Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Topic in 'Mijn auto' gestart door Noord26, 23-12-2012.

Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.
  1. Spinal

    Spinal Forumguru

    Een McLaren P-1 is toch ook (gedeeltelijk)elektrisch? ;) Wel eerst even een staatslot kopen en hopen dat je wint.


    Ik begrijp je dilema, maar ik zou kiezen voor revisie, dan kun je nog een tijd doorrijden en leverd het ook meer op bij inruil/verkoop
     

  2. Noord26

    Noord26 Forumguru

    @Spinal

    Dat is zeker waar: revisie met factuur moet ook resulteren in een betere inruil. En zou zich gedeeltelijk terug moeten verdienen. Iedereen waarvan ik lees die gekozen heeft voor een (HRW zuiger) revisie is er ook goed over te spreken; als het vertrouwen weer terug is gekomen in de auto.
     
    Laatst aangepast: 09-06-2017
  3. Spinal

    Spinal Forumguru

    Met mijn Octavia hetzelfde gehad, ketting problemen en de waste gate van de turbo zat vast.
    Beide bekende problemen maar bij beide ga je er niet vanuit dat het jou auto overkomt als je hem koopt. Er zijn ook veel auto's die er geen problemen mee hebben/krijgen.....
    Gelukkig beide problemen in de garantie periode aan het licht gekomen en gerepareerd. Als dit een jaartje later tevoorschijn was gekomen dan was ik echt niet vrolijk geworden. Dus ik snap heel goed dat je vertrouwen in Pon/dealer gedaald is tot nul. Feit is wel dat het verder een prima auto is, en als je hem laat reviseren dit probleem niet meer terug komt. Inruil gaat hoe dan ook geld kosten, waarschijnlijk kun je voor het bedrag wat erbij moet makkelijk de revisie bekostigen. Ik zou dan zeker voor het laatste kiezen. Buiten de bekende problemen om zijn de Octavia en Superb echt fijne auto's om in te rijden met veel ruimte.

    Maar het is echt slecht van Pon/dealers dat ze deze problemen, en die van de 1.8TSI niet serieus nemen en er iets aan doen. Productie fouten waar de consument voor kan opdraaien. Echter is de lease markt de belangrijkste klant en vaak komen de bekende problemen aan het licht als de auto is ingeleverd en verkocht aan een particulier, en die staat dan mooi te kijken met de ellende. Gelukkig zijn er hier op het forum verhalen maar het nog wel enigszins netjes wordt opgelost maar alleen maar als ze vooraf dit hebben laten vastleggen. In jou geval ben je gewoon genaaid door de garage met de olie weging en dat is een zeer kwalijke zaak.
     
  4. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    Laten we doen wat van ons als medeforummers verwacht mag worden: als 1 man achter Noord26 staan. Natuurlijk is hij verward geraakt door deze moeilijke situatie. Verraden door de dealer terwijl de bestekkerde Japanse perfectie op de loer ligt, ga er maar aan staan. Ik hoop dat ik voor velen schrijf: repareren dat ding!
     
    eriktv vindt dit leuk.
  5. Noord26

    Noord26 Forumguru

    Inmiddels is er telefonisch contact geweest met TSC de Betuwe. Die gaven meteen aan: niet reviseren. En ook niet verkopen; het zijn erg fijne auto's. En in de praktijk gaan de koppeling en krukaslagers erg lang mee zonder defect te gaan.

    Bij een verbruik van 1 liter op 2500km is het allemaal nog acceptabel. Als het 1:1500km of minder wordt dan moeten we maar eens terug bellen. Als het langer op dat niveau zit kan het schadelijk worden. Daarboven vrijwel niet.

    Hij adviseerde wel, wanneer de motor goed warm is, hem eens flink de toeren in te jagen. Maar dat wordt toch al wel eens gedaan door ons. :D Ook was het advies om regelmatig V-power of 98 te tanken ipv Euro95. En als laatste is er een middel in de markt dat specifiek er voor zou zorgen dat de zuigerveren wat gereinigd worden. Blijkt volgens hem voor goed te werken icm 98 en flink toeren maken.
     
    eriktv vindt dit leuk.
  6. Schippersss

    Schippersss Forumguru

    Wel een eerlijk advies van deze garage! Je ken ook een hoop werk binnen harken en daarna de prijs verhogen.

    Zou ik zelf voor de keuzen staan, dan zou ik hem ook houden en door rijden. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik nu na 5 jaar een klein beetje begint kijken voor wat anders. Je raakt op een geven moment wel beetje uitgekeken.

    Financieel gezien is een Toyota wel een betere keus, afgezien van persoonlijke smaak. Keuzen maken is altijd moeilijk. Deze nog een x jaar rijden en dan inruilen, dan moet er ook een hoop geld bij.

    Over dat deze wel eens flink toeren moeten maken kan ik beamen. Gebruik de mijne regelmatig icm de tuning, en heb gelukkig nog geen last van deze ellende (120.000km).
     
    Noord26 vindt dit leuk.
  7. Noord26

    Noord26 Forumguru

    @Schippersss

    Dus het algemene advies is: regelmatig flink door trappen voorkomt problemen.. :thumbsup:
     
    s-line en Schippersss vinden dit leuk.
  8. EdK

    EdK Forumguru

    Als die 10 jaar of ouder is zou ik daar toch wat mee uitkijken.......heb je in eens een flinstone trapauto....:D
     
  9. Luuk Thijssen

    Luuk Thijssen Forumguru

    Wil je hem echt goed heet stoken zodat je hem evt.schoon kan branden zou ik eerder denken aan een middagje zeer hoge snelheid op de Autobahn met RON102. Een paar keer wat gas geven is uiteraard goed voor een motor om hem fris te houden, maar denk niet dat je hem daarmee schoon gaat rijden.
     
    Noord26 vindt dit leuk.
  10. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ehh.. ik weet t niet hoor. Maar een middel op de markt wat de veren zou reinigen icm 98 benzine? de brandstof komt niet in de buurt van die zuigerveren, daar komt alleen motorolie. En ja; 95 ipv 98 is wel beter (alleen al om het feit dat er in 98 geen ethanol zit) en dat houd de injectoren schoner (niet schoon, maar schoner) of bedoeld hij een middel wat je aan de motorolie moet toevoegen ? daar kan ik dan nog wel inkomen maar iets wat aan de tank toegevoegd word voor de zuigerveren is naar mijn mening kolder.

    Maar ok; dus je bent nu om? onderneemt even niets en laat het zo ? Soiezo ben ik voor om geld op de bank te laten staan ipv uitgeven hoor :) Maar zodra je de 1L op 1500 bereikt dan begint het wellus/nietus reviseren/inruilen/verkopen verhaal weer opnieuw..? haha.. nou als dat zo is.. prima hoor :) dan lezen we met zn allen weer mee :)

    Maar nog wel 1 tip; neem even contact op met Hartog. Al is het maar om te dubbel checken dat hij dezelfde mening heeft als TSC.. Al lees ik al op zijn site dat dat niet helemaal strookt met TSC.

    Op de site van hartog staat iig dat een verbruik van 1 op 5000 prima is, en bij intensief gebruik 1 op 2000-3000 ook acceptabel is. En jij komt met 2500 daarbij in de buurt ofwel in het "midden"van de 2000-3000. Dus tot hier hebben beiden partijen dezelfde mening. Echter schrijft hij ook dat als het meer is dan 1 op 2000 dat er dan wel degelijk gereviseerd moet worden. TSC houd dan 1500 aan tegenover de 2000 die hartog hatneert, echter meld hartog ook dat als het langdurig meer dan 1 op 2000 is (dus als je die 1500 zou gaan aanhouden...) dat je dan de kans loopt dat dan de kop ook gedaan moet worden i.v.m. het verbranden van de uitlaatkleppen. Ook meld hij nog dat bij 1 op 2000 de kans bestaat dat de catalysator aan de beurt komt..

    Dus in hoevere zou je het op 1 op 1500 ipv 1 op 2000 laten aankomen... beste even dubbel checken..



    Maar nog even heel simpel.
    Los van het beu zijn van pon/dealer (wat ik met je eens ben hoor, en die dealer, er zijn er zat, dus zoek een ander) wat is goedkoper?
    Verkoop + aankoop andere auto, of revisie. Waar hou je zelf onderaan de streep het meeste over ?

    Ik ga er niet vanuit dat je met een prius binnen korte tijd de pineut bent voor een accupack. Kan wel. Maar ook een auto van 3 jaar oud kan vastlopen door een defect aan de oliepomp bijv. dus nergens geen garantie. Niet op nieuw, niet op een brik van 1000 euro of en ook niet een rols van ruim 4 ton. Maar als je zou kunnen reviseren en als dat minder geld kost dan de aankoop van een recente occasoin zou ik dat doen. Los van het praktische deel, want de S2 is natuurlijk een slee van een auto met een zee van ruimte. En dat lever je dan wel in. Maar ik las al dat dat geen rol meer mee speelt.
     
    Laatst aangepast: 09-06-2017
    CDK en ertromp vinden dit leuk.
  11. Jewepe

    Jewepe Forumguru

    @Canon-Eye
    Ik heb er bewust geen lachende smiley bijgezet omdat enerzijds het relativerende blijkt uit mijn formulering en anderzijds ik een smiley erg beledigend vond, omdat ik daarmee de indruk zou wekken bij @Noord26 dat ik hem zou uitlachen om zijn keuze. En dat is het laatste wat ik zou willen.
     
  12. Noord26

    Noord26 Forumguru

    @Disaster-Master

    Nee het is een middel die bij de olie moet. Als je het goed wil doen is het een olie verversing met dit goedje. Dan xxx kilometer rijden, goed door trappen wanneer de motor warm Is en dan weer verse olie er in. Zodat de eerste verse olie tezamen met goedje zoveel mogelijk rotzooi eruit haalt.

    Helaas vergeten te vragen welke hij exact bedoelde. Dus maandag even terug bellen. Of hij mag het leveren.

    Inruil is eigenlijk van de baan. We krijgen circa 2500 minder terug als verwacht overal. En, als voorbeeld een goed uitgeruste Prius met stekker, moet er 2,5x zoveel bij ten opzichte van een revisie inclusief nieuwe distributie.
     
  13. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ahja. Ok helder. Je kunt een zogenaamde engine flush doen, het zóu kunnen helpen.
    Maar zet er niet al je geld op in. Maar proberen kan altijd :)

    En anders zal het toch reviseren worden gok ik? Denk dat dat onderaan de streep de beste keuze is.
    Zou wel mijn keuze zijn. Los van het wel/niet goedkoper; het is gewoon eenerg fijne (grote luxe) auto waar niks mee mankeert verder toch? En als je deze olie problemen niet zou hebben had je denk ik niet aan de kwaliteiten getwijfeld. Uiteraard is ee (met elke auto) áltijd wel iets. Maarja dat hou je toch.

    Alleen is dit structuele olie probleem gewoon helemaal naatje dat pon dat niet wil oplossen..

    Eerst maar die flush doen dan maar? Hoop dat het helpt.
     
  14. Noord26

    Noord26 Forumguru

    Flush doen en dan: alsnog reviseren. Beetje geld verkwisting. Denk dat we door de zure appel heen moeten bijten en voor een revisie moeten gaan. Olie blijven bij vullen en de symptomen bestrijden is geen aanpakking van de oorsprong van het probleem. En hoe langer we er mee door rijden, des te erger andere onderdelen er onder te lijden hebben.
     
    eriktv vindt dit leuk.
  15. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Lijkt me het meest verstandig; al denk ik dat de flush niet echt iets zal uithalen. Ik weet niet wat dat spul zou moeten kosten hoor maar er zal dan ook olie gewisseld moeten worden.. en dat komt er dan ook weer bij..

    Succes ermee iig.. :)

    Edit;
    En wat je dealer betreft; sommige spannen echt de kroon met zo weinig doen voor zoveel mogelijk. Onze O3 gaat ook niet terug voor onderhoud etc daar waar ie vandaan komt. Nu is dat voor mij ook uit de buurt dus dat maakt het nog makkelijker. Maar hier in Den Haag zit ik omgeven door een aantal Wittebrug garages; en daar kom ik ook niet graag.

    Zou in jouw geval een ander zoeken of gewoon je auto in onderhoud brengen bij een niet merkdealer zoals VAG Techniek; zit nabij Eindhoven is niet om de hoek maar ook niet ver uit de buurt voor jou. Dan kan je mooi afscheid nemen van je dealer en je auto bij liefhebbers voor hun werk in omderhoud brengen.
     
    Laatst aangepast: 10-06-2017
    Cordoba en Noord26 vinden dit leuk.
  16. Octavia32

    Octavia32 Forumguru

    @Noord26 goede keus om te gaan voor revisie, je hebt toch een van de fijnste en comfortabel wagen die er is binnen skoda.
    En gewoon superb ruim
     
  17. Noord26

    Noord26 Forumguru

    @Octavia32

    De kogel is nog niet door de kerk voor een revisie. Mede dus omdat de revisie expert het nog niet nodig achtte. We houden het olieverbruik scherp in de gaten.
     
    Octavia32 vindt dit leuk.
  18. Agent327

    Agent327 Senior Member

    Ik ben nog niet zo lang lid bij dit forum maar heb dit hele artikel met belangstelling gelezen. Omdat ik zelf een hobby sleutelaar ben en zelfs een aantal maanden (wel 20 jaar geleden) bij een garage (bij vliegveld Gatwick) in de UK gewerkt wil ik mijn ervaring delen die ik daar heb opgedaan met de auto's van de Engelse taxi chaffeurs die voornamelijk reden met Vauxhall (Opel) Omega's.
    Het kwam geregeld voor dat de heren chauffers binnen kwamen met een kapotte waterpomp of lekke koppakking, welke dan ook gelijk werd gerepareerd.
    Over een hoog olieverbruik werd echter nooit gesproken omdat dit gewoon niet voorkwam. Mijn werkgever (en de taxi chaffeurs) stonden erop dat bij elke olieverversing de inhoud van een blikje Wynns Supercharge aan de olie werd toegevoegd. Het verhaal gaat dat deze toevoeging aan de motorolie er voor zorgt dat de zittingen van de zuigerveren schoon blijven, de kleppen seals, de keerringen worden niet hard, etc.
    Ik het echter nooit een goed artikel over Wynns SUpercharge kunnen vinden maar ik gebruik het nu zelf ook al 20 jaar naar tevredenheid.
    Ik zag dat deze eventuele oplossing nog niet eerder was aangedragen, vandaar mijn bijdrage. Zie maar wat je er mee doet.
     
  19. Noord26

    Noord26 Forumguru

    @Agent327

    Dat is wellicht inderdaad de overweging waard.
     
  20. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Okee. We gaan het zien. Of niet ;)

    Sorry; kan het niet laten. Maar dit topic is toch wel echt een gevalletje;
    ping-pong-paddles.jpeg
     
Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.

Deel deze pagina