Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
Ach ja, de al jaren langskomende dooddoener over het belasten van het milieu en over de kosten van het vervangen van een accupakket. Zoek eens actief naar het aantal accu's wat is vervangen in een Prius over de afgelopen 20 jaar. Kan je nog wel eens tegenvallen.

Hoef ik niet eens voor te googlen: buurman hier in de straat, had vorig jaar net zijn Jetta een half jaartje ingeruild voor een Prius, en mocht af gaan tikken voor een nieuw accupakket. Ik weet dat een Prius niet volledig elektrisch is, maar als je 'm niet aan de stekker hangt, dan is ie zelfs geen beetje milieuvriendelijk: biedt fors minder nuttige ruimte dan 'gewone' auto van dezelfde buitenmaten, is veel zwaarder, en niet meer dan enkele procenten zuiniger in brandstofgebruik.

@Noord26 Als je met de S2 blijft rijden, kun je natuurlijk ook bij veel zaken kiezen voor Vagtechniek in plaats van de dealer. Dan heb je al minder met Pon en zijn dealers te maken.
 

Japanese Power

Donateur
Dat verklaart de post over accupakketten: je buurman. Heeft hij wel pech gehad, komt weinig voor. Ik zit nu 8 jaar op het hybride (voorheen Prius) forum en defecte accu's zijn een zeldzaamheid. Alleen als het een keer voorkomt worden hele volksstammen erop afgerekend. Alsof je met elk willekeurig ander merk geen onderhoudskosten hebt.
 

Noord26

Forumguru
Hoef ik niet eens voor te googlen: buurman hier in de straat, had vorig jaar net zijn Jetta een half jaartje ingeruild voor een Prius, en mocht af gaan tikken voor een nieuw accupakket. Ik weet dat een Prius niet volledig elektrisch is, maar als je 'm niet aan de stekker hangt, dan is ie zelfs geen beetje milieuvriendelijk: biedt fors minder nuttige ruimte dan 'gewone' auto van dezelfde buitenmaten, is veel zwaarder, en niet meer dan enkele procenten zuiniger in brandstofgebruik.
Kun je deze beweringen onderbouwen?

Wij hebben afgelopen week in legio auto's proef gezeten en juist een Prius verrast met de binnenruimte tov de buitenafmetingen. Wel wat zwaarder ja, die accu's he. Maar die zorgen er wel voor dat je 50% MRB betaald (in ieder geval tot 2020).

Een Ampera doet zonder stroom 1:14. Onze superb 12.5. Een Prius PHEV zonder inpluggen 1:22.5. Dan kun je toch niet over enkele procenten praten?

Je buurman is helaas toch echt een exemplarisch geval geweest. Natuurlijk is geen 1 automerk garantie voor 0 defecten.1 dealer gaf standaard op een hybride occasion 36 maanden garantie of 60.000km; slijtage delen uitgezonderd. Als VAG dat zou doen, zouden ze wellicht al niet meer bestaan..
 

Jewepe

Forumguru
Mede forumleden. Ik wil voorstellen, in navolging van Bas van Putten en Wouter Karssen (BNR radio destijds) om het nieuwe alternatief van @Noord26 voortaan aan te duiden als Toyota P. en de volledige naam achterwege te laten cq. als verboden woord te betitelen. En verder sluit ik me aan bij @sitechris
 

Octavia32

Forumguru
Maar je actie radius is met een prius niet zo hoog.
Ja leuk dat 1: op 22 doet maar geloof hij komt niet ver.

Een ampera komt ook max maar aan zo'n 450km gecombineerd ik kwam een Nederlander bij het tankstation op de route de soleil.
 

Noord26

Forumguru
Een Prius?

@Noord26 NNNNNNNOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Begrijpelijke reactie. Ben bang dat er eieren voor ons geld moeten gaan kiezen > iets anders kopen dus. Naast de motorrevisie opgedrongen door de firma PON zal hoogst waarschijnlijk de koppeling ook mee genomen moeten worden en verstandig is ook om de krukaslagers dan mee te laten nemen. Emotie speelt geen rol bij deze mogelijke aanschaf. Vervoersmiddel van A naar B.

Als PON schappelijker was geweest, dan was deze hele samenloop geen eens aan de orde gekomen. Ik gun die firma geen cent meer.

@Octavia32 Actieradius doet er niet zo toe. Er zal toch getankt moeten worden (en/of pluggen). 1:12 gemiddeld voor de S2 sta je ook vrij regelmatig bij de pomp. ;)
 

Octavia32

Forumguru
Begrijpelijke reactie. Ben bang dat er eieren voor ons geld moeten gaan kiezen > iets anders kopen dus. Naast de motorrevisie opgedrongen door de firma PON zal hoogst waarschijnlijk de koppeling ook mee genomen moeten worden en verstandig is ook om de krukaslagers dan mee te laten nemen. Emotie speelt geen rol bij deze mogelijke aanschaf. *Vervoersmiddel van A naar B.*

Het spijt me te moeten zeggen met alle respect maar als iemand zegt een vervoers middel van A naar B dan ben je geen auto liefhebber maar gewoon een gebruiker in mijn ogen.
 

Noord26

Forumguru
We zien de mogelijke opvolger inderdaad als een gebruiksvoorwerp; een burgerlijk vervoersmiddel. Niets meer, niets minder.

Voor liefhebberij heb ik een ST1300 in de garage staan. Daar kan geen enkele 4-wieler aan tippen.

@EdK We zijn eerst bij een Ct200h wezen kijken.

https://www.vandorst.nl/occasion/Le...on_LED_koplampen_Leder_Navigatie/2012/6ZBV33/

Als je een ct200h overweegt: ga dan voor een Luxury line. Wat een fantastische geluidsinstallatie!

Maar die is behoorlijk kleiner als een Prius. Dus viel meteen af. Waren in Breda. En daar zit de Toyota tegenover. Mooi vergelijk tussen de ct200h - Auris - Prius kunnen doen. Ct200h is gewoon TE klein. Auris is prima, maar een Prius is nog ruimer en zit standaard beter in de spullen. Bovendien net zo duur geprijst 2e hands en zeker met stekker voor ons het meest interessante.
 

Cordoba

Forumguru
Kun je deze beweringen onderbouwen?

Wij hebben afgelopen week in legio auto's proef gezeten en juist een Prius verrast met de binnenruimte tov de buitenafmetingen. Wel wat zwaarder ja, die accu's he. Maar die zorgen er wel voor dat je 50% MRB betaald (in ieder geval tot 2020).

Een Ampera doet zonder stroom 1:14. Onze superb 12.5. Een Prius PHEV zonder inpluggen 1:22.5. Dan kun je toch niet over enkele procenten praten?

Je buurman is helaas toch echt een exemplarisch geval geweest. Natuurlijk is geen 1 automerk garantie voor 0 defecten.1 dealer gaf standaard op een hybride occasion 36 maanden garantie of 60.000km; slijtage delen uitgezonderd. Als VAG dat zou doen, zouden ze wellicht al niet meer bestaan..

In de tijd dat ik nog een Cordoba reed, ooit voor het werk met een groep van 8 personen naar een congres geweest, dat betekende zo'n 100 km sturen enkele reis. We gingen met 2 auto's: mijn Cordoba die al een jaar of 7 oud was, en een Prius van een half jaar oud. Verschil in aankomsttijd (en dus snelheid) tussen beide auto's was op die afstand slechts enkele seconden, dus te verwaarlozen. Mijn Cordoba had een verbruik van 5,1 l/100 km (verbruiksmeter klopte ook met de werkelijkheid), de Prius 5,0 dus een verschil dat je nauwelijks een verschil kan noemen. Op de heenreis was de verdeling 4 personen in elke auto, en was het wringen om de bagage in de Prius te krijgen (iedereen had ongeveer zelfde volume bij zich), en ook de zitruimte was beperkt in de Prius. Op de terugreis een paar dagen later, was mijn bejaarde Cordoba beladen met 5 personen met bagage (was logistiek handiger), en paste de bagage van 5 personen ook met gemak, en was het op de achterbank wel behoorlijk vol, maar het was onmogelijk om dezelfde belading/passagiers in de Prius te krijgen. Gewichtsverschil tussen een Prius en een 'gewone' auto geven de cijfers op het kenteken.

Wat het accupakket betreft: ik begreep van iemand die zich er in had verdiept, dat het vaker voorkomt als ze een daagje ouder worden. Deze man kende een stuk of 3-4 gevallen uit zijn persoonlijke omgeving. Als je nu een tweede hands Toyota P. koopt, zal het wel meevallen, maar als je 3 jaar verder bent, is dat nog maar de vraag. En zelfs als je er zelf geen last van hebt, dan nog kan de angst daarvoor je inruilprijs enorm drukken (net als nu met kans op olieslurper).
 

Japanese Power

Donateur
Maar je actie radius is met een prius niet zo hoog.
Ja leuk dat 1: op 22 doet maar geloof hij komt niet ver.

Een ampera komt ook max maar aan zo'n 450km gecombineerd ik kwam een Nederlander bij het tankstation op de route de soleil.
Een PIP (Plug-in Prius) heeft èn een benzine èn een electromotor, dus gewoon een hybride, maar dan met een grotere accu dan de gewone Prius. Dus geen lange wachttijden bij de pomp onderweg @Octavia32
 

Spinal

Forumguru
Een McLaren P-1 is toch ook (gedeeltelijk)elektrisch? ;) Wel eerst even een staatslot kopen en hopen dat je wint.


Ik begrijp je dilema, maar ik zou kiezen voor revisie, dan kun je nog een tijd doorrijden en leverd het ook meer op bij inruil/verkoop
 

Noord26

Forumguru
@Spinal

Dat is zeker waar: revisie met factuur moet ook resulteren in een betere inruil. En zou zich gedeeltelijk terug moeten verdienen. Iedereen waarvan ik lees die gekozen heeft voor een (HRW zuiger) revisie is er ook goed over te spreken; als het vertrouwen weer terug is gekomen in de auto.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Met mijn Octavia hetzelfde gehad, ketting problemen en de waste gate van de turbo zat vast.
Beide bekende problemen maar bij beide ga je er niet vanuit dat het jou auto overkomt als je hem koopt. Er zijn ook veel auto's die er geen problemen mee hebben/krijgen.....
Gelukkig beide problemen in de garantie periode aan het licht gekomen en gerepareerd. Als dit een jaartje later tevoorschijn was gekomen dan was ik echt niet vrolijk geworden. Dus ik snap heel goed dat je vertrouwen in Pon/dealer gedaald is tot nul. Feit is wel dat het verder een prima auto is, en als je hem laat reviseren dit probleem niet meer terug komt. Inruil gaat hoe dan ook geld kosten, waarschijnlijk kun je voor het bedrag wat erbij moet makkelijk de revisie bekostigen. Ik zou dan zeker voor het laatste kiezen. Buiten de bekende problemen om zijn de Octavia en Superb echt fijne auto's om in te rijden met veel ruimte.

Maar het is echt slecht van Pon/dealers dat ze deze problemen, en die van de 1.8TSI niet serieus nemen en er iets aan doen. Productie fouten waar de consument voor kan opdraaien. Echter is de lease markt de belangrijkste klant en vaak komen de bekende problemen aan het licht als de auto is ingeleverd en verkocht aan een particulier, en die staat dan mooi te kijken met de ellende. Gelukkig zijn er hier op het forum verhalen maar het nog wel enigszins netjes wordt opgelost maar alleen maar als ze vooraf dit hebben laten vastleggen. In jou geval ben je gewoon genaaid door de garage met de olie weging en dat is een zeer kwalijke zaak.
 

Greenliner

Senior Member
Laten we doen wat van ons als medeforummers verwacht mag worden: als 1 man achter Noord26 staan. Natuurlijk is hij verward geraakt door deze moeilijke situatie. Verraden door de dealer terwijl de bestekkerde Japanse perfectie op de loer ligt, ga er maar aan staan. Ik hoop dat ik voor velen schrijf: repareren dat ding!
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels is er telefonisch contact geweest met TSC de Betuwe. Die gaven meteen aan: niet reviseren. En ook niet verkopen; het zijn erg fijne auto's. En in de praktijk gaan de koppeling en krukaslagers erg lang mee zonder defect te gaan.

Bij een verbruik van 1 liter op 2500km is het allemaal nog acceptabel. Als het 1:1500km of minder wordt dan moeten we maar eens terug bellen. Als het langer op dat niveau zit kan het schadelijk worden. Daarboven vrijwel niet.

Hij adviseerde wel, wanneer de motor goed warm is, hem eens flink de toeren in te jagen. Maar dat wordt toch al wel eens gedaan door ons. :D Ook was het advies om regelmatig V-power of 98 te tanken ipv Euro95. En als laatste is er een middel in de markt dat specifiek er voor zou zorgen dat de zuigerveren wat gereinigd worden. Blijkt volgens hem voor goed te werken icm 98 en flink toeren maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan