verkeersboetes per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincefra

Actief lid
Jaarlijks een 35 a 40 000 kilometers per jaar ... en van boetes, dat is in 15 jaar tijd:
- mijn eerste week eens te snel gereden (dacht iets van 100 franken nog ...)
- Een jaar later een parkeerboete omdat ik dubbel stond uit te laden en mijn vier lichten had opgezet (dat laatste mag niet ... want mag enkel als je in panne bent)
- zeven jaar geleden ook een parkeerboete in rotterdam - maar dat was bewust. Een klem op je wagen kost evenveel als een overdekte garage en vondt het wel veilig, alsook dan stond ik vlak over de deur van het hotelk waar ik op een event moest zijn. Lekker met de bedrijfskaart betaalt aan de vriendelijke man in zijn bestelwagen (15 € of zo ... )
- eentje (3 jaar geleden) omdat ik geparkeerd stond voor mijn deur een gans weekend ... zelf was ik naar de zee ... zaterdag hebben ze borden gezet dat zondag een fietswedstrijd (kermis koerske ... ) voorbij kwam en dat de weg vrij moest zijn. Thuis gekomen en wagen was weggesleept ... heb de sleepkosten en een boete moeten betalen. Dik van mijn oren gemaakt bij de burgemeester en nu krijgen we altijd een week op voorhand (in gans de gemeente) een bericht waar en wanneer bepaalde beperkingen gelden ... een mooie verbetering. Was me die boete van 15 euro waard - die sleepkosten van 50 euro waren er wel te veel aan ...
- en de laatste 2 jaar geleden bij het inrijden van een dorp ... reed nog 60 km/u aan het bord en daar stonden ze te flitsen ... waar de brave mannen me mooi uitlegden dat je beter 100 meter eerder remt ... (nuja ... ze hebben gelijk maar was toch ook wel een beetje geldwinnerij).

Alle andere boetes zijn van mijn vrouw (en die heeft er +- 1 per jaar wegens verkeerd parkeren ... ) dus voorlopig kan ik niet klagen.

rweersch

Actief lid
Zowel mijn vrouw als ik hebben sinds 1999 geen boete meer gehad. Altijd een radardetector gebruikt, en sinds die verboden zijn hebben we ons gewoon netjes aan de snelheid gehouden. Dus al 11 jaar boetevrij (ook alle andere boetes, zoals parkeren).

Rosinfield

† In Memoriam
Ik in 40 jaar nog geen handvol en dan alleen vanwege enkele km's te hard op in/uitvalweg dorp (bebouwde kom) en een keer dat ik op een rijvak met een rood kruis had gereden zonder daar erg in te hebben.
Parkeerboetes: 1x bij winkelcentrum, keurig kaartje gekocht, maar in mijn zak gestoken ipv op het dashboard (geen pardon)

1x in Amsterdam. Acceptgiro voor parkeervergunning was 1 x in al die jaren niet bezorgd door de post en ik had er dus totaal geen erg in dat ik niet betaald had. Heb nog een omstandige brief geschreven waarin ik dit uitlegde en er op wees dat ik al die jaren altijd trouw betaald had, maar daar had men geen boodschap aan. Ga nu dus maar incasso machtiging regelen als ik mijn Yeti ga aanmelden.

Rosinfield

† In Memoriam
Formeel gezien heeft men in een dergelijk geval natuurlijk gelijk, maar enige flexibiliteit en begrip zouden enorm veel goodwill kunnen opleveren. Zelf heb ik jarenlang klachtenbrieven moeten afhandelen omtrent psychologische selectie waarvoor ik verantwoordelijk was. In verreweg de meeste gevallen was er duidelijk geen enkele grond voor herziening van de beslissing. Een enkele keer kwam het echter voor dat kandidaten een goed en plausibel verhaal hadden en dan schroomde ik ook niet ze het voordeel van de twijfel te geven en niet domweg vast te houden aan de dooddoener "regels zijn regels". Helaas komt tegenwoordig een dergelijke instelling lijkt het wel nauwelijks nog voor en maakt men zich er liever makkelijk van af dan een geval op zijn merites te bezien.

CaseyBasey

Actief lid
Dankzij de toegenomen "mondigheid" van de burger is de taak van uitvoerende ambtenaren en andere publieke dienstverleners er ook niet makkelijker op geworden. Vroeger volstond het i.h.a. voor hen om gewoon het vak uit te oefenen hetgeen al dan niet morrend werd geaccepteerd, tegenwoordig moeten ze daarnaast over goede communicatieve vaardigheden beschikken om zich staande te houden in de wereld van de assertieve en veeleisende burger. Dit vreet tijd en energie en dan ligt de reflex van "regels zijn regels" om er maar vanaf te zijn op de loer. Temeer daar het merendeel alleen maar zeurt tegen beter weten in.

rweersch

Actief lid
Met assertief en veeleisend is niks mis. Helaas zijn veel klagende burgers niet meer objectief als het gaat om de beoordeling van hun eigen gedrag. Als iemand in een smalle straat de auto parkeert, waar dat niet mag, scheld je hem (al dan niet binnensmonds) de huid vol. Echter, als je dat zelf doet, vind je meestal dat je alle recht heb om daar eventjes je auto te parkeren. "Want je bent toch zo weg". Grappig, dat dacht die ander ook.
Maar er zijn ook veel situaties waar politie en parkeerwachters doorschieten. Zo ben ik al twee keer (bijna) beboet wegens het niet hebben van een parkeerkaartje, terwijl ik in een rij bij de parkeerautomaat stond te wachten. Vervolgens ren je snel naar de parkeerwachter, om daaar te zeggen dat je onterecht een papiertje achter de ruitenwisser hebt gekregen, en dan moet je praten als Brugman om je boete versnippert te krijgen. [Zijn naam vragen, exacte tijd noteren, en zeggen dat je direct naar de gemeente hgat om te klagen, wil in dit geval wel eens helpen!] Dat gedrag slaat natuurlijk ook nergens op en creeert bij het volk onbegrip en respectverlies voor de handhavers.

Ik ben daar altijd reeel in. Als ik vroeger gesnapt werd wegens (meestal) te hard rijden, dan betaalde ik dat ook. Tenslotte had ik de regels overtreden, ook al was het maar, na correctie, met 2 km/h. Maar zoals bij de genoemde parkeerwachter, daar ga ik toch eerst heel netjes die persoon er van overtuigen dat ik niks fout heb gedaan. Agressief of grof word ik nooit; de ervaring leert dat koel en zakelijk antwoorden het beste werkt, ongeacht wat de ambtenaar zegt.

CaseyBasey

Actief lid
Ja rweersch, je stond vast wel in je recht bij je conflict met die parkeerwachter, maar dat wist hij/zij niet. Bovendien krijgt hij natuurlijk dagelijks vele mensen op zich afgerend die zeggen dat ze er net stonden en nog een kaartje moesten kopen. Moet hij die allemaal dan maar direct geloven?

corsaar

Senior Member
Moet hij die allemaal dan maar direct geloven?

Nee zeker niet CB maar hij heeft toch ogen en kan zien wie er wel of niet bij de parkeerautomaat staat.
Vanmorgen mijn Cameralens opgehaald aanschafprijs 700 euro
vrijwel nooit gebruikt omdat ik meerdere lenzen heb,kostenvan de reparatie 190 euro
Dus ik zeg tegen de dame maar hij is pas 25 maanden oud en er is niets mee gebeurd. Betalen of inleveren zij de dame van NIKON.
Ik herinnerde me toen de tijd dat ik zelf garantie moest geven op produkten dat veel mensen per definitie liegen c.q onder de betaling proberen uit te komen.
Soms zag ik dat er bijna een truck met oplegger overheen gegaan was
en dan nog zeggen er is niets mee gebeurd.

Alles heeft twee kanten !!

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat is ook zo en daar zal het dan ook wel door komen dat men niet eens meer de moeite neemt om zich af te vragen of het heel misschien zo zou kunnen zijn dat het om een bijzonder geval gaat waarvoor enige coulance zeker niet ongepast zou zijn. Ik ben er verder ook direct overheen gestapt hoor en heb er geen nacht slecht van geslapen. Maar jammer vind ik het wel.

rweersch

Actief lid
Ja rweersch, je stond vast wel in je recht bij je conflict met die parkeerwachter, maar dat wist hij/zij niet. Bovendien krijgt hij natuurlijk dagelijks vele mensen op zich afgerend die zeggen dat ze er net stonden en nog een kaartje moesten kopen. Moet hij die allemaal dan maar direct geloven?
Ja. Als jij bij een parkeerwachter staat, met een kaartje van nog geen minuut oud, dan heeft de burger gewoon gelijk. Dat gelijk krijg je ook als je gaat klagen bij de gemeente en een parkeerkaartje van dat tijdstip kunt overleggen. In dit geval zag de wachte me overigens ook vanaf de parkeerautomaat komen, waar nog steeds een lange rij stond. Dan is de kans dus groot dat je meerdere mensen een onterechte boete geeft.
Dit is gewoon een voorbeeld van het geval waar je als burger gelijk hebt, maar de handhaver vaak lastig kan beoordelen of dat zo is. In geval van gerede twijfel behoort de burger gewoon gelijk te krijgen. En "juridisch" / gemeentelijk gerommel om parkeerkaartjes staat al helemaal bekend om deze problematiek.

CaseyBasey

Actief lid
Rosinfield: dat voorbeeld van die acceptgiro van jou vind ik iets anders liggen. In die situatie is er een schriftelijke correspondentie en kan er makkelijker met wat meer distantie naar de zaak gekeken worden. Coulance was hier zeker een optie.

Bij adhoc confrontaties in de boze buitenwereld verloopt communicatie op andere wijze en worden m.i. hoge eisen gesteld aan taal, toon en beoordelingsvermogen tijdens min of meer emotionele twistgesprekken.

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is zeker zo! Ik zou een ieder dan ook willen aanraden om in dergelijke gevallen (confrontatie met "orde-handhavers" e.d.) eerst een paar x diep adem te halen en dan bewust niet primair emotioneel te reageren. Dat werkt alleen maar escalerend en je gelijk haal je er zeker niet mee. Het werkt vaak veel beter om juist heel rustig en vriendelijk te blijven. Idem dito en nog belangrijker voor je lijf en leden in het geval van confrontatie met verhitte mede-verkeersdeelnemers bij conflict-situaties in het verkeer. Vroeger had ik ook de neiging er in mijn drift meteen blind in te vliegen, maar wijsheid komt blijkbaar idd met de jaren. Tegenwoordig blijf ik altijd rustig en vriendelijk (aan de buitenkant in elk geval) en/of zeg iets totaal onverwachts over het weer of zo. Werkt gegarandeerd!

CaseyBasey

Actief lid
Het lijkt wel of ik met de jaren steeds meer primair reageer. In de kern ben ik heel erg verlegen en misschien heb ik dat voor een deel op verkeerde wijze overwonnen...

Overigens heb ik in al die jaren dat ik auto rijd en motor reed maar een paar boetes gehad. Als ik het me goed herinner 1x voor parkeren zonder betalen, en 2x voor een (geringe) snelheidsovertreding waarvan 1x in Duitsland.
Mijn brommer is ooit wel in beslag genomen. Die kon ik weer ophalen nadat ik een flinke boete had betaald en de politie de carburateur (17 mm ipv 10) en een tandwiel eraf had gesloopt.

Rosinfield

† In Memoriam
Toch zou ik het je echt aanraden. Let wel, het is ook wel degelijk de 1e reactie die ook in mij opkomt, dat gaat haast automatisch. Maar je moet dan juist heel bewust denken, nee wacht even, niet doen en dan uit een ander vaatje tappen. Dus je moet er wel moeite voor doen, jezelf het aanleren. Dat leren die orde-handhavers, loket-werkers, conducteurs, etc. trouwens zelf ook, de-escaleren. Want je zult maar net de verkeerde treffen.........

CaseyBasey

Actief lid
Dat is natuurlijk goede raad, maar je moet niet denken dat ik voortdurend primair en emotioneel reageer op orde-handhavers etc. Ik heb daar gewoon nooit een conflict mee! (Afkloppen...)
Het is meer in de gewone sociale contacten dat ik er eerder iets uitfloep dan vroeger.

Rosinfield

† In Memoriam
o, ja, maar dat heb ik ook wel! Dat je gewoon direct zegt wat je ergens van/over vindt, ook al is het in veel gevallen misschien enigszins ongebruikelijk om het zo direct te brengen. Zoiets bedoel je, waarschijnlijk. Bij sommige mensen merk ik zelf vaak dat ik dat bewust doe om een beetje te provoceren, zoals mijn schoonmoeder. Heb ik verder een prima verstandhouding mee, hoor!

CaseyBasey

Actief lid
Ja precies! Ook bij mijn schoonmoeder, alleen werkt dat tegenwoordig niet meer omdat ze behoorlijk doof aan het worden is.

Rosinfield

† In Memoriam
Ha, ha, wel zo rustig, natuurlijk. Sommige mensen roepen het idd bij me op om te provoceren, ga dan soms zelfs een extremer standpunt verdedigen dan ik eigenlijk inneem. Meestal als ze iets in mijn ogen ontzettend doms beweren met een enorme stelligheid (zoals mijn schoonmoeder dus ook regelmatig doet). Maar goed het ging over verkeersboetes, he?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan