Turbo dilemma

Havana

Forumguru
De turbo van mijn O2 (2007, km stand 263.000) fluit het laatste half jaar steeds harder. Eerst alleen bij koude motor, tegenwoordig op min of meer willekeurige momenten. Het gefluit "gaat mee" met gas geven. Ik heb meerdere "experts" gesproken en ze geven allemaal aan dat het om de schoepen in de turbo gaat. Op aanraden van diverse "experts" heb ik er al 2 flesjes Forté tegenaan gegooid, maar het fluiten wordt er niet of nauwelijks minder van. De motor loopt overigens verder prima, geen vermogensverlies o.i.d.

Vorige week heb ik er een lange rit mee gemaakt waarbij ik o.a. na 850 km nog even de Stelvio opreed, toen liet de turbo zich bij iedere aanraking van het gaspedaal horen...Geen fijn gevoel, gelukkig hebben we het overleefd.

Er zijn mij door de "experts" een aantal scenario's voorgeschoteld. Mijn vraag is: wat is wijsheid en waarom?

a. Doorrijden tot de boel klapt. De motor schijnt 't zonder turbo gewoon nog te doen, maar of het verstandig is hiermee door te rijden vraag ik me af....?

b. Turbo preventief laten vervangen. Over 3.000 km moet de auto weer naar mijn vaste (universele) garage voor onderhoud, de distributieriem moet dan ook vervangen worden. Ik zou dan de turbo eventueel preventief kunnen laten vervangen. Op MP staan volledig gereviseerde turbo's voor ongeveer 500 euro. Iemand hier ervaring mee?

c. Turbo aanschaffen en in de auto leggen. Ook nog een interessante optie. De turbo wel al vast aanschaffen maar nog niet monteren. Wel in de auto laten liggen zodat je het onderdeel bij je hebt als je pech krijgt.

Ter info: het is mijn intentie om nog minimaal 100.000 met de auto te rijden.
 

ertromp

Forumguru
Risico is dat er misschien schoepdeeltjes in je inlaattraject komen bij "klappen" cq stuk lopen.
Ik zou gaan voor een gereviseerde van een daarin gespecialiseerd bedrijf.
Dus optie b. Toch al een mooie km stand welke je gereden hebt met je huidige turbo
 

leo442

Forumguru
Nooit doorrijden totdat turbo echt stuk gaat(zie uitleg hierboven) daarbij zal je auto niet echt prettig lopen als de turbo stuk gaat omdat er dan een tekort aan lucht is en een overschot aan brandstof wat enorm roken en slecht trekken tot gevolg geeft.
 

CDK

Forumguru
Zoals al aangegeven zeker niet doorrijden totdat het fout gaat, dit kan ernstige motorschade tot gevolg hebben. Afhankelijk van het prijsverschil tussen nieuw en revisie zou ik daartussen een keuze maken.
 

LT83

Forumguru
Turbo niet laten zitten als deze echt op zijn einde loopt, deze vervangen voor een gereviseerde of nieuwe Garret 1749VB turbo en voor het mooie andere verstuivers. Chippen, EGR afdoppen en wegschrijven. Je krijgt er een nieuwe auto voor terug :D
De komende 100k met een smile achter het stuur!
 

VEEJAY

Forumguru
Misschien ligt mijn BXE turbo nog in Dieverbrug (werd vervangen door VB), had slechts 120.000 gelopen en geen fluit te bekennen.
 

Octavia32

Forumguru
Klinkt mij heel bekend, in ieder geval ik rijd al 2 jaar met een fluit geluid alsof de radio niet geaard is en dat je de toeren over de speakers hoort.... ;)
Ik heb een geluidfragment toegevoegd toen ik zojuist in de auto zat. Is misschien te zacht maar misschien ligt dat aan mijn mobiel.
 

Joske

Forumguru
mijn 2.0 tdi had het fluiten (niet huilen) al vanaf aflevering..

:)


maar "huilen" hoort nu eenmaal niet natuurlijk.

@dirkkroneman : denk je dat die van jou ook stilletjes (huilend) aan het doodgaan is?
 

Octavia32

Forumguru
Ik weet niet wat het verschil is maar ik kan wel zeggen toen ik voor het eerst deze fluit hoorde was toen ik mijn octavia kocht, ik heb de verkoper gewezen op de fluit maar vertelde mij dat er niks met de turbo aan de hand was. Uit voorzorg heb ik toch een paar maanden later bij Jos (JB Autoservice) de turbo laten vervangen. De turbo fluit was even weg maar naar een half jaar begon hij toch weer te fluiten(huilen) nu ruim 3 jaar verder is het fluiten wel iets meer geworden maar er is nog steeds volop druk en de auto rijd nog steeds.
Binnenkort ga ik hier ook mee naar Italië en weer terug. Dus waarschijnlijk zul je het ook nog horen in September op de meeting tijdens de vermogensrun.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik zal nog eens proberen het geluid op te nemen. Maar bij mij klinkt het (nu wel dankzij cold air intake, voorheen was het meer een rammeltje, een "belletje") wel erg luid hard boven het motorgeluid uit..
 

Octavia32

Forumguru
Ik zal nog eens proberen het geluid op te nemen. Maar bij mij klinkt het (nu wel dankzij cold air intake, voorheen was het meer een rammeltje, een "belletje") wel erg luid hard boven het motorgeluid uit..

heb je mijn geluid kunnen horen, als het niet hoorbaar is zal ik het een keer opnieuw doen...
Trouwens hij maakt ook een raar geluid als hij even stationair draait. Dan moet ik even gas geven en is het weer weg.
 

Zwapp

Forumguru
Mijn turbo fluit ook, vooral bij wat kouder weer. Rijd er sinds de aanschaf 2 jaar geleden mee en gaat nog steeds goed, tis wel een lichte fluit btw...
 

SHEDAI

Lid
Als je het niet vertrouwd zeg ik vervangen.

Bij mijn auto is de schoepen van turbo kapot gegaan cilinderkop gescheurd en radiateur lek. Je kan fotos ook zien bij mijn topic
 
Bovenaan Onderaan