Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

Skodahunk

Nieuw lid
Vorige week ook maar eens een mailtje gestuurd aan mijn dealer in Veenendaal en die wist mij onderstaande te melden:

Er komen inderdaad andere trekhaken beschikbaar.
Deze komen eind van dit jaar.
De afstand tussen te bumper en de trekhaak wordt 8cm.

Dus ik hoef mij geen zorgen te maken over mijn aankomende O3C die dan begin Januari 2014 geleverd gaat worden:D
 

erikkie

Senior Member
ik krijg van de week mijn VASTE trekhaak uit 'backorder'. Nogmaals mail gestuurd dat ik er een caravan met stab. kopp achter wil KUNNEN hangen. Ben benieuwd.... Maar ze zouden dus binnen zijn :dankje:

Zijn die trekhaken nu standaard aan die Trailer Stability control gekoppeld? Als ze het goed doen bij de dealer????:nailbiting:
 

erikkie

Senior Member
Mijn trekhaak ondertussen ontvangen uit backorder! (thule)
bumper hart kogel zo'n 8 cm. Zou dat voldoende zijn voor de meeste stabilisatoren??
binnenkort maar eens de twinnyload steun erop knutselen...
 

Bijlagen

  • 2013-11-07 17.42.57.jpg
    2013-11-07 17.42.57.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 172
  • 2013-11-07 18.05.33.jpg
    2013-11-07 18.05.33.jpg
    833,4 KB · Weergaven: 161

Jarsiv

Senior Member
Ik heb van dealer te horen gekregen dat mijn vaste trekhaak vervangen gaat worden door een andere met meer ruimte
 

Thorgal

Forumguru
Vandaag bij mijn dealer de trekhaak laten monteren.. Bleek toch een afneembare te zijn geworden zonder extra kosten .....op een vaste had ik nog een paar weken moeten wachten.
Perfect want ik was inmiddels wel gewend aan de gladde achterkant waar ik mijn schenen niet aan stoot
 

leonpard

Actief lid
Ik heb gisteren voor het eerst mijn trekhaak gebruikt, maar liep tegen het probleem aan, dat ik de veiligheidskabel nergens kon vastmaken.

Hoe is dit bij jullie opgelost? Het gaat om een afneembare trekhaak van Westfalia.
 

Michelv.

Forumguru
Bij een Westfalia zit het oogje waarschijnlijk aan het vaste deel van de trekhaak, ff op je rug onder de auto en dan ga ik er van uit dat je het oogje kan zien.
 

CDK

Forumguru
Ik heb gisteren voor het eerst mijn trekhaak gebruikt, maar liep tegen het probleem aan, dat ik de veiligheidskabel nergens kon vastmaken.

Hoe is dit bij jullie opgelost? Het gaat om een afneembare trekhaak van Westfalia.
Zeer waarschijnlijk heb je een inklapbaar oogje en kan je dat oogje naar beneden klappen, zo was dat tenminste bij mijn afneembare haak....
 

VWim

Forumguru
Zeer waarschijnlijk heb je een inklapbaar oogje en kan je dat oogje naar beneden klappen, zo was dat tenminste bij mijn afneembare haak....
jij, als transporteur, zou toch beter moeten weten... Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat jij het oogje bedoeld dat je kunt vastpakken om je 13 polige stekker naar beneden te trekken. Die is echt niet bedoeld om je breekkabel aan vast te maken!

Meestal direct naast het gat waar je de afneembare trekhaak in kunt duwen zit een vast oog voor de breekkabel.
 

CDK

Forumguru
@VWim, ik heb precies 2 x een aanhanger achter m'n vorige S2 gehad, en de voormalig Skoda dealer uit Dordrecht heeft mij toen het uitklapbare oog aangewezen om de losbreekkabel aan te klikken, ik kan het niet mooier maken als het is ;)
 

VWim

Forumguru
Hmm, nu is de vraag; is de constructie bij de Superb anders of ligt het aan de kennis van de dealer....

Ik heb een voorzichtige neiging naar het laatste...
 

Thorgal

Forumguru
Ik gebruik de trekhaak alleen voor de fietsendrager maar ben toch nieuwsgierig geworden en gaan kijken.
Tussen de trekhaak en het oogje om de aansluiting voor de stekker naar beneden te trekken zit nog een oogje van stevig materiaal. Deze is niet naar beneden te trekken oid.
In de foto zit deze in het midden.
image.jpg
 

CDK

Forumguru
@Thorgal, thanx voor de foto! Mij was het oog naast de stekkerdoos aangewezen, totally wrong als ik jouw foto bekijkt!
@VWim, scherp opgemerkt, je hebt bingo en bent in de running voor de koelkast ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Roeland80

Forumguru
Even een oud topic omhoog schoppen ik heb in december 2020 een skoda Octavia 3 combi 1.6 TDI uit 2016 aangeschaft en bij de koop een trekhaak bedongen. Deze is ook geplaatst dit is een Oris/Bosal vaste trekhaak. Nu kwam ik er dit weekend achter dat ik dus ook problemen heb met de afstand hart koppeling. Als ik geschaard sta met de caravan komt de koppeling dus tegen de bumper aan... afstand hartkogel en bumper is 7cm zie foto.
8DE9924B-B762-4188-B26D-2E88A802E746.jpeg
B8D129E7-FE99-429A-9053-EE70E4724B30.jpeg
Nu heb ik contact gehad met de verkoper die ook de trekhaak heeft gemonteerd die heeft wat rond gebeld en geeft aan dat dit in principe normale afstand is voor een trekhaak wettelijk zelfs 6,5 cm. Maar vind ook dat de trekhaak functioneel moet zijn en ik hem moet kunnen gebruiken voor de caravan. Nu wil hij een Brink vaste trekhaak monteren dat zou 1 cm schelen ik denk zelf dat dat dan wel goed gaat komen met de caravan koppeling iemand hier met een Skoda Octavia 3 Combi met een Brink trekhaak die dat kan bevestigen?
 

Bijlagen

  • 47C45D1F-4B10-4721-81B6-791ADB451E3A.jpeg
    47C45D1F-4B10-4721-81B6-791ADB451E3A.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 76

Sjoerdb

Forumguru
Als ik geschaard sta met de caravan komt de koppeling dus tegen de bumper aan

Waar wil je heen als je zo ver verdraaid staat tussen auto en aanhanger? Het lijkt me dat je dan al veel meer schade zal hebben dan alleen een deukje in je bumper.

Geschaard staan met je caravan lijkt me geen goede manier van achteruit rijden, wordt een bocht te krap dan neem je de moeite van nog een keer steken of koppel de caravan af en ga er mee lopen(altijd genoeg mensen mee nemen als je er mee op stap gaat)
 
Bovenaan Onderaan