Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

deusjevo

Forumguru
Bij mijn zwager z'n Audi A6 ziet het er hetzelfde uit als bij jou.
Volgens mij gaat 't trouwens net goed met de afstand?
Bij m'n zwager bleek 't net te voldoen aan de eisen maar gaf wel problemen (snel schade aan bumper) met aankoppelen.
Hij had de auto 2e hands gekocht en er verder niets mee gedaan meen ik.
 

AdB

Senior Member
Als het al op een vlak terrein zo dicht er op zit of zelfs er tegenaan, kun je verwachten wat er gebeurt als ik op een geaccidenteerd campingterrein mijn caravan op de juiste plaats zet. dan gaat het dus geheid fout. Dit is gewoon niet goed en onacceptabel zoals de dealer ook constateerde, die was het helemaal met mij eens. En dat nog dit: zoals gezegd gelden er wettelijke bepalingen wat betreft de afstand van de kogel t.o.v. de achterbumper. In feite is dus - afgezien van het risico dat ik mijn achterbumper mogelijk beschadig - een product geleverd dat niet aan de wettelijke voorschriften voldoet!
 

Atria

Actief lid
is het een Bosal trekhaak? ik heb hetzelfde met de nieuwe leon. Bij mij zit er maar net een mm tussen de bumper en de alko aks koppeling als ik geschaard sta.
 
Blij dat de mijn met afneembare trekhaak in Belgie geleverd wordt.. Dus af fabriek, dus naar ik aanneem probleemloos (en met de extra koeling etc.)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

De Stip

Forumguru
Ik heb dat soort gedoe ook gehad met mijn vorige auto, een Seat Altea. Daarvan was ik ook een van de eersten in Nederland en moest dat "bekopen" met gepionier en herhaaldelijke discussies tussen mij, de dealer en de importeur.
Hoe leuk een nieuw type ook is, door ervaring ben ik de mening toegedaan dat ik daar nooit meer in probeer te trappen.

Trouwens, nu ik er zo over aan het schrijven ben, herinner ik me dergelijke zaken ook bij mijn Mazda 323F. Ik had hem besteld en een week voordat deze auto afgeleverd werd, kwam Mazda opeens met een 16 kleps variant. Ook lekker, dan rij je een nieuwe auto, die eigenlijk alweer achterhaald is.
 

jalex_h

Forumguru
Leren ze het nou nooit bij Pon? Bij de Superb combi speelde hetzelfde probleem. Toen probeerden ze het er eerst op te gooien dat het aan de koppeling van de caravan lag. Maar ook toen bleek dat de kogel dichter op de bumper zat dan wettelijk, en zelfs nota bene volgens de voorschriftuen van Skoda zelf, toegstaan is. Uiteindelijk is dit toen opgelost door de kogel te vervangen met een exemplaar met een wat langere stang. Het frame hoeft hierbij niet vervangen te worden.
Een ezel en een steen....
Onderhand, zie oa ook het geblunder rondom de 14%combi, begin je je toch wat af te vragen over de firma Pon.
 

AdB

Senior Member
Om de AKS-stabilisator van de caravan niet in aanraking te laten komen met de achterbumper adviseert AL-KO een vrije ruimte van minimaal 7.5 cm rondom het hart van deze koppeling.
Ik lees dat de Octavia Combi door de ANWB uitgeroepen is tot de vakantie-auto van het jaar. Pfff...dat geldt dan niet voor mensen met een caravan, in mijn geval een doodgewone en veelgebruikte Fendt.
Maar behalve dat ik dit probleem in dit forum meldt zou ik ook graag jullie mening willen weten wat mijn rechten hier zijn, ook in het licht van het feit dat ik oorspronkelijk voornemens was om woensdag aanstaande met de nieuwe auto met de caravan naar Zuid-Frankrijk te rijden. Ik heb daar een plek gereserveerd voor een bepaalde periode!
 

Atria

Actief lid
Ik zou gewoon gaan, als je bumper beschadigd kun jij daar niks aan doen en lossen zij het na de vakantie maar op. Ben trouwens erg beniewd hoe hoog de olietemp bij de octavia met caran wordt.
 

Sk_Hans

Forumguru
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Laat die eventueel even contact opnemen met de dealer.

Als jij vooraf weet dat de afstand niet aan de wettelijke eisen voldoet en er toch mee gaat rijden, ben je mogelijk zelf wel aansprakelijk te stellen bij schade. Dat zou ik toch even checken bij de (rechtsbijstand)verzekering.
 

RoelF

Forumguru
Ik zou gewoon gaan, als je bumper beschadigd kun jij daar niks aan doen en lossen zij het na de vakantie maar op. Ben trouwens erg beniewd hoe hoog de olietemp bij de octavia met caran wordt.

Mee eens, als er niets geregeld kan worden, gewoon met de O3 gaan en lekker genieten van de vakantie.
 

rouwehand

Senior Member
@AdB, erg vervelend dit trekhaak probleem!
Maar wat vind je zelf om met een nieuwe auto (1 week), al direct een caravan erachter te koppelen en naar Zuid-Frankrijk te rijden?!
Inrijden van de motor is niet meer noodzakelijk, maar deze rit zal niet bevorderend zijn voor je motor.
Check even je instructieboek, bij de OII staat er duidelijk een advies in.
 

Michiel OCIII

Nieuw lid
Ik heb de afneembare trekhaak van bokalen plenty ruimte. Gewoon door dealer gemonteerd. Omwisselen naar afneembaar is goede optie. image.jpg
 

Spierings

Forumguru
Ik zou gewoon gaan, als je bumper beschadigd kun jij daar niks aan doen en lossen zij het na de vakantie maar op. Ben trouwens erg beniewd hoe hoog de olietemp bij de octavia met caran wordt.
Ik denk dat je dan mooi zelf de schade mag betalen.
Er is tenslotte al bekend dat het niet goed is en je de trekhaak dus niet kunt gebruiken, gevolgschaden zijn dan echt voor je eigen kosten.
Er moet gewoon in overleg met de dealer besloten worden wat nu de beste oplossing is.
 

AdB

Senior Member
Rouwenhand: Ik weet best dat je niet direct de caravan er aan moet haken voor een lange rit. ik heb er inmiddels al zo'n 850 km mee gereden sinds ik 'm woensdag in mijn bezit heb. Volgens het instructieboekje is het raadzaam om pas een caravan er achter te haken na zo'n 1000 km. Tenminste: dat wordt geadviseerd. Dat haal ik dus wel voor woensdag. En het ophalen van de caravan was een kwestie van enkele kilometers, de stalling is vlakbij waar ik woon.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
AdB, het is weer leerzaam...want onder mijn Superb zat een trekhaak en ik heb onder mijn O3C nu geen trekhaak...maar me wederhelft vind dat er wel een trekhaak onder moet voor die 2 keer dat ik überhaupt iets met een aanhangwagen oid doe...dus als er een trekhaak onder komt weet ik waar ik op moet letten.
 

AdB

Senior Member
Beste mensen, ik moet mijn verhaal toch enigszins nuanceren. Meten is weten. Samen met de dealer had ik gisteren de afstand gemeten met de caravan achter de auto maar ik heb met mijn eigen duimstuik nu de zaak nog eens goed nagemeten (zonder caravan er achter) en heb vastgesteld dat de wettelijke minimale afstand van 6.5 cm tóch in acht is genomen (al is het milimeterwerk) en dat het probleem (wat uiteraard hetzelfde blijft) veroorzaakt wordt door het type stabilisatorkoppeling wat ik voor mijn caravan gebruik. Het is een stabilisatorkoppeling die op menig caravan zit dus de eigenaars daarvan zullen met dezelfde problemen kampen. Waarschijnlijk zal een vervanging van deze stabilisatorkoppeling het probleem oplossen. Omdat Pon dus achteraf bezien toch heeft voldaan aan de wettelijke voorschriften denk ik dat ik hen er niet op kan aanspreken dat ze een ondeugdelijk product hebben geleverd, hooguit dat ze geen rekening hebben gehouden met het feit dat menig caravanner in de problemen komt met een bepaald (en meest gangbaar) type stabilisatorkoppeling... En nu maar hopen dat ik morgen of overmorgen dit probleem kan oplossen zodat ik woensdag met een gerust hart op vakantie kan gaan...
 
Bovenaan Onderaan