Trekhaak raakt de weg bij verkeersdrempels

flip

Lid
Ikzelf heb een afneembare trekhaak. Komt de vaste trekhaak dan zoveel lager? Trouwens, de maximale kogeldruk bedraagt 75kg. En dan nog wat bagage in die grote koffer, dan hangt de auto inderdaad wel héél laag!
Met mijn vorige wagen (passat break) heb ik ooit eens - volgeladen en drie fietsen op de drager - in een korte en steile haarspeldbocht mijn draagstel verbogen. Nooit haperde ik met de (vaste) trekhaak zelf.
Bij ons (België, dus) worden veel verkeersdrempels minder steil gemaakt. Er schijnen nu eindelijk voorschriften te zijn wat betreft hoogte en hellingsgraad. Onlangs merkte ik dat in Frankrijk ook wat 'venijnigaards' te vinden zijn, die je amper stapvoets kon nemen. Zijn we (in België) dan toch ergens beter in?
 

Rolle

Senior Member
Die voorschriften zijn er al jaren, maar er was gewoon geen controle op of de burge was niet mondig genoeg om eea te melden. Dit is hetgene wat nu veranderd is.

Er is echter nog veel werk om alles in orde te krijgen.
 

sunnyboy

Senior Member
Zelf rij ik al ruim 4 jaar met hetzelfde euvel.
Drempels soms schuin nemen als het kan.
In combinatie met 17" Pegasus en sportonderstel is het extra oppassen geblazen.
Maar wat wil je met zoveel ruimte op het onderstel van een Golf?
 

flip

Lid
weekendje Ardennen, 4 volwassenen en bagage, 2 MTB's op draagstel en geen enkele drempel geraakt. Mijn trekhaak is wel afneembaar, misschien komt die zo laag niet als de vaste.
Toch gerustgesteld, want ik vreesde het ergste na deze thread...
 
Voor zover ik weet is het net de afneembare die zo laag komt. Ik raak regelmatig de beton hoor zelfs zonder aanhangwagen. Ik heb eens naar de garage gebeld en bij het volgend onderhoud (90.000)zullen ze checken wat het probleem is en een gepaste oplossing voorstellen.
Ik ben benieuwd.
 

amukar

Lid
Met de Octavia Scout heb je wat ruimere clearance. Dat was een van de redenen om voor deze auto te kiezen. Met mijn oude Octavia (I) zat ik juist vooraan vaak tegen het asfalt, met name net nà de verkeersdrempel. Dat was te wijten aan de zware (Diesel) motor vooraan, en de lage plaatsing van de bumper/spoiler. Dat is nu allemaal verleden tijd. :yeah:
 
Op mijn vaste trekhaak van mijn O2FL combi is de contactdoos iets hoger geplaatst. Met de hondenaanhanger achter de auto heeft mijn vrouw de trekhaak alweer tegen de grond gekregen. Mij is dit nog niet gelukt, ook niet op de plek waar dit wel het geval was met drie inzittenden (kind op de achterbank).
Probleem is nog niet echt opgelost, maar de contactdoos blijft nu tenminste buiten schot.
 

Rolle

Senior Member
Zou er dan toch echt een verschil zijn in afveren tussen wagens voor enderland en die voor Belgie? Als ik het zo lees zijn het allemaal autos van boven de moerdijk die hier problemen mee hebben.
 
Zou er dan toch echt een verschil zijn in afveren tussen wagens voor enderland en die voor Belgie? Als ik het zo lees zijn het allemaal autos van boven de moerdijk die hier problemen mee hebben.
Nou ik woon toch echt ruim beneden de Moerdijk op twee steenworpen afstand van onze gezamenlijke grens. Misschien ligt het aan het feit dat de auto is afgeleverd in het midden van Noord-Holland in Alkmaar? :laugh:
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet is het net de afneembare die zo laag komt. Ik raak regelmatig de beton hoor zelfs zonder aanhangwagen.

Das de reminder, dat je de afneembare trekhaak had moeten verwijderen, als je deze niet gebruikt... :grin:

Ik heb eens naar de garage gebeld en bij het volgend onderhoud (90.000)zullen ze checken wat het probleem is en een gepaste oplossing voorstellen.
Ik ben benieuwd.

...maar als trouwe forumlezer weet je vanzelfsprekend het antwoord al...
 

hemi24

Forumguru
Als je maar snel genoeg gaat, ben je de drempel al voorbij, voordat de wagen inveert...
Ik zou het niet aanraden, maar toch.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik daag je uit om dat eens te proberen op de fijne Haagse drempels (15 cm lang en 10 cm hoog, als je niet beter weet zou je denken dat het een stoeprand is... heb daar al meermalen een flinke klapper op moeten incasseren, zelfs als je met 25 à 30 km/u eroverheen gaat...
 
Das de reminder, dat je de afneembare trekhaak had moeten verwijderen, als je deze niet gebruikt... :grin:



...maar als trouwe forumlezer weet je vanzelfsprekend het antwoord al...

Yep, maar aangezien wij iedere zondag gaan mountainbiken is het toch wat vervelend om wekelijks de trekhaak te verwijderen.

En het zullen wel hulpveren worden zeker?
Het wordt weer een dure onderhoudsbeurt die 90K.
 
Zou het ook zo kunnen zijn dat de dealer die de trekhaak plaatst invloed heeft? Ik hoorde van een dealer dat zij in de standaard 'kit' de montage van de contactdoos niet klakkeloos plaatsen, maar deze aanpassen zodat het geheel iets hoger boven de weg komt.
Wanneer niet alle dealers dit doen, komt het voor dat de ene rijder wel tegen het probleem aanloopt en de andere rijder niet.
[edit: Ik lees net dat bovenstaande al is genmeld. Excuses.]
 

hemi24

Forumguru
Misschien in B, in NL worden alle trekhaken naderhand gemonteerd i.v.m. heffingen van de overheid is het niet rendabel dit af fabriek te doen...
 

MarcoO2

Forumguru
Gisteren heb ik rondgereden met 350 liter compost in mijn kofferbak. Ondanks dat dat fors zwaarder was dan ik gewend ben te vervoeren, heb ik toch met mijn afneembare trekhaak (die uiteraard wel gemonteerd was :grin:) nergens de grond geraakt.

De afgelopen tijd heb ik ook vaak een behoorlijk zware aanhanger achter de auto gehad (geladen met een graafmachine en tuinafval en dergelijke). Omdat de hoofdweg hier ter plaatse open ligt, moest ik ermee door de woonwijken, maar ook dat ging helemaal goed.

Valt me nog niets tegen, eerlijk gezegd! :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan