Turbo dilemma

Havana

Forumguru
Ik heb inmiddels de diagnose. Het is "slechts" een pakking bij het spruitstuk. Veel erger is echter dat het vliegwiel van de versnellingsbak kaduuk is. En to make matters worse lekt de DSG bak door onbekende reden olie. De bak zal eraf moeten om de diagnose te stellen. In het ergste geval moet er een nieuwe bak op, maar dat is afwachten.

Het is even de vraag of dit alles reparatie nog economisch verantwoord is of dat ik de auto beter verkoop.

Jos was er niet dus ik heb geen prijsopgave, dat volgt morgenochtend. Maar het zal niet gratis ...
 

Havana

Forumguru
Zit een beetje in dubio wat nu wijsheid is.

Hoeveel euros nog investeren in een auto die op dit moment denk ik nog 5000 waard is mits alles technisch in orde zou zijn.

Hoeveel zou ik nog kunnen vragen als ik de auto te koop zet (met vermelding van de gebreken uiteraard!)
 

VEEJAY

Forumguru
Welkom bij de club, Ik had gekozen de DSG bak en Mechatronic te vervangen vorig jaar zomer. Je kunt dan kiezen voor eentje met langere bak als je van zuinig rijden houdt. Jij kunt je mechatronic misschien nog wel over laten zetten.

Ow ja, de vliegwiel was al vervangen bij 120.000km was ook zo'n mooie binnenkomer toen ik de auto niet zo lang had (net buiten de 6 maanden Bovag uiteraard).

Ik wens je veel wijsheid toe want dit is echt een heeeeele moeilijk keuze die je gaat/moet maken.
 

CDK

Forumguru
Dat is echt heel vervelend zeg! :( mocht je tot reparatie overgaan kan je bij meerdere bedrijven een offerte opvragen en degene die je het meest aanspreekt kiezen.
Ik zou bij een auto met een waarde van €5000,- niet meer op deze manier er in investeren, maar op zoek gaan naar een andere auto....
 

Havana

Forumguru
Ik heb de boel maar op MP geflikkerd, gewoon om eens te kijken wat 't oplevert. Binnen 5 minuten al biedingen van 3000, na 10 minuten al biedingen van 3500. Ik heb er netjes bijgezet wat er aan mankeert.

Als ik er 4000 voor kan krijgen dan verpats ik 'm denk ik. Time to leave the sinking ship.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Je kunt hem ook defect inruilen (met vermelding mankementen uiteraard) aangezien je toch een andere auto moet kopen.. scheelt je een hoop rompslomp.
 

Havana

Forumguru
Dat kan, maar bij inruil krijg je nooit 4100 euro (hoogste bod so far). Ik ben vandaag meermaals gebeld door professionele handelaren die m ongezien kopen, vrijwaring erbij en no questions asked.

Maar goed, eerst morgen maar eens Jos' oordeel afwachten en dan beslissen. Ik heb een duidelijk idee wat ik ervoor wil betalen qua reparatiekosten, valt t hoger uit dan verkoop ik 'm.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Bod via MP is één, maar of de bieder ooit op komt dagen, en met het geld over de brug komt, is weer een ander verhaal. Als je inderdaad de auto op die manier voor een zak met geld kan ruilen, lijkt het me niet verkeerd, maar of het werkelijk zo gaat, of dat het een geval is van 'te mooi om waar te zijn' dat is de echte vraag.
 

Zwapp

Forumguru
Nog even inhakend op het marktplaats verhaal, let er heel goed op hoe je aan je vrijwaringsbewijs komt. Er zijn handelaren die een bewijs uitschrijven zonder deze daadwerkelijk in te dienen waardoor de auto dus op jou naam blijft staan! Met alle gevolgen van dien!
Zorg er altijd voor dat je dit op een postkantoor doet en niet aan de deur!

Ben er met mn vorige auto bijna zelf ingetrapt, ik vertrouwde het niet en ben wat gaan neuzen op het internet waar heel veel van deze verhalen staan.

Maar dit dus terzijde, succes met de reperatie!
 

Jewepe

Forumguru
Lastig, maar lijkt me een verstandige beslissing. Onkosten + verkoopbedrag samen = € 6600,-. Daarvoor koop je nooit een, na reparatie, even goede O2 van hetzelfde bouwjaar terug. Maar het blijft een hoop geld .............:cry:
 

Havana

Forumguru
We zullen zien of het een wijze beslissing was.

Enige wat nu nog stuk kan is de EGR en de turbo zelf. De EGR schrijft Jos voor me weg dus die kan niet meer stuk, de turbo natuurlijk wel.

Afijn het gaat nog even duren vooraleer ik de auto terug krijg want Jos is deze week met vakantie. Tot die tijd heb ik van mijn schoonouders even een Citroen C4 Picasso (2013) mee met 1.6 turbomotor van BMW erin en de EB6V semi-automaat. Heerlijke auto maar die bak is toch stukken minder dan DSG... Ding is met 1:9/1:10 ook vreselijk onzuinig :(
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Hopelijk heb je snel je bolide weer terug, dat de EGR afgedopt / weggeschreven wordt is top! Nu duimen voor de turbo inderdaad, misschien direct laten reviseren?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk als revisie van de turbo binnen afzienbare tijd te voorzien is, dat Jos dat wel had gezegd (ik ken 'm niet persoonlijk, maar dat is wel mijn inschatting), en als de turbo dermate vervuild is dat ie een schoonmaakbeurt kan gebruiken, zal Jos dat ook wel melden.
 
Bovenaan Onderaan