Vele problemen na aanschaf fabia GL

Kogamyata

Senior Member
@Corné de Kluijver Hallo,

Dat kun je alleen stellen als je daar ervaring mee hebt. Heb jij die? Laat zien en horen? Het VAG oa Skoda, schermt met zuinige en weinig-milieu-onvriendelijke, auto's. 1:19 is in de huidige tijd niet zuinig meer, dat weet jij maar al te goed. (want jij houdt alles bij) Er zijn meer "racers dan rustigers" met problemen. Ik bedoel daarmee schades. Overtuiging werkt alleen door feiten. Ik hoef niet met 140/u (Belgische Ardennen, lange hellingen van 7%) bergop. Bovendien staan ze 'n eind verder weer stil te tanken. Ik schrijf dit om 't scherp te maken. In Nederland haalt 't weinig uit om snel te rijden. Op tijd komen is meestal op tijd vertrekken, is mijn mening. Ik kan er nog veel meer over zeggen met caravangebruik.
Maar als jij en je collegae met goede argumenten komen ben ik overtuigd en dat is dan weer goed voor diegenen die met deze vragen zitten, nietwaar?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst als je een auto wil die je schakellui wil rijden, moet je geen krap bemeten dieselblok (zuinige diesel) kiezen. Een diesel is gewoon meer beperkt in zijn toerental, dus dat betekent meer schakelen, als je een flink bemeten dieselblok hebt, is dat nog enigzins te compenseren doordat ie bij lagere toerentallen wel voldoende koppel heeft om dat te kunnen gebruiken.

Verder is een EGR-probleem uit te stellen/te voorkomen door niet alleen lange ritten te maken, maar ook bij alleen lange ritten af en toe een keer als de motor op temperatuur is, een versnelling lager te kiezen, en de motor toeren te laten maken, zo stook je de EGR weer een beetje schoon. Overigens is te laag in de toeren helemaal niet zuinig, een versnelling lager is dan zelfs zuiniger!! Dus brandstofbesparing om te sparen voor EGR-reparatie gaat niet op.

Wat de fluitende brandstofpomp betreft: volgens mij heb ik een poosje terug een vergelijkbaar verhaal gelezen van iemand anders (ook ander forum??). Als ik het me goed herinner, was daar sprake van iets van vuil/vernauwing in de brandstofleiding. @sevenup Misschien niet alleen de pomp maar even het hele traject vanaf de tank naar het motorblok laten checken op vernauwing in de leiding, ook een flinke braam aan de binnenkant van de leiding kan zo'n fluittoon veroorzaken. Misschien dat @Monteurtje kan zeggen of mijn geheugen klopt? (wat dit punt betreft).
 
Laatst bewerkt:

zedrak

Lid
Wat mij betreft heb je bijna weer een goede auto waar je veel plezier mee kan hebben. Krakende achterdeuren heb ik ook last van. Even de deur smeren en het is een vol jaar weg.
Fluitende brandstofpomp, weer laten vervangen. Deze dient gewoon goed te zijn. Werkt dealer niet mee, pon inschakelen.
EGR is vervangen, dus hij kan weer lekker mee.
GPS was bij mij ook rampzalig, de vin is vervangen en was daarna perfect.
Remmen nogmaals reinigen dan zullen die klachten ook weg zijn. Kan je makkelijk zelf.
Mijn ramen gingen allemaal tegelijk open en niet meer dicht, dat was geen schakelaar, maar zat in de aansturingsunit.
Die remdruk op rempedaal vind ik gek, dat is bij mij goed.
Mijn verbruik is 1 op 16 bij veel 130. Met doorrijden en laag verbruik is te realiseren door een 2.0 te kopen. Mijn vorige wagen, een 1,9tdi getuned haalde toen nog 1 op 19.
Met de greenline heb ik ook 1 op 30 gereden hoor, maar dat is 87 km/uur achter een vrachtwagen.

Ik denk dat je wel een goede wagen hebt gekocht en alle klachten op het juiste moment naar voren waren gekomen, 6 maanden later was het dan een dure grap geworden.

Succes en veilige kilometers gewenst.
 

Kogamyata

Senior Member
Op 80 km wegen zou je dan in 4 moeten rijden om ca 85 kmh aan te houden? Maar die zijn vergeven van de rotondes of verkeers- eh... stoplichten en daar gas je vanzelf weer, want je moet met overige verkeer mee, naar die 85. Waar? Midden Peelweg Helmond- Ravensteijn- Nijmegen en Helmond- Den Bosch, langs Zuid Willemsvaart.

Familie van me woont In Maasdam, flinke autobaanhellingen bij Noordtunnel A 15 en viaductencircus Rotterdam-Zuid.
Familie in Zoeterwoude, flinke hellingen Maas-, Waal-, Lekbrug en viaductencircus Ouden Rijn.

Hier geeft auto zelf gas via CC om hem op 100 kmh te houden en remt daarna weer af op de motor. Dus denk ik gasgeven zit ingebouwd. Af en toe moet ik naar 110/120 om rechtsrijdende colonnes vrachtauto's in te halen. Enkele keren per jaar naar het dak van Begië, Baraque Michel/ Botrange 694 m tussen 7 en 10% en 1 x p/jaar Zuid Frankrijk Gorges du Verdon en Mont Ventoux. Verder altijd 100 kmh en ik ben er zo.
Ik denk dat dit zat (genoeg) is voor den moteur. Maar wie weet?
Groeten,
Joop.
 

Cordoba

Forumguru
@Helmond42 Ik ken ook een voorbeeld van iemand die ruim 60 km woon-werk (enkele reis) rijdt, en eigenlijk wekelijks in andere uithoeken van het land is te vinden, en ook redelijk doorrijdt. Toch had ie ook na pak weg 200.000 km last dat de boel dicht begon te roeten door de EGR. Vervolgens de boel schoon laten maken, en heeft de auto rond de 300.000 km verkocht zonder problemen, maar wel zijn rijgedrag wat aangepast: gewoon om de paar weken een keer (bij warme motor) een versnelling lager kiezen dan ie normaal zou doen. Resultaat was dat het brandstofverbruik zelfs ietsje naar beneden ging, ondanks de 'toeren-ritjes'.
 

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba Eigenaardig maar het zou kunnen. Uitproberen dan maar.

Kijk ik heb die zuinige diesel gekocht omdat:
Amsterdam, Utrecht enz. en half Duitsland zijn steden dichtgetimmerd hebben of gaan doen vanwege die stink?diesels??. In Utrecht en Amsterdam hebben de auto's het gedaan maar dat A'dam Rijnkanaal dan die boten die gebruiken niets, natuurlijk,natuurlijk en stoten ook niets uit. 100 of meer liter per uur (10 km). En vliegtuigen en boten rondom A'dam? Vliegtuig 1000-1500 liter om los te komen elke 5 minuten.

Met mijn oldtimer Jetta 1600 diesel en Golf diesel (met stuurbekr.) voor mijn vrouw, 1985 en 1986 liep ik kans er niet meer in te mogen. De Kampioen van de ANWB had (eindperiode 2013 afschaffing MRB) 'n tip. Koop nu 'n Spaardiesel die komen nu massaal uit de lease zijn goedkoop en 'n Fabia 1,2 TDGL station is bovendien zuinig groot en thans goedkoper dan vergelijkbare benzines!!!.

Toen ben ik gaan zoeken en wie zoekt die vind. Helaas wist ik toen niets van EGR en Roetfilterproblemen. Overigens indien je diesel wilt rijden en dat wil ik, ben ik gebonden aan wat de industriewizzkids bieden en maken en daar is helaas EGR/Roetf. en allerlei niet nodige apparatuur het gevolg van.
Jeetje, topografie wat is dat? Je tikt dat toch gewoon in! Maar als het 'n keer niet werkt, wat dan?
 

CDK

Forumguru
@Helmond42, ik lees zojuist dat @Cordoba al antwoord heeft gegeven, in warme toestand regelmatig de motor wat zwaarder belasten voorkomt veel EGR ellende en helaas dat kost dan soms even wat meer brandstof. Vandaar mijn stellingname dat bij extreem zuinig rijgedrag je eigenlijk het onderste uit de kan wil halen en je daardoor het deksel op je neus krijgt door vervuiling van EGR en inlaat traject.
 

Kogamyata

Senior Member
Dan moeten jullie ook weten bij welk toerental de EGR-klep helemaal open staat. Id dat al bij bv 2000 tpm?

Volgende vraag die rijst. Wat vang je dan aan met de Octavia en SoeperBee die 2 liter tdi's met 170 of zelfs 220 pk. Als daar de klep open gaat bij bv 2500 tpm dan hebben ze 'n snelheid van ca 150 kmh. Kat in't bakkie bij de politie. Immers 120kmh is dan nog niet de helft van hun vermogen, dus die komen in NL helemaal niet meer los. Iedere dag zie ik taxi's SoeperBees die 110 kmh over slands wegen rijden. Dan vraag ik mij af...
 

CDK

Forumguru
@Helmond42, je hoeft niet in de hoogste versnelling volgas te rijden hè!
VAG kijkt alleen maar naar energielabels en uitstoot, kijk maar naar de verknipte eco software die in de DSG's gestopt wordt.... een prachtige techniek die door software om zeep wordt geholpen....
Het gros van de taxi's heeft modificaties aan EGR en roetfilters, is dat zo? Ja dat is zo :jaja: omdat ze anders financieel leeglopen op onkosten aan bovengenoemde zaken.
 

EdZ

Donateur
Wat betreft de krakende deuren: heb ik ook. Lijkt het bewegen van het metaal langs het rubber te zijn.
@zedrak : wat bedoel je met "even de deur smeren"? Inderdaad de rubbers?
 
Is het trouwens normaal dat de airco soms uit zichzelf aangaat? Meerdere malen gehad, maar kan niet inschatten wat de reden is. Vanochtend stond hij ook ineens aan. Met de hand uitgezet, maar een paar minuten later was hij weer aan. Niet handig als het koud is en je juist de boel op wil warmen.
 

Kogamyata

Senior Member
Dan staat denk ik de climatic aan. Dan is ie heel eigenwijs. Zet daarna alleen voetverwarming aan en hij gaat uit. Zo ongeveer ligt het De computer speelt de baas, fijn hè?
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
Heb je geen boekje hierover? Volgens mij zijn er topics die hierover gaan en ook downloads handleidingen. Ik moet zeggen ik snap er ook niet alles van, maar probeer die symbooltjes voeten en ramen uit. Als je echter op ruit snel ontwasemen zet komt de airco in actie en die knop moet je dan weer teniet doen door ander symbool in te drukken tenminste zo ongeveer werkt het bij mij. Ik heb hem pas 1 jaar en 30.000 km en weet nu nog niet alles. Succes!
Joop.
 

EdZ

Donateur
@Helmond42: alleen als de knop middenboven staat (dus op voorruit) gaat de airco altijd aan. Dan moet je 'm met de hand uitzetten. Had van mij ook niet gehoeven. Gebeurt regelmatig dat ik de blower op de voorruit richt zonder de bedoeling de airco te gebruiken. Als het buiten koud is heeft dat toch al niet zo veel zin.
 

Monteurtje

Forumguru
Airco heeft niet alleen de functie om koud te worden. Maar onttrekt ook vocht uit het interieur.
En beneden de 4 graden buitentemperatuur doet de airco het sowieso niet.
 

zedrak

Lid
Ik smeer de deuren achter helemaal met een spray. Dus de bewegende delen en het slot. Walla de kraak is weg :tegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ
Vrijdag heb ik een afspraak met de skoda dealer voor het vervangen van het brandstof filter (terugroepaktie). Zal ze meteen even vragen of zij een oplossing weten voor de fluitende brandstofpomp. Met de garage kom ik hier niet echt verder mee.
Dinsdag nog een afspraak met de garage waar ik hem gekocht heb. Hopelijk voor de laatste keer :)
Er is namelijk nog een storings lampje gaan branden en die gaat niet meer weg. Lijkt op een soort uitlaat met stipjes erin. Heb in het boekje gekeken en heeft te maken met uitlaatgassen/roetfilter. Zou dit een gevolg kunnen zijn van de defecte EGR?
 

Joske

Forumguru
Lijkt op een soort uitlaat met stipjes erin
dit is idd je roetfilter die dringend moet regenereren.. Een defecte EGR zal er hier idd geen deugd aan doen. Je roetfilter krijgt het wsl wat zwaarder te verduren nu. Oftewel direct meenemen in de "onderhandelingen" oftewel goed warm rijden en minstens 20 minuten minimaal 80 km/u rijden om het filter terug vrij te krijgen.
Een kapot roetfilter vervangen moet je ergens rond de €1200 - 1500 gaan rekenen. :thinking:
 
Bovenaan Onderaan