Trailer Stability Control

MaRco2

Forumguru
Hoe zit dit nu?

Zit dit er nu standaard op als aanvulling op ESC?

Ik kan het nergens terugvinden in ''het scherm''.

Of moet dit speciaal geactiveerd worden als de trekhaak gemonteerd is?
 

andrehj

Forumguru
Van de O3 weet ik vrij weinig, maar ik neem aan dat het niet veel anders is als bij een S2. En daarvan kun je alles lezen in deze draad.
Bottom line: Niet alle elektromodules ondersteunen het, en ja, dit moet geactiveerd worden.
 

derf

Senior Member
dit zit standaard op de bl uitvoering. kijk in het instructieboekje bladzijde 17, 137 en 175. er staat ook iets in het infotainment boekje op bladzijde 77
 

MaRco2

Forumguru
Ik zag iets dat het geactiveerd is als het ESC lampje na het starten 2 s langer blijft branden dat het ABS lampje. Er staat ook iets over aangekoppelde aanhanger (stekker), of het dan pas werkt/te controleren is, is nog een vraagteken.

Simpelweg: kwestie van uitproberen, echter is nu wat lastig. Ik ga het zowiezo even bij de dealer navragen of het geactiveerd is tijdens de montage van de trekhaak of dat het standaard al actief is.
 

andrehj

Forumguru
@MaRco2: Je bent wel optimistisch. Veel (de meeste?) dealers slagen er niet eens in een trekhaak na montage netjes aan te melden. De kans dat je een dealer vindt die überhaupt weet wat TSA is (laat staan hoe je het activeert), is nog veel kleiner...
 

MaRco2

Forumguru
Maandag ga ik even langs (hoef niet eens 4 weken te wachten, wat ik in het topic over RijnWoud tegen kwam:D).

Het riep geen vragen op (TSA), kan het wel controleren, moet dan iets aankoppelen. Alleen is dat even lastig op dit moment.
 

derf

Senior Member
MaRco2.
Zag net op een skodasite een uitleg over tsa. Het zit geintegreerd in esc als de trekhaak is voorzien van een eigen rekeneenheid? Weet iemand van jullie of de afneembare trekhaak van de 03 een eigen rekeneenheid heeft.? Wat bedoelen ze daar mee? Is dat de aansluiting met het infotainment?
 

MaRco2

Forumguru
Mmm ik weet wel dat er een speciaal kastje i.v.m. canbus op zit, dus een DHZ-er schijnt daar maar beter niet mee te moeten knoeien.

In het instructieboekje staat: TSA als de auto voorzien is van een fabriekstrekhaak of een trekhaak uit het originele accessoire assortiment van Skoda.

ik ben benieuwd... ga over exact 2 weken met de best dikke Adria 482 op pad en net dat beetje extra veiligheid is wel prettig, aangezien '' auto'' relatief licht is.
 

MaRco2

Forumguru
Als ik het verhaal van de Superb2 lees, lijkt het weer anders te zijn of er is nu wat beters geregeld.
 

andrehj

Forumguru
De trekhaak zelf (het ijzer) is voor TSA natuurlijk totaal niet van belang. Het gaat om de de elektronica. En de hierboven bedoelde "rekeneenheid" is het zwarte kastje op deze afbeelding:
img000228.JPG
 

MaRco2

Forumguru
Klopt, daarom ben ik benieuwd hoe het bij de nieuwe Octavia opgelost is of dat het weer een gevalletje achteraf tegen meerprijs zal worden.
 

Fucky

Senior Member
dit zit standaard op de bl uitvoering. kijk in het instructieboekje bladzijde 17, 137 en 175. er staat ook iets in het infotainment boekje op bladzijde 77
ik heb geen pagina 77 in het infotainment boekje, zou er verschil tussen de HB en de combi zijn??
 

Fucky

Senior Member
ben er achter gekomen dat de eerste serie in 2012 en de tweede serie in tweede helft 2013 is gedrukt! zelfde routekaart enz enz! Het lijkt er op dat na inbouw trekhaak(ori Skoda) TSA wel aangemeld is want als er een lamp of stekkerverbinding niet goed werkt krijg ik een foutmelding! maar ik zie TSA niet terug onder ESC!
 

Janco

Nieuw lid
tsa is standaard als er een originele haak onder de auto wordt gebouwd.
uit proberen zou ik niet doen. auto gaat pas remingreep uivoeren als de combinatie begint te scharen. Dus het is niet zo dat het slingeren beperkt wordt.
 

Janco

Nieuw lid
nee niet handig:D. het zelfde geld voor de pre crash. deze gaat ook pas in werking net voor dat het fout gaat. dus ook die niet testen.:banghead:
 
Bovenaan Onderaan