ik meer afstand of kies voor de rechter baan die in dat soort gevallen nogal eens meer (kijk)ruimte biedt.
En in de hoogste versnelling (6) van mijn handbak, is de vertraging van gas loslaten dan toch vaak voldoende. Maar ja, ik heb niet voor zo’n gedownsizede motor gekozen. Bij een dsg zal het een ander verhaal zijn... gooit die hem bij gas los meteen naar een hoge versnelling?
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ik denk toch dat ik vaker met het gaspedaal bezig ben om onnodig afremmen te voorkomen dan met CC rijdend.
CC en/of ACC wordt weinig gebruikt denk ik, de dure auto's schijnen het niet te hebben. Die scheuren me voorbij om dan 100 meter verder op de rem te staan.
Of halen me kruipend in, voegen scherp in en laten dan het gas los. Grrrr. Duidelijk ook geen CC of zo ingeschakeld.

Grtsss
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij een dsg zal het een ander verhaal zijn... gooit die hem bij gas los meteen naar een hoge versnelling?
Nee, dat doetie niet - en dat in de eerste plaats omdat er vaak geen hogere versnelling ís...:) want bij steady 80 zit hij al in de 7e. Maar ook in stadsverkeer in 3 of 4 is het niet zo dat hij bij gas los meteen opschakelt. Sterker: als je lang genoeg de tijd (oftewel genoeg ruimte) hebt om uit te blijven rollen zie ik hem in beide gevallen uiteindelijk zelf terugschakelen, passend bij de afgenomen snelheid. Daar ligt het niet aan.
Maar de tijd van de Mercedes 200D W110/W123 - waarin je bij gas los met je neus op het stuur zat :D - is echt wel voorbij...
 

BJF

Senior Member
@BJF : jij rijdt nog met een ouderwets motortype maak ik hieruit op?
@BJF Terugschakelen vergt sowieso meer actie dan even wat afremmen, zowel bij een handbak als bij een automaat.
Bovendien helpt het weinig: bij een lange afdaling van een procent of 6 in Noorse fjordentunnels liep de Fabia Greenline zelfs in de 3e versnelling gewoon dwars door de remmende motor heen en moest ik steeds opnieuw vanaf 100 stevig afremmen tot 60 of zo. Dezelfde helling naar boven deed hij fluitend in de 4e en bij voldoende toeren (2000-2200) ook nog wel in de 5e...
Ik schakel regelmatig even terug met de flippers, bijv. als ik een afrit neem met daarin een bocht. Doe ik dat niet dan ga ik met te hoge snelheid de bocht in en op deze manier hoef ik niet bij te remmen.
Wat dat met het motortype te maken heeft weet ik niet.
 

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje nee hoor,als oud vrachtwagenbestuurder weet ik dat dat ook niet echt helpt, mijn auto remt dan zelf (ACC) vrij plotseling en stevig af.............met remlichten die dan aanflitsen. Mensen die achter me rijden kijken dan wellicht nijdig naar mij, maar ik kan er erg weinig aan doen :arghh:.

Nog maar een keer, dat is de front assist die dan ingrijpt niet de ACC..
Blijf het raar vinden, dat iedereen het normaal vindt dat je bij een gewone CC, deze af en toe (tijdelijk) even uitzet, maar dat een hoop mensen blijkbaar niet kunnen anticiperen bij gebruik met ACC...
Door even de voet voorzichtig op het gaspedaal te plaatsen, kun je onnodig remmen heel simpel voorkomen...
Op die manier heb je weinig last van iemand die (te) kort voor je invoegd!
Ook voor jou nog maar een keer, dat kun je bij een ACC exact hetzelfde doen. Ook ik kan een beetje gas bijgeven. In mijn geval als ik dit zie gebeuren, want ik let natuurlijk gewoon zelf op, druk ik 2x op de knop om de afstand te vergroten. De ACC neemt vervolgens zonder te remmen meer afstand. De andere deelnemer aan het verkeer kan er gewoon tussen en vervolgens pas ik de afstand weer aan .. Het is maar net wat je gewend bent..
 

hemi24

Forumguru
@ bakkertje: dat jo-jo gedrag wat jij veroorzaakt door de afstand te vergroten is dus juist héél irritant en mede oorzaak van file-vorming!
Door de ACC tijdelijk te overrulen door het gaspedaal aan te raken (zonder te versnellen) hou je de doorstroming dus veel constanter…
 

Bakkertje

Forumguru
NEE dus! De vertraging van de regeneratie in stand 2 is al dermate groot dat de remlichten aan gaan, en onder die omstandigheden zal de auto stand 3 van de regeneratie gebruiken.
Ter info, die stand 3 kan ik ook (middels een 'flipper') gebruiken om de auto geheel tot stilstand te brengen.

Gaat de auto piepen met onderstaande symbool?
1657609207101.png
 

Bakkertje

Forumguru
@ bakkertje: dat jo-jo gedrag wat jij veroorzaakt door de afstand te vergroten is dus juist héél irritant en mede oorzaak van file-vorming!
Door de ACC tijdelijk te overrulen door het gaspedaal aan te raken (zonder te versnellen) hou je de doorstroming dus veel constanter…

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Files ontstaan doordat mensen ergens tussen willen en het verkeer daarachter gaat remmen, in mijn geval gaat er juist geen remlicht branden en zorg ik ervoor dat er juist betere doorstroming is. https://rijschoolvanvoorst.nl/files-hoe-ontstaan-die/

Wat jij doet is gas bijgeven waardoor de persoon die van baan wil wisselen moet remmen (met alles wat er achter rijdt). En doordat men geen ACC heeft of gebruikt is de afstand te klein tussen de voertuigen en krijg je een ketting reactie aan remmende auto's. Want als ik met ACC meer afstand neem, moet jij met je normale CC of goed opletten en de CC uitschakelen of remmen -> wordt een file.

Een wereld waarbij iedereen ACC zou hebben en gebruiken zou ideaal zijn, veel minder files.
 

hemi24

Forumguru
Wat jij doet is gas bijgeven waardoor de persoon die van baan wil wisselen moet remmen (met alles wat er achter rijdt).
Wat jij doet is niet goed lezen, of je hebt nog niet alle functies van je ACC geleerd..!

Ik geef geen gas bij, ik overrule alleen de afstandsfunctie van de ACC door mijn voet licht op het gaspedaal te laten rusten, waarbij de auto juist niet versneld.
Zo blijf ik dus dezelfde afstand houden to mijn voorligger en voorkom ik dat ik onnodig vertraag terwijl er iemand (te kort) voor mij invoegd.
 

Eltjo

Forumguru
Files ontstaan doordat te veel auto's op een kluitje rijden. Als er dan maar één een mistlamp zou inschakelen, dan kan de achterligger reageren door te remmen, wat weer versterkt kan worden doorgegeven. En viola, botsingen op, meestal, de linker baan.
In minder dramatische vorm is dat het rups effect in een file.
 
Bovenaan Onderaan