Vele problemen na aanschaf fabia GL

Testedoene

Forumguru
(Wat klagen jullie nou over het verbruik beste noorderburen? Ik heb momenteel een "spaardiesel", een VW Passat 3C Break, 10/2010 met momenteel 193.000 km's. Op de CC aan 125 km/h kom ik NOOIT onder de 6,7 liter per 100 km of 1 op 14,9. Bij gemiddeld gebruik zit ik aan 7,6 liter ofte 1 op 13,15!!!!!!!!!! Dit terwijl ik met mijn oudere VW TDI's NOOIT boven de 6 liter of 1 op 16,6 ging bij een bijwijlen maniakale rijstijl. Bij gewoon gebruik kon ik hen gemakkelijk aan 5 liter houden (1 op 20). Nu probeer ik een gezonde rijstijl aan te houden maar ik word niet beloond met een lager verbruik jammer genoeg. Ikzelf heb een 1.2 TSI in bestelling omdat wij simpelweg geen diesel meer kunnen gebruiken. Onze wagen rijdt hiervoor veel te weinig en er worden ook te veel kortere afstanden mee afgelegd. De CR TDI gaat de deur uit, deels doordat het vliegwiel (en dus ook de ontkoppeling) eraan komt, de roetfilter regenereert om de 300 km en ik er geen geld meer wil in steken.)

De euvels die u opsomt qua EGR en roetfilter kunnen wel opgelost worden bij de tuner.

Ik wens u allesinds het beste toe met uw TDI en kan u als raad geven om voldoende langere afstanden te rijden, het regenereren van de wagen te respecteren en dit proces niet te onderbreken.
Staar u ook niet blind op het verbruik en gun de motor voldoende toeren om hem in topconditie te houden!

Het is een leuke en ruime wagen die u na het oplossen van de problemen zeker en vast veel rijplezier zal bieden!
 

Kogamyata

Senior Member
Oudere tdi's is dat hetzelfde als die Passat tdi? Of zijn dat Golf's? Andere overbrenging, hoger gewicht misschien? Wordt me niet helemaal duidelijk. Het verbruiksverschil is wel erg groot dunkt me. Kun je dat wat verduidelijken om appels en peren te voorkomen. Overigens in Bels is dieselolie (Mazout) 10- 12 ct/l goedkoper dan in NL, maar dat heeft niets met verbruik te maken maar evt. wel met andere rijstijl.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Testedoene

Forumguru
Oudere tdi's is dat hetzelfde als die Passat tdi? Of zijn dat Golf's? Andere overbrenging, hoger gewicht misschien? Wordt me niet helemaal duidelijk. Het verbruiksverschil is wel erg groot dunkt me. Kun je dat wat verduidelijken om appels en peren te voorkomen. Overigens in Bels is dieselolie (Mazout) 10- 12 ct/l goedkoper dan in NL, maar dat heeft niets met verbruik te maken maar evt. wel met andere rijstijl.
Hallo Helmond42,

ik ga hierop 1x reageren om erna terug on-topic te gaan, dit om dit topic niet nodeloos te vervuilen.
Mijn vorige wagens en verbruik per 100 km staan hieronder. De zuinigste tank was telkens als we op reis of weekend gingen en ik gematigd(er) reed dan normaal:
VW Golf 2 GTD 1.6d 51kw motor: Gemiddeld 5,7, zuinigste tank 5,0
VW Golf 2 GTD 1.6d 59kw intercooler (zelfde auto, motorswap): Gemiddeld 5,6, zuinigste tank 4,8
VW Golf 2 TD intercooler 1.6d 59kw (motor in topstaat!): Gemiddeld 5,3, zuinigste tank 4,6
VW Golf 3 GT TDI 66 kw: Gemiddeld 5,5, zuinigste tank 4,2
VW Golf 4 66kw: Gemiddeld 5,4, zuinigste tank 4,4
Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk: Gemiddeld 6,0 (laatste 10.000 km's met lekkende injectoren), zuinigste tank 4,9
VW Passat 3C 1.6 CR TDI: Gemiddeld 7,6 (redelijk wat kortere afstanden), zuinigste tank 6,7 (CC 125, airco AF)
(Nota: mijn schoonvader heeft dezelfde wagen en verbruikt gemiddeld 5,2. Ritje Frankrijk lukt aan 4,8 dus bijna 2 liter minder verbruik dan de mijne!!)

Vandaar dus mijn reactie tussen aanhalingstekens: iedereen klaagt maar over zijn verbruik terwijl ik dolgraag zou willen ruilen! :(
 

passatboy

Forumguru
ook een oorzaak van krakende deuren zijn de geleiders van deze deuren , die zitten vast met 1 dikke schroef in het plaatwerk van de wagen , deze schroef trilt vaak los , even flink aandraaien , men merkt het heel vaak bij openen of sluiten van deuren dan hoort men zo een vervelende knak ,
en slechte monteurs die ooit aan de deur gewerkt hebben en de helft van de bevestegings pinnen afgebroken hebben , en de hele zooi dan zo maar trug gemonteerd hebben
 
Ik heb bij de terugroepaktie gevraagd of er iets te doen is aan de fluitende brandstof opvoerpomp. Ze hadden niet echt een oplossing, vervangen helpt soms, maar vaak ook niet. Misschien iets doen met geluidsdemping onder de achterbank?

Verder valt het mij op dat bij tanken de pomp erg snel afslaat. Hierdoor is het lastig tanken.
Slang een kwart slag draaien en niet op maximale druk tanken helpt wel, maar is niet handig. Misschien iets met ontluchting?
 

bobracing

Forumguru
tank trucje...
tank tot hij afslaat, dan de ontluchtingsnippel indrukken en je kunt er nog een paar liter extra indoen, wel direct gaan rijden zodat het niet kan uitzetten :) Anders krijg je daar weer problemen van.
 
Ik bedoel eigenlijk dat hij afslaat tijdens het tanken meteen na inknijpen van de hendel op de vulslang, terwijl hij nog lang niet vol is. Hierdoor duurt het wel erg lang om de tank gewoon vol te krijgen. Alleen door langzaam te tanken en de slang scheef te houden slaat hij niet af.
 

bobracing

Forumguru
Als je direct gaat rijden bv 200km dan kan je dit makkelijk doen :) Wat je rijdt verbruik je ook weer direct :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ergens heb ik meen ik gelezen dat @Canon-Eye hier ooit problemen mee gehad heeft
Bij mijn destijdse Fabia1 liep de tankontluchting via een actiefkoolfilter. Als bij het tanken "tot in z'n kraag" wordt gevuld (zoals ik bij voorgaande auto's altijd gewend was) loopt er brandstof in dat actiefkoolfilter. Vervanging kostte rond de €225, dus daarmee leerde ik die gewoonte heel snel af...

Ik weet overigens niet of dit bij latere en andere modellen ook zo zit - ik neem simpelweg dat risico niet meer. Ik tank tot-ie afslaat en vul dan nog even door tot de eerstvolgende hele liter. Op de lange termijn maakt het voor het cumulatieve gemiddelde niet, want die verschillen worden vanzelf weggenivelleerd.
 

Joske

Forumguru
Ik bedoel eigenlijk dat hij afslaat tijdens het tanken meteen na inknijpen van de hendel op de vulslang, terwijl hij nog lang niet vol is. Hierdoor duurt het wel erg lang om de tank gewoon vol te krijgen. Alleen door langzaam te tanken en de slang scheef te houden slaat hij niet af.
stop je de slang er dan "volledig" in? of hou je die een beetje achteruit bij het tanken? Dat maakt nogal verschil bij mij uit als ik de Faab wil volgooien met diesel. :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik bedoel eigenlijk dat hij afslaat tijdens het tanken meteen na inknijpen van de hendel op de vulslang
Dit overkomt mij ook wel bij het begin van het tanken. Wat altijd wel helpt is, dat ik het vulpistool een beetje verdraai en voorzichtig een beetje in te knijpen. Als het dan eenmaal loopt, knijp ik langzaam door naar vol vermogen en dat gaat doorgaans wel goed.
 

zedrak

Lid
Nippeltje moet je naar het midden drukken. Je hoort eerst een zuigend geluid. Ik gooi het reservetankje altijd al vol. Dat deed ik in mijn polo 6N2, Fabia 1 facelift en mijn fabia2. Dat blijf ik ook stug doen! Ik heb een hekel aan tanken en rijd zo'n 1200km per week. Dus maar 1 keer per week tanken. Ontluchting volgooien scheelt 10liter. 's Avonds tank ik hem bom vol. Rijd maximaal 3 km naar mijn huis. 's Ochtend kilometertje of 45, nooit last gehad van een leegloop door uitzetting. Ik raad het iedereen aan, die niet te vaak wil tanken.

Naar mij mening zit er geen ontluchtingsfilter, dat ontluchtingstankje zit erin om uitzetting op te vangen. Van heel koud naar heel heet wil diesel wel uitzetten. Zit er troep in, tja dat kan altijd tot ellende zorgen. Ik rijd mijn tank altijd bijna leeg, dus kan nooit veel vuil ophopen. Dat vuil levert problemen op, maar ja volgens mij heb je daar ook weer een filter voor. Tijdelijk wordt deze zelfs gratis vervangen:thumbsup:.

Maar voor de topicstarter. Zijn de problemen inmiddels verholpen? Volgens mij is het geen miskoop hoor, maar dat had ik al eerder laten weten.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye Waar merk je aan dat er diesel in je ontluchtingsfilter zit?
Het betrof toen inderdaad een benzineversie.
Om de vraag te beantwoorden: zelf merk je dat voor zover ik me herinner (het is 13 jaar of zo geleden) alleen aan een wat moeizame tankbeluchting. Bij normaal verbruik geeft dat nauwelijks of geen problemen. Alleen bij een tankstop na een snelle snelwegrit kon ik soms bij de tankdop horen dat er nog een lichte onderdruk in de tank zat, maar ik had eigenlijk nog niet gemerkt dat de auto inhield door brandstofgebrek. Dat zou bij verder dichtkoeken wel mogelijk zijn geweest.
Bij een beurt had mijn toenmalige dealer Vepreda in Spijkenisse het wel opgemerkt (vraag mij niet hoe en waarom) en erover gebeld alvorens tot vervanging over te gaan.
 
Bovenaan Onderaan