Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 , telefoon staat ingeschakeld als sleutel. Superhandig, maar had al eens gelezen om zeker een kaart mee te nemen als veiligheid. Als je telefoon leeg is of geen bereik sta je daar idd met een wagen die niet open wilt.

Daarnet ritje Roeselare-Temse gedaan. Nog een beetje last van “range-angst”. Je ziet de batterij dalen en je denkt “en ik moet nog terug geraken” maar eigenlijk is dat voor niets nodig. Zal nog even wennen zijn.
Maar voor de rest, wat een geweldige bak. Rijdt echt super, de soeplesse van een EV, de stilte in de cabine (en neen, geen enkel rammeltjes ondanks het een tesla is), dat koppel dat onmiddellijk beschikbaar is, al die technologische snufjes … geweldig.
Wat ik enorm handig vind is wanneer je voor een rood licht staat, dat je op het scherm kan zien of het groen of rood is. Wanneer het groen wordt geeft de wagen zelfs een signaal. Superhandig. Zitten heel veel kleine domme snufjes waarvan je voordien zou zeggen “en dan?” maar die tijdens het rijden toch wel enorm handig zijn.

Al die enthousiaste EV-rijders nooit gesnapt tot nu … :pardon:

Dit is het beeld aan een roodlicht (met pinker op).
3FBB352D-15F0-41E1-AA21-B5E00A320C65.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
@Tees cabine op overdruk brengen, terwijl je buitenlucht continue toevoegt, dat betekent dat er dus ergens een 'luchtlek' moet zitten. :D
Dan is de kwaliteit van je filter dus alles bepalend, ik vraag me af of er voor bijvoorbeeld Skoda ook geen Hepa-interieurfilters te vinden zijn, en dat is een recirculatie (voor even) misschien nog wel beter, maar geen enkele auto is luchtdicht, dus er komt altijd wat binnen. Bijvoorbeeld bij stofarme ruimtes wordt vaak 5-15 mbar overdruk gebruikt, en dat is alleen maar om stofdeeltjes zo veel mogelijk buiten te houden, en ik denk niet dat het systeem van de Tesla zoveel overdruk kan genereren.

@leon-cupra Die verklikker voor rood/groen stoplicht, werkt dat ook goed bij verschillende lichten naast elkaar zoals hieronder?
iu
 

Tees

Donateur
Dat is toch altijd bij overdrukcabines zo? Als alles 100% luchtdicht zou zijn, zou overdruk tenslotte niet nodig zou zijn, want dan zou er geen stof binnen kunnen komen.
Ik ben idd even aan het zoeken: Er zijn idd HEPA filters te koop voor VAGs, Bosch verkoopt ze (moeilijk te krijgen), maar die hebben dan weer geen koollaag, en een Amerikaans bedrijf PureFlow verkoopt ze incl kool- en biolaag. Probleem van HEPA filters in een systeem dat er niet voor ontworpen is, is de hogere tegendruk / lagere luchtflow. Dan moet t filteroppervlak flink vergroot worden en dat past meestal niet in een normale filterhouder.
Desalniettemin wil ik t misschien wel eens proberen. Ware het niet dat ik nog een Mann FreciousPlus heb liggen, dus ik 'moet' nog een jaartje wachten ;)
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba werkt echt goed. Zo een licht nog niet tegen gekomen maar met 3,4 naast elkaar wel en het scherm gaf het correct door.
Ook op de autostrade een paar signalisatie tegen gekomen die aanduiden welke rijbanen beschikbaar zijn (spitsstroken). Gaf dat mooi aan. Mooi systeem.
 

leon-cupra

Forumguru
Eens benieuwd hoe lang mijn vader nog in zijn Ioniq 5 zal rijden … daarnet eens met de MY laten rijden … mijn moeder weet hoe laat het is :deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook op vlak van de technologie staat tesla nog altijd verder dan de rest. Goede indicator is het verbruik. Mijn vader verbruikt met de Ioniq 5 in de zomer hetgeen ik nu in de winter verbruik. Zijn verbruik in de zomer (de betere periode voor een ev) is 16kwh, in de winter boven de 20. Op het ritje naar mijn ouders (30km gewone wegen , 50km autostrade) heb ik 16 verbruikt en dat voor de winter. Dus in de zomer gaat het verbruik nog naar beneden.
De tesla is veel gebruiksvriendelijker. Functionaliteiten zijn veel logischer ingedeeld in de mappenstructuur. Bij mijn vader zit een functie achter meerdere submenu’s. Zelfs mijn broer die al in de menu heeft zitten snuisteren vond de opzet in de Ioniq 5 heel onlogisch.
Mijn vader heeft daarnet ook even met de tesla gereden. Een stuk comfortabeler dan de Ioniq 5. Groot voordeel is ook het Suc-netwerk van Tesla.

Mijn pa zou hem een Tesla gekocht hebben moesten ze een jaar en half geleden geen 7-8.000 duurder geweest zijn dan de Ioniq 5.

Qua service is het op dit moment ook niet alles bij Hyundai op vlak van de EV. De mensen in de garage kennen amper de technologie. Alle problemen worden doorgegeven aan de invoerder die het op zijn beurt doorgeeft aan Hyundai. Mijn vader zit met een bug in de software mbt de trekhaak. Krijgt al 6 maanden te horen “Hyundai is ermee bezig, we kunnen zelf niets doen. Is puur software.” Hadden het er vandaag ook nog over dat mijn vader vroeg waar je dan moest gaan met de tesla. software problemen worden meestal van op afstand bekeken. Je kan ook naar een service-afdeling gaan. Deze zijn meestal op max half uurtje rijden. (Toch hier bij ons). Een hyundai garage heb je op een kortere afstand maar mijn vader heeft al gemerkt dat de kennis veel te beperkt is bij de garages dus daar ben je dan ook niets mee.
 

leon-cupra

Forumguru
Gisteren naar Temse gereden. Slecht weer, continue regen. Ruit werd mooi gewist, tot ik een bepaalde vrachtwagen passeerde. Moest even door de spray rijden die de vrachtwagen veroorzaakte. Plots werd de ruit niet meer schoon geswipet. Ligt precies een soort van vetlaag erop. Enorm vervelend.
Zou iemand weten wat dit kan zijn en welke product ik zou kunnen gebruiken om dit weg te krijgen?

Heb ook het gevoel dat er op de laklaag een bepaalde vettige laag ligt. Als je op bepaalde stukken met een doek wrijft , wrijf je de vlek precies nog meer open. Lijkt of ze een “slechte” wax ofzo gebruikt hebben om de wagen te poetsen.
Iemand een goed product om de lak te “ontvetten” en opnieuw te beschermen?
@Cordoba ?? @nicknameless ??

Thx
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste suggestie zou zijn om voor de ramen een gecombineerde behandeling te doen:
- gewoon wassen met normale ruitenreiniger (zelf gebruik ik meestal verdunde ruitensproeiervloeistof), en droogwrijven met een zogenaamde microvezeldoek met wafelpatroon (door het wafelpatroon, neemt ieder randje weer vet en dergelijke rommel mee)
- nogmaals reinigen met een ruitenreiniger op alcoholbasis, mijn favoriet is Auto Finesse Crystal Clear, maar er zijn er veel meer.
Als dat voor de ramen nog niet voldoende is, kun je de ruiten gaan kleien (net als dat bij lak kan), en als laatste stap een glass polish.

Ik vermoed dat de lak is voorzien van een zogenaamde 'glaze', dat is een middel dat door een olieachtige component kleine krasjes en lakschades verhult, en dat na een aantal wasbeurten verdwijnt. Als je de lak niet wilt kleien, heb je een paar opties om de glaze te verwijderen:
- meermaals de auto wassen
- vóór een gewone wasbeurt eerst een prewash doen, hierbij is het belangrijk dat je het prewashmiddel even een aantal minuten de tijd geeft om vuil op te lossen, en daarmee ook een vermoedelijke glaze, en dan afspuiten/afspoelen en een gewone wasbeurt doen.
- als gewone goede waxbescherming zou ik de Collinite 845 vloeibare wax aanbevelen: die kun je superdun aanbrengen met een foampad (zolang je ook maar iets van een waas ziet op de lak waar je het hebt aangebracht, is het dik genoeg), kwartiertje (globaal) wachten en uitbuffen met een microvezel doek.
 

leon-cupra

Forumguru
Bedankt @Cordoba voor de uitgebreide uitleg.
De glaze is goed mogelijk maar wat een verschrikkelijk product. Allemaal van de “vetplekken” op de wagen. Op een zwarte goed zichtbaar en enorm lelijk.

Onderstaand product kan wss ook gebruikt worden om alle vettigheid van de lak te krijgen?
A031CB6F-A65E-40E8-A293-162B911B6D04.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
Idd , Tesla gekocht. Het gaat zakelijk enorm goed (voor een bijberoep) en we moesten fiscaal iet doen (geen enkele Belg betaalt graag belastingen hé ;) ). In eerste instantie naar een 530e gekeken maar moest teveel opleggen voor een wagen waar amper mee gereden wordt. Tot mijn vader zei “ga eens zien naar de Y SR+. Stuk goedkoper dan de long range en nog steeds een range van (werkelijk 350-380km). Toevallig had de verkoper van mijn Porsche een nieuwe staan.Gaan kijken en redelijk snel overeen gekomen.
Gisteren eerste grote test gedaan, ritje Roeselare-Temse … absoluut geslaagd. Wat een heerlijke bak. Ook de eerste wagen waar het hele gezin (madam begint hem meer en meer te waarderen) enthousiast over is.
 

Cordoba

Forumguru
Tim die Gyeon Prep haalt (na een wasbeurt) ook beslist wel wat glaze weg, maar waarschijnlijk niet alles, dan zul je misschien naar een echte paintcleaner moeten zoals Poorboys World Professional Polish (ondanks de naam toch een paint cleaner) en dan daarna nog even afnemen met Prep en dan een wax er op smeren.
 

leon-cupra

Forumguru
Een familiewagen die in veel gevallen als eerste aan de stoplichten weg is. Dat gaat namelijk heel vlot. En Edk, dit is maar de opstap naar een nieuwe droom. :D

Een mens moet doelstellingen hebben in het leven …
7905B838-7102-4CAB-AB49-E42FD42DFDCB.jpeg
:D:D:D:D:D
 

EdK

Forumguru
dUS over 5 weken dan is de tesla alweer weg en staat deze voor de deur?
Bij collega staat die er al....
Full electric Porsche.....
 

leon-cupra

Forumguru
Een doelstelling moet iets realiseerbaar zijn maar waar je wat moeite voor moet doen en wat tijd vraagt. Dus nee, binnen 5 weken staat er niet zo een dergelijke Porsche op de oprit.
Dat is daarnaast ook budget Tesla x2-2,5.
Leasing gaat eigenlijk ook nog niet. Dan zou zo een P “gemakkelijker” gaan maar daar is mijn onderneming nog te jong voor en ook geen zin in. Moet het geld er iedere maand liggen. Nu is de tesla volledig betaald en gaat het zakelijk een maandje minder, geeft dat (financieel) niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Ondertussen de voorruit even gekuist. Had hier nog ergens een ruitencleaner liggen dat we ooit eens gekregen hadden van een garage. Voorruit is weer proper, vette laag verdwenen en wist weer mooi. Van de wissers kwam ook een donkere smurrie af. Zit wel in het midden met een kleine fijne lijn, denk dat het van de wisser zelf komt. Deze later nog eens te goei reinigen.

Wel al een eerste nadeel van de model Y ontdekt. Geraak dus niet met een uitgestrekte arm tot het midden van de voorruit :arghh:
Heb een laddertje moeten nemen om tot het midden te geraken. Het panoramisch dak reinigen zal ook tof worden, moet je nog verder reiken :banghead:
Zal een mooi zicht worden voor de buurt … wagen wassen met een ladder ernaast :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan