turboturbo
Forumguru
Tussen de nog in te plannen reparaties aan de comfort/deurmodule en uitgevallen kofferbak verlichting in, gaat natuurlijk het gewone onderhoud stevig door.
Deze zomer nog het interieur filter vervangen, vandaag even een olie wissel gedaan. Eerst de auto goed warm gereden (half uurtje snelweg) Daarna vrijwel meteen de brug op en het carter een mooi uurtje na laten druppelen (is nog best veel als je ziet wat er dan nog druppelend uit komt!)
We kunnen er weer een jaartje / 15dKM tegenaan. Hoewel ik dit jaar er vroeg bij was, zie ik net. Want de oude olie zat er maar een kleine 8.000km en 10 maanden in. Was toch al gitzwart, dus misschien volgende beurt weer zo vroeg of nog weer iets eerder...
Qua olieverbruik na 'behandeling' met Forte Oil Seal Conditioner is de stand momenteel: 1L op ongeveer 8.000km. Het was geloof 6.000km dus dat heeft niet of niet veel uitgemaakt.
Ook het gasklephuis even bekeken om schoon te maken (je kan er zo makkelijk bij bij deze motor dus dat kan ik dan niet laten
), kennelijk hoeft dat echt niet vaker dan 3 a 4 jaar. Die was nog nagenoeg brandschoon:
Wel zie je dat de (papieren) pakking verzadigd is van de oliedampen, toch beter om die de volgende keer weer mee te vervangen.
Deze zomer nog het interieur filter vervangen, vandaag even een olie wissel gedaan. Eerst de auto goed warm gereden (half uurtje snelweg) Daarna vrijwel meteen de brug op en het carter een mooi uurtje na laten druppelen (is nog best veel als je ziet wat er dan nog druppelend uit komt!)
We kunnen er weer een jaartje / 15dKM tegenaan. Hoewel ik dit jaar er vroeg bij was, zie ik net. Want de oude olie zat er maar een kleine 8.000km en 10 maanden in. Was toch al gitzwart, dus misschien volgende beurt weer zo vroeg of nog weer iets eerder...
Qua olieverbruik na 'behandeling' met Forte Oil Seal Conditioner is de stand momenteel: 1L op ongeveer 8.000km. Het was geloof 6.000km dus dat heeft niet of niet veel uitgemaakt.
Ook het gasklephuis even bekeken om schoon te maken (je kan er zo makkelijk bij bij deze motor dus dat kan ik dan niet laten
), kennelijk hoeft dat echt niet vaker dan 3 a 4 jaar. Die was nog nagenoeg brandschoon:
Wel zie je dat de (papieren) pakking verzadigd is van de oliedampen, toch beter om die de volgende keer weer mee te vervangen.
Laatst bewerkt:





) dus kreeg het met geen mogelijkheid los. Oliefilter verwijder-tool geleend van de doe-het-zelf garage; paste niet op dit filter (de klemmaat was veel te groot en slechts in 2 maten aan te passen) En echt veel bewegingsruimte is er helemaal niet voor zo'n ding met alle kabels, snoeren en leidingen die er in de buurt lopen. Na een tijdje staan vloeken en tieren de hulp van een monteur gevraagd en die kwam met een mega waterpomp tang aangelopen en had het filter in 1 tel los (normale waterpomptang had ik ook al geprobeerd, maar was toch echt te klein en gleed telkens weg) Note to self: toch maar zo'n oliesleutel zelf aanschaffen, dat had me heel wat bloed zweet en tranen gescheeld al..... Even tellen nog hoeveel ribbels het filter nou heeft (zouden er 14 moeten zijn) welke ik precies moet hebben.

)