Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Taffy

Forumguru
@ertromp en @Corné de Kluijver Duidelijk en bedankt voor de info,Mark was gister ook in die richting aan het filosoferen (hij weet ook echt alles :D )
Maar is dit beter over slechter ?
Ik ga er nog steeds vanuit dat dit een garantiegeval wordt, hopen dan toch :(
Wat betreft TVS Engineering, ik wil daar als dit achter de rug is en de koppeling oké is zeker naar toe voor een 'kuurtje'.....
Maar misschien mag ik jullie de 9e eens over aanschieten ?
Als dat niet bezwaarlijk is natuurlijk ;)
Dank voor t meedenken:bloemen:
 

Antera

Donateur
Ik ben idd benieuwd de koppelingen zelf zijn het niet met testrijden draaien deze ook netjes mee met het toerental afhankelijk van de versnelling. Oorzaak zal idd ergens anders in zitten. Maar je hier nu wel in vast bijten en neem idd eens voor info contact op met TVS die kunnen je misschien wel meer vertellen zoals Erik aangaf
 

Chicco_Himself

Forumguru
Gisteren bij de dealer geweest voor de afspraak. Nog met de (hoofd)monteur een rondje gaan rijden en het vibreren was duidelijk voelbaar. Uiteindelijk heeft men de koppelingsplaten vervangen en kon ik de auto vandaag weer ophalen ! En... gelijk een update van mijn Columbus gekregen :D Versie weet ik even niet maar ik heb bij het radio-gedeelte nu nog maar even de 6 voorkeurzenders in beeld en daarna de tekst van het radiostation. Eea nav mijn klacht mbt het soms niet harder/zachter kunnen zetten van de audio na het starten.
Enne... zelfs de monteur gaf aan dat de huidige overbrengingen beter konden (ik had het over TVS) echter men kan als dealer daar natuurlijk zelf niets aan doen. Maar TVS was ook volgens hem een goede keuze ;)
Ben in ieder geval helemaal happy !! :tegek::yeehaa::yeah:
 

Octavia32

Forumguru
@Chicco_Himself de radio text kun je gewoon uitzetten via extra op de radio pagina dan zijn alle zenders weer zichtbaar. Nederland heeft nog niet echt volledige radio text ondersteuning.

Meestal krijg je dan ook de rds text te zien.

Maar fijn dat je probleem opgelost is.
 

Antera

Donateur
goed om te horen dat het nu opgelost is en dat het toch aan de platen lag. Hebben ze er nog iets bijzonder aan gezien met de demontage>
 

Chicco_Himself

Forumguru
Geen flauw idee... Ik ben met de (hoofd)monteur gaan rijden en deze gaf aan dat het inderdaad de koppelingspedalen waren en ze vervangen dienden te worden. Ik heb ook nog aangegeven dat de mechatronic ook mogelijk nog dit probleem zou kunnen veroorzaken doch hij gaf aan dat er dan andere "kenmerkende problemen" zouden moeten zijn Verder heb ik helaas niet meer info gekregen.
 

Taffy

Forumguru
Gisteravond samen met Mark @Antera mijn DSG getest.
Had afgelopen weekend geen fijne ervaring op z'n zachtst gezegd. Na een lange rit gelijk weer weg en toen ging hij echt 'bokken' bij overgang van 1 naar 2. Schrok ik wel van, al wel ns vaker iets gevoeld bij 1 naar 2 , net alsof je over wat ribbeltjes rijd. Maar dit was schrikbarend.
Gelijk contact gezocht met de verkopende partij, n Lexus/Toyota dealer uit oosten des land ( woon zelf in t zuiden) ivm garantie die vandaag afloopt. Deze deed daar niet moeilijk over maar wil wel aansturen op 'n coulance-regeling.
Over 3wkn gaat hij naar n Skoda dealer bij mij in de buurt om de bak te controleren.

Maar goed, het rare is dat Mark en ik geen absurde waardes tegenkwamen, 11mm voor koppeling 1 en 13,7 voor koppeling 2.....
Wij dachten dat het op zich wel mee viel...?!
En dan onderweg van Mark naar huis toch weer n keer die 'ribbeltjes' gevoeld......
We zullen het gaan zien


Vandaag is de auto naar Skoda De Rijk in Roosendaal geweest vanwege mijn DSG probleem. Als eerste een testritje gemaakt met de hoofdmonteur om hem mijn probleem te laten ervaren. En natuurlijk niets aan te merken :angry: ,reed perfect :banghead:
Na nogmaals m'n ervaringen een keer te hebben uitgelegd is de auto in de loop van de dag aan de testkast gehangen. Ook nu kwam daar niets uit:mad:
Ga nu maar een mail sturen naar de verkopende dealer met deze bevindingen waarin toch wel aandringen op een second opinion. Wil eigenlijk proberen om TVS hierin te betrekken.. Misschien dat @Corné de Kluijver hier met z'n connectie iets kan betekenen :dankje:
Kortom.......wordt vervolgd
 

Monteurtje

Forumguru
Mijn ervaring is dat wanneer vibratie voelt bij wegrijden vanuit stilstand. vlak voor schakelen naar 2 de koppeling de oorzaak is. Is niet voor niks gemodificeerd. En wordt ook zo medegedeeld vanuit de fabriek.
Aan de koppeling zelf niks. Want het is een groot pakket. Die in elkaar geklonken is.
Pas nog een gedaan. Die was extreem. Ook in de 2 bij nemen van bocht en gas geven.

Kan iemand voor mij nog een keer de meetwaardenblokken vermelden met de waardes dat de koppeling echt op zijn eind is? Bedankt @ertromp misschien?
 

ertromp

Forumguru
Bij deze de blokken @Monteurtje :

Als de maximale aanpassing is bereikt (rond 17 mm), dan krijg je een foutmelding ("limit reached"). Dus de adaptation waarde is een aanwijzing van de staat van de koppeling. Als hij nieuw is ligt de waarde rond de 11 mm.

[Start VCDS] - [02-Versnellingsbak] - [Meetwaardeblokken-08]
[Groep 095, blok 3] geeft de aanpassingswaarde van koppeling 1.
[Groep 115, blok 3] geeft de aanpassingswaarde van koppeling 2.


Zie ook dit topic.
Heb zelf al ervaringen mee gehad dat het echt zo gesignaleerd wordt
 

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje Wel een kanttekening bij de waardes van de koppeling: een waarde die bij de ene auto (automodel/motortype/DSG-type) staat voor een zo goed als nieuwe koppeling, is bij de ander een waarde voor een koppeling in de eindfase van de levensduur.

Edit: ik zie dat Erik al gereageerd heeft. @ertromp die waarde is toch ook afhankelijk van type, of ligt dat aan mij?
 

ertromp

Forumguru
@Monteurtje Wel een kanttekening bij de waardes van de koppeling: een waarde die bij de ene auto (automodel/motortype/DSG-type) staat voor een zo goed als nieuwe koppeling, is bij de ander een waarde voor een koppeling in de eindfase van de levensduur.

Niet mee eens.
Belangrijk is dat dit alleen een testprocedure is voor de DQ200 gebruikt in VAG producten tot aan het MQB platform
En rond de 17mm adaptiewaarde houdt het voor de verstelling van de koppelingen echt op
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Ik heb al gevonden hoe ik aan 'de wijsheid' van verschillende waardes ben gekomen: een discussie tussen jou en @andrehj in dit topic. Voor zover ik heb kunnen vinden, geen duidelijke verklaring tussen de waardes die andre heeft gevonden, en wat het volgens jou zou moeten zijn. Die discussie is in mijn geheugen blijven hangen, als 'op zeker', verschillende waardes bij verschil in motor/auto.
 

Taffy

Forumguru
@Taffy dat is @#%$^:mad:
Mogelijk kun je inderdaad contact opnemen met TVS zodat hun eea kunnen testen en je inderdaad een second opinion hebt...

@Chicco_Himself klopt ja , is zacht uitgedrukt ...:shutup:
Maar ga vandaag mailtje sturen naar verkopende dealer,die tot nu toe nog niet moeilijk doet, met de bevindingen en met mijn voorstel voor n second opinion van TVS. Is ook maar een 50 km van hun vandaan.
Was toch al van plan om de DSG te laten updaten,na de meeting van 5 sept, dus we zullen zien wat we kunnen regelen.

Dank voor het medeleven :jaja:
 

Taffy

Forumguru
Vandaag is de auto naar Skoda De Rijk in Roosendaal geweest vanwege mijn DSG probleem. Als eerste een testritje gemaakt met de hoofdmonteur om hem mijn probleem te laten ervaren. En natuurlijk niets aan te merken :angry: ,reed perfect :banghead:
Na nogmaals m'n ervaringen een keer te hebben uitgelegd is de auto in de loop van de dag aan de testkast gehangen. Ook nu kwam daar niets uit:mad:
Ga nu maar een mail sturen naar de verkopende dealer met deze bevindingen waarin toch wel aandringen op een second opinion. Wil eigenlijk proberen om TVS hierin te betrekken.. Misschien dat @Corné de Kluijver hier met z'n connectie iets kan betekenen :dankje:
Kortom.......wordt vervolgd
Maar ga vandaag mailtje sturen naar verkopende dealer,die tot nu toe nog niet moeilijk doet, met de bevindingen en met mijn voorstel voor n second opinion van TVS. Is ook maar een 50 km van hun vandaan.
Was toch al van plan om de DSG te laten updaten,na de meeting van 5 sept, dus we zullen zien wat we kunnen regelen.

Vandaag eindelijk antwoord gehad van de verkopende dealer, Peterman Groep Enschede , wat betreft mijn hierboven beschreven probleem.
En zij zien NIET de noodzaak in van een second opinion. Want bij de Skoda dealer is er niets geconstateerd en uitgelezen dus is er niets aan de hand !!
Op mijn voorstel om bij TVS een second opinion te gaan halen werd afwijzend gereageerd , want geen Skoda bedrijf !!??

Dus ga nu denk ik toch maar contact opnemen met TVS. Misschien dat hun wel wat gevonden kunnen krijgen. En kunnen gelijk maar de DSG upgrade in gang zetten. Was al van plan de DSG te laten upgraden, eigenlijk pas na de meeting van 5 sept , maar dit zal nu wat eerder gebeuren vermoed ik....
 

Chicco_Himself

Forumguru
Ik zou zeker contact opnemen met TVS @Taffy, zij zijn namelijk wel ervaringsdeskundige mbt DGS en koppelingsplaten. Ik durf zelfs te bewerken dat zij jaarlijks meer koppelingsplaten vernieuwen dan een gemiddelde dealer!
Succes kerel en laat je niet zo maar afwimpelen !!
 
Bovenaan Onderaan