Trekhaak raakt de weg bij verkeersdrempels

Octavia32

Forumguru
Ik heb een vaste trekhaak maar als ik 3 volwassenen achterin heb zitten en ook als ik 2 volwassenen er in heb zitten raakt de trekhaak bij sommige drempels de grond.Verder vraag ik me af of aankomende vakantie ik ook last krijg met de trekhaak als ik de alpenkruzer er achter heb hangen en naar Frankrijk vertrek Cote da duur... :)

Misschien toch anders maar hulpveren plaatsen
 

Falcon

Donateur
Kan niet anders aanraden om hulpveren te laten plaatsen. Puur ook om te zorgen dat je auto waterpas is tijdens het rijden. Heb je meer controle over de auto.

En vergeet je koplamp hoogte instelling niet :)
 
E

Ex-lid 2926

@Octavia32: Zoals Falcon hierboven al schreef: Laat een paar hulpveren monteren. Ik ben net terug van vakantie. Heb zo'n 2200 km met de caravan aan de haak gereden. Voor de vakantie bij mijn dealer een set hulpveren laten monteren (Euro 223 incl montage). Kogeldruk van 75 kg. Ik kan niet anders concluderen: Wat is de Octavia TDI met deze kleine aanpassing een fantastische trekauto. Superstabiel, de combinatie ligt geheel horizontaal. Bij diep inveren op onoffenheden of drempels geen enkele keer de grond geraakt met de trekhaak of het opgetrokken neuswiel van de caravan.
Onbeladen staat de auto achter iets hoger. Iets van anderhalf of twee centimeter. In ieder geval niet storend. . Het rijcomfort in onbeladen toestand is nauwelijks veranderd. Is achter een tikje stugger geworden. Voor al die leaserijders die graag hulpveren willen hebben, maar die niet betaald worden door hun leasemaatschappij; Bij een looptijd van 3 jaar kost het je zo'n Euro 70 per jaar. Voor zo'n bedrag wil je toch niet met samengeknepen billen de binnen- en buitenlandse drempels nemen? Als je ook nog eens 2 x per jaar met de caravan op stap gaat; waar praten we dan nog over.
En na 3 jaar laat je de hulpveren demonteren en biedt ze te koop aan op Marktplaats.
Ik had vooraf ook de nodige twijfels maar ben nu geheel overtuigd van het nut van hulpveren onder een Octavia II.
 

Zwolly

Actief lid
Even een vraagje:

Is er een groot verschil in de wegligging van een combi en een hatchback vwb zonder hulpveren?

Veel topics gaan over hulpveren bij een combi, maar zijn er ook ervaringen vwb hulpveren bij een hatchback?
Merk je het verschil in rijgedrag met /zonder hulpveren?
 
E

Ex-lid 2926

Zwolly: Lees mijn reactie boven jouw vraag. Ik heb een hatchback. Qua weggedrag merk ik geen nadelig verschil met hulpveren. Ik heb zelfs het idee dat de auto met hulpveren in een lange snelle bocht met een paar onoffenheden, bijvoorbeeld een afrit van een snelweg, iets stabieler aanvoelt. Ik heb vantevoren ook de nodige twijfels gehad. De meeste reacties over het al dan niet monteren van hulpveren ging ook over de combi's. Lijkt me ook een beetje logisch omdat er volgens mij veel meer combi's verkocht zijn dan hatchbacks. De achteroverhang lijkt mij bij beiden even groot. Die lange achteroverhang in combinatie met een soepele vering is volgens mij ook de kern van het probleem. De demping van de Octavia vind ik achter wel vrij stug. Doordat de vering achter in combinatie met de hulpveren iets stugger is geworden is volgens mij de demping en vering iets beter in balans. Ik ben er in ieder geval heel tevreden over.
 

Octavia32

Forumguru
heb inmiddels een afspraak gemaakt en worden volgende week vrijdag gemonteerd.

Verder wil ik ook nog een extra 12v aansluiting maken achterin want die is er niet.Hier is wel een dergelijk topic over.Maar is niet echt duidelijk.
Ik wil namelijk een omvormer plaatsen heb daarvoor een omvormer van 300w met een piek belasting van 600w echter met deze piek belasting heb je dus een aardig dikke voedingskabel nodig want met de fabrieks snoertjes van misschien 0,5mm² gaat dit niet lukken.
Dus ik heb een 10mm² kabel gekocht met een 40A glaszekering maar ik moet nog een manier zien te vinden om deze vanaf de accu of zekeringkast binnen naar achter te brengen.
 

deusjevo

Forumguru
Kan niet anders aanraden om hulpveren te laten plaatsen.

Wellicht worden er onder mijn nieuw te bestellen O2 Combi Goprenns gemonteerd.

molla.jpg


http://www.bartolino.nl/pages/octrooi.htm

Volgens garage goedkoper alternatief.
Iemand ervaringen hiermee?
 

Zwolly

Actief lid
Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en een afspraak gemaakt voor as vrijdag.
Dan gaan bij mij de hulpveren er ook onder....

Hopelijk merk ik niets qua rijgedrag cq wegligging bij een onbeladen auto tov van zonder hulpveren..........:confused:
 

Falcon

Donateur
@ deusjevo

Dit lost in mijn ogen niet het probleem op, als je trekhaak met twinnyload hebt. Je gaat nog steeds te ver met doorveren.
 

octavia-gek

Actief lid
maandag 5 juli worden de hulpveren bij de dealer gemonteerd.
ik rij zonder trekhaak en de auto heeft inmiddels 2x kennis gemaakt met de straat.
ik moet wel zeggen dat ik de auto flink belaad.
 

Octavia32

Forumguru
Gisteren de hulpveren laten monteren ik moet zeggen dat hij achter wel iets hoger is geworden maar dat mag de pret niet drukken, ik ga nu met een gerust gevoel op vakantie
 

octavia-gek

Actief lid
afgelopen maandag hulpveren laten plaatsen. idd de auto staat iets hoger. de auto rijd veel stabieler zowel in de bochten als rechtuit met en zonder belading.
ben er heel tevreden over
 

Zwolly

Actief lid
mijn O2 staat aankomende vrijdag bij de dealer voor de hulpveren...
ik hoop echt dat het rijgedrag bij een lege auto niet negatief wordt beïnvloed door de hulpveren (stugger en hardere vering)
kan iemand mij hierover meer vertellen?
 
E

Ex-lid 2926

@Zwolly: Het lachen zal je na vrijdag echt ontgaan in je O2 HB 1.2 TSI. De auto wordt spijkerhard, je kan de klinkers in de weg tellen en je moet een keukentrapje pakken om nog in en uit de auto te komen.
Volkomen onzin natuurlijk. De vraag heb je al een paar keer gesteld en zijn ook beantwoord. Ik dacht dat de Zwollenaren iets zelfverzekerder waren.
Nog even voor de volledigheid.
Zoals Octavia 32 en Octavia-gek hierboven ook al schreven. De auto staat ietsje hoger op z'n pootjes (valt alleen op als je naast een niet gemodificeerde O2 staat.
Het weggedrag is ook veranderd, alleen in positieve zin. Je neemt met veel minder spektakel de onmogelijkste verkeersdrempels en de auto gedraagt zich in lange snelle bochten stabieler. Doordat vering en demping nu in mijn ogen beter op elkaar zijn afgestemd vind ik het rijcomfort ook beter. Ik vond zelf dat de O2 in originele toestand te zachte veren op de achteras had in combinatie met stugge dempers. Met een caravan aan de haak vind ik rijeigenschappen zelfs subliem.
Dus Zwolly. Breng de auto a.s. vrijdag met een gerust hart naar de dealer.
 

Zwolly

Actief lid
@Harrie D: ik ben een import zwollenaar...geen ras echte ;) (ben overigens wel 50% fries)
ik stel de vraag misschien meerdere keren, omdat er ook meerdere verschillende reacties steeds zijn....
en waarom ik het nu precies wil weten....mede omdat mijn beide dochters nu GEEN last hebben van wagenziekte sinds ik een O2 heb...ik wil dus het niet gaan verknallen voor mijn lieverds:xyxthumbs:
dus vandaar misschien een beetje onzeker:blush:
 

Mistraller

Senior Member
Is het nu zo dat men vanaf een bepaald modeljaar andere vering zijn gaan toepassen? Mijn Combi is in juni 2010 afgeleverd, en ik moet zeggen dat ik hem stugger vind aanvoelen dan mijn O2 uit 2006 (HB). Wat wel beter rijdt eerlijk gezegd.

Onder beide auto's geen hulpveren. Onder de oude zat een Westfalia (af en toe aan de grond dus), onder de nieuwe de nieuwe Bosal haak, waarmee ik de grond nog niet heb gevoeld, ook niet afgelopen weekend met een flinke lading.
 

Mistraller

Senior Member
Tja, de bosal haak is niet iedereen's favoriet omdat daarvoor in de bumper gezaagd wordt (wel van dichtbij bekijken anders valt het niet op) maar daardoor zit ie wel centimeters hoger. Kogeldruk is alleen 75kg ipv 100 volgens mij, maar dat maakt voor mij niet zoveel uit. En voor de caravantrekkers is het vooral een kwestie van goed beladen lijkt me?
 

hemi24

Forumguru
@Mistraller: De veerkarakteristiek van jouw Greenline zal in ieder geval afwijken van de voorloper, aangezien deze ook lager ligt.

Maar ook ik had het idee dat de vering van mijn huidige O2 stugger is dan die uit 2007 die ik hiervoor reed. (Beide Elegance combi).
 
Als ik normaal over drempels zou rijden zou ik continue aan de grond zitten. Gelukkig kom ik weinig in steden, maar als dat zo is ga ik gewoon met 1km/u over de drempels heen, beetje schuin. Mijn gasaansluiting zit op de plek van de trekhaak, hiermee raak ik al heel snel een drempel, als er mensen achterin zitten raak ik bij elke drempel de grond...
 
Bovenaan Onderaan