Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schippersss

Forumguru
Wel een eerlijk advies van deze garage! Je ken ook een hoop werk binnen harken en daarna de prijs verhogen.

Zou ik zelf voor de keuzen staan, dan zou ik hem ook houden en door rijden. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik nu na 5 jaar een klein beetje begint kijken voor wat anders. Je raakt op een geven moment wel beetje uitgekeken.

Financieel gezien is een Toyota wel een betere keus, afgezien van persoonlijke smaak. Keuzen maken is altijd moeilijk. Deze nog een x jaar rijden en dan inruilen, dan moet er ook een hoop geld bij.

Over dat deze wel eens flink toeren moeten maken kan ik beamen. Gebruik de mijne regelmatig icm de tuning, en heb gelukkig nog geen last van deze ellende (120.000km).
 

LT83

Forumguru
Wil je hem echt goed heet stoken zodat je hem evt.schoon kan branden zou ik eerder denken aan een middagje zeer hoge snelheid op de Autobahn met RON102. Een paar keer wat gas geven is uiteraard goed voor een motor om hem fris te houden, maar denk niet dat je hem daarmee schoon gaat rijden.
 
Ehh.. ik weet t niet hoor. Maar een middel op de markt wat de veren zou reinigen icm 98 benzine? de brandstof komt niet in de buurt van die zuigerveren, daar komt alleen motorolie. En ja; 95 ipv 98 is wel beter (alleen al om het feit dat er in 98 geen ethanol zit) en dat houd de injectoren schoner (niet schoon, maar schoner) of bedoeld hij een middel wat je aan de motorolie moet toevoegen ? daar kan ik dan nog wel inkomen maar iets wat aan de tank toegevoegd word voor de zuigerveren is naar mijn mening kolder.

Maar ok; dus je bent nu om? onderneemt even niets en laat het zo ? Soiezo ben ik voor om geld op de bank te laten staan ipv uitgeven hoor :) Maar zodra je de 1L op 1500 bereikt dan begint het wellus/nietus reviseren/inruilen/verkopen verhaal weer opnieuw..? haha.. nou als dat zo is.. prima hoor :) dan lezen we met zn allen weer mee :)

Maar nog wel 1 tip; neem even contact op met Hartog. Al is het maar om te dubbel checken dat hij dezelfde mening heeft als TSC.. Al lees ik al op zijn site dat dat niet helemaal strookt met TSC.

Op de site van hartog staat iig dat een verbruik van 1 op 5000 prima is, en bij intensief gebruik 1 op 2000-3000 ook acceptabel is. En jij komt met 2500 daarbij in de buurt ofwel in het "midden"van de 2000-3000. Dus tot hier hebben beiden partijen dezelfde mening. Echter schrijft hij ook dat als het meer is dan 1 op 2000 dat er dan wel degelijk gereviseerd moet worden. TSC houd dan 1500 aan tegenover de 2000 die hartog hatneert, echter meld hartog ook dat als het langdurig meer dan 1 op 2000 is (dus als je die 1500 zou gaan aanhouden...) dat je dan de kans loopt dat dan de kop ook gedaan moet worden i.v.m. het verbranden van de uitlaatkleppen. Ook meld hij nog dat bij 1 op 2000 de kans bestaat dat de catalysator aan de beurt komt..

Dus in hoevere zou je het op 1 op 1500 ipv 1 op 2000 laten aankomen... beste even dubbel checken..



Maar nog even heel simpel.
Los van het beu zijn van pon/dealer (wat ik met je eens ben hoor, en die dealer, er zijn er zat, dus zoek een ander) wat is goedkoper?
Verkoop + aankoop andere auto, of revisie. Waar hou je zelf onderaan de streep het meeste over ?

Ik ga er niet vanuit dat je met een prius binnen korte tijd de pineut bent voor een accupack. Kan wel. Maar ook een auto van 3 jaar oud kan vastlopen door een defect aan de oliepomp bijv. dus nergens geen garantie. Niet op nieuw, niet op een brik van 1000 euro of en ook niet een rols van ruim 4 ton. Maar als je zou kunnen reviseren en als dat minder geld kost dan de aankoop van een recente occasoin zou ik dat doen. Los van het praktische deel, want de S2 is natuurlijk een slee van een auto met een zee van ruimte. En dat lever je dan wel in. Maar ik las al dat dat geen rol meer mee speelt.
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
@Canon-Eye
Ik heb er bewust geen lachende smiley bijgezet omdat enerzijds het relativerende blijkt uit mijn formulering en anderzijds ik een smiley erg beledigend vond, omdat ik daarmee de indruk zou wekken bij @Noord26 dat ik hem zou uitlachen om zijn keuze. En dat is het laatste wat ik zou willen.
 

Noord26

Forumguru
@Disaster-Master

Nee het is een middel die bij de olie moet. Als je het goed wil doen is het een olie verversing met dit goedje. Dan xxx kilometer rijden, goed door trappen wanneer de motor warm Is en dan weer verse olie er in. Zodat de eerste verse olie tezamen met goedje zoveel mogelijk rotzooi eruit haalt.

Helaas vergeten te vragen welke hij exact bedoelde. Dus maandag even terug bellen. Of hij mag het leveren.

Inruil is eigenlijk van de baan. We krijgen circa 2500 minder terug als verwacht overal. En, als voorbeeld een goed uitgeruste Prius met stekker, moet er 2,5x zoveel bij ten opzichte van een revisie inclusief nieuwe distributie.
 
Ahja. Ok helder. Je kunt een zogenaamde engine flush doen, het zóu kunnen helpen.
Maar zet er niet al je geld op in. Maar proberen kan altijd :)

En anders zal het toch reviseren worden gok ik? Denk dat dat onderaan de streep de beste keuze is.
Zou wel mijn keuze zijn. Los van het wel/niet goedkoper; het is gewoon eenerg fijne (grote luxe) auto waar niks mee mankeert verder toch? En als je deze olie problemen niet zou hebben had je denk ik niet aan de kwaliteiten getwijfeld. Uiteraard is ee (met elke auto) áltijd wel iets. Maarja dat hou je toch.

Alleen is dit structuele olie probleem gewoon helemaal naatje dat pon dat niet wil oplossen..

Eerst maar die flush doen dan maar? Hoop dat het helpt.
 

Noord26

Forumguru
Flush doen en dan: alsnog reviseren. Beetje geld verkwisting. Denk dat we door de zure appel heen moeten bijten en voor een revisie moeten gaan. Olie blijven bij vullen en de symptomen bestrijden is geen aanpakking van de oorsprong van het probleem. En hoe langer we er mee door rijden, des te erger andere onderdelen er onder te lijden hebben.
 
Lijkt me het meest verstandig; al denk ik dat de flush niet echt iets zal uithalen. Ik weet niet wat dat spul zou moeten kosten hoor maar er zal dan ook olie gewisseld moeten worden.. en dat komt er dan ook weer bij..

Succes ermee iig.. :)

Edit;
En wat je dealer betreft; sommige spannen echt de kroon met zo weinig doen voor zoveel mogelijk. Onze O3 gaat ook niet terug voor onderhoud etc daar waar ie vandaan komt. Nu is dat voor mij ook uit de buurt dus dat maakt het nog makkelijker. Maar hier in Den Haag zit ik omgeven door een aantal Wittebrug garages; en daar kom ik ook niet graag.

Zou in jouw geval een ander zoeken of gewoon je auto in onderhoud brengen bij een niet merkdealer zoals VAG Techniek; zit nabij Eindhoven is niet om de hoek maar ook niet ver uit de buurt voor jou. Dan kan je mooi afscheid nemen van je dealer en je auto bij liefhebbers voor hun werk in omderhoud brengen.
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
Ik ben nog niet zo lang lid bij dit forum maar heb dit hele artikel met belangstelling gelezen. Omdat ik zelf een hobby sleutelaar ben en zelfs een aantal maanden (wel 20 jaar geleden) bij een garage (bij vliegveld Gatwick) in de UK gewerkt wil ik mijn ervaring delen die ik daar heb opgedaan met de auto's van de Engelse taxi chaffeurs die voornamelijk reden met Vauxhall (Opel) Omega's.
Het kwam geregeld voor dat de heren chauffers binnen kwamen met een kapotte waterpomp of lekke koppakking, welke dan ook gelijk werd gerepareerd.
Over een hoog olieverbruik werd echter nooit gesproken omdat dit gewoon niet voorkwam. Mijn werkgever (en de taxi chaffeurs) stonden erop dat bij elke olieverversing de inhoud van een blikje Wynns Supercharge aan de olie werd toegevoegd. Het verhaal gaat dat deze toevoeging aan de motorolie er voor zorgt dat de zittingen van de zuigerveren schoon blijven, de kleppen seals, de keerringen worden niet hard, etc.
Ik het echter nooit een goed artikel over Wynns SUpercharge kunnen vinden maar ik gebruik het nu zelf ook al 20 jaar naar tevredenheid.
Ik zag dat deze eventuele oplossing nog niet eerder was aangedragen, vandaar mijn bijdrage. Zie maar wat je er mee doet.
 

Arjann

Forumguru
Zo'n toevoeging bij de olie is in dit geval 100% weggegooid geld. Misschien dat het preventief, als je nog geen problemen hebt, zou helpen. Maar nu echt niet.
 

Noord26

Forumguru
Waar ligt de grens is de grote vraag. Wederhelft heeft niet zo door gevraagd over wel of niet dit goedje (welke?) toe voegen.

@Disaster-Master het is meer een juiste beslissing maken in de opties die er zijn. En de variabelen zijn groter als ik had gehoopt. Ik gooi alles gewoon openlijk en zonder schaam op dit forum. Dat is een bewuste keuze. Zouden anderen ook eens moeten doen. ;)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Gisteren zijn we toch tot inruilen over gegaan van de S2.

Naast het euvel van olieverbruik bleek dat het pano-dakraam ook opnieuw is gaan lekken en de mat van de bijrijdersstoel was drijfnat. We vonden het al zo vreemd dat het soms wat muffig rook ondanks een recente airco behandeling. Deze lekkage hangt hoogst waarschijnlijk ook er mee samen dat de Columbus steeds vaker vast begon te lopen, soms geen geluid gaf en andere vreemde elektrische storingen.

Gisteren kregen wij de melding dat de Toyota dealer te Breda gunstig een auto in had kunnen kopen (inruiler) en die voor €3500,- minder als waar we eerst voor waren kijken aan ons meteen door kon verkopen. Bovendien werd er nu €500,- meer terug gegeven op de S2. Tel daarbij op dat deze inruiler de allerduurste uitvoering was en nog iets minder kilometers gelopen had als de auto waarvoor wij eerst interesse hadden getoond.

Lang verhaal kort: zeer nette prijs onder aan de streep en we hebben eieren voor ons geld gekozen. S2 is en blijft een zeer fijne auto. Maar de matige betrouwbaarheid en houding van de importeur is iets wat wij niet kunnen vergeten om opnieuw voor een VAG auto te kiezen.
 

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, welke is het nu geworden dan? Want dat schrijf je er weer niet bij ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan