Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

Roeland80

Forumguru
Ik wil laten zien dat als ik minder geschaard sta ik dus schade heb nu nog geen schade daar door. (Ik wil schase voorkomen) als ik nu de caravan recht trek komt de koppeling dus in aanraking met de bumper.... wat dan wel schade geeft....

waarom zou ik afkoppelen als ik een auto heb die het ook kan....? Ook vooruit ga ik denk ik bij een scherpe bocht contact maken met de bumper....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook vooruit ga ik denk ik bij een scherpe bocht contact maken met de bumper....
Nou... dat kon nog wel eens flink meevallen. Zó klein lijkt me de draaicirkel van een O3 combi nou ook weer niet.
Als je het zeker wilt weten, ga dan met de caravan op een ruim parkeerterrein voorwaarts een rondje draaien met iemand erbij die het voor je in de gaten houdt terwijl je steeds verder instuurt. Het zou me verbazen als je het dan voor elkaar krijgt om de hoek tussen auto en caravan zo scherp te maken dat de koppeling de bumper gaat raken.
 

SuperBeeb

Forumguru
Waarom een non-discussie? Ben geen caravan-rijder, maar kan me goed voorstellen dat het niet prettig is om te rijden met een aanhanger als je weet dat scherp insturen tot schade leidt. Je kunt van tevoren niet voorspellen in welke situatie je terecht komt en hoe je moet manoeuvreren. En afkoppelen en handmatig verplaatsen zal niet altijd mogelijk zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nieuwsgierig gemaakt door deze discussie heb ik zojuist de vrije afstand kogel><bumper bij mijn Leon maar eens opgemeten: deze is 63mm. N.B.: dus niet vanaf het hart van de kogel.
En ik weet één ding heel zeker: dat is ruim voldoende voor de welbekende standaard Alko antislingerkoppeling van onze Eriba, die raakt onder geen enkele hoek de bumper. Die koppeling kan ik pas opmeten als hij weer uit de stalling komt (hopelijk gaat dat dit jaar weer gebeuren), maar ik kan er dus wel vanuitgaan dat de totale externe breedte van die koppeling de 12 cm niet teboven zal gaan.
 

hemi24

Forumguru
@SuperBeeb : non-discussie omdat Roeland80 alleen maar vraagt of er mensen zijn die kunnen aangeven wat de ruimte is tussen trekhaak en bumper bij een brink trekhaak...

Als dan vervolgens mensen een discussie opstarten of het nodig of wenselijk zou zijn om een dergelijke hoek te maken tussen aanhanger/caravan en auto, doet dat er toch helemaal niet toe?!?

Maar goed, hiermee doe ik eigenlijk zelf precies hetzelfde...

Terug on-topic maar weer:

63mm tussen kogel en bumper bij een Leon ST volgens Canon-Eye; dat maakt de gevraagde maat 88mm...
 

Roeland80

Forumguru
Ik heb net bericht gehad van de verkoper met foto’s van de brink trekhaak:
794D6BC7-DD77-4450-8F3C-060D182CA6A0.jpeg
hij komt wel wat lager uit:
A73772AD-A0FC-4856-846E-2450463CE759.jpeg
maar afstand kogel bumper lijkt me goed!
 

hemi24

Forumguru
Lager uitkomen? Niet accepteren!

Daar ga je spijt van krijgen met de caravan: lange overhang met vering die ver doorzakt bij een Octavia.
Neem toch aan dat hij niet een Brink kogel op een trekhaakframe van Bosal gaat schroeven?!?
Dat zou wel een echte beunhaas-actie zijn..!
 
Nieuwsgierig gemaakt door deze discussie heb ik zojuist de vrije afstand kogel><bumper bij mijn Leon maar eens opgemeten: deze is 63mm. N.B.: dus niet vanaf het hart van de kogel.
Denk dat hier het verschil zit....de wettelijke minimum afstand is niet tot het hart van de kogel, dus er klopt iets niet aan de geleverde trekhaak of hij is verkeerd gemonteerd, soms heeft een trekhaak meerdere sets gaten bijv voor gebruik onder een hatchback of combi, volgens mij is hier ook iemand geweest waarbij ze de verkeerde gaten gebruikt hadden. Normaal gesproken mag de koppeling onder geen enkele hoek de bumper raken, bij scherp scharen zal eerst de dissel tegen de bumper komen
 

eriktv

Forumguru
Ik gebruik de trekhaak alleen voor de fietsendrager maar ben toch nieuwsgierig geworden en gaan kijken.
Tussen de trekhaak en het oogje om de aansluiting voor de stekker naar beneden te trekken zit nog een oogje van stevig materiaal. Deze is niet naar beneden te trekken oid.
In de foto zit deze in het midden.
Bekijk bijlage 23733
Verrek, die heb ik ook! En ik roep al vijf jaar dat er geen oog aan zit voor de caravan :fool:.

En, voor wat het waard is, op m’n S2C heeft de afneembare trekhaak 5,3 cm speling, wat me met de Alko stabilisator welgeteld 2mm speling geeft. ‘t Ken net! (in de Nederlandse betekenis)
 

Roeland80

Forumguru
Lager uitkomen? Niet accepteren!

Daar ga je spijt van krijgen met de caravan: lange overhang met vering die ver doorzakt bij een Octavia.
Neem toch aan dat hij niet een Brink kogel op een trekhaakframe van Bosal gaat schroeven?!?
Dat zou wel een echte beunhaas-actie zijn..!

ja was hij wel van plan heb nu toch aangegeven dat hij ik de hele trekhaak vervangen wil hebben... heb nog contact gehad met distributeur van brink en Oris die zegt ook dat dat niet kan niet past en je niet verzekerd bent als er wat gebeurt....
Toen gaf hij toe dat dat wel weer zo was dus nu nog even afspraak maken voor herplaatsen
 

Zelle

Donateur
Heb dezelfde problemen met mijn trekhaak. Is het mogelijk om een foto te plaatsen van het typeplaatje van de Brink trekhaak ?
 

Herzog Jan

Forumguru
Is hier de laatste 2 jaar nog iets veranderd ?
Ik zou komende zaterdag een vaste trekhaak onder m'n '17 O3 PFL krijgen maar door omstandigheden gaat dat niet door.
Waarschijnlijk ga ik de Vakgarage hier in de buurt eens vragen of ze wat voor mij kunnen betekenen.
Volgens mij monteren die Brink trekhaken, ik ben benieuwd of ze met hetzelfde typenummer als van @Roeland80 komen.
 

Herzog Jan

Forumguru
Mijn nieuwe aanhanger zou pas begin december geleverd worden. Gisteravond kreeg ik een mailtje dat 'ie er volgende week er al is.
Heb vandaag opdracht gegeven voor een trekhaak, maar dat duurt ook nog minstens 2 weken... Dan moet de aanhangerleverancier ook even geduld hebben.
Het wordt een vaste Oris trekhaak.
 
Laatst bewerkt:

Roeland80

Forumguru
Oke ik zou nog even goed terug lezen….. ik had ook een Oris trekhaak en dan komt je koppeling wel heel dicht bij de trekhaak mocht je toch ooit nog eens een caravan of een aanhanger met een grotere koppeling erachter willen zit je….en wat ik begreep zit er geen prijs verschil tussen de 2 haken….
 
Bovenaan Onderaan