Trailer Stability Control

leo442

Forumguru
Bij aangekoppelde aanhanger zal het esp lampje 2 sec.langer blijven branden dan het abs lampje als het tsa standby is.
 

andrehj

Forumguru
Idd, je hebt gelijk. De handleiding van de Superb vermeldt hier echter niets over. Dus net maar even snel getest (met een fietsenrekje): En inderdaad! Normaal gaan bij het op contact zetten het lampje van ESP en ABS tegelijk uit, maar als een aanhanger aangesloten is, blijft het ESP lampje even langer branden! Nu weet ik dus helemaal zeker dat TSA bij mij werkt.
Dankjewel!
 

MaRco2

Forumguru
Morgen trek ik wel wat tevoorschijn, even de constant + testen voordat woensdag de kabel vervangen gaat worden door een juiste, mocht pikkie 9 niet overeenkomen met de + van de sleurhut.:)
 

derf

Senior Member
Net terug van vakantie en een aantal ritten met de caravan gemaakt. Ik kan op geen enkele manier ontdekken of de tsa geactiveerd is. Het lampje zou 2 sec. langer moeten branden dan de het abs lampje maar dat is dus niet het geval. Ik ga maar eens contact met de dealer opnemen.
 

andrehj

Forumguru
Is je trekhaak wel netjes aangemeld? Oftewel, wat doen de parkeersensoren bij aangekoppelde aanhanger?
Helaas heeft Ross-Tech nog geen Wiki voor MQB auto's, dus wat er precies allemaal gedaan moet worden weet ik niet.
 

andrehj

Forumguru
Het kan zijn dat er nog meer aangemeld moet worden. Even langs de dealer dus, want getuige het instructieboekje zou het gewoon moeten kunnen werken.
 

andrehj

Forumguru
Een originele (af-fabriek) trekhaak is altijd afneembaar (maar in Nederland dus niet leverbaar).
Overigens doet het type trekhaak er voor TSA totaal niet toe, het gaat om de toegepaste elektromodule. Wanneer je de af-fabriek elekroset gebruikt (en netjes aanmeldt) werkt TSA gegarandeerd. Bij aftermarket elektromodules is dat maar afwachten (ik wacht nog op iemand die dat in dit forum, met vermelding van merk en type module, aantoont.)
Helaas is ook de af-fabriek trekhaakelektromodule niet in Nederland leverbaar, en moet je die via internet, of in België of Duitsland, kopen.

Ik heb mijn module bij de dealer hier vlak over de grens in Duitsland gehaald en zelf gemonteerd, met als resultaat een werkend TSA.
 

derf

Senior Member
vanmiddag met de dealer gebeld en deze denkt dat tsa alleen geactiveerd is bij trekhaken af fabriek geleverd. e.e.a.nog eens nagezocht maar er staat in het instructieboekje duidelijk dat ook orginele skoda trekhaken uit de accesoire lijst daaronder vallen. Wordt dus nog vervolgd
 

MaRco2

Forumguru
Eerlijk gezegd, heb ik het verschil in tijd nog niet kunnen constateren (niet echt op gelet, als je contact aan zet, zonder te starten, zijn de lampjes ook al uit deels na zoveel seconden).
 

derf

Senior Member
Ik zou wel eens willen weten hoe het echt zit. Dealers schijnen het niet te weten. E.e.a. staat toch duidelijk in het instructieboekje. Ook bij een trekhaak die achteraf wordt gemonteerd (als het maar officieel skoda is). Er werd door mijn dealer zelfs geopperd dat het niet op mijn uitvoering zit (1.4 combi ambient business line tsi). Deze uitvoering is echter met esc uitgerust en daar moet het inzitten. We zoeken verder en eventueel maar eens een andere garage raadplegen of contact opnemen met PON
 
Ik heb een VW Golf VI uit 2010 met later gemonteerde trekhaak en ook bij mij gaat het ESC lampje 2s later uit dan het ABS lampje bij aangekoppelde kar.
Het kan dus wel bij later opgebouwde trekhaken.
Echter geen idee welke erop zit, sorry.
 
Bovenaan Onderaan