Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

AdB

Senior Member
Ik heb woensdag mijn nieuwe Octavia Combi opgehaald bij de dealer. In Vleuten hadden ze ook de vaste trekhaak gemonteerd. Vandaag de caravan uit de stalling gehaald en wat bleek: de afstand tussen het hart van de kogel en de bumper was veel te kort!!! Naar de garage ermee en daar konden ze alleen maar beamen dat dit niet klopte. De afstand t.o.v. de bumper was wel 3 cm te kort!! Bij een scherpe bocht zat de caravan strak tegen de bumper aan. Misschien ben ik één van de eerste die nu ontdekt heeft dat deze trekhaak niet goed is en niet is afgestemd op de combi. In ieder geval: vrijdagmiddag om 17.00 uur was te laat om het e.e.a. af te sluiten met Pon. De dealer heeft foto's gemaakt en zal deze ook mailen naar Pon. Maandag moet er iets gebeuren, want ik wou toch echt woensdag weg met de caravan naarZuid-frankrijk!!!! :mad:
 

AdB

Senior Member
Nee, zoiets verwacht je toch niet???? En nu zit ik in onzekerheid of ik met mijn auto op vakantie kan!! Ik moet woensdag weg in verband vakantiereservering. Mocht het voor dat tijdstip niet zijn opgelost dan mag ik toch (gratis) vervangend vervoer verwachten op kosten van Pon???
 

AdB

Senior Member
Er geldt een zekere gewenste afstand tussen achterbumper en hart van de kogel. De afstand was bij bij zeker 3 cm te kort!!! :mad:
 

deusjevo

Forumguru
Nou, er geldt een wettelijke minimum afstand.
Maar hoeveel was de afstand bij jou en en welk merk/type koppeling heb je op de caravan?
 

Noord26

Forumguru
Beetje dealer zal je een leenauto verschaffen, maak je daar maar niet druk om. Zou wel prettiger zijn als het je eigen auto was natuurlijk.
 

ertromp

Forumguru
Onvoorstelbaar!
Het lijkt me niet dat je de enige bent met een vaste trekhaak. Ik neem aan dat het een "originele" vaste trekhaak is die in de O3 prijslijst staat.
Heeft de dealer de bumper wel weer goed gemonteerd?
En als het werkelijk fout is dan mag je zeker vervangend vervoer verlangen en wellicht dit nog checken bij je rechtsbijstandsverzekering.
Wat een misser
 

De Stip

Forumguru
Spreek gewoon af met je dealer, dat hij desnoods een stukje uit je bumper haalt met bijvoorbeeld een Dremel en laat hem na de vakantie een passende oplossing bieden. Het is zonde van je bumper, maar dat komt ook wel weer goed en je kunt in ieder geval met je nieuwe liefde op vakantie. Ik zou dat liever doen, ipv het plezier missen van een vakantie trip met je O-3. Toch?
Het lijkt, of beter gezegd, het is onorthodox, maar als er geen andere oplossing is, dan is dit mijns inziens de enige noodgreep.

Succes ermee!
 
Mag toch aannemen dat dit geen mega-groot probleem is. Volgens mij zit een vaste trekhaak gewoon met 4 of 6 bouten vast. Lijkt me kwestie van losschroeven, naar achter zetten en weer vastschroeven. Zou die dealer toch ook zonder PON moeten kunnen. Gat in je bumper zou ik geloof ik ook niet aan beginnen, al zou het achteraf wel weer gefixt worden :S
Of gewoon geen scherpe bochten maken. Naar Zuid-Frankrijk is toch gewoon een rechte lijn naar het zuiden? :)
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik vrees dat u niet een trekhaak af-fabriek heeft, niet? Of wel? In dat laatste geval zou dat wel een blunder van Skoda zijn.
 

skodaboy

Forumguru
@ brevan: zo gemak kun je géén trekhaak 'verplaatsen'
deze komt namelijk vast te zitten op een vooraf bepaalde plaats..dus kun je niet zeggen ik 'verschuif'' hem wel een beetje.

nu zijn er twee mogelijkheden of is de plaats in het chassis van de 03 niet correct en komt daar door de trekhaak te 'dichtbij' of wel is het 'type/model' trekhaak niet heel correct.
de ene 'zwanenhals' is de andere niet,soms kan de lengte of modelvorming wel verschillen.

m'n trekhaak onder de 02 is een orginele vanaf het fabriek,dacht (uit m'n hoofd) dat hier de afstand hart van de kogel tot de bumper 8.5 cm is.
 

Michel

Forumguru
@ Herman Janssens: in Nederland worden Skoda's bij mijn weten nooit voorzien van een trekhaak af fabriek, maar wordt deze altijd achteraf door de dealer gemonteerd. De importeur biedt die bestelmogelijkheid eenvoudigweg niet...
 

AdB

Senior Member
Even voor de duidelijkheid: de trekhaak kan niet in de lengte verschoven worden o.i.d. En zoals gezegd is de trekhaak NIET door de dealer maar door Pon in Vleuten er zelf op gemonteerd. Dealer heeft wel kunnen nagaan dat dit volgens Pon de trekhaak is die goed genoeg bevonden is voor de Combi. Zelf krijg ik het gevoel dat ze voor de hatchback en de combi dezelfde trekhaak hadden bedacht, zonder er rekening mee te houden dat de combi ietsjes langer is??? Maar tegelijkertijd denk ik: zo dom kun je toch niet zijn????
 

Herman Janssens

Senior Member
Juist. Dan is de verdeler en de importeur in de fout gegaan. Zij moeten dqn hun verantwoordelijkheid nemen. Wat de trekhaken betreft: in België wordt er nog af-fabriek een versteviging aangebracht aan het chassis. Ik vrees dat jullie Nederlanders, dat laatste ook niet hebben en dat het ook niet aftermarket wordt voorzien.
 

AdB

Senior Member
deusjevo: vraag me niet naar de precieze cijfertjes maar de trekhaak was niet gemonteerd binnen de (wettelijke) minimale/maximale afstand t.o.v. de achterbumper oftewel, de afstand was korter dan het minimum, zo constateerde ook de chef van de werkplaats van mijn dealer met behulp van een meetinstrument.
 

deusjevo

Forumguru
Oke, dan is het simpel en voldoet de haak niet aan de wettelijke eisen en lijkt mij sprake van een behoorlijk probleem voor de dealer, dat is namelijk de partij waarmee je zaken doet, de auto besteld hebt.
Dealer moet jou tegemoet komen en dan mag hij het probleem met Pon oplossen, hoef jij niet te doen.
 

AdB

Senior Member
Fotootje.. heb nog een andere waarop te zien is dat ie er helemaal strak op zit maar dit geeft al voldoende het probleem aan dacht ik...
 

Bijlagen

  • sized_trekhaak.JPG
    sized_trekhaak.JPG
    259,6 KB · Weergaven: 482

AdB

Senior Member
Deusjevo: zo zie ik het ook. De dealer heeft de auto aan mij verkocht en dan mag ik een goed product verwachten. Hij moet het uitvechten met Pon en eventuele kosten bij de importeur/verdeler verhalen. Maar ik verwacht dat ik helaas één van de eerste ben die dit probleem nu aangeeft en dat Pon maatregelen moet treffen om niet alle caravanners die een vaste trekhaak hebben of willen laten monteren op hun dak te krijgen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Pdj
Bovenaan Onderaan