Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Madijn

Nieuw lid
Ik heb begrepen dat het voornamelijk om het reservewiel gaat, maar een panoramadak is toch veel zwaarder dan een reservewiel? Las in het forum dat die dan toch 1500 kg mag trekken....
 

Madijn

Nieuw lid
Hallo Rocket013, met reservewiel dus toch 1500kg? Dat stemt me positief. Dan zou het kunnen zijn dat de door mij bestelde 1.5 Style business met Varioflex en reservewiel toch ook 1500 kg zal mogen trekken! Dank je voor je aanvulling.
 

Sk_Hans

Forumguru
Wat is het verband tussen trekgewicht en uitstoot?


Het verband is o.a. in dit onderzoek aangetoond:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128516300442

3.1.4.1. Trailer towing
Trailer towing affects both the total mass and the road loads of the vehicle leading to increased fuel consumption. The total mass is increased due to the additional weight of the trailer and its load, while the extra wheels introduce additional rolling resistance. Vehicle aerodynamic resistance is also influenced by the trailer, which can increase both the frontal area and the drag coefficient [120]. The driving style is also adjusted to the towing conditions. In general, towing causes a reduction in vehicle speed and leads to a milder driving. The reduced speed counterbalances the effect of deteriorated aerodynamics. Finally, additional energy is needed for lights and other trailer accessories.

The increase in fuel consumption due to towing was examined in a study [121] in which a passenger car was tested towing an unloaded trailer and the same trailer loaded at 60% of full load capacity. The total weight of the empty trailer was 310 kg and 564 kg including the 60% capacity load. Tests were carried out at speeds ranging from 70 to 90 km/h. The vehicle mass was 1408 kg with a 2.15 m2 frontal area and the trailer had a length of 4.3 m and a width of 2.2 m. The height of the trailer was minimal and its frontal area was within the frontal area of the vehicle, so any effect on aerodynamic resistance is expected to be limited. Fuel consumption was correlated to vehicle speed and resulted in an increase from 33% to 43% for the unloaded trailer and from 37% to 45% for the loaded trailer for the tested speed range. Experiments performed [122] on a Sports Utility Vehicle (4.0 L V6 engine, 2268 kg, 2.53 m2 frontal area) towing a trailer of 1588 kg total weight, width of 1.83 m and height of 1.83 m revealed similar trends but higher increases compared to the reference test performed without the trailer. The frontal area was increased by 37% (to 3.47 m2) when towing. Fig. 3.4 presents the fuel consumption in comparison to the standard configuration in the two cases.

Ik neem aan dat de mogelijkheid om een bepaald gewicht aan aanhanger te trekken ook wel ergens in de WLTP meegenomen is.
 

Rallye

Forumguru
Dan zou dus de oplossing zijn om achteraf een trekhaak te monteren? Die telt immers niet mee voor de WLTP/BPM? En iedereen die per sé een hoog trekgewicht wil moet dat op de bestelbon laten noteren?
 

Sk_Hans

Forumguru
Laat ik het anders zeggen: Wat is het verband tussen toegestaan maximaal trekgewicht en uitstoot?
Nou bij een maximaal toegestaan trekgewicht zal de uitstoot X bedragen. Bij een hoger maximaal trekgewicht zal de uitstoot X+Y bedragen. Als die Y net groot genoeg is om de auto over een grens te brengen, zal dat heel ongunstig uit kunnen pakken voor de belasting en dus de eindprijs.

Hetzelfde geldt bij een hoger gewicht van de auto zelf (door accessoires). Dan is de uitstoot dus ook niet meer X maar X+Z. Ook dat kan net over een grens gaan waardoor de te betalen belasting hoger wordt. De fabrikant zou dan kunnen besluiten het maximale trekgewicht te verlagen zodat de uitstoot niet meer X+Z is maar (X-q)+Z. Als dat lager is dan de grenswaarde wordt de auto dus niet duurder. Een hoop gegoochel met cijfers met alleen maar een fiscale achtergrond.

Dat alles er van uitgaande dat in de WLTP ergens het (potentieel) rijden met een aanhanger meegerekend zou worden. Of dat werkelijk zo is, weet ik niet.
 

Rayzman

Actief lid
Wat een vreemde lijst. Configuratie 5 zonder trekhaak 1500kg en met trekhaak (configuratie 6) maar 1200kg. Waar moet je die 1500kg last dan aanhangen, een paar touwtjes ofzo :banghead:
 

Krokje

Nieuw lid
Rayzman, je hebt gelijk. Als ik het zo bekijk komen de configuraties 3, 4, 5 en 6 op hetzelfde neer. En uiteraard is alleen een configuratie met trekhaak interessant als het gaat om het trekgewicht. Niettemin toch een lijst die wel wat houvast geeft in dit wazige dossier.
 

hemi24

Forumguru
Moraal van het verhaal?

Trekhaak in losse onderdelen meebestellen en naderhand monteren..?!?
 

fanSkoda-VW

Donateur
Misschien is alles terug te voeren op het artikel: Auto’s duurder door WLTP-test, hoe zit dat?
Ik dump het artikel niet, alleen de link: www.amt.nl/ondernemen/nieuws/2018/01/autos-duurder-door-wltp-test-hoe-zit-dat-10157748 ( ik hoor of merk wel als het hele artikel hier moet komen te staan)
Ik snap uit het verhaal dat als je de prijs gelijk wilt houden je consequenties moet doen aan .b.v. het gewicht van de auto?
Zeker als het gewicht net wél op een omslagpunt zit. Kilo'tje er bij zou dan net verkeerd kunnen zijn.

De oplossing die ik hier al las zou kunnen helpen : aftermarket-montage. Tenzij ze bij de APK ook dat weer gaan controleren. pffff.
Ik denk dat ik geen nieuwe auto meer koop, ik staak. Ik rij weinig, heb een garage, en de auto zal wel de rest van mijn leven mee moeten kunnen.
Tenzij afkeur, net zoals nu de diesels op het blok bij de beul aangeland zijn.
Ik geef het op.
 

Brutus12

Actief lid
Alleen een fabrikant kan een typekeuring (ETG) laten uitvoeren. In de ETG staat wat de betreffende auto mag trekken. Op een typeplaatje meestal op de B-stijl, staat naam fabrikant, het ETG nummer en de gewichten. Maximaal toelaatbaar gewicht, max. toelaatbaar treingewicht (auto + aanhanger), 1. Max.toelaatbaar vooras. 2.max.toelaatbaar achteras. De RDW vermeld deze gegevens op het raadpleegscherm/kentekenbewijs. Door de trekhaakfabrikant wordt in samenwerking met de autofabrikant een trekhaak ontwikkeld. Op de trekhaak staat wat deze aan kan. Het laagste gewicht is bepalend (voertuig / trekhaak). Politie heeft uiteraard via het kenteken inzage in de RDW gegevens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het staat de fabrikant vrij om het maximale trekgewicht lager te stellen dan qua constructie technisch mogelijk is - bv. vanwege een mindere motorisering of zo. Kijk maar in de configuratie bij diverse Skodamodellen: bij verschillende motorkeuzes horen vaak verschillende trekgewichten. De auto's zijn verder hetzelfde; uitrustingsnivo's maken doorgaans geen verschil in trekgewicht.

Het staat de eigenaar van de auto vrij om, bv. nadat de motor door tuning extra pk's en Mm heeft gekregen en dus even sterk of sterker is geworden dan zijn van huis uit sterkere typebroertjes, bij de RDW een verhoging van het trekgewicht aan te vragen tot in elk geval het hoogste gewicht dat hetzelfde type auto met een zwaardere motorisering van fabriekswege had meegekregen.

Dan mag je hem in Lelystad laten testen, waarbij de auto met het aangevraagde gewicht aan de haak een aantal proeven moet afleggen. Dat behelst het meerdere malen uit stilstand optrekken tegen een bepaalde helling op (kan 12% zijn maar dat weet ik niet zeker). Istie sterk genoeg om dat allemaal netjes te doen, dan krijg je het betreffende gewicht op kenteken. Het risico dat door deze tests de koppeling mogelijk vernaggeld is, moet je dan maar op de koop toe nemen.
Dit zal waarschijnlijk niemand doen, maar het kán dus wel.
 

Brutus12

Actief lid
Het staat de fabrikant vrij om het maximale trekgewicht lager te stellen dan qua constructie technisch mogelijk is - bv. vanwege een mindere motorisering of zo. Kijk maar in de configuratie bij diverse Skodamodellen: bij verschillende motorkeuzes horen vaak verschillende trekgewichten. De auto's zijn verder hetzelfde; uitrustingsnivo's maken doorgaans geen verschil in trekgewicht.

Het staat de eigenaar van de auto vrij om, bv. nadat de motor door tuning extra pk's en Mm heeft gekregen en dus even sterk of sterker is geworden dan zijn van huis uit sterkere typebroertjes, bij de RDW een verhoging van het trekgewicht aan te vragen tot in elk geval het hoogste gewicht dat hetzelfde type auto met een zwaardere motorisering van fabriekswege had meegekregen.

Dan mag je hem in Lelystad laten testen, waarbij de auto met het aangevraagde gewicht aan de haak een aantal proeven moet afleggen. Dat behelst het meerdere malen uit stilstand optrekken tegen een bepaalde helling op (kan 12% zijn maar dat weet ik niet zeker). Istie sterk genoeg om dat allemaal netjes te doen, dan krijg je het betreffende gewicht op kenteken. Het risico dat door deze tests de koppeling mogelijk vernaggeld is, moet je dan maar op de koop toe nemen.
Dit zal waarschijnlijk niemand doen, maar het kán dus wel.

De wettekst dat een voertuig aan de typegoedkeuring moet blijven voldoen bestaat niet meer? Software aanpassingen is toegestaan? Remtesten met de gewichten zoals vermeld in de ETG en typeplaatje B-style? enz. Als dit toegestaan is begrijp niet dat de fabrikanten nog die dure testen uitvoeren. hulp mij eens uit deze droom.
 

Witte Yeti

Actief lid
Karoq Ambition Business 1.5 110kW/150pk TSI hand-6 met opties verw.voorstoelen, Dab, Dakrail chr., Sunset, 18" Braga, reservewiel, zicht pakket. Achteraf montage vaste trekhaak. Trekgewicht 1500 kg
 
Laatst bewerkt:

Madijn

Nieuw lid
Gisteren mijn Karoq 1.5tsi Style Busines gehaald. Met varioflex stoelen, reservewiel en wegklapbare trekhaak. Trekgewicht 1500kg. Niets aan de hand dus.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jrtt
Bovenaan Onderaan