Trekhaak FABIA

andrehj

Forumguru
Het kabeltje hierboven is het breekkabeltje wat bij een geremde aanhanger de rem aantrekt en wat daarna moet afbreken. Dat kun je prima aan de al aanwezige oogjes monteren. Maar ik had het over een hulpkoppeling, en die bestaat normaliter uit een dikke staalkabel, die je door een beugel moet halen. Daar gebruik je zulke beugels voor:
hulpkoppeling-met-veer-tp_484811344124977156b.jpg of koppelinghaak.jpg
 

djmshell

Senior Member
Bedankt voor de duidelijkheid... Weer iets geleerd.
:worshippy:

Zal er aan denken als we eens met aanhanger moeten rijden........
Dan zorg in dat hij er iig op zit.:xyxthumbs:
 

Chatslet

Forumguru
Wat een onzin! Waarom zou je zo'n beugel er op zetten? Je hebt toch al een hulpkoppeling onder je trekhaak? Karabijnhaak er doorheen en klaar toch?

karabijhaak1.jpg
 
De hulpkoppeling (dikke stalen kabel) moet indien nog aanwezig op de ongeremde kar tot 750kg wel gebruikt worden en goed bevestigd worden.

5.13.66 en 5.13.67 (kogel) koppeling aangepast Hulpkoppeling is niet meer verplicht.
Op grond van EG-regelgeving is de hulpkoppeling voor aanhangwagens tmm 750 kg niet meer verplicht.

Als hij nog wel aanwezig is, moet deze wel deugdelijk bevestigd zijn en op de juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden.

Die dunne kabeltjes die de rem bedienen op een geremde kar zijn niet de hulpkoppeling.
 

hemi24

Forumguru
Ik sluit me aan bij het verhaal van Quest85.

En voor de mensen met een afneembare trekhaak met "vierkante" hals:

5fdd533a-8a7f-4962-8292-791bca487a90.jpg

of gemonteerd:
trekhaak1.jpg
 

hemi24

Forumguru
:ot: Foto komt van het ww-web en is van een BMW-rijder, die schijnen altijd net even wat meer te kunnen en mogen...
 

hemi24

Forumguru
leuk discussiepuntje:

om de hals van een vaste trekhaak mag het wel met een dergelijk haakje, maar bij een afneembare haak mag het niet en moet je de losbreekabel aan een vast punt aan de carrosserie of het trekhaakhulpframe monteren...

Toch ga ik qua mening mee met Peter; de losbreekkabel om de haak mag, mits deze dusdanig bevestigd is dat deze redelijkerwijs niet van de trekhaak kan glippen, bijvoorbeeld met een dergelijke hulpkoppeling en karabijnhaak.

Voor de juiste orde:

De losbreekkabel zal bij losbreken van de aanhanger van het voertuig, de aanhanger op de rem trekken en vervolgens afbreken.
Dit in tegenstelling tot de bedoeling van een losbreekinrichting bij ongeremde aanhangers (<750kg): deze hebben tot doel het trekkend voertuig en de aanhanger "gekoppeld" te houden, om zo het geheel enigszins gecontroleerd tot stilstand te kunnen brengen.
 

wanderer

Senior Member
Hulpkoppeling

Aanhangwans/caravans met een totaalgewicht (ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo mogen zijn voorzien van een hulpkoppeling, bestaande uit een zeer stevige stalen kabel. De hulpkoppeling is bedoeld om de caravan aan de auto te laten hangen, ook al zou de trekhaak afknappen.
De verplichting tot een hulpkoppeling is vervallen, maar als een hulpkoppeling aanwezig is, moet deze ook op de juiste wijze worden gebruikt. In de praktijk ziet de politie vaak, dat de hulpkoppeling over de trekhaak wordt gehangen. Dit is niet de juiste manier. Naast de trekhaak zit een trekhaakoog. Daar moet de hulpkoppeling aan bevestigd worden. Als de kabel om de trekhaak hangt, gaat dit effect verloren als de trekhaak af zou knappen.
Losbreekreminrichting

breekrem.jpg
Een betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak.
De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand. Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak. De foto hiernaast toont dus de verkeerde manier van aanbrengen van de kabel.
Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen.

Bron
 

hemi24

Forumguru
@ Wanderer: blij dat je het toch eens bent met Peter en mij...

Jammer dat de foto zo onduidelijk is, maar volgens mij is de kabel domweg over de hals van de trekhaak gelegd en dat mag in beide gevallen inderdaad niet.
 
Kleine update: Ik heb de Thule trekhaak met Thule kabelset vorige week en deze wordt deze week als het goed is bezorgd. Daarna tijd vinden om m te gaan monteren.
Als er behoefte aan is kan ik er wel foto's van maken en zo een how-to samenstellen?
 
Bovenaan Onderaan