Trekhaak FABIA

duopenotti

Senior Member
trekhaak is gisteren geplaatst en het ziet er goed uit. Van de bumper is minimaal (alleen horizontaal aan de onderkant) wat uigesneden. Dus om dat te zien moet je echt onder de auto gaan liggen. Helaas blijft het PDC werken bij achteruit rijden met bagagewagen aangekoppeld. Hier staat inmiddels een afspraak voor om dat te verhelpen.
 
Dus zowel vast al afneembaar is mogelijk als ik het zo begrijp, moet sowieso dus nog een aanpassing gedaan worden in het systeem door de dealer. ga bij de dealer om te hoek ook nog maar eens even informeren!?
 

duopenotti

Senior Member
vandaag de auto gebracht naar de dealer voor een aantal probleempjes waaronder het niet goed werken van de PDC bij aangekoppelde bagagewagen (schakelt niet uit). Zegt de dealer dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de verloopstekker van 13 naar 7 pools. Ik weet dat een aantal hetzelfde euvel hebben gehad maar kan niet zo snel terug vinden of dat met de verloopstekker heeft te maken. Kan iemand mij daarop een antwoord geven?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Het heeft zeker niet met de verloopstekker te maken.

De dealer moet dit softwarematig instellen. Echter moet hij bij het aanmelden van de auto op het systeem niet de greenline selecteren, maar een gewone 1.2 TDI. Anders zal hij dit niet kunnen programmeren.

De mijne werkt nu wel goed. Kwam alleen erachter dat de mistlamp nog niet goed werkt op de aanhanger. Dit zit hem in de auto. Dit heb ik getest met andere auto's. Heb het ook kunnen meten. Bij aangekoppelde aanhanger gaat het mistachterlicht van de auto netjes uit, echter het signaal op de stekkerdoos is ook meteen weg. Dan zal het lampje niet gaan branden was mijn conclusie. Moet ik nog even weer een keer voor langs.
 

duopenotti

Senior Member
@ Peter_Octavia
Bedankt voor je reactie. Ik zal dit terug koppelen met de dealer. Ik zal tevens eens kijken of de werking van mijn mistlamp hetzelfde euvel kent.
 
hoi ik ik heb een 13polige stekker en en als ik een verloop naar 7polig in druk en en karretje er achter doet schakelt hij de pdc gewoon uit en zo hoort het ook groetjes gerrit
 

duopenotti

Senior Member
Vandaag door de dealer gebeld en ze krijgen het software matig niet voor elkaar, ook niet door een ander type fabia te selecteren. Volgens hen moet er een andere kabelboom of stekker worden gebruikt met een speciaal oogje die de aansluiting herkent en daardoor de PDC uitschakelt. Dat kost natuurlijk weer extra geld. Hoeveel weet ik (nog) niet. Ze staan wel open voor suggesties en wellicht is het handig om ze contact op te laten nemen met een dealer die hier wel goede ervaring mee heeft. Bij deze dus een verzoek aan de gelukkigen bij wie het wel werkt om de naam van hun dealer te noemen.
 

Noord26

Forumguru
Je betaald toch een vast bedrag voor een trekhaak? Het moet niet gekker worden:

- Dealer wil meerprijs door rekenen omdat ze het zo niet weten op te lossen.
- Dealer neemt geen contact op met de importeur. Er zijn er genoeg reeds gemonteerd bij collega dealers. Dus 1 belletje zou alles oplossen.
- Dealer wil klant zelf contact laten opnemen met een andere partij welke wel ervaring heeft?

U heeft het erover dat deze dealer open staat voor suggesties, maar zo komt het nu niet over op mij?
 

hemi24

Forumguru
Helemaal met Noord eens: de dealer heeft blijkbaar een kabelboom gemonteerd die niet geschikt is voor een auto met PDC, dus ik zou ze vriendelijk verzoeken hun fout te herstellen (voor rekening van de desbetreffende organisatie)..!
 

duopenotti

Senior Member
@Peter_Octavia
eerder gaf je in dit forum aan dat er iets extra moest worden gemonteerd dat in back order bij PON was besteld. Is dat nu achteraf gebleken niet nodig geweest. Is het dus puur een software probleem, mits de goede kabelboom wordt gebruikt?
Ik zag dat ik al eerder op dit forum trekhaakcentrum had gequote die vermelden dat bij het gebruik van de juiste kabelboom de PDC automatisch uitschakelt bij het aankoppelen van een aanhangwagen.
Op bldz 96 van het instructieboekje staat dat (en ik citeer):"Bij het rijden met een aanhangwagen is de parkeerhulp uitgeschakeld (geldt voor auto's met een af fabriek ingebouwde trekhaak)".
Kan het dus verschil uitmaken als de trekhaak af fabriek wordt gemonteerd of later bij de dealer? Mij lijkt van niet.
In ieder geval zal ik morgen het instructieboekje meenemen naar de dealer.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Laat ze Hegeman in Arnhem maar even bellen. Die kunnen het nu wel.

En geen cent betalen. Hun hebben gewoon de verkeerde kabelboom besteld.

Laat ze het maar gewoon voor elkaar maken.

Tegenwoordig is de Service ver te zoeken. Terwijl daar juist het meeste te verdienen is.

Gelukkig verleent Hegeman wel service.
 

duopenotti

Senior Member
Even een laatste update.
Dealer heeft mij vanochtend het volgende verteld.
Ze hebben bij de technische dienst van Pon Leusden geinformeerd en die heeft aangegeven dat de BCM niet de mogelijkheid heeft voor die functie. De GL is een uitgeklede auto die in principe niet als trekauto is bedoeld. Later is er voor de Nederlandse markt een type goedkeuring afgegeven waardoor er alsnog een aanhangwagen mag worden aangekoppeld. Hiervoor wordt voor de Nederandse GL's zelfs een extra versteviging ingebouwd. De BCM is ook uitgekleed en kent niet zoveel functie mogelijkheden als de standaard BCM. Aangezien de GL dus niet bedoeld is als trekauto kent de BCM de niet instellingsmogelijkheid om het PDC uit te schakelen indien een aanhangwagen wordt aangekoppeld.
De functie heeft niks te maken met de kabelboom. Bij het aankoppelen gaat er altijd enige stroom lopen dat de BCM dan herkent als een aangekoppelde aanhangwagen, maar dus niet bij de GL.
Ik heb zelf nog even PON Leusden gebeld maar de technische dienst is alleen beschikbaar voor dealers.
 

deusjevo

Forumguru
Uhmm, lijkt mij een bullshit verhaal... :945:

Speciale BCM voor greenline's en verstevigings balken die ontbreken?

Oh ja, er is geen een auto als trekauto bedoeld of ontwikkeld denk ik, automerken zijn daarin totaal niet geinteresseerd vrees ik.
Waarom zouden er anders zoveel problemen met trekhaken zijn?
 

duopenotti

Senior Member
Dat is dus de hamvraag en die heb ik uiteraard ook aan de dealer gesteld. Volgens hen kan het officieel niet, dus gebeurt het schijnbaar via een andere weg.
Volgens hen wordt alles online geregistreerd. Als je iets veranderd dat officieel niet mag en dat levert op een of andere wijze problemen op dan kan de dealer daarvoor verantwoordelijk worden gesteld.
Daar had hij nog een voorbeeld van hoe een audi zijn BCM zo werd ingesteld dat de eigenaar tijdens het rijden toch TV kon kijken op het scherm. Dat heeft in Duitsland tot een dodelijk ongeluk geleidt en uiteindelijk is de dealer verantwoordelijk gesteld want die had officieel deze instelling in de auto nooit mogen veranderen. Ik kan wel begrijpen dat dealers hier voorzichting mee moeten zijn.
Natuurlijk ga ik nog wat dealers bellen voor een second opinion dus wordt vervolgd.
 

Peter_Octavia

Forumguru
@duopenotti,

De dealer heeft er een mooi verhaal van gemaakt. Over PON zullen we het maar niet hebben.

De dealer heeft in mijn geval toen ook navraag gedaan bij PON en toen kwamen ze met een speciaal kastje wat er tussen moest. Dealer er gelijk 10 besteld en ik mocht proefkonijn zijn. Het laat zich raden.... het werkte niet...

Door veel dingen te proberen het toch voor elkaar gekregen en zonder extra kosten!!!

Weet niet waar je vandaan moet komen anders zou ik zeggen breng eens een bezoekje aan Hegeman in Arnhem.

Grt.

Peter
 

duopenotti

Senior Member
Zojuist hegeman te Arnhem gesproken.
Volgens hen heeft het te maken met de verloopstekker van 13 naar 7 polig. Het draadje dat het PDC moet uitschakelen wordt dan niet gebruikt en dus wordt de aansluiting niet opgemerkt.
 

duopenotti

Senior Member
Helaas dat weet ik niet meer.
Ik word er wel een beetje moedeloos van. ECS electronics, de maker van de kabel zegt ook dat het gewoon moet kunnen.
Eerst maar vanaf zaterdag lekker 2,5 week op vakantie. 25 juli gaat de auto weer terug vanwege de rammel. Dan zal ik ze eens doorverwijzen naar ECS electronics. Mogen die uitleggen hoe je het e.e.a instelt.
 
Bovenaan Onderaan