Tuner's Skoda Octavia RS 245 Berline "Octavius Rsus 'Codename': Red Baron"

Tuner111

Forumguru
@Tuner111 : Indien je nu uw originele tussendemper terug moet monteren voor keuring, moet je die dan iedere keer opnieuw lassen, aangezien je die doorgezaagd hebt? Of is er ook een koppelstuk te krijgen om dit op te lossen?
Er bestaan oringele klemmen van vw. Dus das geen probleem. Deze dienen als de middendemper zou kapot zijn om de nieuwe er tussen te zetten en dus volledige volgens de wetgeving en regels dus
 

Spector

Forumguru
Ziet er goed uit Bram, elke verbetering van het geluid is er 1 om te proberen. Lijkt mij een goede modificatie om mee te beginnen, dus ga ik ook over tot bestellen. Is dat met die keuring een Belgisch dingetje of geldt dat ook in Nederland??
 

oco1979

Forumguru
Ziet er goed uit Bram, elke verbetering van het geluid is er 1 om te proberen. Lijkt mij een goede modificatie om mee te beginnen, dus ga ik ook over tot bestellen. Is dat met die keuring een Belgisch dingetje of geldt dat ook in Nederland??

Belgie : Iedere wijziging aan de wagen moet een attest hebben voor de keuring.
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning



Nederland : zijn ze iets milder naar verbouwingen toe, juiste reglementen weet ik niet.
 

MaxN

Donateur
Ziet en klinkt goed bram.
@Spector ik denk een Belgisch dingetje. Aangezien half Golf 3/4/5 rijdend Nederland met een petje er een kachelpijp onder hebben en geen "normale" uitlaat. En dat lijken mij niet de mensen die voor de keuring even alles aanpassen.
Hooguit de gele lampjes tijdelijk vervangen voor "witte".
 

CDK

Forumguru
Ziet er goed uit Bram, elke verbetering van het geluid is er 1 om te proberen. Lijkt mij een goede modificatie om mee te beginnen, dus ga ik ook over tot bestellen. Is dat met die keuring een Belgisch dingetje of geldt dat ook in Nederland??
In NL kijken ze volgens mij alleen maar of hij lekdicht is en of er geen foutmelding via de OBD wordt weergegeven, dus zou me daar vooralsnog geen zorgen om maken.
 

Spector

Forumguru
Gezien het lijstje van @oco1979 mag er in België inderdaad vrij weinig als je het vergelijkt met Nederland :shutup:
Dan gaan we ervoor en kijk ik later wel of ik het eindstuk ook nog ga vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Gezien het lijstje van @oco1979 mag er in België inderdaad vrij weinig als je het vergelijkt met Nederland :shutup:
Dan gaan we ervoor en kijk ik later wel of ik het eindstuk ook nog ga vervangen.

Gevonden bij de RDW APK-regelgeving ( https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu )

Let op! Er is regelgeving gewijzigd op 20 mei 2018.

Geluid en milieu
Artikel 5.2.11
Actuele regelgeving
  1. 1.
    Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
    Wijze van keurenToelichting






  2. 2.
    Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
    Wijze van keuren

  3. 3.
    Laatst gewijzigd: 20-05-2018
    Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

    Wijze van keurenAanvullende permanente eisen

    figuur-4-afmetingen-proefterrein.png






    figuur-5-plaatsing-microfoon.png




  4. 4.
    Personenauto's met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1. voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en 95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min-1. voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Personenauto's met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
    Wijze van keurenAanvullende permanente eisen

    figuur-4-afmetingen-proefterrein.png






    figuur-5-plaatsing-microfoon.png




  5. 5.
    De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor niet meer dan het voorgeschreven volumepercentage koolmonoxide bevatten. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, 41 en 43, van toepassing.
    Aanvullende permanente eisenToelichting





  6. 6.
    Laatst gewijzigd: 20-05-2018
    Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.


    Aanvullende permanente eisenToelichting





  7. 7.
    Laatst gewijzigd: 20-05-2018
    De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, mogen niet meer dan de aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 44 en 45, van toepassing.
    Aanvullende permanente eisenToelichting

  8. 8.
    Laatst gewijzigd: 20-05-2018
    Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.
    Wijze van keurenAanvullende permanente eisenToelichting


  9. 9.
    Nieuw: 20-05-2018
    Indien bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/km en de hiervoor in het kentekenregister vermelde waarde is kleiner dan of gelijk aan 0,005 g/km, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.
    Wijze van keuren

  10. 10.
    Nieuw: 20-05-2018
    Indien bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/kWh en de in het kentekenregister vermelde milieuclassificatie is gelijk aan of groter dan Euro 6 of Euro VI, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.
    Wijze van keuren

  11. 11.
    Nieuw: 20-05-2018
    Indien personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005, met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke uitsluitend wordt gevoed door benzine, dan wel met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking, zijn voorzien van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem, moet dit systeem zijn voorzien van een goed functionerende waarschuwingsinrichting en mag het systeem geen emissiegerelateerde fouten bevatten. Hierbij is het bepaalde in de artikelen 45a tot en met 45d van Aanvullende permanente eisen van toepassing.
    Aanvullende permanente eisenToelichting
 
Die middendemper delete gaat er echt niet voor zorgen dat je milieu eisen niet goed meer zijn laat staan je dat je regelgeving voor geluid overschrijd... Over de rest van de wetgeving ga ik mooi men mond houden :shutup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Die middendemper delete gaat er echt niet voor zorgen dat je milieu eisen niet goed meer zijn laat staan je dat je regelgeving voor geluid overschrijd... Over de rest van de wetgeving ga ik mooi men mond houden :shutup:
in de Belgische wetgeving gaat het erom dat de wagen niet meer conform is volgens de homolegatie. Heeft niets de maken met milieu of dergelijke. We mogen al blij zijn als Belg dat met de nodige attesten en keuringen je al het één en ander mag aanpassen. Vroeger was er niets reglementair.
 
Beste 'Tuner 111', Ik rijd ik een Yeti 1.8 4x4. Ik zag op uw motorkap een prachtig zwart Skoda logo. Geweldig! Zou u mij verder kunnen helpen te melden waar u dit logo heeft gekocht? Of heeft u het zelf ontworpen / gefabriceerd? Ben erg benieuwd en wacht graag uw reactie of van de andere volgers af. Met vriendelijke Skodagroeten,
Franske.
 

CBreedijk

Donateur
Beste 'Tuner 111', Ik rijd ik een Yeti 1.8 4x4. Ik zag op uw motorkap een prachtig zwart Skoda logo. Geweldig! Zou u mij verder kunnen helpen te melden waar u dit logo heeft gekocht? Of heeft u het zelf ontworpen / gefabriceerd? Ben erg benieuwd en wacht graag uw reactie of van de andere volgers af. Met vriendelijke Skodagroeten,
Franske.

Goedemiddag.

Op de website van SuperSkoda kunt u allerlei zaken en logos vinden voor uw Yeti.

www.superskoda.nl
 

Tuner111

Forumguru
Beste 'Tuner 111', Ik rijd ik een Yeti 1.8 4x4. Ik zag op uw motorkap een prachtig zwart Skoda logo. Geweldig! Zou u mij verder kunnen helpen te melden waar u dit logo heeft gekocht? Of heeft u het zelf ontworpen / gefabriceerd? Ben erg benieuwd en wacht graag uw reactie of van de andere volgers af. Met vriendelijke Skodagroeten,
Franske.

Goedemiddag.

Op de website van SuperSkoda kunt u allerlei zaken en logos vinden voor uw Yeti.

www.superskoda.nl

Superskoda.com hé ;)
 
Bovenaan Onderaan