Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
als ik lees hoe het er bij VAG aan toe gaat bijvoorbeeld en hoe langzaam het gaat
Dat is uiteraard een vergelijking die niet geheel opgaat natuurlijk.
Hoe lang is Tesla al bezig en hoeveel problemen hadden ze ook niet in begin !?
En helemaal niet om op te komen voor VAG, maar die gasten komen net kijken en hebben een flinke achterstand opgelopen met de EV die ze met rasse schreden proberen in te halen.
Daarmee praat ik hun straatje zeker niet schoon, want ermee omgaan en het ventileren van hun problemen naar de klant daar kunnen ze zeker wat aan doen !! En dat is iets wat men zeer snel kan oppakken....
 

leon-cupra

Forumguru
Je hoort ook problemen hoor bij Tesla. Ze zijn ook niet feilloos. Hebben ook al redelijk wat batterijen vervangen onder garantie. Ook een ervaring gelezen van iemand met een Y SR+ die ipv 450km maar 300km met de wagen kon doen. Is allemaal wel opgelost maar vroeg ook wat tijd. Je leest ook dat bepaalde software-problemen ook niet onmiddellijk worden opgelost. Dat het ook wat tijd vraagt. Dus Tesla is niet veel anders dan een ander merk. Maar geloof wel, als een VAG perfect werkt en een tesla werkt perfect, dat de tesla een beter product is op vele vlakken.
 

Kanerr

Forumguru
......Hoe lang is Tesla al bezig en hoeveel problemen hadden ze ook niet in begin !?
En helemaal niet om op te komen voor VAG, maar die gasten komen net kijken en hebben een flinke achterstand opgelopen met de EV die ze met rasse schreden proberen in te halen...........

Dat is niet geheel waar hoor, tenzij je 40 jaar elektrisch net kijken noemt ;)
Goed, vanaf 2013 pas echt actief meespelen op de elektrische markt met de komst van de E-Golf.

Ik heb het idee dat bij Tesla inderdaad het bedrijfsproces van het melden van een probleem, accepteren, change inzetten, testen en uitrollen van update stukken beter loopt dan bij VAG, daar doel ik ook op.

Daarbij is tesla ook 'pas' sinds 2008 bezig wat een omgekatte Lotus was. Je merkt gewoon dat ze het anders aanpakken en omdat het van origine geen autobedrijf is merk je dat dat soort bedrijfsprocessen heel anders lopen waarbij een klant niet het idee krijgt om van paaltje naar muur gestuurd te worden of de schuld te krijgt van dat de auto problemen heeft. Want hoe vaak ik wel gehoord heb van de dealer dat het een producteigenschap is of dat het mijn schuld is dat de koppeling op is gerookt bij een bijna nieuwe auto bij Volkswagen....
 

leon-cupra

Forumguru
Nieuw jaar, nieuwe wagen :deuk:

Bij deze even de nieuwe wagen voorstellen. Net het getekend contract gemaild naar de verkoper voor een nagelnieuwe Tesla model Y SR+. Batterijcapaciteit van 60kwh, 300pk (sommige sites vermelden 347pk), achterwielaandrijving, WLTP 450km.

Het verhaal begint eigenlijk met het opstarten van een eigen onderneming in bijberoep. Mijn eerste doelstelling voor mijn onderneming was: “binnen het jaar een leuke wagen van mijn marge kunnen betalen (onderneming zorgt niet voor mijn hoofdinkomen, ik doe deze activiteit naast mijn gewoon werk), echter na 2,5maand is deze doelstelling bereikt en het ziet ernaar uit omzet/marge zeer hard blijft stijgen. Aangezien het een online-onderneming is , heb ik eigenlijk weinig vaste kosten voor mijn onderneming.
Dus … een bedrijfswagen was een oplossing om minder belastingen in de vennootschap te betalen (met niets te doen, zou het naar uit zien dat ik eigenlijk voor de staat zou werken , leve belgie … ). Of ik nu privé of bedrijfsmatig mijn wagen zou betalen , betalen moet je altijd maar in de vennootschap heb je gewoon wat meer voordelen.

Op zoek gegaan naar een wagen. Fiscaal gezien moest het minimum een hybride worden. “Lang” gekeken naar een BMW 530e touring (en met een scheef oog naar een MB E300de). Absoluut weg van de bmw maar die prijzen. Daar wordt je niet blij van. Budgettair was het niet zo interessant (te veel opleg). Tot mijn vader mij attent maakte op de tesla model Y SR+. “Budget”-versie van de model Y. 450km wltp (werkelijk zal het iets zijn van 350-380), interessant voor mij. Doe amper grote afstanden, voor mijn bedrijf hoef ik ook weinig te rijden. Ik ga nu uit van 5000km/jaar (heel weinig om toch nog een wagen te bezitten maja voor ons een vorm van comfort). Sinds dat ik de Y van een kennis had gezien, was ik wel gecharmeerd van de model Y. Dus wat info opgezocht , veel filmpjes beginnen zien en bepaalde sites in het oog gehouden.

Heel toevallig had de verkoper van mijn Porsche een model Y staan. Veel te duur, wist wel dat er te onderhandelen viel met de man en naar overname van de porsche was het ook interessant. Naar de wagen gaan zien, testritje gemaakt en even over de prijs onderhandeld. Tot een mooi voorstel gekomen en iets later de knoop doorgehakt .
A1D6A143-AE42-46A9-ABB0-B05FE72E1E97.jpeg

Hieronder wat foto’s uit de advertentie. Eigen foto’s volgen later.
86CE14D3-62ED-4B53-B0E1-9B0552015AA3.jpeg 142C0860-D59F-4721-93FB-6BDDDFCAA3C2.jpeg 3EF45A36-8EAD-47DD-B049-79ADE183852B.jpeg 79B4F5D7-7D85-4871-B706-FAD347A85CFA.jpeg 306A4576-814A-4ED6-9B8E-1700D300430A.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Netjes. Fraai. Kan niet anders zeggen. Maar die velgen met wheelcovers. Ik begrijp volledig het doel maar ik kan er maar niet aan wennen. Net zoals ze nu bij de RS van de Enyaq doen, het klopt gewoon niet. Denk dat je daar snel een ander setje onder gaat leggen of zit er een verrassing onder de wheelcovers dat je weet?
 

leon-cupra

Forumguru
Onder de wheelcovers zit volgende velg :
5763AD45-D1EF-4283-803A-320159245706.jpeg

Wordt er dan eigenlijk niet beter op. Eerlijk gezegd storen de wheelcovers mij niet. Het is niet “waawww” maar het is ook niet “ieeuww”. Voorlopig laat ik het zo.
Wat velen wel doen zijn de wheelcovers vervangen door een compleet zwart exemplaar.
A21E7B02-C26F-4E95-A5E2-92ED0AC759C8.jpeg

Wat er mss wel op de planning staat is een wrap met belettering ifv het bedrijf. Verkoop nu via bol.Com en Amazon maar binnen korte termijn moet er ook een eigen webshop komen en zou de tesla als rijdend reclamebord willen gebruiken.
 

Japanese Power

Donateur
Nee. De velg die eronder zit wordt je niet vrolijk van. Maar die volledig zwarte wheelcovers ogen een stuk beter dan wat er nu op zit. Maar goed. Jouw auto, jouw feestje ;)

Edit: Alleen zijn het volgens mij geen wheelcovers maar is het een complete velg.
 

leon-cupra

Forumguru
Bestaan redelijk wat verschillende soorten. Alleen , voor wat deksel redelijk duur 3-400€ (n)
Dat geef ik daar niet aan hoor. Als er echt zwart moeten zijn, zal het plasti-dip worden.
FBE0E1A1-06BD-40A8-909C-9B08D48732D6.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
Niets doen is nog gemakkelijker ;)

Ondertussen het inschrijvingsbewijs ontvangen van de verkoper. Kunnen dus een nieuwe nummerplaat aanvragen.

Straks ook nog eens zien om een laadpas aan te vragen. Iemand suggesties?
Mijn vader heeft een pas van Stroohm via Hyundai maar ze doen nu nog alleen maar ( denk grote) bedrijven met veel leaserijders. Wel een mailtje gestuurd naar hen maar verwacht niet echt een antwoord. Daarnaast EDI tegen gekomen. Onderneming van D’Ieteren (invoerder van vag in Be). Ze werken met verschillende partijen zoals allego. Lijkt mij wel interessant. Hebben een hele grote dekking.
Akkoord, heb uiteraard ook nog de Suc van tesla, maar is eerder langs autostrades.
 

sitechris

Donateur
Qua software scoort de VAG groep toch verreweg het meest ondermaats. Dus zou me geen zorgen maken bij Tesla. Sowieso is anno 2023 de afwerking/materiaalkeuze al veel beter op orde bij Tesla. En ook daar zien we bij VAG de omgekeerde beweging.
 

leon-cupra

Forumguru
@sitechris idd. Heb bij het “onderzoeken” van de wagen de kwalen van een paar jaar geleden gelukkig niet gevonden. Speciaal op gelet. Kwaliteit van het interieur was echt wel enorm goed. De verkoper had hij ophaling ook gelet op kieren (je moet dit melden voor je max een paar 100 km hebt), alles perfect. Zelf ook nog eens rond gegaan. Ook niet de problemen gevonden die je regelmatig terugvindt op het net. Tesla heeft gelukkig de kwaliteit serieus kunnen opschroeven (anders had voor mij ook de Tesla’s afgevallen).

@Peter-036 zou het niet beter zijn om de Tesla berichten naar het nieuw topic te droppen?
 

sitechris

Donateur
Ik zou zelf overigens vanwege 1 reden absoluut niet een Tesla kopen op dit moment en dat is de service. Of gebrek aan service beter gezegd. Daar vind ik Tesla nog verre van premium. Als particuliere rijder vind ik het wel fijn dat ik kan terugvallen op een dealerbedrijf in mijn directe nabijheid.
 

leon-cupra

Forumguru
Tesla heeft een service-center in Brugge of Gent. Beiden een half uurtje rijden. Heb ook al heel veel gelezen dat ze online software-problemen oplossen. Even bellen en ze loggen in in jouw wagen. Ook al heel veel gelezen dat ze ook redelijk gemakkelijk vervangend vervoer voorzien, komen zelfs de wagen wisselen op locatie … ook wel gelezen dat er een bepaalde periode de service idd enorm belabberd was (wss de periode dat het enorm had ging voor tesla) maar dat het nu terug beter is.

Je kan nu ook niet zeggen dat van premium-merken de service top is. “Tja, is een producteigenschap” behoort nu toch ook niet tot de premium-service waarvoor je bij VAG dik voor betaalt.
 

leon-cupra

Forumguru
Mss heeft Elon deze nog op de kop kunnen tikken bij Ford :pardon:

Ach, vind de wheelcovers nog niet zo mis. Past in de sfeer van een EV. Je ziet maar weinig EVs met gewone velgen. Zijn allemaal van die “futuristische” design.
 

Tees

Donateur
Eigenlijk is t raar dat dat pas bij EVs gekomen is, aangezien het simpelweg bedoeld is om de luchtweerstand te verlagen van de wielen. Spaken in wielen hebben een significant hogere luchtweerstand dan een dicht wiel, precies de reden waarom wielrenners in een tijdrit met een dicht achterwiel rijden (en een minderspaaks voorwiel, een dicht voorwiel is te riskant vanwege zijwind). Je zou denken dat dit soort trucjes al bij de GreenLines indertijd toegepast zouden zijn, maar blijkbaar was de tijd toen nog niet rijp. Bij een EV wordt het natuurlijk ook merkbaarder door de kleinere actieradius.
Ik vind t zelf overigens niet perse lelijk eruit zien hoor. Iig stukken beter dan de wieldoppen van vroeger, en niet slechter dan sommige LM velgen van nu.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Komt nog bij dat de remmen van een EV (veel) minder koeling nodig hebben dan die van een brandstofstoker.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat remmen met de one-pedal-methode is trouwens top. Dacht dat dit iets heel irritant ging zijn waarbij met een fluwelen voet de pedaal moest bedienen, niets van aan. Heel gemakkelijk te doseren en heel intuïtief. Testritje van 20min geen enkel keer de rempedaal moeten aanraken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan