Havana
Forumguru
De turbo van mijn O2 (2007, km stand 263.000) fluit het laatste half jaar steeds harder. Eerst alleen bij koude motor, tegenwoordig op min of meer willekeurige momenten. Het gefluit "gaat mee" met gas geven. Ik heb meerdere "experts" gesproken en ze geven allemaal aan dat het om de schoepen in de turbo gaat. Op aanraden van diverse "experts" heb ik er al 2 flesjes Forté tegenaan gegooid, maar het fluiten wordt er niet of nauwelijks minder van. De motor loopt overigens verder prima, geen vermogensverlies o.i.d.
Vorige week heb ik er een lange rit mee gemaakt waarbij ik o.a. na 850 km nog even de Stelvio opreed, toen liet de turbo zich bij iedere aanraking van het gaspedaal horen...Geen fijn gevoel, gelukkig hebben we het overleefd.
Er zijn mij door de "experts" een aantal scenario's voorgeschoteld. Mijn vraag is: wat is wijsheid en waarom?
a. Doorrijden tot de boel klapt. De motor schijnt 't zonder turbo gewoon nog te doen, maar of het verstandig is hiermee door te rijden vraag ik me af....?
b. Turbo preventief laten vervangen. Over 3.000 km moet de auto weer naar mijn vaste (universele) garage voor onderhoud, de distributieriem moet dan ook vervangen worden. Ik zou dan de turbo eventueel preventief kunnen laten vervangen. Op MP staan volledig gereviseerde turbo's voor ongeveer 500 euro. Iemand hier ervaring mee?
c. Turbo aanschaffen en in de auto leggen. Ook nog een interessante optie. De turbo wel al vast aanschaffen maar nog niet monteren. Wel in de auto laten liggen zodat je het onderdeel bij je hebt als je pech krijgt.
Ter info: het is mijn intentie om nog minimaal 100.000 met de auto te rijden.
Vorige week heb ik er een lange rit mee gemaakt waarbij ik o.a. na 850 km nog even de Stelvio opreed, toen liet de turbo zich bij iedere aanraking van het gaspedaal horen...Geen fijn gevoel, gelukkig hebben we het overleefd.
Er zijn mij door de "experts" een aantal scenario's voorgeschoteld. Mijn vraag is: wat is wijsheid en waarom?
a. Doorrijden tot de boel klapt. De motor schijnt 't zonder turbo gewoon nog te doen, maar of het verstandig is hiermee door te rijden vraag ik me af....?
b. Turbo preventief laten vervangen. Over 3.000 km moet de auto weer naar mijn vaste (universele) garage voor onderhoud, de distributieriem moet dan ook vervangen worden. Ik zou dan de turbo eventueel preventief kunnen laten vervangen. Op MP staan volledig gereviseerde turbo's voor ongeveer 500 euro. Iemand hier ervaring mee?
c. Turbo aanschaffen en in de auto leggen. Ook nog een interessante optie. De turbo wel al vast aanschaffen maar nog niet monteren. Wel in de auto laten liggen zodat je het onderdeel bij je hebt als je pech krijgt.
Ter info: het is mijn intentie om nog minimaal 100.000 met de auto te rijden.