Turbo's Octavie (Octavia I)

turboturbo

Forumguru
Hmja, dat is nog een optie misschien @Cordoba . Vandaag was weer zo'n dag dat ik mezelf definitief overtuigd heb van het aanschaffen van een dremel. Met een handzaag in je middenconsole aan het werk (ik moest een flink stuk frame binnenin uitsnijden omdat de radio anders niet paste met alle kabels erachter) was ook niet echt super fijn gereedschap voor de klus... :pieker:

De bekerhouder heb ik ook al aangepast, dat moest ook wel, want anders zou het helemaal niet passen: deze units zijn OEM gemaakt voor ik dacht de Seat Arosa. Er zitten wat uitsteeksels aan die eraf moet vijlen. Zo stond het ook beschreven in het topic op Briskoda. Dus daar ging eigenlijk het meeste werk in zitten.

Ik durf het niet aan het originele sierlijstje te vernaggelen; dus ik ga eerst eens op zoek naar een universele of in elk geval eentje om als backup te houden. Eventueel zou het zelfs nog met hout kunnen, bedacht ik me. Een custom made sierlijstje maken. En die dan zwart spuiten of dippen. :lezen:
 

Cordoba

Forumguru
Als je een customized paneeltje gaat maken, kun je ook wrappen. Als je een Pioneerlijstje zoekt: probeer eens in kringloopwinkels waar ze ook gereedschap e.d. hebben (niet alle kringlopen hebben dat in het assortiment).

Wat Dremel betreft: ik heb een paar jaar terug bij een aanbieding van een lokale DHZ voor rond de 45 euro zo'n ding aangeschaft. Je merkt dat je dan toch je gewone klopboor veel minder gebruikt. (Accuboor heb ik ook, maar gebruik ik eigenlijk alleen voor speciale detailingklussen, privé gebruik ik 'm zelden - op het werk iets vaker)
 

turboturbo

Forumguru
Gisteren de auto even laten uitlijnen. Ik had last van een langzaam leeglopende band, dus daar wilde ik snel wat aan laten doen. Iedere 3 maanden een zachte band is ook niks. De auto trok ook een beetje naar rechts (ook als de zachte band weer opgepompt was) en stuurde onrustig op lange stukken. Ik moest het stuur altijd goed vasthouden en voortdurend min of meer een beetje tegensturen naar links.
Dus de auto ook maar meteen uit laten lijnen. De monteur vertelde me dat hij het subframe iets verschoven heeft. Klonk mij heftig in de oren. En dat hij om het trekken naar rechts iets tegen te gaan, 'links en rechts omgedraaid heeft', normaliter zou hij de voorwielen omgedraaid hebben bij zo een klacht. Maar helaas zijn de voorbanden richting gebonden (met v-profiel zelfs - dat wordt niet eens meer geproduceerd vertelde men mij) dus dat kon niet.

De leeglopende band had waarschijnlijk als oorzaak: corrosie langs het velgbed. De voorbanden zijn alweer 8 jaar oud, en dat krijg je bij aluminium velgen dat het corrodeert.

Hierbij het uitlijnrapport; zien jullie nog opvallende zaken?

uitlijnrapport.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Kort geleden een klein probleempje met het bagagerek opgelost.

Wat was het probleem? Het schroefdraad van de houders of vangers (geen idee hoe je dat noemt) ging twee keer stuk (eerst de linker, later de rechter kant) De knop bout wilde niet meer over het beschadigde schroefdraad draaien - ergo: een los zittend en rammelend bagage rek :(

Ik heb het schroefdraad bij een ouderwetse ijzerhandel opnieuw laten tappen (of snijden). Dat schijn je 1 of hooguit 2 keer te kunnen doen, daarna is het finito.
Dat tappen ziet er ongeveer zo uit:
Koppakking01-06-201322_zps3f9c961b.jpg


De oorzaak van het stuk gaan van het schroefdraad was dat het schroefdraad onder spanning tegen het ijzer van het gaatje waar het doorheen prikte werd geduwd (is althans mijn vermoeden) Bij het aandraaien komt er spanning op te staan, zodat het rek vast komt te zitten. Misschien draaide ik het te strak aan, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Ik heb zitten puzzelen met een zeer behulpzame medewerker van Gunter en Meuser hoe ik kan voorkomen dat het schroefdraad weer stuk kan gaan. Hij adviseerde een stukje stevige tuinslang om het schroefdraad te schuiven. Hiervoor heeft hij het gat van het hondenrek of bagagerek waar de vanger doorheen prikt, opgeboord naar 16mm zodat de tuinslang erdoorheen past.

Resultaat:

rek2.jpg

rek1.jpg

Ik dacht de tip hier maar te delen; geen idee of iemand anders hier nog eens tegen aan loopt met het bagagerek.
 

turboturbo

Forumguru
Tijd voor een update....

Afgelopen tijd niet veel tijd kunnen maken voor de auto en de winterse omstandigheden (ik ben aangewezen op een DHZ garage en voor de deur buiten aan de straat sleutelen)

Wel veel korte momenten kunnen besteden aan verder inlezen op internet over deze motor en de probleempjes die ik nog ervaar. Zo bouw je langzaam een (langer wordende) lijst met to-do en dat is op zich niet onhandig want soms kan je bepaalde dingen combineren en/of goed voorbereiden.

Onlangs tijdens een mooie zonnige dag een paar zaken aan willen pakken; nieuwe bougies + pollenfilter en gasklephuis reinigen. Helaas kwam ik er toen achter dat er olie bij 2 bobines zat, dus eerst maar het kleppendeksel pakking vernieuwd. Die had ik toevallig al een keer meebesteld bij de dealer en lag al op de plank een tijdje. Ik wist helemaal niet dat ie bij de bobines lekte, maar had onthouden dat Tom Harlaar van HBT 2 jaar geleden tijdens de distributieriem wissel al zei dat hij zag dat de kleppendeksel iets zweette en dat dat een bekende verschijnsel is bij deze motoren. Ik heb daarna de oude, nog niet eens zo heel erg versleten bougies & bobines schoongemaakt en teruggeplaatst. Ergens komende weken ga ik opnieuw de bobines even los trekken om te bezien of het lekken in de bobine schacht (noem je dat zo?) voorbij is.

Verder het gasklephuis gereinigd, voorzichtig met de stekker er aan gelaten omdat ik geen VAGcom heb om de boel opnieuw in te leren. Nu vraag ik me trouwens wel af: hoe kan het nu eigenlijk dat de ECU weet dat de stekker los is geweest, als de accu zelf ook afgekoppeld is? Dat had ik nl. gedaan, in totaal 2 dagen afgekoppeld geweest. Hoe dan ook, ik heb het met een doek en met throttle body & air-intake cleaner schoongemaakt. Hij was niet eens erg vies, itt tot bij mijn vorige Fabia, waar het gasklephuis bovenop de uitlaatgasretour leiding zat van de EGR. Ik zag ook nog een soort sensor vlak na het gasklephuis steken, die heb ik meteen even gedemonteerd en met een busje airflow-sensor cleaner gereinigd:
IMG_5973.JPG

Foto's: gasklephuis
Vóór, boven- en onder aanzicht:
IMG_5971.JPG IMG_5975.jpg IMG_5976.jpg

Na, boven en onder aanzicht:
IMG_5977.jpg IMG_5978.jpg

Teruggezet met verse pakking natuurlijk (incl goed schoonmaken van oppervlakten)
pakking.jpg

De N75 vervangen (slangklemmen heb ik later nog anders gepositioneerd omdat ik zag dat van 2 de scherpe uiteinden bij trillen in de slang zouden kunnen gaan prikken)
IMG_5902.JPG
Het zelf een dotje gas geven rond de 1500tpm is nu eindelijk voorbij... Niet te geloven hoe vervelend dat eigenlijk reed.

De PVC klep vervangen, dat is het Y-stuk wat rechts uit de inlaat buis steekt. Ik kon gek genoeg geen foto vinden van de nieuwe, dus hier maar alvast eentje van de demontage van de oude (die liet zich niet makkelijk weghalen :) ) Nadien even getest door erin te blazen, de klep leek iig nog prima te werken. Maar de slangen leken wel poreus en zo duur was het onderdeel niet eigenlijk.
IMG_5966.jpg

Verder nog wat kleine dingen:
- luchtfilter gecheckt, was nog zo goed als nieuw, aan beide zijden (ondanks dat die al 2 jaar oud is)
- pollenfilter vernieuwd. Wat ongeveer de moeilijkste klus was van alles. Ik begrijp niet hoe dat plastic paneel onder de voorruit los moet. Ik heb het met veel pijn en moeite door een ontstane spleet van 3 cm erin gewurmd waarbij het een flink aantal pogingen koste om het frame weer goed op z'n plek te laten klikken :angry:
IMG_5980.JPG

- oude bladeren meuk weggehaald (weggezogen met dunne stofzuiger slang) uit de paravaan (ruitenwisser armen even gedemonteerd) maar doordat ik de plastic panelen onder de voorruit niet los kreeg, heb ik niet goed kunnen bekijken waar de afwater gaten zitten en of die wel goed schoon waren. Hopelijk lukt dat een volgende keer als ik weet hoe die panelen fatsoenlijk uit de weg te krijgen.
- spuitmondjes van de ruitenwisser sproei installatie vervangen voor een 2 nieuwe; het sop komt weer netjes in een keurige nevel op de voorruit terecht ipv een pisstraal op het dak (richten met een naald werkt niet bij deze exemplaren; er zit geen flexibel of draaibaar vernevelaartje in vzv ik kon zien)
- 2 x knipperlicht units voorzijde vervangen met nieuwe ivm vocht in het glas (apk afkeur en ik wil niet elk jaar in de fitting houder hoeven föhnen voordat ik 'm weg breng) Bijkomend effect is dat ze straks niet zo dof af zullen steken als ik de koplampen geschuurd en gepolijst heb.
- accupolen + kabelschoenen goed schoongemaakt en opgeschuurd, massapunten onder de accubak gecontroleerd en iets opgeschuurd (waren keurig netjes, niet vies of gecorrodeerd)


To do voor komende maanden:
Technisch:
- Ik heb een in nette staat verkerend top sport interieur van een Leon 1M overgenomen van een forumlid van Seat Online; waar nog eea met de foam vulling moet gebeuren (is versleten langs de wangen) dat project ligt rustig op zolder te wachten op completie zeg maar. Inclusief achterbank met driepunts gordel in het midden. Ben alleen wel benieuwd of ik goed zonder lende steunen ga kunnen (die heb ik nu wel, en heeft de huidige set niet)
- Nokkenas en/of krukas sensor vernieuwen (schijnt oorzaak te zijn van dat de motor tijdens het rijden sporadisch een paar keer uitgevallen is zonder fouten achter te laten)
- brandstoffilter vervangen, stukjes brandstofleiding langs de het expansievaatje die mogelijk de boosdoener zijn van het soms naar benzinelucht ruiken (poreus)
- nieuwe accu. Ik leef nu echt on the edge met een accu die naar 9 volt duikt tijdens het starten :) Toch blijft ie het maar doen, start zelfs keurig vlot nog steeds. Maar ik wil er zeker niet langer mee wachten want straks stopt hij er in 1 keer mee en dat komt natuurlijk op een zeer ongelegen moment.

Optisch:
- auto detailen, ziet er zwaar verwaarloosd uit :thumbsdown:
- koplampen schuren en polijsten en UV bestendige blanke lak erop (kan alleen nog niet uitvinden welke ik precies moet hebben?)
- remklauwen verven (gewoon zilver, niks opzichtigs)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Doe je zelf een plezier, en haal alvast een accu en zet deze in de auto (desnoods achter de voorstoel). Als de accu je dan onverhoopt in de steek laat, dan heb je de nieuwe accu altijd bij je, en kun je snel weer verder. Nog beter om 'm gewoon te monteren, en af te spreken dat je de oude accu inlevert waar je de nieuwe koopt. Mijn accu heeft mij destijds te pakken gehad, door net een paar dagen voor ik de nieuwe zou halen, met pensioen te gaan, maar later de oude accu gewoon ingeleverd.
 

turboturbo

Forumguru
Iets met gewaarschuwd mens, @Cordoba - staat genoteerd! :thumbsup:

Het inleveren komt wel goed, we hebben hier een milieu straat waar ik oude afgewerkt andere troep kan inleveren. Ik heb nog 2 liter vervuilde benzine van het kleppendeksel schoonmaken bv dat kan je daar netjes inleveren.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Er kan vanaf nu opgelucht adem gehaald worden..... :) Vanmiddag een nieuwe accu gestoken:

image.jpeg
GS Goldline GLD027
62Ah en 620CCA.

Volgens deze test zou deze lijn van dit merk uitstekend presteren.

5 jaar garantie, nog geen 80 euro inclusief verzending. Een stuk goedkoper dan de Varta Silver Dynamic en de Exide Premium die ik in m'n top 3 had staan.

Weten welk type je nodig hebt kan je hier voor je auto opzoeken. De kenteken checker van accu unie gaf een veel te grote accu aan (die fysiek echt niet zou passen) en liet derhalve ook sommige opties niet zien die wel geschikt zijn!

Ik heb uiteindelijk de moeite om eerst een grotere accubak (van diesel model) te zoeken gestaakt. Ik heb niet de tijd om er sloperijen voor af te gaan en het aanbod online vond ik te duur. Later bedacht ik me dat een stap grotere accu ook gepaard gaat met een hoger gewicht. En dat vond ik bij nader inzien wel een nadeel.

Ook meteen 2 nieuwe bandjes laten monteren. Die mochten natuurlijk lekker naar de achteras (tegen het advies van de banden specialist in.... :geek: :nailbiting:)
image.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat accu's betreft: het is een heel probleem als je een passende accu wil, maar die niet uit dezelfde fabriek mag komen als bijv. de Varta accu (er zijn maar een paar echte accu-fabrikanten wereldwijd, en ze produceren identieke accu's onder tientallen namen.
 

turboturbo

Forumguru
GS komt of is als ik het goed begrepen heb van Yuasa, wat een goede accu fabrikant zou zijn.

Scheelde 1cm lengte met de Exide, maar paste nog prima in de accubak met n extra jasje aan ook (zat een soort hoesje omheen met klittenband, ik denk om temperatuur schokken mee op te vangen)

Verder moest ik een optionele rand verhogen eraf wippen, dat heeft met de bodem bevestiging te maken. De GS accu is geschikt voor zowel B3 als B4 bevestiging: de randverhoger verhoogt de rand van 10,5 mm naar 19mm:
image.jpeg

Mijn Octavia heeft een B3 bodem bevestiging....
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
2 nieuwe fuseekogelhoezen en een nieuwe stuurkogelhoes rechts, remleidingen geschuurd en getectyleerd (waarom was dat afgelopen jaren niet al preventief gedaan.....:cool:) en daarmee weer een verse APK....

Die keren dat de auto zonder op of aanmerkingen erdoor komt (met m'n Fabia I gebeurde dat nog eens, of onbenulligheden zoals knipperlichtje was niet oranje genoeg), ga ik denk ik niet meer meemaken... :geek:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Vandaag na controle van het vervangen van het kleppen deksel pakking een paar weken geleden (ivm olie lekkage - de boel was nu nog steeds droog), meteen de auto getrakteerd op nieuwe bobines en bougies... :geek:

De bobines waren al eens half vervangen, er zat een van Beru tussen en een paar merkloze.

Benieuwd hoe dat rijdt.

bougies.jpg bobines.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Nou dat rijdt verbazingwekkend veel beter zeg, nieuwe bobines en bougies: toerental stationair is nu rustiger (nagenoeg constant) en in het toerengebied tussen de 900 en 2000tpm pakt de motor merkbaar véél beter op. Dus dat rijdt veel soepeler bij het wegrijden vanuit stilstand en bij schakelen van 1 naar 2 waarbij de motor soms onderin dit lage toerengebied het niet altijd even leuk leek te vinden (soms beetje zwoegen) Dat is nu verleden tijd.

Ook had ik vaak last van een soort pulserend rijgedrag in de 2e t/m 4e versnelling bij continue snelheid rond de 1500tpm. Dat lijkt (durf het nog niet helemaal zeker te zeggen) verdwenen!
Edit: dit probleem is nog niet verdwenen.

Leuk om de auto zo stapje voor stapje prettiger rijdbaar te maken :)

Kan je je afvragen of dit effect alleen al aan de bougies toe te schrijven is natuurlijk. Maar ik las elders hier in een ander topic dat Tom van HBTtechniek had uitgelegd dat de bobines rond de 2500 toeren in lage versnellingen de hoogste stroom af moeten geven. En als je dan bedenkt dat de bobines zeer waarschijnlijk niet helemaal jofel meer zijn geweest, durf ik het verband wel logisch te noemen.
Bovendien heb ik eerder met een andere auto meegemaakt hoe het is om met nieuwe bougies te rijden en ik kan me niet herinneren dat ik dat zo'n merkbaar verschil vond.

Het is net of er wat pk's / vermogen terug zijn gekomen! Ik verheug me nu al op het vervolg traject: brandstof filter vervangen en onderzoeken of ik iets met de injectoren kan doen (vervangen is erg kostbaar, laten reinigen niet, maar vereist weer wat gesleutel en logistiek) Op het Seat Online forum gelezen dat de injector cups dikwijls poreus raken / gaan lekken en dat het samen met wat pakkingen relatief eenvoudig is dat zelf te vervangen. Dus dat is wel een extra aanleiding om die zaken nog aan te pakken!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Afgelopen tijd paar technische dingetjes gedaan:

Krukas sensor vervangen (Bosch). Dit omdat de motor soms plots ermee uit scheid, random. Na even uitrollen op de vluchtstrook kan ik de auto altijd meteen weer starten en verder rijden. Een keer is hij uitgevallen terwijl ik stond te wachten voor een verkeerslicht, maar dat was direct nadat ik (via een scherpe bocht naar beneden) van de snelweg af kwam (afrit)

Gek genoeg geen foutmeldingen. Ik las op SO dat een stukke krukas sensor hiervoor kan zorgen. Later bedacht ik me dat dit uitsluitend gebeurd als ik omhoog/omlaag rij en als de tank nog op 1/4 of minder gevuld is. Ik verdenk dus nu inmiddels de brandstof pomp, dus zodra het nog één keer voor komt, ga ik die maar eens vervangen.

Oude & nieuwe sensor & what's behind the gate:
oud_en_nieuw.jpg 5.jpg

Verder het brandstoffilter vervangen (MANN) voornamelijk omdat ik wilde uitsluiten dat het random uitvallen te maken zou kunnen hebben met een verstopt filter. Dat leek niet het geval; zowel aan de instroom- als de uitstroom kant zag ik brandschone (restjes) benzine eruit lopen tijdens het demonteren.
4.jpg

Ik had al eens de massapunten onder de accubak etc schoongemaakt (was niet heel erg vies/gecorrodeerd) maar las later pas dat ik de belangrijkste was vergeten / over het hoofd gezien: die van de starter of startmotor. Direct vanaf de + kant van de accu loopt een dikke kabel naar de startmotor. Geen wonder dat ik die niet had opgemerkt, er zit nl. een plastic kapje overheen dus ik had destijds niet gezien dat de kabel daar over zou gaan in een montage punt (moer) Tijdens het klusje aan de krukas sensor zag ik 'm pas goed zitten (van onderaf gezien) Je kunt er van bovenaf het beste bij, kapje eraf en dan losschroeven maar (eerst natuurlijk de accu + accubak demonteren)

Dit was het resultaat:

massa_starter1.jpg massa_starter2.jpg

Beetje voorzichtig opgeschuurd op zo'n ding met een draaiende schuurschijf eraan:
massa_starter3.jpg
Ik weet niet of er in de kabelschoen nog meer corrosie zal zitten (dus tussen het blootliggende koperdraad en het 'oog' of 'schoen' (hoe noem je dat) maar daar kon ik niet bij en ik dorste dat ook niet open te gaan zitten pielen.
En daarna de zaak weer teruggemonteerd. Had natuurlijk leuk geweest als ik voor en achteraf met m'n volt metertje de spanning had gemeten, maar dat bedenk ik me nu pas :)
Verder merk ik geen verschil, met m'n nieuwe turbo-accu start de Octavie sowieso alweer een tijdje als een tiet.

Verder nog een optische klusje, geïnspireerd op @Cordoba 's topic over de opgeknapte trekhaak van zijn Faab:
trekhaak1.jpg trekhaak2.jpg trekhaak.jpg
Geverfd met talloze lagen BBQ / kachel verf van de Gamma :)
Eerst de losse kogel geschuurd en geborsteld etc daarna een paar keer geverfd. Later het montagepunt op de auto ook even geschuurd en geverfd, met een krantje erachter geplakt tegen de bumper :)

Tot slot nog iets wat me opviel toen ik onder de auto door liep; versleten kabel mantel van de bekabeling van de lambdasonde: :facepalm:
20.jpg 21.jpg

Slordig dat de laatste APK daar niet een advies punt over is uitgebracht om dat even voor me te herstellen. Nu heb ik het zelf gedaan met zwarte duct tape; volgende keer dat ik weer in de DHZ ben haal ik dat weer los en doe ik dat netjes opnieuw met electra tape.


En oja, bijna het belangrijkste vergeten. Sinds het rondom vervangen van alle schrijven en blokken rondom een kleine 2 jaar geleden even alle klauwen los gehaald en alle blokken + geleide pennen opnieuw ingevet, geheel geïnspireerd op de jaarlijkse gewoonte van mede forumlid en -plaatsgenoot (was het niet @woutr met zijn Fabia I ?)

De geleide pennen in de klauwen van de vooras waren 'opgedroogd', daar was geen vet meer terug te vinden (ik had er destijds ATE plastilube op gesmeerd) Dit keer goed in het ceramisch vet gezet.

De geleide pennen aan de achterzijde waren nog wel mooi vet, die toch ook maar voor de zekerheid opnieuw van ceramisch vet voorzien. Erik Tromp zou trots op me zijn :bloos:
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Nog een leuke tipje voor je voor het beschermen van de bekabeling van je coilpacks want die bekabeling gaat door de warmte van het blok breken enz:

https://www.flickr.com/photos/robclubley/4803375749[img]

komt van oa een golf 5 2.0 GTI af
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de tip Mark :thumbsup:

Wat is dat precies voor materiaal, lijkt wel een buisje?

En ik weet van SO leden die wikkelen het in met hitte werende tape.

Had er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar idd die dunne kabeltjes liggen op een deksel met immense hitte...
 

Antera

Donateur
dit is idd een buisje bestaat uit 2 delen. deze kan je netjes erop klikken plug and play. Ik heb eerst me kabelset vervangen voor de coilpacks en toen ook meteen deze behuizing geplaatst
 
Bovenaan Onderaan