verkeersboetes per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Bart G: We houden er weer mee op hoor! En ik acht het zeker niet ondenkbaar dat we nog eens bij elkaar op de koffie gaan. Idd erg onsportief om zo'n controle niet van te voren aan te kondigen! Ik snap dat soort dingen nooit, net als laatst die enorme ophef over het grote aantal boetes uitgedeeld op de A1, belachelijk ook dat je daar maar 70 p/u mag! Die wegwerkers kunnen toch wel een beetje uit hun doppen kijken?

De traject controle mag dan niet aangekondigd zijn, maar er geldt natuurlijk altijd een maximum snelheid en daar dien je je gewoon aan te houden. Zo simpel is het. Uiteraard kun je besluiten dat niet te doen, maar dan loop je kans op een boete. It's all in the game!

corsaar

Senior Member
Mijn hoogste boete was 125 euro (parkeren op een plaats met nummerbord voor slecht ter been zijnde personen)
Het bordje stond naast het parkeervak, waardoor ik me vergist heb.
Ik zou nooit bewust op een gereserveerde plaats gaan staan.
Dat ligt anders met mensen die 900.000 euro per jaar verdienen.
Die hebben "soms" lak aan regels en nemen de boete voor lief.
Helaas is het niet mogelijk deze bruten anders aan te pakken.

CaseyBasey

Actief lid
....
Helaas is het niet mogelijk deze bruten anders aan te pakken.

In Zwitserland wel! Daar wordt gekeken naar het vermogen van de overtreder.
Dit plukte ik ergens van internet:
Een Zwitserse multimiljonair moet een record-verkeersboete betalen van ruim 200.000 euro. Hij reed met zijn Ferrari met meer dan 100 kilometer per uur door een dorpje in het kanton Sankt Gallen.

MarcoO2

Forumguru
Ik vind dat helemaal niets. Een overtreding van 50km/u met een auto met 300 pk is net zo ernstig als diezelfde overtreding met 75 pk.

Ik zou eerder voelen voor een systeem waarbij de hoogte van de boete veel strikter dan nu gerelateerd is aan de ernst van de overtreding. Daarnaast mogen er wat mij betreft ook verdergaande maatregelen komen dan alleen een financiele sanctie.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar ook dan nemen dergelijke rijke patsers dat gewoon voor lief, vrees ik. Denk dan eerder aan innemen rijbewijs. Zou wat mij betreft ook overigens veel sneller moeten gebeuren bij alcohol, asociaal rijgedrag, veel te hard, door rood rijden. 1 x waarschuwen en volgende x rijbewijs voorgoed innemen. Ik ben verre van een fatsoensrakker of law and order type, maar in dit geval vind ik dat strenger optreden alleszins gerechtvaardigd is. Ook niet zo rijke bestuurders calculeren vaak gewoon een aantal boetes per jaar in en zijn dan nog tevreden ook wanneer ze binnen die marge blijven. Need I say more?

CaseyBasey

Actief lid
MarcoO2: vermogen in de zin van kapitaal.....
Ben het denk ik wel met je eens dat de ernst van de overtreding zwaar zou moeten wegen in de hoogte van de boete.

Rolle

Senior Member
Het klopt dat een overtreding van 50km/u met een auto met 300pk even ernstig is als met een auto van 75pk, maar iemand die met een auto van 300pk kan rijden (financieel dan) zal de boete die normaal gegeven wordt niet voelen in de portemonee. terwijl iemand die met een wagen van 75 pk (omdat hij zich financieel geen zwaardere kan verschaffen) relatief zwaarder gestraft wordt omdat hij een veel lager inkomen heeft.

Vandaar dat dit systeem een, in mijn ogen, rechtvaardiger systeem is.

iemand die ettelijke 1000-en euro's per maand binnenrijft zal zijn hand niet omdraaien om een flitsboete, parkeerboete van 100€ terwijl iemand die maar 1.000e verdient dit financieel veel harder voelt.

FredV

Banned
Er zit ook verschil in de manier waarop je met de boetes kunt omgaan; sommige werkgevers betalen de boete, anderen (zelfstandigen) kunnen de boete van hun belasting aftrekken. Dat werkt het maken van vkereesovertredingen ook in de hand. en ja, als j eje het kunt permitteren, wat maakt een bekeuring dan uit?

CaseyBasey

Actief lid
Rolle: vermogen in de zin van kapitaal...
Overigens zegt mij het bezit van een dure auto niet zoveel over de koopkracht van de eigenaar. Het kan een arme liefhebber zijn die heel lang gespaard heeft (kijk maar naar mij) of hij kan er een flinke lening voor hebben gedaan.

MarcoO2

Forumguru
Ook met de uitleg "vermogen als in kapitaal" heb ik moeite, als is het maar om praktische redenen... want wat is kapitaal tegenwoordig? Zeker in het huidige economische klimaat fluctueert dat enorm... ;) Handhaving van zo'n systeem voor alle dagelijkse boetes is mijns inziens onmogelijk. Alleen in uitzonderlijke gevallen (die in NL bijvoorbeeld al door de politierechter worden afgedaan) kan ik me er ngo iets bij voorstellen.

@ CaseyBasey: dat was ook precies wat ik bedoelde met verdergaande maatregelen.

MarcoO2

Forumguru
@ Rosinfield: daar heeft de wetgever een mooie oplossing voor: vervangende hechtenis. Oftewel: jij en ik betalen uiteindelijk voor andermans niet-betaalde boetes!

rweersch

Actief lid
De onsportiefste boet die we ooit hebben gehad (of beter gezegd: de vrienden waarmee we op vakantie waren), was in Oostenrijk. Hij reed met bijna 100 op een plekje, vlak voor een tunnel, waar de snelheid juist was verlaagd van 100 naar 80. Tja, een volle auto, met vier volwassenen en bagage, heeft een stevig rolmoment, en vertraagt dus niet zo snel als je niet actief remt. Nog geen km verder werde we naar de kant gehaald door agenten die precies op die snelheidsverlaging mikten met de lasergun. Ook pikten ze er alleen buitenlanders uit (er stonden verder nog een Franse en nog een Nederlandse auto aan de kant). Dit was echter niet waar, aldus de poltiebeambten. We zijn blijven staan, en zagen dus dat écht alleen "buitenlanders" naar de kant ehaald werden, notabene terwijl die soms ingehaald werden door Oostenrijkers!
Hier waren we dus behoorlijk pissig over. Onze boete was eventueel wel terecht (alhoewel flauw om precies op dat punt te controleren). Maar als je de overtredingen van je landgenoten tolereert, maar alleen buitenlanders er uit pikt, dan ben je niet goed bezig. We hebben nog geinformeerd bij de ANWB en ARAG of we de boete (380 gulden, die we uiteraard contant moesten betalen) konden aanvechten wegens ongelijke behandeling of zo. Maar beide instanties achtten dat kansloos omdat we niks konden bewijzen.
Als reactie zijn we 10 jaar niet meer naar Oostenrijk op vakantie gegaan; als zij ons geld afhandig maken, dan doen wij dat ook (want wij gingen zeker één keer per twee jaar).

Rolle

Senior Member
Rolle: vermogen in de zin van kapitaal...
Overigens zegt mij het bezit van een dure auto niet zoveel over de koopkracht van de eigenaar. Het kan een arme liefhebber zijn die heel lang gespaard heeft (kijk maar naar mij) of hij kan er een flinke lening voor hebben gedaan.

Dure auto zegt idd niet veel over kapitaal. Als je er idd voor gespaard hebt.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de hoogte van de boete in overeenstemming moet zijn met wat iemand effectief verdient (zodat iedereen procentueel even sterk bestraft wordt).
Wanneer ik hier bij ons dit jaar mijn belastingsbrief invulde stonden alle gegevens met betrekking tot inkomen netjes vooraf ingevuld en moest ik deze dus enkel controleren.

Dit wil dus zeggen dat al die cijfers bij de overheid bekend zijn en dus op een of andere manier ook wel bij bekeurende instanties terecht kan komen.

Ik beweer niet dat de verkeersveiligheid daardoor zal verhogen, maar normaal gezien zou een gevolg moeten zijn dat de veelplegers (die het zich nu toch niet aantrekken omdat ze zoveel verdienen) misschien 2 keer gaan nadenken (gezien de consequenties) alvorens bijvoorbeeld als halve gare over de snelweg te vliegen of te parkeren op plaatsen waar dit niet mag.

LenK

Forumguru
Het gevaar is dat de tabellen waarschijnlijk zo worden dat iedereen een stuk duurder uit is.
En multimiljonair en 200.000 boete is nog te ver uit elkaar voor het echt pijn doet.
Bepaalde terugkomende of zware overtredingen kun nje beter met andere sancties bestraffen, zoals rijbewijs een tijd kwijt.

Vwb snelheidsovertredingen is de vraag hoe lang het nog duurt voordat auto's GPS bestuurd begrensd worden, zodat je niet meer te hard kunt.

rweersch

Actief lid
@Rolle, helemaal met je eens. Een boete is bedoeld als gedragsontmoediging. Daarom werken boetes met vaste hoogtes niet goed. Een zakenman, die 50.000 per jaar rijdt in zijn BMW, en 2 ton verdient, zal niet zo wakker liggen van twee of drie keer per maand een boete van 60 euro. Jan Modaal doet dat echter wel pijl in de portemonnee. Ik pleit dus ook voor een inkomensafhankelijk boetesysteem.
Geen staffels of tabellen, maar promilles van je inkomen. Dat voel je wel!

CaseyBasey

Actief lid
Inkomensafhankelijk boetesysteem lijkt "eerlijker". Maar de realisatie lijkt mij vrijwel ondoenlijk en waarschijnlijk zouden er dan andere oneerlijkheden in het systeem sluipen.
Twee verkeersovertreders hebben hetzelfde inkomen, maar de een is deel van een 2-verdiener zonder kinderen, de ander heeft een echtgenoot en 6 kinderen te onderhouden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan