Turbo's Octavie (Octavia I)

turboturbo

Forumguru
Tussen de nog in te plannen reparaties aan de comfort/deurmodule en uitgevallen kofferbak verlichting in, gaat natuurlijk het gewone onderhoud stevig door.

Deze zomer nog het interieur filter vervangen, vandaag even een olie wissel gedaan. Eerst de auto goed warm gereden (half uurtje snelweg) Daarna vrijwel meteen de brug op en het carter een mooi uurtje na laten druppelen (is nog best veel als je ziet wat er dan nog druppelend uit komt!)
image.jpeg

We kunnen er weer een jaartje / 15dKM tegenaan. Hoewel ik dit jaar er vroeg bij was, zie ik net. Want de oude olie zat er maar een kleine 8.000km en 10 maanden in. Was toch al gitzwart, dus misschien volgende beurt weer zo vroeg of nog weer iets eerder...

Qua olieverbruik na 'behandeling' met Forte Oil Seal Conditioner is de stand momenteel: 1L op ongeveer 8.000km. Het was geloof 6.000km dus dat heeft niet of niet veel uitgemaakt.

Ook het gasklephuis even bekeken om schoon te maken (je kan er zo makkelijk bij bij deze motor dus dat kan ik dan niet laten :) ), kennelijk hoeft dat echt niet vaker dan 3 a 4 jaar. Die was nog nagenoeg brandschoon:
image.jpeg
Wel zie je dat de (papieren) pakking verzadigd is van de oliedampen, toch beter om die de volgende keer weer mee te vervangen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Auto is weer door de APK gekomen, weliswaar met 2 reparaties: de fuseekogel hoezen. Opnieuw (3 jaar geleden ook al) waren de hoezen van de fusee's en stuurkogels gescheurd. Moraal van het verhaal: universele hoesjes gaan niet zo lang mee als OEM. Verder geen bijzonderheden.

Stuurkogels had ik gelukkig inmiddels preventief compleet zelf kunnen vervangen (zie topic) maar dus de fusee's had ik geen tijd meer voor om nog te doen voor de APK. Staan nu op de lijst om compleet met draagarmen te vervangen (laatstgenoemde stond al een tijdje op mijn lijst overigens....) maar heeft nu wat minder haast omdat de vakantie voor de deur staat (ergo geen tijd) en tja, de hoezen zijn nu toch weer gerepareerd, dus ik kan er nog zeker een jaar mee vooruit.

Dit voorjaar heeft de auto ook een keer een luxe olie gekregen na (slechts) een paar honderd km met goedkopere Valvoline olie te hebben gereden (dat was november 2019) Bij wijze van spoeling was dat, zeg maar.

IMG_3421.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@EdK werken voelt voor mij als vakantie juist! De uren eromheen poog ik mijn bijdrage in het gezin te doen en met kleine kindjes full time thuis in de vakantie blijft er na nog wat sporten geen tijd over voor de auto-hobby... En er moet ook nog op vakantie gegaan worden, dus er mag ook nu even geen complicatie bijkomen als gevolg van een sleutel klus, vandaar :)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zooow.... na lange tijd eens even weer een update hier.

De Octavia rolt nog steeds maar niet zonder problemen. Eind vorig jaar (2021) is de oliepomp vernieuwd (oliedruk lampje ging branden bij een bepaald toerental)

Daarna, kort na de oliepomp reparatie last van een 'kloenk' geluid uit het vooronder telkens bij het remmen, bleek de uitlaat te zijn die tegen het chassis bonkte. Die hing niet meer goed vast aan het chassis als ik me goed herinner. Daar is opnieuw iets aan gelast begreep ik.

Verder heb ik deze zomer de hemelbekleding opnieuw laten doen voor een gunstige prijs bij een aardige gozer in het Westland. Viel me nog tegen hoeveel werk dat was; er moet toch aardig wat los van de A,B en C stijlen wil je de schelp er fatsoenlijk uit krijgen. En dan kom je erachter dat elke interieurstuk wel één schroef heeft waar je pas bij kan als je eerst een ander interieur stuk eraf haalt (en die heeft dan óók weer een verborgen schroef, enz, enz...) Kortom af en toe even wat YouTube filmpjes (in Oost-Europese taal) moeten raadplegen voor tips.
280040840_590166642048052_5262999331938347413_n-2.jpg
Helaas kwam ik er ná deze vervanging pas achter dat de auto ergens lekt want bij de A stijlen is de hemelbekleding steeds vochtig na een regenbui. Dus meteen nieuwe vochtvlekken in de nieuwe bekleding... Nu snapte ik wat die vlekken op het oude doek daar deden... o_O De boel weer half los gehaald om te kijken waar het vandaan komt en ook hier kan ik nergens ontdekken waar het vandaan komt. Frustrerend, maar besloten het zo maar te laten, ik kan ermee leven. Ik heb het opgegeven dat ik alles aan deze auto goed wil hebben.

Onlangs weer verse olie erin gedaan, dit keer weer met een spoeling voorafgaand aan de wissel: de engine shampoo van Castrol. Had er niet per-se veel verwachting van maar het stond op de balie bij de automaterialenzaak en wilde het eens proberen. Het leek mij voornamelijk een zeer dunne olie wellicht met een soort 'power cleaning agent'. Ik heb wel even op internet gezocht wat er zoal in zit maar werd er niet veel wijzer van. Zelf denk ik dat de spoel producten van Liqui Moly toch wel de beste zijn als ik de ervaringen zo lees op internets.

IMG_1303-2.jpg

Was trouwens nog wel even een gevecht met het oliefilter los krijgen. Normaliter (ik doe dit nu al enige jaren zelf) lukt me dat altijd gewoon met de hand, maar vorig jaar heeft garage natuurlijk een nieuw oliefilter geplaatst bij de oliepomp werkzaamheden (en dus veel te vast gedraaid :mad: ) dus kreeg het met geen mogelijkheid los. Oliefilter verwijder-tool geleend van de doe-het-zelf garage; paste niet op dit filter (de klemmaat was veel te groot en slechts in 2 maten aan te passen) En echt veel bewegingsruimte is er helemaal niet voor zo'n ding met alle kabels, snoeren en leidingen die er in de buurt lopen. Na een tijdje staan vloeken en tieren de hulp van een monteur gevraagd en die kwam met een mega waterpomp tang aangelopen en had het filter in 1 tel los (normale waterpomptang had ik ook al geprobeerd, maar was toch echt te klein en gleed telkens weg) Note to self: toch maar zo'n oliesleutel zelf aanschaffen, dat had me heel wat bloed zweet en tranen gescheeld al..... Even tellen nog hoeveel ribbels het filter nou heeft (zouden er 14 moeten zijn) welke ik precies moet hebben.

61KH3TBCCCL._AC_SL1500_-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Oohhhh zo herkenbaar, een oliefilter wat niet los wil. Vooral als ze net op zo'n plek zitten waar je met je vingers niet goed bij kan. Inmiddels probeer ik het hooguit nog 1x met de hand. Als dat niet lukt, doe ik niet eens meer moeite en komt de oliefilterdop gelijk uit de la ;)


Motor reiniging heb ik zelf heel lang geleden ooit eens gedaan bij een japanner. Alleen gebruikte ik daar geen Liqui Moly voor, maar adhv een tip van een gepensioneerd monteur: 400-500 ml ATF olie toevoegen aan de olie en dan paar keer goed warm rijden, vervolgens vervangen. Bij de Toyota werkte dit goed.

(Disclaimer: Indien je deze tip toepast, eventuele motorschade voor eigen rekening :lezen:)
 

Tees

Donateur
De extra grote waterpomptang is idd dé oplossing hiervoor. Bij de autohobbyclub waar ik lid ben komt die standaard uit de la als je een filter hebt waar geen zeskantmoer bovenop zit (wat ik het fijnste vindt, maar die bij m'n huidige motor blijkbaar er niet op zit bij de bekende merken).
 

EdK

Forumguru
Gewoon een oude schroevendraaier pakken en met een hamer door het filter slaan en je draait hem ook los....... :koffie:
 

Antera

Donateur
Oliezeef moet altijd om de 1000dkm vervangen worden. De pomp is prima in orde maar de zeef loopt vol bij alle 1.8T. Als het olielampen al is gaan branden ben je eigenlijk vaak al te laat. Hopelijk al geen gruis in de olie.

Filter idd los maken met een schroevendraaier werkt altijd ;_)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Had ik keurig gedaan @Antera :whistle:
Dus daar kan het toch niet aan gelegen hebben. En ook altijd kwaliteits olie gebruikt én binnen de 10 a 12.000km / binnen een jaar ververst. En dan doe ik ook nog eens nauwelijks korte ritjes. Ik kan het niet verklaren…..
Overigens was die zeef toen zo goed als schoon. Ik had begrepen dat vooral de in lengte geplaatste 1.8T motoren last hebben van sludge vorming in de zeef.
 

Antera

Donateur
Ook de in breedte geplaatste motoren hebben er last van. De mijne was bij 100dkm ook aardig vuil en heb er meer gezien. Maar goed bijhouden is goed. Ik moet de mijne binnenkort ook weer eens doen als hij weer de garage uit mag
 
Bovenaan Onderaan