Tesla Model S P85D

Noord26

Forumguru
Tesla legt de lat wel erg hoog qua moderne techniek overigens hoor.

Automatische updates kunnen zo maar geinstalleerd zijn op je auto als je in de morgen instapt en hem 'aan' zet. Geofencing is iets waar ik wel veel toekomst in zie.

Rood is de bestelde kleur.. Persoonlijk gebonden natuurlijk, maar ik vond het ook prachtig.

@ertromp; er zitten wel 2 knopjes in de Tesla volgens mij. Links en recht naast het scherm. Alarmlichten en dashboard kastje. ;)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen... :koffie: 'het begrip sportief en luid geluid' zijn imho twee dingen die niet samen gaan.

Het is pas sportief om anderen juist niet te vermoeien/lastig te vallen met volkomen overbodige herrie. Bovendien is autolawaai een statement van onvermogen. Het is namelijk noch een uiting van technische vooruitgang (eerder achteruitgang), noch draagt het bij aan betere prestaties op allerlei gebied.
Maar zoals iemand anders al riep; dat schijnt een perceptie uit de Middeleeuwen te zijn...:(
 

sitechris

Donateur
Tuurlijk is er niets lekkerder dan het geluid van een dikke V8, V10 of V12 (en een V6 supercharged met open uitlaat @Corné de Kluijver ),.... maar ik denk niet dat je zoiets mist in deze Tesla.
Dit gaat als een raket en heb je geen eens de tijd om het geluid te missen. Je focus is dan op de snelheid!!

Dat is idd het punt van de Tesla. Het gaat de eerste meters zo snel dat je helemaal geen tijd hebt om op het geluid te letten. Je focus is om de acceleratie te verwerken en de auto tussen de lijntjes te houden (voor je gevoel dan, want de auto ligt als een blok op de weg). Toch ben ik ook van mening dat een mooi geluid helpt voor de beleving in een sportieve auto. Een hothatch mag best een beetje luid zijn. Een Porsche ook. In een sedan niet per se, maar toch is het ook leuk als je in een zakensedan ver op de achtergrond een lekkere zescilinder roffel hoort. Alhoewel ik ook kan genieten van Corné en zijn way over the top badass supercharged V6. Dat is stiekem ook gewoon erg gaaf :)

Mbt de Tesla: deze was full option. Dus inc adaptief chassis en besturing.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Wat het geluid betreft: sportief of niet, geluid is gewoon een onderdeel van je beleving, aangezien we als mens uitgerust zijn met 'geluidssensoren'. Ik begrijp de argumenten van @Captain Hook en @EdK , maar het ontbreken van het motorgeluid lijkt mij ook net zoiets als een film kijken zonder geluid, of een kermisattractie zonder geluid. Dat er tegenwoordig heel veel overbodig en/of veel te luid geluid is, maakt ook dat er steeds meer mensen zijn die zich daar aan ergeren.

Een ander punt met het ontbreken van motorgeluid: zeker als je er niet aan gewend bent, zal het lastig zijn om je eigen snelheid in te schatten, en dat wordt nog een stukje lastiger, doordat je ook geen versnellingen meer hebt. Motorgeluid heeft zijn nadelen, maar óók voordelen, hoe zei die voetballer uit Amsterdam dat ook alweer?
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen... :koffie: 'het begrip sportief en luid geluid' zijn imho twee dingen die niet samen gaan.

Het is pas sportief om anderen juist niet te vermoeien/lastig te vallen met volkomen overbodige herrie. Bovendien is autolawaai een statement van onvermogen. Het is namelijk noch een uiting van technische vooruitgang (eerder achteruitgang), noch draagt het bij aan betere prestaties op allerlei gebied.
Maar zoals iemand anders al riep; dat schijnt een perceptie uit de Middeleeuwen te zijn...:(
Mij gaat het om het verschil tussen luid geluid(herrie) en sportief geluid.
 

MarcoO2

Forumguru
Bovendien is autolawaai een statement van onvermogen.
Uiteraard niet. Dat zou het enkel zijn als men geen geluidloze auto zou kunnen maken. Het is echter een kwestie van willen - en dus heeft het niets met onvermogen te maken. Integendeel, je wilt niet weten hoeveel kennis en geld er in sound engineering wordt gestoken.

Er is overigens een wereld van verschil tussen het geluid van de Remus brulpijp van mijn eerste auto en het (luidere) geluid van mijn Alfa Spider. Hoewel het tweede luider is, wordt dat geluid vele malen meer gewaardeerd. Dus tsja, wie zegt eigenlijk dat "we" perse stille auto's willen?
 

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard niet. Dat zou het enkel zijn als men geen geluidloze auto zou kunnen maken. Het is echter een kwestie van willen - en dus heeft het niets met onvermogen te maken. Integendeel, je wilt niet weten hoeveel kennis en geld er in sound engineering wordt gestoken.
Idd, er wordt geld gestoken in zaken die totaal niet (imho) bijdragen aan de technische geavanceerdheid van een vervoersmiddel. Als de soundengineers er nou voor zouden zorgen dat er geen of nauwelijks herrie geproduceerd zou worden; kijk, dat zou nou pas vooruitgang zijn! :rockon:

Anno nu zijn er nog veels te veel soorten vervoersmiddelen die allemaal onnodige herrie veroorzaken. Helemaal stil zal wel een utopie zijn. Maar waarom (!) moeten toch altijd de omgeving om je heen belast worden met de herrie van een ander z'n vehikel?
Of het nou afgezaagde knalpijpen zijn, of knetterend italiaans blik op wielen, of stinkende tig-cilinder orgelpijpen; allemaal volkomen achterhaald in de huidige tijd.

Die hang naar vervuilende nostalgie is niet aan mij besteed. :koffie:

Het is toch juist bewonderswaardig dat meneer Musk een automobiel weet te produceren die EN zulke goede prestaties levert EN dit met weinig uiterlijk gebrul voor elkaar weet te krijgen!

Leuk weetje:
De eerste (gelijkstroom)elektromotor werd in 1832 uitgevonden door William Sturgeon. Maar werd niet echt een succes door de problemen die men destijds had om gelijkstroommotoren te voeden.
Pas in 1888 kwam meneer Tesla (!) met de meer praktische inductiemotor. En de rest is geschiedenis.

Al in begin 1800 kwamen de eerste experimentele verbrandingsmotoren die op een gas/luchtmengsel werkten. In 1876 bouwde meneer Otto (!) de eerst goed bruikbare 4-takt verbrandingsmotor. En de rest is geschiedenis.

M.a.w. zoveel ontlopen beide uitvindingen elkaar niet. Alleen de randvoorwaarden en omgevingsimpact zijn de loop der jaren drastisch veranderd.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Captain Hook : deze discussie voer je ook al ergens anders op het forum.

Voor sommigen is autorijden een samenspel van zelf iets doen, actief in verbinding staan met techniek, en daarvoor iets terugkrijgen als feedback, zowel via het stuur, je zitvlak, als via je gehoor. Die activiteit zou je sportief kunnen vinden; sportiviteit die vergroot kan worden door (iets) meer , maar vooral ander geluid van een auto, waarbij (voor mij) dit geluidwel een technische oorsprong moet hebben en dus niet van een CD moet komen (hoewel ik CD's met autogeluiden thuis heb, behorend bij het boek Into the red van Nick Mason). Voor sommigen, zoals ik, hoort ook de feedback via het gehoor bij autorijden: welke versnelling kies ik, wanneer de volgende. Maar niet alleen voor de bediening van de techniek, maar ook voor de beleving van het autorijden is voor mij het geluid van een auto van belang. Zolang ik daarbij legaal bezig blijf, is er niets aan de hand en geef ik geen overmatige overlast aan anderen. Voor mij is het geluid van een auto geen technisch restproduct, maar onderdeel van mijn technische verbinding met, en beleving van, een auto.

Deze "sportieve" beleving van het geluid heb ik nog meer bij exclusieve auto's (Ferrari, Lamborghini, een zescilinder BMW of een AMG V8) dan bij mijn bescheiden viercilinder, maar ik mis dus iets wezenlijks bij een elektrische auto.

Als jij het zelf bedienen van een auto als een technisch oplosbare tussenstap in de ontwikkeling van transport ziet, waarbij het geluid enkel overlast veroorzaakt en dus, net als de bestuurder, zo snel mogelijk uitgefaseerd moet worden (misschien overdrijf ik), dan staat dat je geheel vrij. Maar dat betekent niet dat iemand die geluid van (sommige) auto's mooi vindt en die zijn auto op die wijze wil beleven geen recht heeft op zijn mening. Jij lijkt voor mijn beleving van auto's erg weinig ruimte te laten.

Overigens: geluidsoverlast van verkeer kan best een probleem zijn. Dan gaat het meestal niet om uitlaat- maar om bandenlawaai en van meer dan één auto. Ik vraag mij dan ook af of het voor de geluidsoverlast van het verkeer zoveel uit zou maken als we allemaal een breedgeschoeide Tesla zouden rijden.....

Het is misschien een beetje net als eten. Is smaak een overbodige beleving van voedsel, die ongewenste gevolgen heeft, zoals de neiging om teveel zout of suiker toe te voegen? Dan moet je die smaak misschien weghalen. Technisch heeft je lichaam immers slechts bepaalde voedingsstoffen nodig, geen smaak. Dan kun je met astronautenvoedsel toe. Is eten meer, zoals deel van je sociale leven, beleving van smaak (vies of lekker), of mondgevoel, dan is "slow food" misschien meer iets voor je.

Overigens heb ik best respect voor wat Tesla heeft neergezet: technisch zowel als qua prestatiepotentieel. Ik feliciteer iedereen met zijn Tesla, en het feit dat ik er door netjes belasting te betalen aan bijdraag dat de kopers ervan zo'n auto, die wel in hun beleving past, kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Boven de 100 km/h overstijgt het bandengeluid sowieso het motorgeluid en hoor je dus alleen de banden en niet meer de motor.
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook : deze discussie voer je ook al ergens anders op het forum.
Huh? Waar dan? Of bedoel je die kunstmatige brulpijptoevoeging?


@Captain Hook

...
Zolang ik daarbij legaal bezig blijf, is er niets aan de hand en geef ik geen overmatige overlast aan anderen.

...
Maar dat betekent niet dat iemand die geluid van (sommige) auto's mooi vindt en die zijn auto op die wijze wil beleven geen recht heeft op zijn mening. Jij lijkt voor mijn beleving van auto's erg weinig ruimte te laten.
goed lezen... ;)

Ik misgun niemand zijn/haar plezier (btw: blijf het een merkwaardig plezier vinden om herrie te produceren, maar dat terzijde). MAAR; waarom anderen daar mee lastig vallen c.q. belasten? We leven al in zo'n overvolle wereld met zoveel onnodige prikkelingen. Waarom wil je daar moedwillig deze geluidsirritatie (wat dat is het voor menigeen wel degelijk) aan toevoegen, waarmee je anderen om je heen mee belast, die daar niet om gevraagd hebben? :pieker: DAT begrijp ik nou juist niet...
Moet de ander de herrie maar gedogen, omdat het (nog) legaal is???


Meneer Musk bouwt tegenwoordig auto's die juist fantastische prestaties leveren en dat zonder stinkende motoren en/of brullende uitlaatpijpen; dat is toch gewoon top? :cheer:
Dan ga je toch zo'n auto niet 'degraderen' door er extra lawaai aan toe te voegen?

Heb eigenlijk al weer spijt dat ik het probeer uit te leggen. Want velen alhier staan niet open voor positieve veranderingen (en verbeteringen). De eerste paar jaar dat er autogordels waren en deze verplicht gesteld werden had je soortgelijke discussies. Was allemaal betuttelend.
Vroegah waren er heel andere emissie- en geluidsnormen van toepassing. M.a.w. wat toen legaal was, is het nu al lang niet meer. En waarom? Omdat inzichten en technische ontwikkeling voortschrijden. Vind het gewoon jammer dat soms krampachtig wordt vastgehouden aan oude denkbeelden. :cry:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Tja. Ik probeer nu juist uit te leggen dat het uitlaatgeluid van (sommige) auto's:
1) voor mij nu juist geen lawaai is, maar genieten (liever een langsrijdende Ferrari dan een avond Bach);
2) de meeste geluidsoverlast niet wordt veroorzaakt door uitlaten, maar door bandengeluid van (teveel) verkeer, bandengeluid dat een Tesla ook maakt. Kortom: de stilte van een Tesla is vooral van binnen, en zeer relatief.

Het maken van geluid is de hobby van velen. Soms vind ik dat geluid mooi (een Ferrari, een goede bluesband) en soms niet. Jij vind dingen herrie, die ik waardeer. Prima.

Tesla bouwt technisch vooruitstrevende auto's. Daar ben ik niet tegen, al ben ik minder gelukkig dat ik via de belasting voor een (groot) deel van de kosten van een Tesla opdraai. Ook vraag ik mij bovendien sterk af wat het voordeel verder is van het verleggen van uitstoot naar een centrale een paar kilometer verderop. Daar waar je last hebt van uitstoot en (mogelijk) uitlaatgeluid is eigenlijk voornamelijk de binnenstad. Daar zou je gewoon niet met een auto moeten komen (en dat doe ik danook niet).

Het ontbreken van uitlaatgeluid, ook al zou dat ten offer vallen aan de technische vooruitgang zou ik in sommige gevallen missen, net als het genot een voertuig te bedienen met gevoel voor de techniek. Niet dat ik niet opensta voor vernieuwing. Net als dat mensen de Zaanse Schans zouden missen: technisch al lang niet meer nodig, maar toch mis je het als het er niet is.
 

peterrapid

Forumguru
Geluidsoverlast van een motor en uitlaat of een mooie ronk via de uitlaat zijn 2 totaal verschillende dingen. Alle personen over dezelfde kam scheren die een sportuitlaat die voldoet aan de dB normen opgelegd door de staat kan ik niet anders of correct en mooi vinden. Terug wordt hier heel veel personen die bewust aan tuning binnen het wettelijk kader (of zelfs een beetje erbuiten :jaja:) bekeken door enkelen als petjesmensen, en laten we niet vergeten ook de petjesmensen hebben hun gevoelens en ook niet allen zijn slecht. Diversiteit moet er zijn in alle lagen. En zo wordt een prachtig autotopic een beetje verkracht.
Ik vind de acceleratie verschroeiend snel en indrukwekkend maar kan mij niet ontdoen van het idee, na 150km is de fun afgelopen en moet je voor minimum 1 à 2u aan de stekker met een tesla supercharger ... ik rij dagelijks 150km dus dit is een optie die voor mij en ik denk vele anderen niet opgaat.
 

auriga

Forumguru
Van een mooi uitlaatgeluid kan ik kippenvel krijgen, draagt dus wel degelijk bij aan de beleving van het autorijden.
De tesla en andere e-auto's vind ik net ff te klinisch.

Noem mij maar ouderwets, maar 2 uur of meer aan het elektrisch infuus om weer vol te tanken vind ik niet bepaald snel.

Ik denk wel dat Tesla op de goede weg is, maar het concept is nog lang niet klaar voor het grote publiek (mensen die geen aanspraak kunnen maken op de giga subsidies voor dit soort auto's)
 

Captain Hook

Forumguru
En dit is hoe Tesla computer hacks pareert op haar auto's:

http://tweakers.net/nieuws/104632/onderzoekers-hacken-tesla-s.html

Het is onderzoekers gelukt om een Tesla S te hacken, waarbij wel eerst fysieke toegang tot de auto nodig was. Via de beveiligingslekken kregen ze controle over het infotainmentsysteem van de auto, waarna ze de auto tijdens het rijden uit konden zetten.

De onderzoekers Marc Rogers van Cloudflare en Kevin Mahaffey van Lookout Mobile
meldden hun bevindingen donderdag in een blogpost. Later zullen ze de hack presenteren bij Def Con. Intussen heeft Tesla de beveiligingsproblemen verholpen met een over the air-update. Om de update te installeren, moeten gebruikers deze wel accepteren.

Het hele onderzoek duurde twee jaar, waarin de onderzoekers zes kwetsbaarheden blootlegden. In eerste instantie was fysieke toegang nodig via een ingeplugde netwerkkabel achter het dashboard om volledige controle over het infotainmentsysteem te krijgen en een Trojaans paard te installeren,
meldt Wired. Daarna was het mogelijk elke actie op het touchscreen in het midden van de auto op afstand uit te voeren. In een geval konden de onderzoekers de motor uitzetten tijdens het rijden. In dat geval werd de handrem actief als de snelheid onder de acht kilometer per uur kwam. Bij snelheden daarboven kon de motor ook uitgezet worden, maar behield de bestuurder wel volledige controle over de stuurinrichting.

Belangrijk onderdeel van het onderzoek was het beantwoorden van de vraag: 'hoe maken we auto's bestendig tegen cyberaanvallen?'. De onderzoekers geven aan in hun post dat Tesla een aantal heel goede ontwerpbeslissingen heeft gemaakt bij het ontwerpen van de Model S, ondanks dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.

In een e-mail aan Wired schrijft een woordvoerder dat alle ontdekte kwetsbaarheden zijn opgelost. Het systeem staat niet meer toe dat root-toegang verkregen kan worden op het infotainmentsysteem op de wijze waarop de onderzoekers dat konden. Ook zijn tegelijkertijd enkele andere kwetsbaarheden gepatched, zoals het verder 'isoleren van de browser van de rest van het infotainmentysteem'.


http://www.wired.com/2015/08/researchers-hacked-model-s-teslas-already/

The researchers found six vulnerabilities in the Tesla car and worked with the company for several weeks to develop fixes for some of them. Tesla distributed a patch to every Model S on the road on Wednesday. Unlike Fiat Chrysler, which recently had to issue a recall for 1.4 million cars and mail updates to users on a USB stick to fix vulnerabilities found in its cars, Tesla has the ability to quickly and remotely deliver software updates to its vehicles. Car owners only have to click “yes” when they see a prompt asking if they want to install the upgrade.

“Tesla has taken a number of different measures to address the effects of all six vulnerabilities reported by [the researchers],” a Tesla spokeswoman told WIRED in an email. “In particular, the path that the team used to achieve root (superuser) privileges on the infotainment system has been closed off at several different points.” She also noted that the effects of some other vulnerabilities have been mitigated. “In particular, the browser has been further isolated from the rest of the infotainment system using several different layered methods.”

M.a.w. een autofabrikant die dit soort zaken serieus neemt! :jaja:
 

Frank

Forumguru
Ik heb het al 50 keer gezegd: Tesla zet de auto wereld op zijn kop, NIET omdat het een elektrische auto bouwt die 450km meegaat, maar om zoveel andere redenen
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het al 50 keer gezegd: Tesla zet de auto wereld op zijn kop, NIET omdat het een elektrische auto bouwt die 450km meegaat, maar om zoveel andere redenen

;) Misschien tijd dat je het ook uitlegt Frank? Eerlijk gezegd zie ik nog niet direct waarom Tesla de autowereld meer op de kop zet, dan bijvoorbeeld VW met de Golf ruim 40 jaar terug. Elektrisch aangedreven auto's bouwde Spyker al in het begin van de 20e eeuw, en ook qua verkochte aantallen is Tesla nu niet echt een topper.
(overigens weet ik dat er diverse vergelijkbare ontwerpen zijn, die ouder zijn dan de Golf, maar door kwaliteitsimago en verkochte aantallen heeft de Golf wel verandering gebracht).
 

SuperBeeb

Forumguru
Op vakantie met een Tesla? Trek maar een paar dagen extra uit voor de reis. Is m.i. nog steeds het zwakste punt van e-auto's. Naast de misvatting over milieu. Well-to-wheel is een Tesla niet (veel) schoner dan de gemiddelde Audi, BMW of Mercedes.
En voor mij is t touchscreen een reden om m niet te willen. Heb nu al ruzie met ipad, telefoon e.d. Helaas gaan steeds meer fabrikanten over op die ondingen....
 
Bovenaan Onderaan