Turbo's Octavie (Octavia I)

turboturbo

Forumguru
- bagage ruimte lampjes branden niet als de klep openstaat (heeft mijn Fabia ook al last van grr)
Deze keer voor de verandering een keer een simpele reparatie aan de Octavie :)

kofferbaklampje.jpg

......er zaten aan beide kanten simpelweg geen lampjes in (C10W buislampje)

Trouwens: waarom bestaan er niet van die fantastische led super-dome units voor de Octavia I, weet iemand dat? Zoals die voor bv de F2
crg-dome.jpg
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
van harte welkom,

je armsteun kan je op ebay een nieuwe klep bestellen of je gaat bij de VW dealer even een knop halen want die is vervangbaar aangezien deze vaker stuk gaat.

mijn tip vervang aub zsm het oliefilter in de aanzuigbuis van de oliepomp. Dit is het enigste zwakke punt wat de motor om zeep kan helpen. verder is de 1.8T bullit proof en een gruwelijk sterke motor
 

turboturbo

Forumguru
Update: 4 andere velgen, inclusief de nieuwe naafdeksels die ik zomaar, geheel vrijblijvend ende voor niets kreeg van @Ridley !
:bloemen::thumbsup: Echt super bedankt daarvoor!


velg_spider2.jpg

velg_spider1.jpg

De 16" Rider velgen zijn dus inmiddels vervangen door hierboven afgebeelde eveneens 16" Spider velgen (bekend van de RS)
Ik kende deze velgen al wel o.a. van hier van het forum (had er dacht ik zelfs een set te koop zien staan, niet heel lang geleden?) maar ik wilde van deze velgen niets weten! Teveel poetsen dacht ik! :tongue:

Maar ja, een mens kan veranderen van gedachten:

Een paar weken geleden stond ik twee van de oude velgen schoon te maken omdat daar nieuwe banden op moesten (een tik van mij om ze dan eerst goed schoon te maken) Toen ik ze op die manier van dichtbij bekeek, zag ik dat ze vanbinnen toch wel redelijk aangetast waren door corrosie en hier en daar een blaasje onder de lak aan de buitenkant. Dat had ik tijdens de koop al wel gezien, maar dacht: ik laat ze nog wel eens opknappen. Nou, dat opknappen zou behoorlijk in de kosten gaan lopen, en dan moesten er ook nog 2 nieuwe banden op.
Ik bedacht me ineens of ik dat niet een beetje zonde vond om zoveel geld uit te geven voor velgen die ik nou niet eens heel erg mooi vind.

Dus maar gauw even gezocht naar wat er op internet te vinden was qua aanbod voor wat betreft een knappe set 5 x 100 velgen. Nou, die zijn op wat stalen velgen (met veelal winterrubber) en wat (lelijke) aftermarket lichtmetalen nauwelijks te vinden :nailbiting:. Het is allemaal 5 x 112 wat de klok slaat....

Na lang zoeken vond ik twee identieke sets 2e hands zgn. 'Spider' velgen op internet met dezelfde vraagprijs. Eén set lag in het zuiden des lands. De verkoper had er echter plastidip op zitten en wilde dat er niet afhalen als ik de velgen niet zeker weten kocht. Ik moest hem dus op z'n blauwe ogen geloven hoe de staat van de lak en evt. beschadigen waren. De binnenkant van de velgen hadden allemaal bruine aanslag dus ook die kant niet te beoordelen op de foto's. Hij had nog wel een foto van zonder de plastidip, maar die was van behoorlijk veraf genomen dus totaal niet te beoordelen. De banden die erop lagen hadden nog goed profiel, maar waren wel al redelijk oud (ik dacht 6 jaar) en het waren Turanza's. Dat merk heeft niet zo mijn voorkeur. Ik zag mezelf al het halve land afreizen voor een setje velgen die misschien toch niet zo knap waren als de verkoper beloofde :thumbsdown:

Een tweede set lag - amai - helemaal in België... :laugh: De foto's waren van echter van veel betere kwaliteit en zodoende beter te beoordelen wat de staat van de velgen was. Die zagen er gewoon keurig uit! Twee banden (Pirelli's) waren als nieuw, aantoonbaar eind '14 aangeschaft en doordat de eigenaar ook een set winterbanden op velg had voor zijn inmiddels verkochte Octavia, nog nauwelijks bereden. De andere twee zijn BF Goodrich banden, lijken me niet geweldig, maar niet te oud en ook nog behoorlijk profiel.

Het geluk wil dat ik iemand ken die regelmatig in het Antwerpse is. En de verkoper woonde toevallig maar nauwelijks ver van zijn route af. Hij wilde die velgen wel meenemen naar NL voor mij. Zo gezegd zo gedaan.

Afgelopen week heb ik ze opgehaald en vandaag onder handen genomen. De velgen waren al redelijk schoon, zelfs de binnenkanten waren mooi schoon. Toch nog wel een goed uur op gepoetst en geboend en meteen ook maar even gekleid en in de wax gezet nu we d'r toch zijn. Ik ben nl. niet meer van plan om ook nog een set winterbanden op velg aan te schaffen om persoonlijke redenen (teveel gedoe elk seizoen en voor mijn gebruik en regio nauwelijks zinvol) dus ze mogen meteen goed voor langere tijd beschermd worden.


Gepleegd onderhoud / reparaties tot nu toe sinds de aanschaf:
- okt '15 nieuwe distributieriem (incl. spanrol, waterpomp en multiriem)
- nov '15 nieuwe kachelradiateur + airco opnieuw afgevuld
- mrt '16 engine flush + carterpan gereinigd + oliezeef preventief vervangen + oliewissel (Castrol Edge 5W40)
- mrt '16 stuurbekrachtiging vloeistof ververst

verder nog wat lampjes (Osram Night breakers H4) en ruitenwissers.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Poetsen valt naar mijn inschatting wel mee bij de Spider-velgen: redelijk ruimte tussen de spaken. Ik vind ze niet heel mooi, omdat de spaken steeds per 2 een soort V-vormen en niet radiaal de lijn van het hart naar de rand van de velg volgen, maar een aantal graden afwijking heeft. (is dus een kwestie van smaak).

Naar mijn idee moet je toch meer kunnen vinden qua velgen: tenslotte heeft de Golf, Leon, Altea, en mogelijk ook nog bijvoorbeeld de Touran dezelfde eisen aan de velg (naafdiameter, 5x100, ET-waarde enz.)
 

turboturbo

Forumguru
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet meteen helemaal weg van was @Cordoba . Maar ik vond het op een paar Audi velgen na, wel een van de mooiere lichtmetalen velg die ik tegen kwam qua ontwerp.

Ik kwam vooral veel oude troep tegen, vaak vieze en beschadigde velgen en lang niet altijd OEM kwaliteit (veel aftermarket) 5 x 100 is daarnaast al een tijdje niet meer op de markt (althans oem velgen) dus de meeste sets zijn aardig op leeftijd... En dat zie je er dan best vaak vanaf.

Alternatief voor mij was ook om staal met nette wieldop te gaan rijden, maar dan vind je weer alleen 195/65/15 sets. En de huidige 205/55/16 maat vind ik juist het optimum tussen looks, comfort en kosten.

Een ander nadeel is dat de lelijke roestige remschijven en -klauwen nu nog beter te zien zijn en die zijn echt niet netjes meer:sterretjes:

Dus moet daar ook weer een keer wat mee....:koffie: (misschien de klauwen eens verven)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Veel remmen, dan raak je in elk geval de roest op de schijven kwijt. ;)

Net even op Marktplaats gezocht, en inderdaad óf velgen/banden met een prijs die een heel fors deel van de waarde van je auto vertegenwoordigen, of incomplete sets, of beschadigd, of lastig schoon te houden modellen. En dan natuurlijk veel 15" velgen, valt inderdaad tegen op dit moment om een nette velg te vinden.
 

eriktv

Forumguru
Het zijn zeker wel poetsvelgen, ik heb twee sets voor zowel zomer als winter en vooral in de hoekjes in de buitenste rand is het moeilijk schoonmaken, doordat het vrij vierkant loopt. Erg nette set Peter, moeilijk om te vinden. De set die laatst te koop was, was van TimT die ze ook op z'n zwarte Rider had. Inderdaad al verkocht (zowel auto als velgen).
 

CDK

Forumguru
netjes die RS velgen :thumbsup: Onder onze Fabia heb ik de 17" variant liggen momenteel, wel voorzien van zwarte poedercoating.
 

Altos

Banned
Het zijn zeker wel poetsvelgen, ik heb twee sets voor zowel zomer als winter en vooral in de hoekjes in de buitenste rand is het moeilijk schoonmaken, doordat het vrij vierkant loopt. Erg nette set Peter, moeilijk om te vinden. De set die laatst te koop was, was van TimT die ze ook op z'n zwarte Rider had. Inderdaad al verkocht (zowel auto als velgen).
Je zou de velgen eens in de Wheel Wax kunnen zetten, dan is het voortaan met een sponsje erover (en evt een nieuwe verfkwast) en wat water met shampoo en alles is en blijft schoon zonder enig moeite of schrobben of velgenreiniger.
 

eriktv

Forumguru
Ben sinds de kerst ook met het detailvirus besmet, velgen van de nieuwe auto staan al in de Pb Wheel Sealant :jaja:. Heb besloten dit halfjaarlijks te doen bij de bandenwissel, moet er niet aan denken dat op m'n knieën te moeten doen :nono:
 

Jeroenert

Actief lid
Mooie auto heb je daar! Vond dit eerst een vrij saai model maar hij word eigenlijk steeds mooier hoe vaker ik hem zie. Zo tijdloos. Nette velgen, mooie lak nog. Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
 

turboturbo

Forumguru
Dankjewel @Jeroenert We hebben kennelijk bijna dezelfde smaak :)

Ik heb zoals je misschien al gelezen had, heb ik inmiddels wel aardig wat achterstallig onderhoud moeten doen. Ik vermoed dat de vorige eigenaren zo min mogelijk aan de auto hebben laten onderhouden. Ik heb compleet uitgewoonde occasions gezien, maar deze was toch ook niet in tip-top conditie en behalve een gedateerde distributie en gladde bandjes geen zichtbaar acuut technisch probleem (zoals zonder uitzonder alle daarvoor proefgereden modellen dat wel hadden)

Toch gek, als je weet dat je een bijzonder uitvoering bezit dan ben je daar toch juist extra netjes op? Ook heb ik gezien dat de auto al heel iets roest achter de wielkuipen (was nooit schoongemaakt), onderaan de radiateur bij de bodem en tot slot de achterklep (onder het raam en in de ruimte waar de scharnieren zitten ook op de carosserie) Mijn vorige Fabia van hetzelfde bouwjaar had dit absoluut niet. De velgen waren in geen 12 jaar schoongemaakt (behalve het stuk waar de borstel van de wasstraat bij komt) dus die waren ook niet meer in showroomstaat.

Hoe de lak er verder bij staat weet ik nog niet zo goed. Ik moet het poetscircus nog opstarten. Ik heb al wat witte, onbespoten plekjes ontdekt gek genoeg (plekjes aan de zijkant van de motorkap bijv) lijkt net of die slordig gespoten is.

Het probleem is dat ik heel graag een Octavie met 1.8 turbo motor wilde en ook nog eens met een beperkt budget dus ik kon niet al te kritisch zijn. Dit was nr. 5 of 6 die ik bekeken en proefgereden had en ben maar overstag gegaan inclusief z'n tekortkomingen. Achteraf gezien had ik denk ik toch even door moeten zoeken denk ik of langer wachten op een mooi(er) exemplaar (bijv. tot Erik's OI op de markt kwam) Maar ja, het halve land afrijden naar telkens een occasie bekijken gaat ook veel geld en tijd in zitten. En we zaten te springen om wat extra ruimte. Had ik mijn Fabia hiervoor destijds meteen in de station uitvoering gekocht, dan had ik denk ik nog even voort gekund met de Fabia.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Kleine update.

Nadat ik afgelopen voorjaar eea aan achterstallig onderhoud heb aangepakt:
Gepleegd onderhoud / reparaties tot nu toe sinds de aanschaf:
- okt '15 nieuwe distributieriem (incl. spanrol, waterpomp en multiriem)
- nov '15 nieuwe kachelradiateur + airco opnieuw afgevuld
- mrt '16 engine flush + carterpan gereinigd + oliezeef preventief vervangen + oliewissel (Castrol Edge 5W40)
- mrt '16 stuurbekrachtiging vloeistof ververst
niet lang geleden nog de gasveren van de achterklep vervangen (die klep donderde telkens met een noodvaart dicht; nu gaat ie weer netjes met een bescheiden 'klik') en afgelopen de APK.

Ik dacht de meest voor de hand liggende zaken gecontroleerd te hebben, maar ik was straal vergeten dat ik wel eens het idee had dat de koplampverstelling het niet deed. Tijdens de aankoop had ik het getest en leek ik het motortje te blijven horen (zoemen) maar de lichtbundel zakte en steeg wel zag ik in de reflectie van mijn voorligger. Daar verder niet meer bij stil gestaan nadien.

Ik kreeg dus een telefoontje dat de stelmotor van de rechter koplamp stuk was en dat het een APK afkeur is (kosten zo'n 160 euro - auw) Omdat ik mijn APK te laat geregeld had (had nog maar 3 dagen voordat die verliep) heb ik het maar laten repareren door de dealer. Ik had het graag zelf gedaan (op internet speuren voor het onderdeeltje en dan zelf overzetten) maar helaas niet meer de tijd voor dit keer.

Les voor de volgende keer: 2 maanden vantevoren de APK afspraak inplannen en eventuele punten die je zelf kunt doen, zelf gaan doen. Dan heb je nog 2 maanden de tijd voor de herkeuring.

Verder een lekke uitlaatmof die is ook vervangen.

Kosten, tezamen met het verversen van de remvloeistof een kleine 400,-
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Stelmotortje is idd prima zelf te vervangen, de dealer die destijds mijn APK deed kneep hier een oogje dicht. Heb ook wel eens gezien dat er tijdens de APK een sticker over het stelwieltje werd geplakt. Wel weer extra omzet zo :) - maar toch jammer. Hopelijk ga je een zorgeloos jaar tegemoet verder!

Net weer met onze oude O1 TDI mogen rijden (ondertussen 347.000km gelopen) en een O1 blijft een heerlijke auto!
 

turboturbo

Forumguru
Close. But nog cigar...

Een tijdje geleden scoorde ik een originele Seat Arosa bekerhouder. Ooit getipt door @Afrit13 in dit topic: Bekerhouders in de Fabia

Een 1-din formaat dubbele bekerhouder met een klein vakje erboven. Ik had op Briskoda eens gezien hoe iemand deze in de Octavia ten dienst maakte:

http://www.briskoda.net/forums/topic/226671-a-cup-holder-i-can-use/

Ik ben er anderhalve dag mee bezig geweest, maar helaas kreeg ik het niet voor elkaar met mijn autoradio. Met de originele Symphony zou het mogelijk prima moeten kunnen, maar die heb ik nou juist vervangen voor eentje met o.a. USB ondersteuning voor gebruikt met iPhone. Het is het sierlijstje van de Pioneer radio die net de uitschuifbare houders flink in de weg zit.

Hier een foto van de setup, zonder het sierlijstje van de radio:
bekerhouder.jpg

Na veel zaag, schuur, snij- en veil werk, 2 pleisters en de radio met de bekerhouder 68 keer uit- en ingebouwd te hebben, heb ik de bekerhouder aan de kant gelegd en de radio weer samen met het standaard opbergbakje gemonteerd :nono:

Eens even kijken of er iets op de markt is als alternatief voor het door Pioneer meegegeven sierlijstje, wat een stuk dunner is. Dan zou het misschien net kunnen passen.

Verdere update vandaag: led achteruitrij-verlichting geplaatst. Zeer tevreden over de lichtopbrengst. Kleur is me iets te blauw/paars naar m'n zin:

achteruitrijlicht.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Met dremel het Pioneerlijstje aanpassen? (bekerhouder aanpassen lijkt me vragen om moeilijkheden)
 
Bovenaan Onderaan