Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

Stinger

Actief lid
Mits het geen clone VCDS kabel is, dan zijn deze DSG koppelingsplaten als nieuw uit. Men kan het afleiden in de derde veld. Als deze bij 15 of 16mm staat bij een van de velden, dan zijn de DSG kopplingsplaten aan zijn latijn.
 

ovaal

Lid
Mits het geen clone VCDS kabel is, dan zijn deze DSG koppelingsplaten als nieuw uit. Men kan het afleiden in de derde veld. Als deze bij 15 of 16mm staat bij een van de velden, dan zijn de DSG kopplingsplaten aan zijn latijn.
Dank je voor het goede nieuws, ik zit niet te wachten op een nieuwe koppeling. Als ik naar andere uitlees resultaten kijk maakte ik mijn wat "zorgen" over de eerste kolom, clutch adaption of arms met 8.4 en 5.7 als meting.
Het is trouwens bij een garage gecontroleerd (THS), dus neem ik aan dat de kabel origineel is.
 

ertromp

Forumguru
Mits het geen clone VCDS kabel is, dan zijn deze DSG koppelingsplaten als nieuw uit. Men kan het afleiden in de derde veld. Als deze bij 15 of 16mm staat bij een van de velden, dan zijn de DSG kopplingsplaten aan zijn latijn.
Kleine correctie:

Bij ca. 17mm aanpassing op de plunjer "Adaption of arms currently" die de koppelingsplaten aan drukt is dat ongeveer het moment dat theoretisch je koppeling aan het einde is. Je krijgt ook een voorwaarschuwing in VCDS dit heb ik zelf al eens een keer mogen zien
 

ovaal

Lid
Ik vrees toch dat er iets aan de hand is, vanmiddag reed ik naar huis en bij het overschakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4 was er veel geschok en gestotter. Ook bij het uitkomen van een bocht in een woonwijk (in de 2) is er getril en geschok.
Ik heb even een test gedaan door de DSG bak vast in de 4 te zetten en vervolgens stevig gas te geven......
De toeren gingen naar 4000 ( ik reed 40) en ik ging niet harder vooruit. Ik vrees toch voor de 2e koppeling.
Tenzij er nog andere opties zijn (hoop ik).
 

andrehj

Forumguru
Hm, dat is niet goed. Dit is een slippende koppeling. Naar de dealer dus en garantie/coulance claimen. En dit vergelijken met een offerte van TVS. Ben benieuwd wat er uit komt. Vanuit het VCDS log blijkt het verschil tussen de beginwaarde (115.1) en de huidige waarde (kanaal 115.3) slechts 4.3 mm. Ik dacht dat het slijtagebereik groter was.
 

Race Eend

Forumguru
Ik vrees toch dat er iets aan de hand is, vanmiddag reed ik naar huis en bij het overschakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4 was er veel geschok en gestotter. Ook bij het uitkomen van een bocht in een woonwijk (in de 2) is er getril en geschok.
Ik heb even een test gedaan door de DSG bak vast in de 4 te zetten en vervolgens stevig gas te geven......
De toeren gingen naar 4000 ( ik reed 40) en ik ging niet harder vooruit. Ik vrees toch voor de 2e koppeling.
Tenzij er nog andere opties zijn (hoop ik).

Je waarden zien er heel goed uit, kan ook heel goed je bak computer zelf zijn.... ook een dure reparatie helaas.
 

ovaal

Lid
Je waarden zien er heel goed uit, kan ook heel goed je bak computer zelf zijn.... ook een dure reparatie helaas.
Thanks voor het meedenken, de bak computer klinkt ook niet goed. Kan het niet een kwestie van herprogrammeren zijn door één van de experts die hier vaak worden genoemd?
 

Stinger

Actief lid
Kleine correctie:

Bij ca. 17mm aanpassing op de plunjer "Adaption of arms currently" die de koppelingsplaten aan drukt is dat ongeveer het moment dat theoretisch je koppeling aan het einde is. Je krijgt ook een voorwaarschuwing in VCDS dit heb ik zelf al eens een keer mogen zien

Dan is de DSG koppeling echt aan zijn latijn. Ik heb al bij diverse occasions de DSG koppeling uit gelezen met VCDS. Als er bij een van de velden 15mm aangeeft. Dan laat deze occasion links staan. Om zo de discussie voor te zijn voor eventuele garantie claim (welles en nietes gezeur). Bekende slogan: Voor service en garantie zijn wij op vakantie.

Thanks voor het meedenken, de bak computer klinkt ook niet goed. Kan het niet een kwestie van herprogrammeren zijn door één van de experts die hier vaak worden genoemd?

U kunt een poging doen om de "bak computer" te laten herprogrammeren. Of men het probleem definitief oplost is nog een tweede verhaal.
 

jonbongoofy

Forumguru
Even een vraag in dit topic: was vandaag bij de dealer voor onderhoudsbeurt en melde meteen maar even het af en toe schokken van de dsg. Niet veel later kwam hij met uitdraai van q&a Pon met oplossing vervangen koppeling. Volgende week gaan ze hem testen met de laptop om een uitdraai te maken. Dit moet rijdend gebeuren. In het begin van dit topic lees ik toch dat dit gewoon stilstaand kan? Of zou dealer iets anders doen om te testen? Of hebben ze de mogelijkheid niet om de slijtage uit te lezen? (dit was bij zoeken het meest passende topic, sorry als hij verkeerd staat :pieker:)
 

ertromp

Forumguru
Even een vraag in dit topic: was vandaag bij de dealer voor onderhoudsbeurt en melde meteen maar even het af en toe schokken van de dsg. Niet veel later kwam hij met uitdraai van q&a Pon met oplossing vervangen koppeling. Volgende week gaan ze hem testen met de laptop om een uitdraai te maken. Dit moet rijdend gebeuren. In het begin van dit topic lees ik toch dat dit gewoon stilstaand kan? Of zou dealer iets anders doen om te testen? Of hebben ze de mogelijkheid niet om de slijtage uit te lezen? (dit was bij zoeken het meest passende topic, sorry als hij verkeerd staat :pieker:)
Wil je een goed beeld krijgen dan moet je zowel die test doen stilstaand op de adaptiewaarden van de actuatoren zoals hier beschreven maar je moet dan ook een testrit maken en door selecteren van toerental sensoren bij de meetwaarde blokken kun je bepalen in welke versnellingen er slip optreedt. Dus ook een testrit kan als je VCDS gebruikt
 

andrehj

Forumguru
Even een oud topic afstoffen.
Inmiddels hou ik sinds het begin van dit topic (januari 2014) geregeld mijn adaptatiewaarden in de gaten. Deze waarden van de afgelopen drie jaar heb ik net even in een grafiekje gestopt. Maar veel chocola kan ik er nog niet van maken:
2017-02-11 Statusgrafiek.png
Van koppeling 1 lijkt de slijtage gestaag terug te lopen (geen idee hoe dat kan).
Van koppeling 2 loopt de waarde van veld 3 langzaam op, terwijl die van veld 1 alle kanten op gaat.
 

Rob

Forumguru
Bekijk bijlage 38915
Vanmiddag met @Jee13 mijn dsg eens doorgespit. Dit is een printscreen van de adaptiewaardes. Logje die we gemaakt hebben tijdens het rijden volgt nog.

Jeroen bedankt!

Ik ben ook wel weer eens benieuwd naar de huidige waarden. Deze test is voor het laatst gedaan bij 108.500. Nu staat de teller op 150.000 en ik heb nog geen klachten. Ik ga er maar eens achteraan. Jeroen? ;)
 

RBMaurice

Nieuw lid
Ik heb onlangs een jong gebruikte Superb 3 met DSG7 gekocht. De auto moest terug voor wat kleine restpuntjes en daarbij even gevraagd of ze ook een uitdraai konden maken van de toestand van de koppelingsplaten.

Nu had ik verwacht de waardes terug te krijgen die ik hier overal zie maar in plaats daarvan zie ik een volledig rapport van 5 pagina's waarbij ze uiteindelijk op de laatste pagina aftekenen op twee waarden:
IDE06281 en IDE06282 met als titel Koppeling 1/2 werk. positie (mm). Meetwaarden zijn 1.3 mm voor koppeling 1 en 1.5 voor koppeling 2. De door de garage opgegeven doelwaarde voor beide is 1.5.

Uitlezing lijkt via ODIS gedaan te zijn maar kan op internet niets terug vinden over deze waarden. Iemand een idee wat ik uit deze waardes moet opmaken?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Interessant topic wat mij nu pas onder ogen is gekomen.

Ikzelf heb ook een DSG-7 en heb een logbestandje waarin deze adaptiewaardes ook staan.
Iemand die hier een oordeel over kan vellen, als ik hier de waardes vernoem?

Hoor het graag, dan ga ik even neuzen in het logbestandje :D.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Interessant topic wat mij nu pas onder ogen is gekomen.

Ikzelf heb ook een DSG-7 en heb een logbestandje waarin deze adaptiewaardes ook staan.
Iemand die hier een oordeel over kan vellen, als ik hier de waardes vernoem?

Hoor het graag, dan ga ik even neuzen in het logbestandje :D.

Anyone????
 

HarrieSkoda

Forumguru
Interessant topic wat mij nu pas onder ogen is gekomen.

Ikzelf heb ook een DSG-7 en heb een logbestandje waarin deze adaptiewaardes ook staan.
Iemand die hier een oordeel over kan vellen, als ik hier de waardes vernoem?

Hoor het graag, dan ga ik even neuzen in het logbestandje :D.


Ik weet dat dit een oud draadje is inmiddels, maar probeer het dan maar even middels het taggen van mensen.
@ertromp , @andrehj kunnen jullie me misschien helpen als ik een logbestandje plaats van mijn DSG7?
Is niet helemaal hetzelfde als wat jullie via VCDS tevoorschijn getoverd krijgen, maar ik weet al helemaal niet naar welke waardes ik moet kijken, aangezien het er nogal wat zijn!

Mijn dank is groot!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Address 02: Auto Trans (0CW 300 044 T)

14:29:32
IDE80282-ENG114823 Clutch 1 Adaption basic charac. point 0 moment-Clutch 1 adaption basic characteristic point 0 torque 0.0 Nm
IDE80283-ENG114819 Clutch 1 Adaption basic charac. point 1 moment-Clutch 1 adaption basic characteristic point 1 torque 15.0 Nm
IDE80284-ENG114822 Clutch 1 Adaption basic charac. point 2 moment-Clutch 1 adaption basic characteristic point 2 torque 149.5 Nm
IDE80285-ENG114815 Clutch 1 Adaption basic charac. point 3 moment-Clutch 1 adaption basic characteristic point 3 torque 220.0 Nm
IDE80286-ENG127831 Clutch 1 Adaption clutch end position closed-Clutch 1 adaption upper stop closed 26.6 mm
IDE80287-ENG127832 Clutch 1 Friction value correction factor-Clutch 1 frictional correction factor 99.9 %
IDE80288-ENG114818 Clutch 1 Characteristic line shift-Clutch 1 characteristic shift 0.00 mm
IDE80289-ENG114806 Clutch 2 Adaption basic charac. point 0 moment-Clutch 2 adaption basic characteristic point 0 torque 0.0 Nm

IDE80290-ENG114810 Clutch 2 Adaption basic charac. point 1 moment-Clutch 2 adaption basic characteristic point 1 torque 15.0 Nm
IDE80291-ENG114821 Clutch 2 Adaption basic charac. point 2 moment-Clutch 2 adaption basic characteristic point 2 torque 128.5 Nm
IDE80292-ENG114809 Clutch 2 Adaption basic charac. point 3 moment-Clutch 2 adaption basic characteristic point 3 torque 220.0 Nm
IDE80293-ENG127861 Clutch 2 Adaption clutch end position closed-Clutch 2 adaption upper stop closed 22.9 mm

--------------------------------------------------------------------------------

Address 02: Auto Trans (0CW 300 044 T)

14:29:32

IDE06283-ENG120908 Clutch 2: adaptation: clutch end position closed (mm)-Clutch_2_adaption_upper_stop_closed_mm 24.8 mm
IDE06284-ENG120907 Clutch 2: adaptation: clutch end position open (mm)-Clutch_2_adaption_upper_stop_open_mm 2.1 mm
IDE06285-ENG120911 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 10.0 mm
IDE06286-ENG120912 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 11.3 mm
IDE06287-ENG120906 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 22.6 mm
IDE06288-ENG120899 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 0 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_0_mm 9.1 mm
IDE06289-ENG120900 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 1 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_1_mm 11.9 mm
IDE06290-ENG120902 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 18.8 mm
IDE06291-ENG120901 Clutch 2 adaptation basic characteristics point 3 position (mm)-Clutch_2_adaption_basic_characteristic_point_3_mm 23.0 mm
IDE06292-ENG120903 Clutch 1: adaptation: clutch end position open (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_open_mm 1.5 mm
IDE06293-ENG120904 Clutch 1: adaptation: clutch end position closed (mm)-Clutch_1_adaption_upper_stop_closed_mm 26.9 mm
IDE06294-ENG120905 Clutch 1 adaptation basic characteristics point 2 position (mm)-Clutch_1_adaption_basic_characteristic_point_2_mm 17.8 mm

Hoop dat jullie er iets mee kunnen!
 
Bovenaan Onderaan