Vele problemen na aanschaf fabia GL

Het valt me op dat de bekleding van de auto nu al begint te slijten. Op verschillende plekken (bestuurdersstoel zitvlak en achterbank zijkant) ontstaan pluizen/losse draadjes. Ik vind in het algemeen dat de stof redelijk dun aanvoelt.
Ook lijkt de lak niet erg hard. Achter de handvatten en op de dorpels (voor) erg veel krasjes.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Lak valt misschien nog wel wat te poetsen, maar bekleding lijkt me lastig om wat aan te doen.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik meen alsmaar dat de lak op de motorkap snel door steenslag beschadigd word. Tenminste ik heb nogal wat stukjes lakschade. Maar wel bij 158000 km en 4,5 jaar oud.
 

EdZ

Donateur
Mijn vorige roomster had ook vrij zwakke lak vond ik. Op de drempels van mijn huidige RR heb ik dan ook kunststof strips geplakt (€80 voor een set van 4).

Met de vorige RR ooit houten balken op het dak vervoerd. Klep iets te ver open gedaan(niet eens hard) en prompt een beetje lak eraf. Door hout notabene.
 

Space_NL

Senior Member
Ik zie diverse reacties over krakende deuren,

betreft dit bij jullie deuren die kraken bij open en dicht doen? of tijdens rijden?

Mijn auto kraakt achterin behoorlijk als ik drempels e.d. neem. Lijkt uit de stijlen te komen, maar achterdeuren zou ook makkelijk kunnen. Bij mijn vorige 2 auto's (beide octavia I) heb ik dit geheel niet gehad.

Zou dit ook de achterdeuren kunnen zijn en met smeren op te lossen / te verminderen ?!
 

EdZ

Donateur
@Space_NL : dat kraken heb ik ook en is het rubber tussen de deuren in, ter hoogte van de ruiten. Het metaal (de lak) van de ene deur schuift over het rubber van de andere deur heen. Ik heb dan wel een Roomster maar kan me zo voorstellen dat het bij een Fabia ook zo werkt. Even insmeren vaseline of zo?

Edit plaatje toegevoegd.
plaatje.jpg
 
@Space_NL : dat kraken heb ik ook en is het rubber tussen de deuren in, ter hoogte van de ruiten. Het metaal (de lak) van de ene deur schuift over het rubber van de andere deur heen. Ik heb dan wel een Roomster maar kan me zo voorstellen dat het bij een Fabia ook zo werkt. Even insmeren vaseline of zo?

Edit plaatje toegevoegd.
Bekijk bijlage 37040

Lijkt bij mij ook daar vandaan te komen. Heb ingesmeerd met deurrubber stick (soort vet). Werkt iets, maar nog niet weg.
 

EdZ

Donateur
Klopt, was bij mij even weg (had het ingespoten met siliconenspray) maar inmiddels weer terug. Vaseline heeft als nadeel dat er allerlei troep aan blijft plakken, maar ik ga het toch maar eens doen denk ik. Of de radio harder zetten...
 
Nu een paar maand gereden en de degelijkheid valt me nog steeds wel tegen.

- Krakende deuren. Rubbers insmeren helpt even, maar komt snel weer terug.
- Piepende remmen, vooral bij vochtig weer. Remmen zijn 2 keer schoongemaakt, maar helpt niet.
- Krakend dashboard. Kraakt onder het navigatiesysteem, waar 2 panelen over elkaar gaan.
- Fluitende brandstof opvoerpomp. Is al vervangen, maar probleem blijft.
- Dreunende motor bij optrekken precies bij 2000 toeren. Bij 2500 toeren is het weer over.
- Erg snel krassen in de lak, vooral rond de handgrepen en op de dorpels.
- Slijtageplekken op bekleding (pluizend)

Verder rijdt de auto wel lekker stabiel en schakelt goed. Verbruik wordt ook beter, gemiddeld rond de 4.8L/100KM.
Airco werkt ook goed en wordt koud genoeg. Navigatie werkt goed en radio klinkt uitstekend.

Vermogen van de motor is genoeg als ik er alleen inzit, maar valt tegen met belading. Op vakantie met 2 volwassenen, 2 kinderen, bagage en fietsendragers komt de auto vermogen te kort.
 

EdZ

Donateur
Deels merk ik hetzelfde:
-krakende deurrubbers
-krassen in de lak bij deurgrepen. De drempels heb ik voorzien van rubberen dorpelstrips, bij mijn vorige RR beschadigde de lak ook snel.

Bekleding is bij mij geen probleem.
Motor en brandstofsysteem kan ik niks over zeggen (heb een 1.2 TSI benzine).

Wat betreft piepende remmen: hangt misschien van het merk blokjes af. Ik heb eigenlijk altijd Bosch en hoor ze nooit. En kopervet op de achterzijde (laten) smeren :-)

Off-topic: hèt merk met piepende remmen is Citroën, maar geen idee waarom....
 

Altos

Banned
krassen in de lak bij deurgrepen komen vaak door nagels (in het kommetje achter de greep) en de rest van sleutels, zijn er prima uit te halen overigens, dit betekend echter niet dat de lak zacht is hoor. VAG lak staat er juist om bekend zeer hard te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

emiel10

Senior Member
Krasjes van je nagels heb je er zo uit gepolijst, afgelopen weekend 5 minuten bezig geweest met alle 4 de deuren, resultaat:


Van de overige dingen heb ik nog geen last (heb geen navi dus gps weet ik sowieso niet). Slijtageplekken op de bekleding kun je makkelijk met een scheermachine bijwerken. Stelt niks voor en ziet er weer als nieuw uit.
 
Dit weekend even langs de dealer geweest met de vraag of zij een oplossing hebben voor de fluitende brandstofpomp. Helaas vertelden zij mij ook dat er geen echte oplossing is. Vervangen helpt zelden. Ook gaf hij aan dat bij sommige auto's het geluid nog harder is. Verder kan het volgens de dealer niet kwaad en gaat hij niet kapot.

Wat mij trouwens de laatste tijd nog opvalt is dat ik bij koude motor het gaspedaal erg ver in moet drukken om de motor op toeren te krijgen bij wegrijden. Hierdoor is wegrijden lastig, meestal valt het toerental helemaal terug en heeft het blok dan dus geen trekkracht. Het duurt dan even voordat hij oppakt (turbogat)
 
Sinds kort komt er bij beide spiegels een soort van band tussen het scharnier vandaan. Lijkt van een soort zwarte stof gemaakt te zijn.

Iemand een idee wat dit is?
 

Fabra

Ex-lid
Als eerste even zeggen dat ik totaal niets ken van jouw vervelende punten.
Ik weet niet of je handig bent, maar onderstaand is wat ikzelf zou doen..

Nu een paar maand gereden en de degelijkheid valt me nog steeds wel tegen.

- Krakende deuren. Rubbers insmeren helpt even, maar komt snel weer terug.
Kunnen de deuren niet gesteld worden..meer tegen de sluitzijde aan?
Of de rubbers wat verdikken, is een btje alternatief..maar ja als het helpt:shocked:
- Piepende remmen, vooral bij vochtig weer. Remmen zijn 2 keer schoongemaakt, maar helpt niet.
Schijfremmen of de trommels achter..?
Het kan helpen de hoekjes van de blokjes/schoenen wat af te vijlen, en idd bij blokken kopervet achterop.
Als het echt irritant wordt dan maar nwe erop.
- Krakend dashboard. Kraakt onder het navigatiesysteem, waar 2 panelen over elkaar gaan.
Uit elkaar halen en net dat randje vilt van tussen je buitenspiegels ertussen zetten:D
De bewuste randjes waren me ook opgevallen, ik denk tegen trillen/geluid?
Heb ze verwijderd, geen verschil gemerkt..-)
- Fluitende brandstof opvoerpomp. Is al vervangen, maar probleem blijft.
Inderdaad dan maar goed isoleren.
- Dreunende motor bij optrekken precies bij 2000 toeren. Bij 2500 toeren is het weer over.
Zit er niets (plastic) los onder je motorkap of in/bij je uitlaat?
- Erg snel krassen in de lak, vooral rond de handgrepen en op de dorpels.
Idd. Poetsen heb je sowieso wat minder snel krassen..eventueel iets vet houden.
- Slijtageplekken op bekleding (pluizend)
Als eerder scheerapparaat of zo'n pluizenborstel elektrisch of niet.
Toch geen doorslijt plekken? 'S een dun los draadje van zeg 0,05mm lijkt me niet erg, bij stofdikte 0,5 oid.
Uiteraard ook bv. letten op spijker- (what's in the name:pieker:) stof.

Verder rijdt de auto wel lekker stabiel en schakelt goed. Verbruik wordt ook beter, gemiddeld rond de 4.8L/100KM.
Airco werkt ook goed en wordt koud genoeg. Navigatie werkt goed en radio klinkt uitstekend.

Vermogen van de motor is genoeg als ik er alleen inzit, maar valt tegen met belading. Op vakantie met 2 volwassenen, 2 kinderen, bagage en fietsendragers komt de auto vermogen te kort.
Chippie, helpt ook wat tegen dreunen, door wat beter/eerder oppakken, en in mijn geval ook nog wat zijniger.

Wat mij trouwens de laatste tijd nog opvalt is dat ik bij koude motor het gaspedaal erg ver in moet drukken om de motor op toeren te krijgen bij wegrijden.
Dit kan ook wat te maken hebben met je airco die (nu zomers) aanstaat, deze snoept zeker onderin toeren -voelbaar- wat vermogen weg.

Succes 7up:). >>Aardig verhaaltje zo, hoop dat je er iets aan hebt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input.

Het zou best zijn dat een paar van de punten opgelost kunnen worden door zelf aan de slag te gaan, maar het valt me wel een beetje tegen dat er zoveel kleine irritatiepuntjes zitten op de auto. Had ik eigenlijk niet verwacht van een VAG auto.

Het dreun geluid en trillen van de motor gaat door de hele auto heen, en is echt de motor zelf. Niet dat er iets loszit of iets dergelijks.

Het ver moeten intrappen van het gaspedaal bij koude motor heb ik ook als de airco uitstaat en is behoorlijk irritant. Gasreaktie is dan tussen niets en redelijk veel gas. Wegrijden kan dan lastig zijn.
 
Nog maar eens een bericht gestuurd aan skoda Nederland over de fluitende brandstof pomp. Zij gaven aan dat het er bekend probleem is en dat ze spoedig contact opnemen voor een eventuele oplossing. Ben benieuwd aangezien de dealer aangaf dat ze geen definitieve oplossing hebben.

Blijft erg irritant, vooral als de tank wat leger is.
 
Bovenaan Onderaan