Turbo's Octavie (Octavia I)

turboturbo

Forumguru
Mijn Octavia noodgedwongen (ik wilde graag een 3-puntsgordel incl. hoofdsteun in het midden voor mijn oudste kind) geüpdatet met een ander interieur afgelopen week, een met achterbank met 3-puntsgordel.

Dit zgn. topsport interieur komt uit een Seat Leon 1M, kortom het 'broertje' van de Octavia 1U. Plug en play dus.

Zelfde techniek, zij het dat deze stoelen slechts aan de bestuurderszijde in hoogte verstelbaar is en geen lendesteunen heeft (dat had de originele set wel, vooral die lende steuren was ik toch wel content mee) Verder mist de gordel verklikker (maar die had ik toch al njet aangesloten)
De Seat stoelen komen met zij-airbags maar die kan ik niet aansluiten want mijn auto heeft daar de kabels niet voor liggen.

Ook van de kwaliteit van de bekleding valt op dat het origineel een stuk slijtvaster is, het voelt ook minder synthetisch aan (ik denk een combinatie van wol en katoen) in de optie sticker werd dit interieur als 'copa high' geoormerkt.

Desondanks dik tevreden over het topsport interieur. De stoelen sluiten beter om m'n lichaam heen zowel bij de billen als de rug. Heb er nog wel aardig wat werk aan gehad omdat het foam van de zit kussens bij de wangen versleten was. Er zit daar een soort stalen stang die dient als steun, maar na 13 jaar tegen de wang duwen bij het in- en uitstappen scheurt het foam op die plek door.... Dat heb ik met spuitlijm en opvul foam weer gerepareerd. Als je het weet kun je dat wel ietsje zien en voelen, maar het comfort langs de wangen is er nu sterk op verbeterd, want voorheen voelde je heel goed die stalen stang.

De oude set stoelen heb ik gereinigd met een extractor, die gaat binnenkort in de verkoop. Met die extractor heb ik meteen de hele auto onder handen genomen immers ik kon met alle stoelen verwijderd mooi overal bij. Zelfs de stoffen deurpanelen heb ik daarmee kunnen reinigen!

Situatie vóór:
image.jpg

image.jpg

Situatie na ombouw:
image.jpg

image.jpg


Reparatie van het foam:
image.jpg

Een foto van tijdens het passen (het uiteindelijke invul stuk is nog wat beter bij gesneden maar daar had ik geen foto meer van gemaakt)
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Netjes! Heerlijk dat je zo zelf kan klussen aan de O1. Als ik serieus veel rommel mee moest nemen haalde ik ook zo de achterzitting eruit, dat is met de nieuwe auto's helaas minder makkelijk. Je hebt in ieder geval genoeg (4) gordels achterin nu :deuk:
 

turboturbo

Forumguru
Nog een leuke tipje voor je voor het beschermen van de bekabeling van je coilpacks want die bekabeling gaat door de warmte van het blok breken enz:

https://www.flickr.com/photos/robclubley/4803375749

komt van oa een golf 5 2.0 GTI af

Onderdeel nummer gevonden in deze topics:
https://www.briskoda.net/forums/topic/168102-coil-pack-cabling-looking-messy/
&
https://www.seat-online.nl/showthre...-1-8T-AUQ-bekabeling-bobines-slijt-door/page3

06F 971 824 C

4804007242_7eab9c80ff.jpg


Moest in 2012 nog iets van 7 euro kosten. Ben benieuwd wat het anno 2017 moet kosten....
 

Spinal

Forumguru
Die had ik ook op mijn Leon zitten. Dat laatste bochtje moet er eraf zagen anders past hij niet (maar dat zie je vanzelf) met dat simpel plastic hoesje ziet het er meteen een stuk mooier uit, en het is beter voor je kabels.

ps je nieuwe interieur is geen TopSport interieur, die heeft een andere kleur in het midden. Verder zijn het wel dezelfde stoelen (en ze staan veel mooier dan je oude stoelen)
 

turboturbo

Forumguru
Dacht idd op SO gelezen te hebben dat iemand 'm licht aangepast heeft. Ik heb een multitool dus dat moet vast goed komen.

Oh ik dacht dat de aanduiding topsport vooral de vorm van de stoelen aanduidde? Dus de (verstevigde) wangen en langere zitting / sport stoelen? Ik heb idd meerdere variaties aan bekleding gezien (van effen kleuren t/m meer luxere half- en volledig leder) maar allemaal hebben ze exact dezelfde (deze) vorm. Terwijl er ook een meer basis achtige vorm stoelen te vinden is die minder hoge wangen heeft en kortere zittingen....
 

Spinal

Forumguru
De 20VT heb je in meerdere uitvoeringen. De standaard uitvoering, met de stoelen doe jij hebt. De Topsporthad, met andere bumpers, langere achterspoiler en een ander interieur. De FR uitvoering met weer een ander interieur en de Cupra en Cupra R uitvoeringen met een optioneel Recaro interieur. De vorm en de zit van alle stoelen (de Recaro's uitgezonderd) zijn hetzelfde. Ik heb het ook altijd fijne stoelen gevonden.
 

Spinal

Forumguru
IMG_8351.JPG

Zo zag het er bij mij uit. Ik had het kleine aardings kabeltje ingewikkeld met electro tape, dan ziet ook die er wat netter uit.
 

turboturbo

Forumguru
Deze week weer wat onderhoud gedaan aan de Octavie.

Te weten:

  • Beide lambda sensoren vervangen (Bosch 0258007351 & 0258006978) zie mijn topic Foutcodes P0130 & P1176: lambda problemen
  • Engine flush, dit keer van het merk Forté new generation engine flush (hier gekocht). De laatste keer dat ik een flush had gedaan had ik het merk '5-in-1' wat niet meer leek te zijn dan een beetje diesel. De olie die ik had gebruikt om mee te spoelen (Action olie) kwam er nl. weer nagenoeg brandschoon en helder uit! Dit keer kwam de nieuwe olie (wederom van de Action) er na het spoelen veel donkerder uit dan dat die uit de fles kwam. Dat betekent dat het iets gedaan heeft. Ik heb volgens aanwijzingen 2 flessen gebruikt en de motor een uur stationair laten draaien (dat mag uitsluitend de eerste keer dat je dit product gebruikt. Vervolgens doe je telkens 1 fles en 30 min spoelen) Om het kwartier heb ik even heel kort de toeren op laten lopen tot 3500 tpm.
  • Olie ververst met 4,5 liter Addinol Super Light 5W40 met nieuw oliefilter (MANN)
  • Nieuw MANN luchtfilter (leek nog niet strikt noodzakelijk, soit.)
Oud filter:
image-2018-02-03-12.jpg
Nieuw filter:
image-2018-02-03-13.jpg

  • Dan nog een klein irritatie puntje: het vieze koelwater / expansie reservoir vervangen met een schone nieuwe. Het koelwater zelf is nooit bruin geweest, dus ik wijt het aan smerigheid en veroudering. Het koelwater zelf is overigens 2 jaar geleden bij de distributie al in z'n geheel ververst en ziet er nog keurig schoon uit.
image-2018-02-03-11.jpg
Meteen even getest of de sensor nog goed werkt door 'm even vergeten aan te sluiten :)
image-2018-02-03-17.jpg Ja hoor, die doet het prima.

  • Tot slot heb ik de zgn. 'dogbone' (onderste motor/versnellingsbaksteun) vervangen. Deze kan op den duur teveel speling krijgen, waardoor de motor teveel kan kantelen tijdens optrekken. Dat resulteert in bijv. soms hakerig schakelen tijdens het optrekken. Dit is was een hele goeiekope van Febi (dacht 25 euro zoiets), dus maar even aankijken of het wat is op lange termijn. Er zijn nl. wel betere te krijgen, maar die kosten ook wat meer.
image-2018-02-03-21.jpg


Dan het olieverbruik.
Het olieverbruik was tot de vorige wissel 2 liter op 10.000km dus 1L per 5.000km. Tot deze oliewissel kom ik uit op 1L op 8.000km. Dus dat kan een kleine verbetering zijn. Het verschil is maar 2.000 km (doe ik ruim 2 maanden over, dus kan een marge verschil zijn). Ik had gehoopt dat na reparatie van de lekke kleppendekselpakking het verbruik afgenomen zou zijn. Dat lijkt vooralsnog niet het geval dus.

N.b. ik vul telkens met 0,5L bij van 'MIN' tot precies in het midden van de peilstok. Ik wacht niet totdat het olielampje gaat branden, maar peil regelmatig. Ik heb één keer het (gele) olielampje brandend gehad, toen stond het peil dus al onder de 'MIN' dus dat is veel te laat!

Daarom heb ik dit keer Forte Seal Conditioner toegevoegd aan de olie. Aangezien ik op zweten hier en daar na, nergens olie lekkage kan ontwaren, ga ik ervanuit dat de motor dit dus verbruikt/verbrand of in heel kleinere hoeveelheden weglekt. Ben benieuwd of deze seal conditioner wat gaat uitmaken....

Edit: ik zag dat ik één bijvulling van 0,5 liter dubbel had geteld (dacht de laatste nog niet opgeschreven te hebben, maar dat had ik toch wel gedaan. Dus 'gelukkig' een halve liter teveel geteld aanvankelijk)
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Weer lekker bezig geweest :thumbsup:
Ik denk dat je de originele dogbone rubbers hebt geplaatst want als je de powerflex pu dogbone inserts had geplaatst dan tril je bij stationair uit je stoel :D Maar met VCDS kun je het stationair toerental aanpassen zodat hij niet meer trilt. Ik vond dat een hele goede upgrade omdat het bijna alle wheelhop (stuiterende wielen) bij vol optrekken elimineerde want dat is echt killing voor je ophanging.
 

turboturbo

Forumguru
Er zijn idd after market PU rubbers te vinden, @Spinal en idd zou dat ten koste gaan van comfort.

Een OEM dogbone zou 190 euro gaan kosten (navraag bij dealer) dus vandaar dat ik hiervoor mijn heil gezocht heb bij aftermarket spul. Ik verwacht eerlijk gezegd niet veel van die Febi, maar ben bereid het snel weer te vervangen mocht het niks zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag is de Octavia geslaagd voor de APK zonder op of aanmerkingen: 'de auto staat er netjes bij'. Voor het eerst sinds de auto in mijn bezit is :pardon: (bijna drie jaar nu)
Ben ik wel zo'n krent dat ik zelf nieuwe ruitenwissers erop zet voordat ik 'm aflever bij de garage. :D

Ik heb als extra's gevraagd de carterventilatie / vacuüm slangen te controleren (ben vergeten te vragen met wat voor apparatuur hij dat precies had gedaan) Maar daar mankeerde niets aan. De remvloeistof heb ik ook maar laten verversen, was in april 2016 voor 't laatst gebeurd.

Schermafbeelding 2018-05-25 om 22.17.18.png
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Remvloeistof kun je beter iets te vroeg dan te laat verversen (net iets aantikken omdat je remmen minder zijn kost meer).
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag de brandstofpomp vervangen (Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen) en nog even de bougies + bobines bekeken. Zijn alle 4 schoon, geen olie meer te zien in de schacht. De klepdekselpakking houdt het dus vooralsnog prima :)

Komend weekend staat een afspraak om een sinds langere tijd irritatie puntje op te lossen: het info display tussen de klokken wordt vervangen. Deze vertoont zgn. pixelfade met name bij hoge en lage temperaturen. Dat schijn je zelf te kunnen doen, maar mijn soldeer spullen en -techniek zijn niet op orde, dus dat laat ik maar doen.

image-2018-06-07-16.jpg

image-2018-06-07-15.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag bij Morris (MT Automotive heet zijn bedrijf) te Wijk bij Duurstede geweest.

Super aardige vent; echt een monteur met passie voor de electronica. Heeft een nieuw display voor me geplaatst, inclusief de tellerbak / instrumentenpaneel uit- en weer inbouwen.
Hij was ook zo aardig dat hij even naar mijn uitvallende cruise control wilde kijken; ik dacht dat de stengel versleten was, maar het lag aan de cruise control kabelboom. Bij een eerdere reparatie bij Tom van HBT was een pinnetje van een flexcable geknapt. Tom had toen een extra draadje als by-pass gemaakt, maar die soldering was losgeraakt. Morris heeft dit keurig verholpen met betere bedrading, en dit keer niet met solderen.

Voor wie nog een monteur zoekt voor o.a. tellerproblemen, electronica problemen in het algemeen, sleutels bij laten maken (slijpen én inleren etc) Morris doet dat allemaal.

Plaatjes:
image-2018-06-09.jpg

Even testen, hierna nog kalibreren met VAGcom (geen foto van)
image-2018-06-09-2.jpg


En we hebben weer scherp beeld!
image-2018-06-09-4.jpg



Cruise control reparatie in progress....
image-2018-06-09-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan