RusherSkoda
Actief lid
Beste Skoda-liefhebbers,
Na 8 jaar (twee leasetermijnen van 4 jaar) heb ik eindelijk de eigenlijk al vanaf het begin aan gewilde auto: een Superb van Skoda. Alsnog rondgesnuffeld voor een BMW 3, MB C, VW Passat... Nee, doe maar "gewoon" de Superb, die ik in beginsel al wilde; het heeft me eigenlijk buitengewoon veel en verloren tijd gekost om te puzzelen met de BMW, MB en VW.
Ik weet dat de Superb in beginsel een fantastische auto kan zijn; ik heb immers als een van de eersten in Nederland, nog vóór de officiele introductie, met een handgeschakelde 2.0 TDI gereden. Maar... mijn 1.6 TDI DSG7 trilt!!! Ik word er zo langzamerhand tuuuuuuuuut van.
Voor de goede orde: het gaat om een nieuw geleverde Superb!
Trilling:
- middenconsole
- rechtsonder zitting/onderkant rugleuning
- hoogfrequente trilling stuur zichtbaar (als je heel goed kijkt) en onzichtbaar (fingerspitzengefühl)
- bodem waar voeten rusten van bijrijder
- dashboard ventilatierooster
En ja, ik ben al twee keer naar de dealer geweest voor balanceren en ook naar mijn "eigen" bandenspecialist in mijn woonplaats! Het trillen ligt NIET, en ik herhaal, ligt NIET aan de banden (of Stratos) velgen!
Sowieso vind ik de DSG heel dom schakelen. Vaak genoeg bromt de motor, en dus de DSG en dus de stuurinrichting, omdat de toeren zelfs onder de 1250 kruipen. Maar ook op de snelweg bij continue snelheid is een hoog frequente trilling merkbaar, vooral in het stuur. Optrekken lijkt de Superb vaker in z'n 2 te doen dan vanuit 1. Een carousel garage omhoog rijden doet hij ook in 2e versnelling en als ik dat over-rule met de erg leuke flippers, dan loopt de auto zonder morren naar boven, echter de DSG wil al snel weer naar de 2. Ik zou dan de bak naar handmatig moeten zetten. Tevens zijn de tussenschakelingen veel te snel, omdat hij telkens onder de 1250 toeren zakt, eerst gaat brommen, alsof hij het niet leuk vindt (maar hij kiest er zelf voor!), trekt vervolgens door en dan weer te snel naar een hogere versnelling waarbij hij gaat mokken en brommen als een beer.
Ik weet bijna zeker dat het trillen door de DSG komt! Dat wil de dealer vooralsnog niet her- of erkennen. Doch, een andere klant ervaart ook trilling. Toen ik vroeg aan de dealer naar het type Superb... ja hoor, wat ik al dacht: een 1.6 TDI en... DSG!!! Met die klant is afgesproken, per uitzondering, dat de auto naar Skoda Nederland moet voor onderzoek. Normaliter dient de dealer altijd alles op te lossen. Ik wacht op verder bericht van de dealer (al een aantal weken, en bij status navraag van de week zou ik deze week teruggebeld worden maar de week is al aardig voorbij aan het raken).
Anyway, heeft iemand soortgelijke ervaring?
En ben ik voorbarig als ik zeg dat het probleem 100% door de (software) van de DSG komt?
In mijn beleving is de oplossing:
- ABT tuning in combi met DSG tuning
Na 8 jaar (twee leasetermijnen van 4 jaar) heb ik eindelijk de eigenlijk al vanaf het begin aan gewilde auto: een Superb van Skoda. Alsnog rondgesnuffeld voor een BMW 3, MB C, VW Passat... Nee, doe maar "gewoon" de Superb, die ik in beginsel al wilde; het heeft me eigenlijk buitengewoon veel en verloren tijd gekost om te puzzelen met de BMW, MB en VW.
Ik weet dat de Superb in beginsel een fantastische auto kan zijn; ik heb immers als een van de eersten in Nederland, nog vóór de officiele introductie, met een handgeschakelde 2.0 TDI gereden. Maar... mijn 1.6 TDI DSG7 trilt!!! Ik word er zo langzamerhand tuuuuuuuuut van.
Voor de goede orde: het gaat om een nieuw geleverde Superb!
Trilling:
- middenconsole
- rechtsonder zitting/onderkant rugleuning
- hoogfrequente trilling stuur zichtbaar (als je heel goed kijkt) en onzichtbaar (fingerspitzengefühl)
- bodem waar voeten rusten van bijrijder
- dashboard ventilatierooster
En ja, ik ben al twee keer naar de dealer geweest voor balanceren en ook naar mijn "eigen" bandenspecialist in mijn woonplaats! Het trillen ligt NIET, en ik herhaal, ligt NIET aan de banden (of Stratos) velgen!
Sowieso vind ik de DSG heel dom schakelen. Vaak genoeg bromt de motor, en dus de DSG en dus de stuurinrichting, omdat de toeren zelfs onder de 1250 kruipen. Maar ook op de snelweg bij continue snelheid is een hoog frequente trilling merkbaar, vooral in het stuur. Optrekken lijkt de Superb vaker in z'n 2 te doen dan vanuit 1. Een carousel garage omhoog rijden doet hij ook in 2e versnelling en als ik dat over-rule met de erg leuke flippers, dan loopt de auto zonder morren naar boven, echter de DSG wil al snel weer naar de 2. Ik zou dan de bak naar handmatig moeten zetten. Tevens zijn de tussenschakelingen veel te snel, omdat hij telkens onder de 1250 toeren zakt, eerst gaat brommen, alsof hij het niet leuk vindt (maar hij kiest er zelf voor!), trekt vervolgens door en dan weer te snel naar een hogere versnelling waarbij hij gaat mokken en brommen als een beer.
Ik weet bijna zeker dat het trillen door de DSG komt! Dat wil de dealer vooralsnog niet her- of erkennen. Doch, een andere klant ervaart ook trilling. Toen ik vroeg aan de dealer naar het type Superb... ja hoor, wat ik al dacht: een 1.6 TDI en... DSG!!! Met die klant is afgesproken, per uitzondering, dat de auto naar Skoda Nederland moet voor onderzoek. Normaliter dient de dealer altijd alles op te lossen. Ik wacht op verder bericht van de dealer (al een aantal weken, en bij status navraag van de week zou ik deze week teruggebeld worden maar de week is al aardig voorbij aan het raken).
Anyway, heeft iemand soortgelijke ervaring?
En ben ik voorbarig als ik zeg dat het probleem 100% door de (software) van de DSG komt?
In mijn beleving is de oplossing:
- ABT tuning in combi met DSG tuning