Trailer Stability Control

derf

Senior Member
Vanochtend weer een mailtje naar de dealer gestuurd. Nog geen reactie gehad. Weten ze het gewoon niet ? Ik wordt er nu wel een beetje moe van. Hoe dan ook .Als het onder esc zit moet het werken. Het is toch van de zotte dat je 1000€ betaalt en zo'n essentieel onderdeel werkt niet. Enfin ,we wachten maar weer af
 

derf

Senior Member
nog steeds geen TSA geactiveerd. Bij wie is het wel geactiveerd ? En waar kan het probleem liggen? Wie weet het?
 

andrehj

Forumguru
Bij mij werkt het wel. Maar ik heb dan ook (als één van de weinigen in NL) de originele VAG kabel/elektroset in mijn S2 gemonteerd. Ik wacht nog steeds op bevestiging van anderen die het met andere elektrosets ook werkend hebben.
 

andrehj

Forumguru
E.e.a. staat toch duidelijk in het instructieboekje. Ook bij een trekhaak die achteraf wordt gemonteerd (als het maar officieel skoda is).
De vraag is ook niet welke trekhaak gemonteerd is, maar welke elektroset. Met de af-fabriek elektroset (in NL niet of nauwelijks verkrijgbaar) werkt het zeker, en met after-market sets is het maar afwachten of ze dit netjes hebben geïmplementeerd.
Wanneer je normaliter in NL een trekhaak bestelt is die nooit af-fabriek, maar altijd achteraf door Pon of de dealer met door Pon geleverde materialen gemonteerd. Bij de O2 en S2 zat hier een elektroset van ECS Electronics bij. Of je daarmee TCS werkend kan krijgen is mij nog steeds niet duidelijk. En bij de O3 weet ik helemaal niet zeker hoe het zit, maar ik denk dat daar niet veel veranderd is.
Hier staat overigens de inbouwhandleiding van ECS voor een O3, en daarin wordt over TSA / TSC helemaal niet gesproken...
Nu kan je mazzel hebben, want in een andere thread heb ik gelezen dat er wegens problemen met de normaal door Pon geleverde kabelsets en tijdje af-fabriek kabelsets zijn gemonteerd. Daarbij werkt TSA / TSC zeker.
Ik zou beginnen met uitzoeken welke elektroset bij jou gemonteerd is. Als het goed is kan je dealer je dat vertellen, en anders maar even achter de bekleding kijken.
 

Fucky

Senior Member
gezien de inbouw handleidingen die zijn meegeleverd bij mijn O3 (origineel Skoda boekwerkjes) ga ik er van uit dat er originele spullen zijn ingebouwd! Dat zou kunnen betekenen dat de software misschien niet volledig is!
Ik ga in ieder geval eens achter de bekleding kijken!
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Volgens mij kun je dat ook met VCDS wel zien. Vraag anders eens aan iemand in Duitsland of België met een af-fabriek trekhaak wat er bij module #69 staat. Als dat overeenkomt met datgene wat er bij jou staat weet je zeker dat je de originele elektromodule hebt. Dat scheelt weer het slopen van je halve auto.
 

derf

Senior Member
Volgens mij kun je dat ook met VCDS wel zien. Vraag anders eens aan iemand in Duitsland of België met een af-fabriek trekhaak wat er bij module #69 staat. Als dat overeenkomt met datgene wat er bij jou staat weet je zeker dat je de originele elektromodule hebt. Dat scheelt weer het slopen van je halve auto.

We zijn inmiddels een half jaar verder en nog steeds geen TSA. Wordt het geen tijd voor een terugroep actie door bijv de importeur
 

derf

Senior Member
TSC?
Ik neem aan dat je TSA bedoeld.
Het lichtje wat dat aangeeft moet 2 seconden langer blijven branden (is al eerder beschreven)
Als dat niet zo is dan is het niet geactiveerd en klets je dealer maar wat om van het gezeur af te zijn.
Ik overweeg inmiddels om de octavia in te ruilen want ik ben zwaar teleurgesteld .
De auto voldoet niet als caravantrekker en als dan ook de veiligheidssystemen niet werken wat moet je dan.
Ik begrijp nog steeds niet dat de RDW toestaat dat je met de 1.4 tsi 1500 kg mag trekken.
Auto is sterk genoeg maar veel te licht.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
TSA (Trailer Stability Assist) en TSC (Trailer Stability Control) zijn overigens twee namen voor precies dezelfde functionaliteit.
 

erikkie

Senior Member
bedoelde idd hetzelfde TSA/TSC
Ik weet niet of dealer kletst. Boekje is net als de folder wel hier en daar voorzien van drukfouten. Volgens dealer is lampje verhaal alleen voor af fabriek gemonteerde trekhaak.
Ik ben wel nieuwsgierig naar andere mensen met een OCIII waarbij dat lampje wel langer brandt. :-o

@derf waarom voldoet de octavia niet als caravantrekker?

Omdat hij te licht is?? Dat was toch voor de aanschaf al bekend dat een octavia een vrij lichte auto is....?? Je kunt toch niet puur op RDW trekgewicht 1500 kg afgaan? Dat is volgens mij meer een gewicht dat je mág trekken als je bijvoorbeeld een partij naar de stort moet brengen paar kilomter verderop, niet of je er comfortabel en verantwoord mee naar Portugal rijdt. Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid en niet die van RDW of PON omdat er 1500 kgs op kenteken staat.

In noodsituatie maakt het TSA/TSC misschien net verschil, maar je zult toch eigenlijk zelf zodanig moeten rijden dat je het systeem niet nodig hebt, het is in mijn ogen echt een laatste red/hulpmiddel en geen antislingerfunctie. :pieker:???????
 

derf

Senior Member
Erikkie.
Lees de site caravantrekker eens .Daar staat alles in over trekauto's en de skoda octavia komt er niet goed af.
overigens heb ik een caravan die bij lange na geen 1500 kg weegt(1350 beladen. leeg 1150) en ik vergelijk hem met mijn vorige octavia 02 die maar 1200kg mocht trekken.
Ik trok de caravan toen onder dezelfde condities als ik nu doe en hij lag als een blok achter de wagen.
Waarom mag je dan wel met de een en niet met de andere auto zo veel trekken?
Die 1.6 motor was ook sterk genoeg. Het is inderdaad zo dat wat op het kenteken staat geldig is en dat bepaalt de RDW.
Achter de 03 ligt hij niet zo stabiel en dat ligt aan het lagere eigen gewicht van de auto. Vandaar mijn opmerking die overigens door meer caravantrekkers gedeeld wordt.
Dit is ook de reden waarom ik zo gebrand ben op een goed werkende TSA .
Ik denk dat jouw dealer het instructieboekje eens goed moet nalezen over TSA. ER staat duidelijk in dat het lampje 2 sec langer moet branden . Ook bij een achteraf gemonteerde trekhaak (origineel).
Dit is trouwens mijn enige kritiek op de auto want voor de rest is het een prachtige heerlijk rijdende auto maar ik hoop dat je begrijpt dat als je € 1000 neerlegt voor een trekhaak dat dan alles ook moet werken
 
Laatst bewerkt:

leo442

Forumguru
Erikkie.
Lees de site caravantrekker eens .Daar staat alles in over trekauto's en de skoda octavia komt er niet goed af.
overigens heb ik een caravan die bij lange na geen 1500 kg weegt(1350 beladen. leeg 1150) en ik vergelijk hem met mijn vorige octavia 02 die maar 1200kg mocht trekken.
Ik trok de caravan toen onder dezelfde condities als ik nu doe en hij lag als een blok achter de wagen.
Waarom mag je dan wel met de een en niet met de andere auto zo veel trekken?
Die 1.6 motor was ook sterk genoeg. Het is inderdaad zo dat wat op het kenteken staat geldig is en dat bepaalt de RDW.
Achter de 03 ligt hij niet zo stabiel en dat ligt aan het lagere eigen gewicht van de auto. Vandaar mijn opmerking die overigens door meer caravantrekkers gedeeld wordt.
Dit is ook de reden waarom ik zo gebrand ben op een goed werkende TSA .
Ik denk dat jouw dealer het instructieboekje eens goed moet nalezen over TSA. ER staat duidelijk in dat het lampje 2 sec langer moet branden . Ook bij een achteraf gemonteerde trekhaak (origineel).
Dit is trouwens mijn enige kritiek op de auto want voor de rest is het een prachtige heerlijk rijdende auto maar ik hoop dat je begrijpt dat als je € 1000 neerlegt voor een trekhaak dat dan alles ook moet werken


Het trekgewicht wat op het kenteken staat wordt niet bepaald door he RDW, maar door de fabrikant. De hoogte van het trekgewicht heeft niet alles te maken met het gewicht van de auto, maar wordt ook bepaald door de constructie van de auto. B.v. de Ford S-Max 2.0 met een maximaal trekgewicht van 1100 kg is hier een voorbeeld van.
 

erikkie

Senior Member
Ik heb een caravan van max 1000 kgs beladen, dus ik maak me niet echt zorgen over het rijden. Maar ben benieuwd of ik er ooit achterkom of dat TSA/TSC daadwerkelijk werkt op mijn auto/thule trekhaak :sterretjes:, maar ik ga het niet testen:tongue:. Mailtje gestuurd naar skoda ben benieuwd of daar antwoord op komt....:lezen:
 

MaRco2

Forumguru
Het gewicht merk je wel (had hiervoor 340 kg meer massa er voor staan), maar met de juiste snelheid, bandenspanning en belading, is het prima te doen.

Ok, ik durf er geen 130+ mee te rijden, maar rond de 100 voldoet prima.:) Een gevoel van slingeren komt meer door het wegdek, ervaarde ik, dan echt door de stabiliteit (zal allicht er iets mee te maken hebben). Dat was in Duitsland (verschrikkelijk wegdek af en toe) op drukke vrachtwagen wegen.

Ik heb een redelijk forse Adria 482 van max. 1.300 kg (geen idee wat het in werkelijkheid is, zal echt niet meer zijn) en een tandemasser aanhangertje (ongeremd, aannemersformaat) die hooguit 1.000 kg weegt af en toe (ja...) en heb er ook een tandemasser auto ambulance (leeg dan, maar het was echt een knoepert zo breed) er achter gehad en ook een grote 2 paardstrailer.

Je merkt dat er gewicht achter hangt (je trekt makkelijk auto's voorbij als het nodig is :) ), de Outlander was iets ongevoeliger, maar ook weer niet zo heel veel.
 
Bovenaan Onderaan