Trekhaak FABIA

erik2907

Actief lid
@Henk Timmer, een mooi bedrag voor een vaste! Zelf heb ik een afneembare trekhaak wegens PDC voor € 700,= waarvoor de Skoda dealer tussen de € 840,= en € 890,= vraagt (zie ook mijn foto in een eerder bericht)
 

Henk Timmer

Nieuw lid
Hoi Erik, ja ik heb hem maar besteld..het is wel Euro 165,- duurder dan bij het Trekhaakcentrum maar ik durf
het risico niet te nemen dat er iets helemaal fout gaat met de software.

Heb jij toevallig nog iets gehoord dat er een nieuwe software update voor onze Skoda Fabia Combi Greenline,
zodat ze bij koude start niet meer zo veel geluid maakt..??
 
Vandaag trekhaak --Bosal -- (vaste) gekocht bij onze automaterialenzaak. Inclusief diverse extra's was ik E 295,-- kwijt. Vanavond de bumper+ gedemonteerd, bekleding kofferruimte losgenomen, trekhaak gemonteerd, bumper aangepast (secuur zaagwerk) en gemonteerd. Morgen de bedrading en daarna nog het coderen bij de dealer en dan de caravan er achter. Heb in alle euforie nog even gedacht om een Tabbert aan te schaffen, je weet wel, zo'n hele grote, maar mijn vrouwtje is bang dat we dan te veel tijd kwijt zijn met het schoonhouden van zo'n huisje, dus gewoon maar weer op pad met onze Eriba Future. Hoe het verder verloopt, ik laat het weten. Dat doe ik of op het forum van trekauto, of als het tegenvalt gooi ik me mee in de strijd van het forum tuning, in het uiterste geval maak ik een nieuw forum; de zeikerds. Sorry moderator!!.
 

erik2907

Actief lid
Ik heb laten plaatsen bij een Opel Dealer die heel veel zaken doet met dealers in de omgeving. Prijs was, voor een afneembare trekhaak € 700, =, en de Opel dealer heeft bij de Skoda dealer de software laten inregelen.
Het lijkt mij dat de Skoda dealer nieuwe software automatisch installeert bij de volgende onderhoudsbeurt indien dat volgens de importeur / fabrikant noodzakelijk is.
 
ik heb even gekeken op die site, maar joh, dat zijn alleen maar de haken, dat geval waar ze aanvast moeten komen te zitten staat er niet bij op het plaatje.
Vandaag bij d dealer de "haak etc" laten aanmelden en klaar. Wel een gruwelijk gedoe, het aansluiten van de 3 draden onder het dashboard, met dank aan mijn zoon.
Als ze de Fabia nu E 3,-- duurder maken en dan voorzien van 3 stekkertjes, zou dat heel wat schelen.
En nu maar gaan proberen met de caravan.
Goed weekend allen,
 
Vandaag ook afneembare trekhaak laten monteren op Greenline met PDC. Helaas geen aanhanger symbool. Was er al bang voor...
Volgens dealer komt dit doordat er verschillende versies van de BCM??? in omloop zijn.

Heb de hele discussie hier nagelopen maar als ik het goed begrijp is de enige juiste oplossing om de auto niet als Greenline maar als andere type Fabia aan te melden. Kan iemand dit met 100% zekerheid bevestigen dan kan ik dit draadje uitprinten en meenemen.

Hoo graag van jullie.
 

erik2907

Actief lid
@duncan77

Bij mij was één kabel verkeerd aangesloten en was men de software update 'vergeten'. De BCM dient te 'weten' dat er een trekhaak onder zit. Trekhaak gemonteerd door Opel Dealer Corsten (Mariahout), software update is door Skoda dealer van de Akker uitgevoerd (Helmond). -- > vrienden dienst dealers onder elkaar :)!
 

duopenotti

Senior Member
Mijn dealer weet inmiddels welke code in de BCM moet worden aangepast. Daarnaast is ook hun ervaring dat het resultaat bij de GL wisselend is. Bij mij werkte het gelukkig maar bij andere GL's niet.
 
@Duopenotti: Kun je me laten weten welke dealer dat is. Ik wil ze eens bellen. Ik kan mijn dealer dan eventueel met hun in contact brengen.

Alvast bedankt!
 

erik2907

Actief lid
@Duopenotti: Kun je me laten weten welke dealer dat is. Ik wil ze eens bellen. Ik kan mijn dealer dan eventueel met hun in contact brengen.

Alvast bedankt!

Skoda dealer van de Akker te Helmond kent de procedure, maar ook Skoda dealer Holdinga in Almere.
 
Ik ben al even op het forum en door dit topic aan het speuren mbt info over een trekhaak voor mijn Fabia Combi greenline uit september 2010 (welke ik zaterdag ga ophalen), en ben op zoek naar het volgende:
- vaste trekhaak
- ik heb geen PDC

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de uitsparing die gemaakt moet worden in de bumper. Volgens mij moet het mogelijk zijn om bij een vaste trekhaak een onzichtbare uitsparing te maken, dus alleen aan de onderkant (horizontale vlak) zegmaar. Heeft iemand hier ervaringen mee/voorbeelden van?

Of heeft er iemand een vaste trekhaak + kabelset besteld, en zo ja, waar?

Alvast bedankt!
 

djmshell

Senior Member
@ MartinH: Ik heb op onze Gl ook vaste trekhaak maar mijn bumper daar is nauwelijks in. Ik zal ff plaatje meeposten posten.

20120424_144708[1].jpg
 
Ja, dat bedoel ik ja! Bedankt! En heb je enig idee wat het merk van deze trekhaak is? En heb je hem zelf eronder gezet of laten doen?
 

djmshell

Senior Member
Ja, dat bedoel ik ja! Bedankt! En heb je enig idee wat het merk van deze trekhaak is? En heb je hem zelf eronder gezet of laten doen?

Merk is Thule, Vaste trekhaak. Deze heb ik be bestelling van de Faab gelijk op de offerte laten zetten en was dus ook bij aflevering van de Faab al gemonteerd.
 

djmshell

Senior Member
Hoe maak jij een hulpkoppeling (staalkabel of ketting, verplicht bij ongeremde aanhangers) vast?

Daar zeg je zowaar iets Andrehj... zal eens kijken / en evt navragen bij de dealert. Moet eerlijk zeggen ik er totaal niet op gelet heb bij aflevering en sindsdien ook nog niet met aanhanger hoeven rijden.


Maar zijn daar de 2 gaten onder de bumper niet voor ( zie foto) Net onder de bout waar de Trekhaak aan demonteerd zit????

Zover ik nu kan achterhalen schrijft de Nederlandse wet voor dat je de kabel aan een vast deel van de auto moet bevestigen, of aan een speciaal daarvoor bestemde haak/oog.

Niet zo dus:
post-2-0-01518100-1303326360_thumb.gif
Maar zo:
post-2-0-11864800-1303326373_thumb.gif
post-2-0-89636200-1303326372_thumb.gif

mijn trekhaak komt mijns inziens overeen met het 2 de plaatje...
 
Bovenaan Onderaan