Trekhaak raakt de weg bij verkeersdrempels

Ik heb hier ook last van. Heb redelijk wat spullen achterin liggen. Moet er echt rekening mee houden bij drempels en op- en afritten in woonwijken.

Wat betreft de hulpveren, komt de achterkant dan niet een heel stuk hoger te staan?
 

Heukie

Lid
Wat betreft de hulpveren, komt de achterkant dan niet een heel stuk hoger te staan?

Is maar een paar centimeter (oordeel zelf maar)
Hulpveren.JPG
 

Yeti Linka

Actief lid
.
Hulpveren gaat me te ver om deze te plaatsen, hoewel ik wel benieuwd ben hoe het dadelijk met de vakantie gaat als de boot van 1600 kilo achter de auto hangt en 2 pasagiers achterin.
???

Je mag toch maar 1400 kilo trekken??????? Het zal best gaan, maar als je een aanrijding krijgt weet ik niet wat de verzekering daarvan zegt.
 

wimZ

Lid
Je mag toch maar 1400 kilo trekken??????? Het zal best gaan, maar als je een aanrijding krijgt weet ik niet wat de verzekering daarvan zegt.


In mijn geval (s2) mag ik 1800 kilo trekken.
Ja, ik zit in de verkeerde topic, maar het probleem blijft hetzelfde en reageerde op het onderwerp omdat mij dit "probleem" bekend voorkwam
 

Gysman

Actief lid
Al ontelbare malen met de onderkant van de trekhaak (O2) tegen de grond aan gezeten. En steeds de stekkerdoos weer terug moeten buigen (inderdaad bijna uit de bumper moeten peuteren). Overingens houdt dat ook een keer op: Mijn tweede stekkerdoosbevestigingsplaatje zit er inmiddels een paar maanden onder wegens metaalmoeheid van de eerste. Heb heb nu standaard maximaal omhooggebogen staan. Overigens vind ik het echt een ontwerpfout, en in het kwalijk dat je zelf de +200 euro moet uitgeven om op een normale manier met trekhaak te kunnen rijden. En nee, ik rijd echt niet te hard over drempels.
 

Yeti Linka

Actief lid
In mijn geval (s2) mag ik 1800 kilo trekken.
Ja, ik zit in de verkeerde topic, maar het probleem blijft hetzelfde en reageerde op het onderwerp omdat mij dit "probleem" bekend voorkwam
Oeps, niet goed opgelet. Mijn caravan weegt 1400 kilo en dat mag de O2 maximaal trekken. Het is mijn 3de O2 en bij de vorige twee had ik ook die problemen. De leasemaatschappij wil geen hulpveren betalen. Dus maar voorzichtig door de hoofdstad van de drempels rijden.
 

Vacaro

Senior Member
Volgende O2 mss een 4x4 nemen, zoals ik die staat 2.5cm hoger dan gewone, ik heb geen last van haak of stekkerdoos tegen de grond. En je mag dan ook nog eens 1600kg trekken ipv 1400kg. Heb de 1.9TDI. Minpuntje is dat verbruik iets hoger is nl 7.5l/100km.(zie onderschrift)
 

fr83

Nieuw lid
ik heb er ook last van, ik heb al verschillende malen de grond geraakt waardoor de verf nu van mijn trekhaak is. Zou ik dit nu moeten behandelen tegen roest?
 

floris

Lid
ik heb er ook last van, ik heb al verschillende malen de grond geraakt waardoor de verf nu van mijn trekhaak is. Zou ik dit nu moeten behandelen tegen roest?

zolang je blijft raken heeft het bijwerken met verf niet veel nut maar roest heeft ook geen kans want als je raakt is de roest ook gelijk weer weg!
 
Na 4 weken ben ik dan ook eindelijk de sigaar. Tot gisteren van geen enkele drempel last gehad. Gistermiddag sta ik netjes voorrang te verlenen komende uit een woonwijk en wil ik een drukke straat oversteken. Voor ik de kruising over kan steken moet ik nog wel even van een afritje af, de goot oversteken en dan kan ik doorrijden. Helaas...... ineens hoor ik KGGGGGGG! Dit alles terwijl alleen mijn slechts 26 kilo wegende zoon op de achterbank zit!
Kortom plaatje van contactdoos verbogen en met geen mogelijkheid met de hand terug te duwen. Vanmorgen getracht passend gereedschap op zolder te vinden. Helaas houden mijn sleutels bij 17 op terwijl ik voor de trekhaak toch echt een 19 nodig heb. Vanmiddag even bij de dealer binnen komen waaien die het in 10 minuten voor elkaar had (boutjes zaten echt goed vast!).
Direct maar even prijsopgave gevraagd voor een setje gemonteerde hulpveren. Komt op 225 incl btw en montage. Maar even gaan overleggen met leasemaatschappij (Athlon) en eventueel wagenparkbeheerder. :407:
 

Yeti Linka

Actief lid
Direct maar even prijsopgave gevraagd voor een setje gemonteerde hulpveren. Komt op 225 incl btw en montage. Maar even gaan overleggen met leasemaatschappij (Athlon) en eventueel wagenparkbeheerder. :407:
Ik hoop dat je meer succes hebt dan ik in het verleden. Mijn eerste O2 had daar ook last van en de leasemaatschappij én de wagenparkbeheerder vonden dat het een probleem wat Skoda op moest lossen. Je begrijpt het al, er werd niets aan gedaan.

Met mijn huidige O2 uit 2009 heb ik er tot op heden geen last van. Alleen met de caravan er achter heel voorzichtig over de drempels.
 

flip

Lid
Ik heb het voorlopig nog niet voorgehad, maar binnenkort zwaar beladen met twee MTB's op de trekhaak op reis... ik denk dat het gewoon ingebakken zit: zo'n overhang en dan nog een ferme hefboom er op. Het alternatief is een keihard afgeveerde wagen. Ofwel pas je je snelheid aan, ofwel de veren. En die sleurhut, vrienden Nederlanders, die laad je best verstandig om de kogeldruk niet te laten oplopen, toch?
 
Een caravan ligt pas goed op de weg als je inderdaad de maximale kogeldruk benadert. Ik heb vele kilometers met caravan gereden dus weet waarover ik spreek. Ik heb de Skoda niet uitgezocht als caravantrekker maar heb wel regelmatig een aanhanger met mijn 3 herdershonden achter de auto aanrijden. Kogeldruk op dat moment circa 40-50 kilogram.
Ik denk dat zowel de verkeersdrempels alsmede de rotondes Nederlandse uitvindingen zijn waar wij (ik in ieder geval wel) hier zo langzamerhand schoon genoeg van beginnen te krijgen. Ik vind het persoonlijk ronduit belachelijk dat je stapvoets met een zeer modale gezinsauto met trekhaak zonder belasting achter de achteras niet in staat bent om schadevrij van een drempeltje af te rijden. Lijkt mij dat een constructeur eens in Nederland een kijkje moet komen nemen.
 

rcFred

Senior Member
Ik denk dat dan de drempels in België anders zijn dan hier. Zonder bagage en 3 personen in de auto heb ik bij sommige drempels moeite om zonder het schuren eroverheen te gaan. Helaas weet ik zo`n drempel dichtbij huis... Die van de parkeerplaats bij ons huis, die moet ik dus erg vaak nemen.
Morgen komen er bij mij hulpveren onder, de stekkerdoos naast de trekhaak zit aardig gevouwen.
 
Ik heb inmiddels nieuwe informatie ontvangen. De leasemaatschappij heeft mij verwezen naar een collega van mij met hetzelfde probleem. Dit is nu aangepakt door een modificatieset te gebruiken die de importeur beschikbaar heeft en welke oplossing ook aan alle dealers gecommuniceerd is.

De oplossing zit in het anders monteren van de contactdoos en een andere uitbreekbeveiliging die zelf dan weer iets lager komt de zitten dan de gewijzigde bevestiging van de contactdoos. Aangezien dit bij mijn collega pas gisteren is uitgevoerd zijn er nog geen bevindingen van te melden. Mijn auto gaat a.s. woensdag naar de dealer om dit aan te passen, dus na woensdag zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn bevindingen.

Hieronder een foto die ik van mijn collega ontvangen heb waarop je kunt zien hoe ze het bij hem aangepast hebben.

P291009_12.18.jpg
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd...

Volgens mij gaat het anders bevestigen van de contactdoos het probleem niet gaat verhelpen, m.u.v. het nare effect van de verbogen bevestiging hiervan.

Wil je niet meer te pas en te onpas op de drempels klappen, heb je twee opties:

1.) hulpveren monteren (luchtbalgen of hulpveren);
2.) afneembare trekhaak monteren (werkt niet met aangekoppelde aanhanger of fietsendrager...)

Doe maar eens een rondje bij de gebruikte O2's bij de dealers: alle (standaard) auto's hebben een rauwe onderkant van trekhaak...
 
Bovenaan Onderaan