Tesla Model S P85D

SuperBeeb

Forumguru
Ik bespeur een mate van jaloezie?

Die jalouzie bespeur ik meer in de reactie van Captain Hook:

Idd. Zeker daaaaaagen langer. :maakmegek:
Echt, wow, wat stoer. :yeah:

Volgens de ANWB routeplanner is het 361 km van Leiden naar Winterberg.
M.a.w. in 4 uur tijd; da's net 90km/h gemiddeld. Ik zie niet in wat daar zo bijzonder aan is... Maar ach, laat maar... :koffie:

Het gaat mij er om dat ik bij een Tesla afhankelijk ben van de beperkingen van de accu en niet zo snel en/of lang kan rijden als ik zelf wil. En omdat de perceptie van 'snel' nogal verschilt per persoon, geef ik aan wat dat voor mij inhoudt. Heeft niets met stoer te maken. Met een Tesla zal je ongetwijfeld de 400 km halen als je 'normaal' rijdt, en zal je er wellicht niet veel langer over doen, maar dan wel zonder het plezier van het hard rijden.
Dat is mijn punt. En mijn route deur tot deur was langer dan die van de anwb, en ging voor een kwart niet over de autobahn. En zoals okkie al aangaf, dan is 90 gemiddeld met een stop van 25 minuten (heb daar geen oplader gezien ;) ) best vlot.
 

Noord26

Forumguru
@SuperBeeb

Het is even een andere gedachtegang die je moet hebben als je opeens iets totaal anders moet denken als met een benzineauto. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je moet niet perse met je Tesla op een lange tocht. Of je past je wat aan, aan de laadtijden en geniet van het half uurtje pauze wat iets vaker komt of je kan jezelf enorm druk maken dat je er iets langer over zou doen.

Druk maken is toch al enorm slecht voor de mens, weet wel wat mijn voorkeur zou hebben. ;)
 

Kogamyata

Senior Member
Waarom zo geïnteresseerd in de Tesla? Die electriciteit heb je toch ook niet voor niets? De kosten daarvan zijn toch net zo groot als van 'n diesel? Stroom opwekken gebeurt toch nog steeds d.m.v. verbranding fossiele brandstoffen? Het rendement is toch nog steeds niet groter dan 16%? Windmolens ja, maar eer die geproduceerd zijn en beginnen te leveren is er heel wat stroom en (fossiele) brandstof verbruikt en wat als er even geen wind is? Stroom in grote hoeveelheden kun je niet opslaan. Dit even terzijde van stilte (te stil) innovatie en comfort. Ben benieuwd naar het commentaar hierop.
 

vwwesley

Senior Member
@Helmond42
In Belgie is dit net het punt, wij hebben zelf geen elektriciteit.
Alle elektriciteit wordt voorlopig ingevoerd aan woekerprijzen, en dan krijgen we nog is subsidies voor elekrische of hybridewagens.
Dat is zo zot voor woorden!

Groeten Wesley
 

Bakkertje

Forumguru
@vwwesley volgens onderstaand lijstje zijn er toch aardig wat energiecentrales in BE ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_België

@Helmond42 ik denk dat de interesse in de Tesla komt doordat het stiekem een brute bak is. Ik geloof ook niet dat er veel mensen in een Tesla rijden omdat ze milieuvriendelijk willen zijn.
Verder ben ik van mening dat alles wat elektrisch voortbeweegt nog altijd meer milieuvervuilend is dan onze verbrandingsmotoren. Maar zolang er nog olie in de grond zit zal het nog wel zo blijven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Stroom opwekken gebeurt toch nog steeds d.m.v. verbranding fossiele brandstoffen?
Ik zou zo'n Tesla - zeker in dit jaargetijde - 100% zonder tussenkomst van fossiele brandstoffen kunnen opladen: onze 16 zonnepanelen liggen nu ruim 84 dagen op het dak en hebben in die periode in totaal 1,45 MWh opgeleverd. Da's gemiddeld een 18 kWh per dag door alle weersomstandigheden heen; het donkere jaargetijde gaat dit gemiddelde natuurlijk drukken.

Ons gemiddelde rijgedrag komt er op neer dat we buiten de vakanties zelden of nooit verder dan 160 km (enkele reis) van huis zijn, incidenteel een 260 km - dus in het algemeen zou dat binnen de totale reikwijdte moeten passen. Met de caravan erachter zal het echter voorlopig niet gaan, vrees ik.

Een andere showstopper: het ding is voor mij als eenvoudige pensionado veel te duur in aanschaf; ik zou er te veel andere leuke dingen voor moeten opgeven. Dat geldt vooralsnog ook voor de opslagtechnieken voor zonnestroom waar juist Tesla krachtig mee in de weer is. Die ontwikkelingen volg ik op de voet, want dat wordt de komende paar jaar vast en zeker veel goedkoper voor steeds grotere capaciteit.
Daar wacht ik "in spanning" op... ;)
Want terugleveren aan het net levert momenteel nog wel geld op, maar dat zal m.i. niet blijvend zijn - en dan gebruik ik mijn eigen stroom liever tot de laatste kWh zelf voordat ik moet gaan bijkopen om de nachten en/of de winter door te komen. Dus, Tesla: beetje opschieten graag met die home-storage!
 

peterrapid

Forumguru
Waterstof mannen is enigste alternatief dat op 10j kan makkelijk geimplementeerd worden, tankstations hebben gewoon een extra pomp en in massa geproduceerde auto's op waterstof kosten niet meer of een normale wagen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye in Lombok gaan ze energie opslaan in de accu's van de auto. Dus daar draait de wasmachine op de accu's van je Tesla ;)

Zonder gekheid ik vraag me serieus af of zaken als zonnepanelen en dergelijk al voldoende ontwikkeld zijn om de CO2 uitstoot tijdens de fabricage EN het afvoeren van de panelen opweegt tegen de reductie van CO2 uitstoot tijdens het gebruik. Want zolang dat nog niet voldoende geoptimaliseerd is, is het voor mijn gevoel meer een middel om al dan niet gesubsidieerd de energierekening te drukken en is het enkel een extra belasting op het milieu.

Maar datzelfde gaat op voor alle hybride auto's (de een Mitsubishi PHEV, nog lelijker dan de andere prius). Volgens mij zijn dit vooral financieel aantrekkelijke auto's en heeft het milieu er helemaal geen baat bij.
 

Kogamyata

Senior Member
'n Vriend van me heeft 'n Toyota Prius 2e hands gekocht voo € 5000,- Samen met 'n andere electrotechnische vriend heeft hij de laaduimte volgebouwd met accu's en er 'n plug-in van gemaakt die hij zelf met gewone stekker op kan laden. Hiervoor kwam er € 10.000,- bij. Dus totaal € 15.000,- Hij heeft ca 40 m2 zonnepanelen die zoveel stroom leveren nu al bijna 1 jaar dat hij inclusief verwarming (gasmeter laten verwijderen) d.m.v. infraroodpanelen en palletkachel (voor als het erg koud wordt) en 2 x p/week 120 km, dus 240 km p/week rijden, energie neutraal is op dit moment en zelfs nog overschot heeft. Maar dat overschot zal met R in de maand snel teruglopen. Hij kan die 120 km vlakke weg net halen en blijft daarvoor tussen de vrachtwagens. Hij heeft 'n brief naar belasting geschreven dat hij plug-in heeft en is daardoor vrijgesteld van wegenbelasting. Dit terwijl het nog steeds 'n hybride is met benzinemotortje voor als hij echt in 't nauw komt.
 

peterrapid

Forumguru
@Helmond42 chapeau voor die persoon om zo eco- energievriendelijk te zijn ... maar als ik mijn rijstijl moet aanpassen (naar onder) om tussen vrachtwagens te rijden :sterretjes::nono: no way, ik vind het nogmaals lovenswaardig om zo een levensstijl erop na te houden maar het is zeker niet voor mij, ook zelfs geciviliseerde versies zoals Tesla komen nog altijd niet tegemoet aan mijn rijstijl/levensstijl en werksituatie.

Hybride is voor mij zoals Prius en dergelijk pure geldverspilling en een hoop irritatie om met te rijden (1x met een honda Insight gereden :nono: nooit meer)
 

Bakkertje

Forumguru
Hij heeft 'n brief naar belasting geschreven dat hij plug-in heeft en is daardoor vrijgesteld van wegenbelasting.

Dit klinkt mij een beetje onwaarschijnlijk in de oren.. Het zou wel heel handig zijn om middels een brief vrijstelling te krijgen van belasting. Volgens mij doen ze dat alleen in Griekenland zo..

Als het wel zo werkt dan ga ik onze Beetle ook ombouwen tot plug-in hybride ..
 

Kogamyata

Senior Member
@peterrapid Je schreef ook over waterstof. Hoeveel energie is er voor nodig om dat te maken. Hyundai kondigde in 2014 al aan dat ze in 2015 'n auto op waterstof zouden hebben. En toen werd het stil. Of iemand bij wijze van energiebesparing en experiment tussen vrachtwagens wil rijden is niets mis. Dat jij daar niet aan mee wilt doen, daar is ook niets mee mis. V.w.d. betreft leven we (nog) in 'n vrij land. Liberté, Egalité, Fraternité!
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kogamyata

Senior Member
@Bakkertje De Prius was al 'n hybride. Of ie gekeurd is weet ik niet maar dat kan best zo zijn, lijkt me wel voor de hand liggend. Hij is in ieder geval vrijgesteld.
Groeten,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] ik vraag me serieus af of zaken als zonnepanelen en dergelijk al voldoende ontwikkeld zijn om de CO2 uitstoot tijdens de fabricage EN het afvoeren van de panelen opweegt tegen de reductie van CO2 uitstoot tijdens het gebruik. Want zolang dat nog niet voldoende geoptimaliseerd is
Die optimalisatie komt er wel, mits er voldoende vraag uit de markt komt. En die vraag wordt voorlopig nog wel gestimuleerd door subsidies, totdat die niet meer nodig zijn om de verdere ontwikkeling autonoom op gang te laten blijven.

Als iedereen daarop blijft zitten wachten, dan gebeurt er ook niet veel. Dus maak ik vrolijk gebruik van de huidige mogelijkheden en hou daarbij een oogje op de ontwikkelingen zoals de Tesla thuisopslag van stroom.
De terugverdientijd is daarbij niet eens zo belangrijk - de gedane investering levert me alvast meer op dan de spaarrente en is een stuk minder riskant dan beleggen.
Voor investeren in een Tesla auto gaat dat nog even niet op, denk ik... :nono:
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye het gaat dus niet zozeer om het milieuvriendelijke aspect maar meer om het financiële gewin?
Maar ik ben het met je eens dat de ontwikkeling gestimuleerd moet worden door de vraag naar het product. Laatst had ik thuis iemand aan de deur van Novavolt die een principe hanteren waarbij je door de besparing op je energie nota de installatie van de Zonnepanelen betaald. Na ca. 8 jaar ga je dan echt besparen.
Moet eerlijk zeggen dat ik er wel over na heb gedacht..
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye het gaat dus niet zozeer om het milieuvriendelijke aspect maar meer om het financiële gewin?
Je begreep me niet helemaal goed: het is niet OF-OF, maar EN-EN.

Ik ben vóór schonere energieopwekking en ik vind niet dat ik alleen maar moet roepen dat die er moet komen maar dat ik daar zelf ook wat aan moet bijdragen. De huidige situatie v.w.b. marktomstandigheden en regelgeving laat mij - bij gebrek aan een miljardje of wat achter de hand - geen andere mogelijkheden dan op mijn schaal gebruik te maken van de geldende regelingen.

Er konden 16 panelen op mijn dak (mijn secundaire eis van een nette strakke layout in aanmerking genomen) en dat hebben we dus gedaan. Ik heb de installatie gewoon nu betaald en met de verwachte opbrengsten van de teruglevering zal ik ook wel een jaartje of 8, 9 bezig zijn voordat het breakeven point is bereikt (opbrengst versus installatiekosten/afschrijving/renteverlies). Moet ik wel oud genoeg worden om er zo lang van te kunnen profiteren natuurlijk, maar dat terzijde - dit geldt tenslotte bij alles wat je koopt op welke leeftijd dan ook.
Tegen die tijd ben ik in elk geval al te oud om nog in een Tesla auto rond te gaan rauzen*) - maar een Tesla energieopslag zit er dan misschien nog wél in...

*)
Zal eerder een 100% plug-in elektrische scootmobiel worden, vrees ik - en daar heb ik dan zéker genoeg zonnestroom voor... :D
 

peterrapid

Forumguru
@Helmond42 De grootste waterstoffabrieken zitten in Zweden, Noorwegen en dergelijke waar het water positief of negatief geladen wordt (juiste techniek ken ik maar half) door hydro-krachtcentrales ... de juiste CO footprint kan ik je ook niet vertellen maar vooral het energieverlies vergeleken met elektrisch schijnt veel minder te zijn per gereden km.
Honda, Toyota maar ook Mercedes en BMW hebben al rijdende auto's, je hebt in Berlijn ook al een volledig bussysteem die rijdt. Maar voor mij als je wil een verandering maken in fossiele brandstoffen op korte termijn zonder iedereen eigenlijk een trap terug te moeten laten zetten op gebied van comfort, rijbereik en dergelijke is dit de enige oplossing. Nu ben ik zeker geen tegenstander van elektrisch rijden op zichzelf maar het vraagt een stap terug voor de meeste chauffeurs in rijbereik, veiligheid en gemakkelijkheid van energie op te slaan dus het is nu nog geen vooruitgang op de bestaande situatie.
 

EdK

Forumguru
wat betreft dat elektrisch rijden moeten er tussen de oren van velen een schakelaar omgezet worden.
Ik rij in twee wagens. Zakelijk een Caddy en Prive de Yeti
En als ik op jaarbasis kijk met de Yeti , dan kan ik rustig zeggen dat ik met een volle acculading op een paar ritten per jaar na gemakkelijk weg kom.
En die paar ritten per jaar dat ik het niet red zal ik dus moeten rekenen / bekijken hoe ik dit wel zou kunnen redden.
En dat zou dan wat meer tussenstops zijn tijdens de rit.

Als ik het zakelijk bekijk met de Caddy dan had ik afgelopen vrijdag het niet met één acculading gered.
Ging vanuit omgeving A'dam in één ruk door naar Luxemburg voor een storing op een camping aldaar.
Afstand was een 350Km maw moet net gaan op een lading, daar ben ik een 3 uur bezig geweest met de storing, dus met snelladen konden de accu's weer redelijk vol geweest zijn.
Vanuit Luxemburg terug gereden naar een storing / naloopwerk in Maastricht, ook daar ben ik een 2 uur zoet geweest en had de Caddy weer 2 uur kunnen laden.
En hierna ben ik weer naar 020 gebied gereden om daarna in de Yeti te stappen en weer naar home sweet home te gaan

In het geval van de Caddy als boven beschreven , zou het theoretisch moeten lukken .... in de praktijk zal het niet gaan vermoed ik zo.
Maw dan is een brandstofmotor toch prettiger om te hebben.
Maar ook met de Caddy zijn de gemiddelde ritten op een dag rond de 400Km en met een 8 uur werk er tussen heb ik zat mogelijkheden om te laden voor ik weer terug moet.

Maar als je in de gemiddelde woonwijk kijkt en het aantal gereden Km van de mensen aldaar op prive basis met een prive wagen , dan denk ik dat een 95% van die mensen meer dan genoeg hebben aan een volle acculading.
En mocht dan bij die 95% van de mensen het niet genoeg hebben van de lading tijdens de vakantie , dan zijn er genoeg alternatieven.
BV ruilen met familie lid die wel brandstofwagen heeft, of huren van een wagen voor 3 a 4 weken, vliegtuig vakantie met elektrische huurwagen.
Of gewoon er vanuit gaan dat als je je voordeur van de woning dichttrekt je vakantie begint en niet in één ruk van A naar B te gaan, maar er meerdere dagen voor uit trekken.
Want het gebied dat je doorkruist is vaak nog mooier dan waar je 3 weken zit te hangen op een tuinstoel met een krat bier naast je.

Maw elektrisch rijden is anders leren denken en 100 jaar fossiele brandstof motoren uit die grijze massa tussen de oren zien te verdrijven !!
En ja, dat geld ook voor mij net zo goed...
 
Bovenaan Onderaan