Turbo's Octavie (Octavia I)

Topic in 'Mijn auto' gestart door turboturbo, 12-10-2015.

1. turboturbo

turboturbo Forumguru

Tussen de nog in te plannen reparaties aan de comfort/deurmodule en uitgevallen kofferbak verlichting in, gaat natuurlijk het gewone onderhoud stevig door.

Deze zomer nog het interieur filter vervangen, vandaag even een olie wissel gedaan. Eerst de auto goed warm gereden (half uurtje snelweg) Daarna vrijwel meteen de brug op en het carter een mooi uurtje na laten druppelen (is nog best veel als je ziet wat er dan nog druppelend uit komt!)
    image.jpeg

We kunnen er weer een jaartje / 15dKM tegenaan. Hoewel ik dit jaar er vroeg bij was, zie ik net. Want de oude olie zat er maar een kleine 8.000km en 10 maanden in. Was toch al gitzwart, dus misschien volgende beurt weer zo vroeg of nog weer iets eerder...

Qua olieverbruik na 'behandeling' met Forte Oil Seal Conditioner is de stand momenteel: 1L op ongeveer 8.000km. Het was geloof 6.000km dus dat heeft niet of niet veel uitgemaakt.

Ook het gasklephuis even bekeken om schoon te maken (je kan er zo makkelijk bij bij deze motor dus dat kan ik dan niet laten :) ), kennelijk hoeft dat echt niet vaker dan 3 a 4 jaar. Die was nog nagenoeg brandschoon:
    image.jpeg
    Wel zie je dat de (papieren) pakking verzadigd is van de oliedampen, toch beter om die de volgende keer weer mee te vervangen.

Laatst aangepast: 03-12-2018
    eriktv vindt dit leuk.

2. turboturbo

turboturbo Forumguru

Auto is weer door de APK gekomen, weliswaar met 2 reparaties: de fuseekogel hoezen. Opnieuw (3 jaar geleden ook al) waren de hoezen van de fusee's en stuurkogels gescheurd. Moraal van het verhaal: universele hoesjes gaan niet zo lang mee als OEM. Verder geen bijzonderheden.

Stuurkogels had ik gelukkig inmiddels preventief compleet zelf kunnen vervangen (zie topic) maar dus de fusee's had ik geen tijd meer voor om nog te doen voor de APK. Staan nu op de lijst om compleet met draagarmen te vervangen (laatstgenoemde stond al een tijdje op mijn lijst overigens....) maar heeft nu wat minder haast omdat de vakantie voor de deur staat (ergo geen tijd) en tja, de hoezen zijn nu toch weer gerepareerd, dus ik kan er nog zeker een jaar mee vooruit.

Dit voorjaar heeft de auto ook een keer een luxe olie gekregen na (slechts) een paar honderd km met goedkopere Valvoline olie te hebben gereden (dat was november 2019) Bij wijze van spoeling was dat, zeg maar.

IMG_3421.jpg

Laatst aangepast: 28-06-2020
    eriktv, Cordoba en CDK vinden dit leuk.
  3. EdK

EdK Forumguru

wat heb jij voor werkgever ?
    Bij mij is het in algemeen net andersom , en denk meerdere hier.....

Vermoed dus dat ik toch iets fout doe !!!????:pieker::jaja:

4. turboturbo

turboturbo Forumguru

@EdK werken voelt voor mij als vakantie juist! De uren eromheen poog ik mijn bijdrage in het gezin te doen en met kleine kindjes full time thuis in de vakantie blijft er na nog wat sporten geen tijd over voor de auto-hobby... En er moet ook nog op vakantie gegaan worden, dus er mag ook nu even geen complicatie bijkomen als gevolg van een sleutel klus, vandaar :)

Laatst aangepast: 28-06-2020
    CDK en EdK vinden dit leuk.

Deel deze pagina