Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Het instellen zal voor morgen zijn. Vandaag wat activiteiten gepland. Morgen niets te doen. We gaan dan wat spelen met de instellingen.
Straks al een rit naar Temse gepland. De wagen wel al gekoppeld aan mijn tesla-account zodat ik aan de superchargers eventueel kan laden. In Temse als eens testen hoe het laden gaat. Even gebruik maken van mijn vader zijn laadpaal. :D

Best wel spannend een totaal nieuwe wagen (qua concept dan)
 

leon-cupra

Forumguru
Nooit fan geweest van apps voor wagens maar deze van Tesla … waawww , net zoals de functies/scherm in de wagen: enorm eenvoudig te gebruiken, intuïtief , redelijk probleemloos en wat je er allemaal mee kan doen … :eek:

EDA1E0C9-EEC7-46EA-9D2C-79F02687A544.jpeg
 

EdK

Forumguru
Zal wel een overdruk in je cabine gecreëerd worden vermoed ik zomaar.
Dus als er zo'n gore diesel voor je staat , hij hierdoor er voor zorgt dat je binnen dieselvrij zit in je steriele tesla atmosfeer .... :koffie:
 

MaxN

Donateur
Genieten van de Y komende dagen. Instellen kan een hoop mee hoor ik om mij heen van Tesla rijders.
De Y vind ik nog niet de mooiste op de plaatjes, maar nog te weinig in het echt gezien voor een goed oordeel.
 

Captain Hook

Forumguru
Net wat met de app aan het spelen .. kwam volgend functie tegen “bioweapon defense mode” …:deuk:
Simpel, ff google erbij pakken:

Tja, handboekjes/manuals zijn anno nu natuurlijk niet cool. Alles moet online opgezocht worden... :koffie:

 

leon-cupra

Forumguru
@MaxN thx. Tja of je hem mooi vindt of niet is gewoon een kwestie van smaak. Ik ben er fan van en zeker van de Y. Die staat lekker breed. De verkoper had ook een Model 3 staan. Die vind ik nu 2maal niets.
Over het interieur was ik via de foto’s zeer sceptisch. Was voor mij het grootste vraagteken om over te gaan tot aankoop. In het echt is het enorm knap. Helemaal niet zo steriel zoals iedereen zegt. Toevoeging van de “houten” inlegstrips maakt (voor mij dan) het interieur zelfs cosy.
Waar ik geen fan van ben is het stuur. Is zo een cheap-ass stuurtje. Trekt helemaal op niets. Moest er daar een mooier, sportiever stuurtje bestaan, mss nog wel iets om over na te denken om het standaard stuur te verwisselen (mss dat Yoke-stuur uit de S??).

@Captain Hook RTFM is voor morgen ;)
Handleidingen worden ook niet meer meegegeven. Kreeg zo een kaftje mee met 1 bladje, het COC. Voor de rest nada :arghh:
 

Tees

Donateur
Veel plezier ervan @leon-cupra! Zal vast een leuk speeltje zijn om in te stellen!

Wel mooi, dat HEPA filter (a.k.a. bioweapon defense mode :deuk:). Ze hebben er een mooie term voor bedacht, maar eigenlijk is t een systeem dat je permanent aan zou willen hebben. Overigens niet gek dat een stilstaande EV zn omgevingslucht reinigt, dat zou een stilstaande ICE met ventilatie aan ook doen (alleen heeft die zelden een HEPA filter). Ik zou standaard een HEPA filter in een auto eigenlijk geen slecht idee vinden, de luchtkwaliteit op de weg is tenslotte niet al te best...en dan hebben we het nog niet over ultrafijnstof, dat moeilijker te filteren is. Rijkswaterstaat adviseert zn weginspecteurs (die vrijwel continu op de weg zijn) om de recirculatiestand aan te hebben op de snelweg om die reden.

Even nagezocht nog: een Mann FreciousPlus (de topserie van Mann, die ik dankzij @SteGo nu ook in mn auto heb) filtert ongeveer 95% van PM2.5 weg (fijnstof met een diameter kleiner dan 2.5 micrometer), een HEPA13 99.97% van de deeltjes van 0.3 um. Nogal een verschil :jaja:. Er blijken ook fabrikanten te zijn van HEPA filters voor auto's, toch eens in verdiepen :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Net wat met de app aan het spelen .. kwam volgend functie tegen “bioweapon defense mode” …
Bij Skoda heet dat gewoon 'recirculatie' :LOL:

Zal wel net zo zijn als de 'auto pilot' bij Tesla die ondertussen ook al wettelijk die term niet meer mag gebruiken.
 

Tees

Donateur
Tis wel iets meer dan dat wat ik zo lees @Cordoba (maar niet veel). De cabine wordt op overdruk gebracht en ze gebruiken een HEPA filter. Maar meer is t ook weer niet :-).
@Canon-Eye zo moeilijk is overdruk nou weer niet te creëren, feitelijk doet elke pomp dat. Hoevéél overdruk is de vraag, maar een lichte overdruk t.o.v. buiten is niet moeilijk, zeker niet in een rijdende auto (dan werkt de rijwind ook nog mee).
 

Tees

Donateur
Je haalt nu appels en peren door elkaar @Canon-Eye...een HEPA filter verwijdert deeltjes, in dit geval tot 0.3 micron met 99.97% efficiëntie. Daar zitten ook allerhande stoffen op waar je (en je longen) niet blij van wordt.
Dat is vrijwel altijd gecombineerd met een geactiveerde kool laag, die de vluchtige / gasvormige organische componenten adsorbeert, en vaak ook met een bioactieve laag (metaalionen of polyphenol).
En vertrouwen is geen werkzame component van een filter ;)
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 , telefoon staat ingeschakeld als sleutel. Superhandig, maar had al eens gelezen om zeker een kaart mee te nemen als veiligheid. Als je telefoon leeg is of geen bereik sta je daar idd met een wagen die niet open wilt.

Daarnet ritje Roeselare-Temse gedaan. Nog een beetje last van “range-angst”. Je ziet de batterij dalen en je denkt “en ik moet nog terug geraken” maar eigenlijk is dat voor niets nodig. Zal nog even wennen zijn.
Maar voor de rest, wat een geweldige bak. Rijdt echt super, de soeplesse van een EV, de stilte in de cabine (en neen, geen enkel rammeltjes ondanks het een tesla is), dat koppel dat onmiddellijk beschikbaar is, al die technologische snufjes … geweldig.
Wat ik enorm handig vind is wanneer je voor een rood licht staat, dat je op het scherm kan zien of het groen of rood is. Wanneer het groen wordt geeft de wagen zelfs een signaal. Superhandig. Zitten heel veel kleine domme snufjes waarvan je voordien zou zeggen “en dan?” maar die tijdens het rijden toch wel enorm handig zijn.

Al die enthousiaste EV-rijders nooit gesnapt tot nu … :pardon:

Dit is het beeld aan een roodlicht (met pinker op).
3FBB352D-15F0-41E1-AA21-B5E00A320C65.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
@Tees cabine op overdruk brengen, terwijl je buitenlucht continue toevoegt, dat betekent dat er dus ergens een 'luchtlek' moet zitten. :D
Dan is de kwaliteit van je filter dus alles bepalend, ik vraag me af of er voor bijvoorbeeld Skoda ook geen Hepa-interieurfilters te vinden zijn, en dat is een recirculatie (voor even) misschien nog wel beter, maar geen enkele auto is luchtdicht, dus er komt altijd wat binnen. Bijvoorbeeld bij stofarme ruimtes wordt vaak 5-15 mbar overdruk gebruikt, en dat is alleen maar om stofdeeltjes zo veel mogelijk buiten te houden, en ik denk niet dat het systeem van de Tesla zoveel overdruk kan genereren.

@leon-cupra Die verklikker voor rood/groen stoplicht, werkt dat ook goed bij verschillende lichten naast elkaar zoals hieronder?
iu
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan