Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

Atria

Actief lid
Is bij de Leon III (Bosal trekhaak) ook exact 6.5 cm. zolang er niks achterhangt is het wel mooi dat hij niet ver uitsteekt en lekker compact is....

Op zich wel dom van de trekhaakontwikkelaar om een haak te ontwikkelen die net aan de minimum eis voldoet, maar voor denk ik 95 % van de mensen met een caravan (die hebben tegewoordig nagenoeg allemaal 1 van de 2 soorten alko aks stabilisatoren) niet goed passend is. Naast wettelijke eisen zou je verwachten dat er ook naar gebruiksgemak voor de klant wordt gekeken. Gezien de prijs die je voor zo'n haak betaald zou je dat toch mogen verwachten.

Desondanks is in Engeland de OIII HB (2.0 tdi) trekauto van het jaar geworden.
 

skodaboy

Forumguru
heb vastgesteld dat de wettelijke minimale afstand van 6.5 cm tóch in acht zijn genomen (al is het millimeterwerk)

hebben ze bij het plaatsen van de trekhaak er langs gestaan met de meetlat of zo dat het tot op mm krap zit?
ik heb juist bij m'n 02 de trekhaak-afstand (van de bumper tot hart kogel) gemeten en hier heb ik dus 8.5 cm.
de trekhaak op m'n 02 is de orginele afneembare trekhaak vanaf fabriek.

dus zitten we nog met een verschil van 2 cm,zit de achterbumper wel geheel correct op zijn plaats,dus niet ergens 'gewrongen' na dat ze de trekhaak monteerde?
de trekhaak die ze plaatste is die wel bedoeld voor een combi uitvoering?
 

AdB

Senior Member
@Atria: ik ben het volledig met je eens. Ik heb al gezocht naar een andere stabilisatorkoppeling die minder ruimte in beslag neemt (zoals de Winterhoff WS3000) maar of ik het op tijd kan krijgen en er op gemonteerd krijg is vers 2. Het is te zot voor woorden dat bij deze trekhaak geen rekening is gehouden met het feit dat massa's mensen een caravan achter de auto willen hangen mét een gangbare stabilisator. ik zit nu met een groot probleem!
 

Spierings

Forumguru
Andere stabilisator zul je waarschijnlijk snel kunnen regelen, zijn meestal gewoon op voorraad en het monteren stelt niet zoveel voor. Klein probleem is wel dat de meeste van dit soort bedrijven de maandag gesloten zijn, dus zul je nog een dag langer moeten wachten.

Maar vind wel erg slecht dat de gangbare alko stabilisators niet passen aangezien dat deze het meest voorkomen.
 

AdB

Senior Member
Klopt. Daar was ik ook al achter gekomen dat veel caravanbedrijven op maandag gesloten zijn. Grrrrrr....:mad:
 

Dennis Nijholt

Forumguru
mijn mening is gewoon (en ja het is maar mijn mening) dat fabrikanten enz maar rekening moeten houden met stabilisatorkoppelingen. Dus een minimale afstand van een cm of 8. want stabilisatorkoppelingen zijn een algemeen goed in caravanland. AdB je hebt nu geen donder aan je trekhaak, je hebt dat ding toch om je caravan te trekken, daar is hij voor onder de auto gelegd, nu heb je een trekhaak waarmee je zeer grote risico loopt op schade aan je auto. In mijn ogen voldoet het product dan niet aan de verwachtingen die je hebt gesteld aan het product, men mag toch aannemen dat als je een trekhaak neemt het aan de algemene gangbare eisen voldoet (ook al is het wettelijk minimum 6.5 cm).

Ik zie dit als een soort van dwaling..ze voldoen aan alle eisen maar...het voldoet gewoon niet aan de gangbare normen. Als trekhaak verkoper (in dit geval de dealer) zou je mogen verwachten dat als je een algemeen gangbare stabilisatorkoppeling op je caravan hebt (en ik neem aan dat het een algemene is die veel verkocht wordt) het bekend is dat het product dan niet voldoet omdat de afstand te klein is. En als ze zich beroepen op dat ze het niet wisten, dan is altijd nog altijd niet het ter goede trouw in zicht als verkoper...hij is de expert en je mag verwachten dat de verkoper (zeker een professional als de dealer) weet wat gangbaar is.

In het Nederlands recht moet eigenlijke dwaling (art. 6: 228) aan vijf voorwaarden voldoen:
  1. Onjuiste voorstelling van essentiële eigenschappen en/of omstandigheden.
  2. Er moet causaal verband zijn tussen de dwaling en het sluiten van de overeenkomst: indien er niet gedwaald was, zou de overeenkomst niet of onder andere voorwaarden tot stand zijn gekomen.
  3. De wezenlijke eigenschappen waaromtrent een onjuiste voorstelling bestond moeten in beginsel wel kenbaar zijn geweest.
  4. De dwaling moet zijn veroorzaakt door een mededeling van de wederpartij, het zwijgen van de wederpartij of wederzijdse dwaling.
  5. De dwaling moet niet op grond van in het verkeer geldende opvattingen, schending van onderzoeksplicht of zaken die uitsluitend op de toekomst betrekking hebben, voor rekening van de dwalende komen (art. 6: 228 lid 2)
 

Spierings

Forumguru
De Vossenhoek (shop) is op maandag geopend en is volgens mij niet te ver voor jou, alleen is de werkplaats dan wel gesloten.

Maar misschien is er een verkoper die hem kan monteren.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Spiering je hebt ongeveer (dezelfde kleur en specs, niet die auto want hij had kenteken 62-JX-NG en rijd nog rond) mijn laatste lease auto nu in bezit..geweldig ding die Superb 1, daar heb ik ontzettend veel plezier van gehad in de 2 jaar dat ik hem in me bezit had. probleemloze motor die 2.0 benzine
 

Spierings

Forumguru
Hoop er ook veel plezier mee te hebben, wil nog wel een paar kleine dingen doen om het mijn eigen te maken
 

AdB

Senior Member
Dennis, je hebt daar natuurlijk een punt: een heleboel mensen hebben zo'n stabilisator (één van de meest gebruikte) en komen hierdoor in de problemen en moeten dus noodgedwongen hun caravan voor honderden euro's aanpassen?? Ik ben dus nog niet klaar met de dealer en met Pon. Wordt vervolgd.
 
Ik lees vooral dat er problemen zijn met de stabilisator koppeling icm. een vaste trekhaak, hoe zit dat dan met een gewone (aanhanger) koppeling icm. een vaste trekhaak ?
 

Spierings

Forumguru
Gewone aanhanger heeft een smalle slanke koppeling, dus zullen waarschijnlijk geen problemen geven omdat ze een stuk smaller zijn
 

AdB

Senior Member
Met een stabilisatorkoppeling wordt de afstand t.o.v. de achterbumper uiteraard minder en heb je dat probleem niet volgens mij.

Ik heb zojuist contact gehad met de dealer en heb duidelijk gemaakt dat het vervangen van de stabilisator een optie is, maar voor mij geen gewenste optie. Het kost me honderden euro's extra waar ik niet om gevraagd heb. Een betere optie lijkt mij dat ze de haak zelf, dus het laatste stukje van de constructie, die met twee simpele bouten vastzit, vervangen door een haak die ietsjes langer is. Een kennis van mij heeft een Golf met zo'n trekhaak en we hebben het nagemeten, die is ietsjes langer. Dus dat zou een veel minder gecompliceerde en goedkopere optie zijn.

Maar dit is een probleem waar Pon al eerder tegenaan gelopen is. Ze zijn daar vrij hardleers. Het zou best kunnen zijn dat ze besluiten de combi niet meer met vaste trekhaak te leveren maar uitsluitend met een afneembare trekhaak omdat hier het probleem niet speelt. Al is het alleen maar om veel gezeik van klanten en veel juridische touwtrekkerij te vermijden. Het is niet te geloven....hoezo 'simply clever'... wordt vervolgd..

PS heb nog even de documentatie erbij gehaald: de lengte van de OIII HB en de OIII Combi is gelijk: 4659 en dat geldt ook voor de afstand tussen de achterwielen en de achterbumper (= 1087) dus....
 

AdB

Senior Member
Laatste nieuws: morgen wordt geheel op kosten van Pon de vaste trekhaak vervangen door een afneembare trekhaak. Kennelijk zijn ze zich daar rot geschrokken en is het zeer waarschijnlijk dat ze de vaste trekhaak uit het assortiment halen. PPffff...... het gaat lukken: ik kan woensdag op vakantie!!
 

CDK

Forumguru
@AdB, helemaal top! zo komt er toch nog een happy end aan dit horror verhaal :) alvast gefeliciteerd met je 'overwinning' Pon is namelijk niet zo van het snel oplossen.....

greetz Corné
 

Thorgal

Forumguru
@AdB: Goed nieuws voor jou, succes morgen met het daadwerkelijk vervangen en uiteraard een prettige vakantie. Geniet ook van de km's
 

jalex_h

Forumguru
Kijk, dat is goed nieuws.
Fijne vakantie en laat de trekhaakstress lekker van je afglijden!

Het blijft natuurlijk wel idioot dat dit keer op keer fout gaat bij Pon.
 
Bovenaan Onderaan