Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

ertromp

Forumguru
Op de site van Gerrit Speek staat een methode om te kijken middels VCDS of je koppelingen slippen en je kunt een indicatiewaarde terughalen in hoeverre je koppeling versleten is:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dsg-koppeling.html

Vanochtend geprobeerd op m'n Octavia 2 met DSG 7 en het werkt perfect.
Gelukkig geen slip gemeten en de aanpassingswaarde van koppeling 1 is 13,2mm en van koppeling 2 14,5mm

Altijd leuk om toch de conditie van je DSG enigzins te kunnen bepalen.

Met dank aan de website van Gerrit Speek!
 

Joske

Forumguru
Ja.. waar?!

Mss moeten we toch maar al eens een topic openen in de stamtafel, kwestie van al wat op voorhand te brainstormen qua data en locaties. ;)
 

Petrolhead

Forumguru
Gelukkig geen slip gemeten en de aanpassingswaarde van koppeling 1 is 13,2mm en van koppeling 2 14,5mm

En nu de vraag wat deze gemeten waardes betekenen...:pieker:

Ik kan me herinneren dat Ronald van TVS hier ook "iets" over heeft gezegd maar dat is dan ook alles! ;)
 

ertromp

Forumguru
En nu de vraag wat deze gemeten waardes betekenen...:pieker:

Ik kan me herinneren dat Ronald van TVS hier ook "iets" over heeft gezegd maar dat is dan ook alles! ;)
Rond de 17mm dan is de maximale verstelling bereikt (koppeling versleten) en zou je zelfs een foutmelding in VCDS tevoorschijn kunnen halen.
Een nieuwe bak heeft een uitgangswaarde van rond de 11mm. De koppeling slijt gedurende gebruik (is normaal) Dmv een hydraulische plunjer wordt ervoor gezorgd dat de koppelingsplaten aangedrukt blijven dat is eigenlijk de afstand die gemeten wordt
 

andrehj

Forumguru
Ik heb het net ook eens gemeten en kom (na 31000 vooral snelwegkilometers) op 10.4 en 10.8 uit (bij uitgeschakelde koude motor). Na een ritje van 10 km stonden de waardes op 10.2 en 10.3 mm. Niets om mij druk over te maken dus.
Jammer dat ik geen data heb van toen de auto nieuw was.
@ertromp : wat is jouw km-stand?

Weet iemand een mogelijkheid om bij een Autoscan van VCDS ook de waardes van dit soort meetblokken mee te loggen?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb toch echt de waarden van het derde blok genomen precies zoals Gerrit Speek beschrijft.
In blok 1 stonden de waarden 8.3 en 6.3 mm, in blok 2 stond bij beide koppelingen 0Nm en in blok 4 19.2 en 15.4 Nm. (Alles bij uitgeschakelde koude motor).
Maar mijn S2 is een MJ 2012, het kan best zijn dat die iets andere waardes hebben.
 

andrehj

Forumguru
Dat zijn dan ook de waardes die ik in post #15 heb geschreven. De andere blokken (1, 2 en 4) staan in de 2e post om aan te geven dat ik echt wel de juiste waardes heb afgelezen.
 

ertromp

Forumguru
Je zult zo'n onderstaand lijstje moeten hebben


Tuesday,24,December,2013,12:07:35:65476
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator
VCDS Version: 12.12.0.0
Data version: 20130910



Mileage: 48230 Repair Order:


Address 02: Auto Trans (0AM 300 048 L)

12:07:14 Group 095: clutch 1 adaptation
10.2 mm clutch 1 Adaptation of arms
0.0 Nm clutch 1 adaptation currently
13.2 mm clutch 1 Adaptation of arms
13.6 Nm clutch 1 adaptation currently

12:07:14 Group 115: clutch 2 adaptation
10.4 mm clutch 2 Adaptation of arms
0.0 Nm clutch 2 adaptation currently
14.5 mm clutch 2 Adaptation of arms
14.0 Nm clutch 2 adaptation currently

De 10.2 en 10.4 zijn de uitgangswaarden nieuw en de 13.2 14.5 is de aanpassingswaarde
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan