Tesla Model S P85D

Captain Hook

Forumguru
Reis = toch onderdeel van een vakantie?
En dat is ook zwaar overtrokken. Met een Tesla kun je ook prima in 2 dagen van hier naar Italië rijden. Kwestie van wat beter plannen. Maar dat moest je vroeger, in de begindagen van auto's met verbrandingsmotoren, ook.

Tja; de milieuimpact. Dat blijft lastig.
Is het hele traject van energieopwekking via een energiecentrale en dan levering van elektriciteit via het elektriciteitsnet en het (snel)laden van een Tesla wel of niet efficiënter dan het hele traject van oliewinning t.b.v. de productie van benzine of diesel?

Waarbij die energiecentrale op allerlei manieren elektriciteit kan opwekken. Hetzij door directe omzetting van natuurkrachten in elektriciteit (b.v. wind-, zonne, getijden-, waterkracht energie). Of door verbranding van een fossiele stof (gas, kolen, olie, houtvezels) of b.v. kernenergie.

Uiteraard heeft een Tesla ook onderhoud nodig. Banden, remmen, airco, schokdempers, etc.
MAAR er hoeft nooit motorolie vervangen te worden! Er gaan nooit nieuwe bougies in. Nooit een dichtgeslibde uitlaat/katalysator.
De elektromotor zelf heeft zeer waarschijnlijk een langere levensduur dan een verbrandingsmotor. Blijft het punt van de energieopslag; in casu de accu. Maar ook op dat gebied zijn al vele vorderingen, zowel op levensduur, productiefase alsmede hergebruik gemaakt.

Ik weet wel, dat als elektrieke auto's niet zo duur waren, dan reed ik al lang in eentje.
Maar helaas zijn auto's met verbrandingsmotoren nog steeds veel minder kostbaar. :cry:
 

s-line

Forumguru
Op mijn camping in toscane waren 2 Nederlanders met een Tesla. En die hebben er echt niet heel veel langer over gedaan hoor! Er is en zijn route's met snellaat stations en dat kost een half uur. En gratis koffie, dus ff pauze en weer door.;)
 

MarcoO2

Forumguru
Een groot voordele van auto's als de Tesla vind ik dat er direct en op afstand ingegrepen kan worden als er iets fout gaat. Ja, dat betekent dat er gehackt kan worden. Maar dat betekent óók dat een probleem direct verholpen kan worden, dat de auto op afstand bedienbaar is, dat de auto zodra er een update beschikbaar is automatisch geupdate wordt en dergelijke. Dat soort technieken zijn ook prima toepasbaar in reguliere auto's. Wat mij betreft verdietn Tesla een dik compliment, niet eens persé om hun auto's, maar vooral om hun denkwijze, filosofie en durf. Dat hebben we in NL harder nodig dan een electrische auto.
 

peterrapid

Forumguru
Tesla is wel effectief een trendsetter in de autowereld op verschillende vlakken zowel de durf nemen om enkel elektrisch te produceren en een bedieningssysteem te ontwikkelen die niet gekend is in de autowereld. Dus ik durf ze zeker als trendsetter bestempelen. Ik hou niet van elektrische auto's en ik denk ook niet dat dit de effectieve toekomst is in de autowereld, ik zie meer waterstof als werkbaar alternatief in transport maar toch heel veel respect voor Tesla.
 

SuperBeeb

Forumguru
Ik jakker liever met 200+ over de autobahn, zonder me zorgen te hoeven maken over resterende reikwijdte en 'verplichte' stoplocaties. En bij mijn snelheid haal je de 400km op een lading wschl niet. Moet ik dus elk uur een half uur snelladen, wat ook nog eens ten koste gaat van de levensduur van de accu. Maar als je wat 'normaler' rijdt, zal dat misschien wel meevallen. Voor mij is de lol van de reis juist het kunnen racen (waarbij het extra verbruik overigens best meevalt)
 

Frank

Forumguru
;) Misschien tijd dat je het ook uitlegt Frank? Eerlijk gezegd zie ik nog niet direct waarom Tesla de autowereld meer op de kop zet

Dit zijn maar enkele argumenten:

- geen importeur en dealers. Je koopt je Tesla bij Tesla, niet bij een dealer die het bij een importeur haalt

- Software updates: enkele paar maand, automatisch, via WiFi. Jeep moet 1.4 miljoen auto's terugroepen voor een veiligheidslek. Tesla pusht gewoon een software update naar alle auto's.

- Die software updates bevatten vaak ook nieuwe dingen, niet enkel fixes. Zo sturen ze een software update die alle auto's (na bepaald MY) zelfrijdend maakt op de autoweg.

- Ze beseffen als geen ander dat een auto in 2020 een rijdende computer is, en niet een motor met elektronica ondersteuning. Ik verklaar: mijn O3 heeft Adaptive CC, lane-assist en verkeersbordherkenning. Dat werkt super, maar het zijn 3 dingen. Als je die 3 combineert, kan je nog 1 stap verder gaan: je koppelt de verkeersbord herkenning aan de ACC: kop je langs een bord met max 90, gaat je ACC je snelheid verlagen. Het is doodsimpel en zo logisch, maar Tesla doet het. VAG niet. Merc niet. BMW niet.

Kijk, 4 punten en nog niet eens over elektriciteit begonnen...

Alleen al daarom zet het de wereld op zijn kop

Als we dat dan wel doen:

- kip en ei probleem rond laadpalen en elektrische auto's: ze bouwen niet alleen een eigen netwerk van laadpalen, die palen zijn dan nog eens supersnel en vooral gratis!

- ecosysteem gaat zelfs nog verder: batterijen voor thuis om je zonnecel-stroom op te slaan om zo je auto goedkoper thuis te laden

- luxe sedan (klasse Superb of eerder Merc S, BMW 7,...) die op 3.2 sec aan 100 per huur staat en 500 km op een laadbeurt werkt
 

peterrapid

Forumguru
@Frank je hebt gelijk maar ze investeren gewoon in de verkeerde aandrijving :deuk: maar wel grote bewondering voor Elon Musk die het lef heeft om de gevestigde waarden uit te dagen.
 

ElScorpione

Forumguru
Vergeet niet dat Tesla eigenlijk een energiebedrijf is en geen autofabrikant. Elon Musk onderkent als geen ander dat wij de aarde naar de knoppen laten gaan, als we zo lekker met zijn allen doorgaan. En dan kun je op termijn dus ook niet meer met 200 over je autobahn scheuren. Musk is met zijn bedrijf Space X al bezig om een plan uit te werken voor het koloniseren van Mars. Noem het gek, maar hij is er echt serieus mee bezig. Tesla levert inmiddels ook al accu's voor thuis, die je op kunt laden met bijvoorbeeld je zonnepanelen. Elektrisch rijden gaat echt wel de toekomst worden. Al is het maar omdat er op veel meer manieren elektriciteit is op te wekken dan nu. Het zijn echter de grote oliereuzen en autofabrikanten die de ontwikkelingen tegenhouden. Ik ben het dus roerend met @Frank eens dat Tesla echt wel toekomst heeft. Ik zou er zelf zo eentje kopen als ik het geld had.

Op de meeste routes richting het zuiden staan al zogenaamde Tesla powerstations, waar je in 20 minuten weer een volle lading hebt. Dat is niet veel langer dan een tankbeurt met plaspauze en kop koffie.
 

Blackokkie2

Forumguru
Nou de meeste grote oliereuzen hebben al flink geinvesteerd in aandelen in electrabedrijven, dus die zullen de techniek niet echt tegenhouden.
 

EdK

Forumguru
Tsja geinvesteerd in aandelen ......... zou het niet zijn om er aan te verdienen en als het op de oude manier fout gaat ( fossiele brandstof ) dat ze toch hun centjes behouden de aandeelhouders ??
 

Captain Hook

Forumguru
Vergeet niet dat Tesla eigenlijk een energiebedrijf is en geen autofabrikant.
...
Bijna goed. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors
Tesla Motors, Inc. is an American automotive and energy storage company[4] that designs, manufactures, and sells electric cars, electric vehicle powertrain components, and battery products.[5] Tesla Motors is a public company that trades on the NASDAQ stock exchange under the symbol TSLA

Elon Musk doet alleen nog meer dingen dan auto's en energie opslag bij Tesla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
Hij heeft z'n eerste kapitaal ooit binnengeharkt met de verkoop van PayPal.

Elon Reeve Musk (/ˈiːlɒn ˈmʌsk/; born June 28, 1971) is a South African-born, Canadian-American business magnate,[7][8] engineer,[9] inventor[10] and investor.[11][12][13] He is the CEO and CTO of SpaceX, CEO and product architect of Tesla Motors, and chairman of SolarCity.

He is the
founder of SpaceX and a cofounder of Zip2, PayPal, and Tesla Motors.[14][15][16] He has also envisioned a conceptual high-speed transportation system known as the Hyperloop and has proposed a VTOL supersonic jet aircraft with electric fan propulsion.[17][18]
 

Frank

Forumguru
Trouwens nog een punt vergeten: tesla heeft miljarden geïnvesteerd in elektromotoren, batterijen, technologie voor oplaadstations. Uiteraard heeft Tesla voor am die dingen patenten... Alleen zegt Elon: het klopt dat wij daar patenten op hebben, maar als de andere constructeurs onze technologie willen gebruiken dan kan dat, zonder dat ze ervoor moeten betalen.

De andere fabriekanten doen elkaar een Process aan als ze vinden dat een tankdop van een ander wat veel op die van hen lijkt!

@peterrapid welke andere krachtbron zou het moeten zijn? Iets dat we binnen 80 jaar nog hebben, CO2 neutraal is en heel eenvoudig de-centraal aangemaakt kan worden?
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja geinvesteerd in aandelen ......... zou het niet zijn om er aan te verdienen en als het op de oude manier fout gaat ( fossiele brandstof ) dat ze toch hun centjes behouden de aandeelhouders ??
Wellicht.
Maar dat is op zichzelf toch geen verkeerde gedachtengang? Als ze dat niet doen en op de fles gaan, wordt de wereld er ook niet beter van - sterker, daar zouden ook veel mensen veel last van hebben...
 

Cordoba

Forumguru
@Frank ik heb me nooit zo verdiept in Tesla, dus de meeste punten die je noemde kende ik niet.

@EdK Oliereuzen hebben niet alleen aandelen, maar ook eigen solar energie afdelingen, als ik het juist heb, hebben zowel Shell als BP hun eigen fabrieken van zonnecellen, en ik weet van Shell dat zij zich in de eerste jaren van de 21e eeuw ingekocht hebben in onderzoeksprojecten voor zonnecellen.
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij betreft verdietn Tesla een dik compliment, niet eens persé om hun auto's, maar vooral om hun denkwijze, filosofie en durf. Dat hebben we in NL harder nodig dan een electrische auto.

Ik denk dat er in NL voldoende mensen met durf, eigen denkwijze en filosofie zijn, alleen is het klimaat voor nieuwe 'zaken' dusdanig in NL, dat het niet levensvatbaar is. De overheid subsidieert van alles, zonder echt keuzes te maken en er goed over na te denken, en zodra iets ook maar dreigt succes te krijgen, wordt het direct weer de nek omgedraaid door kortzichtige politici.
 

peterrapid

Forumguru
In Europa is benzine en diesel de cashcow van de overheden dus waarom zouden zij grootschalig elektrische, CNG en/of waterstof willen helpen om van de grond te komen ? Wanneer een degelijke elektrische wagen zoals Tesla betaalbaar wordt dan missen ze enorme inkomsten dus ... Ze doen alsof, een beetje hier en daar maar goed wetende dat 98% van de autobezitters toch een benzine of diesel kopen gewoon omwille van de prijs van het alternatief.
 

Falcon

Donateur
Misschien handiger om een topic met de titel "Alternatieve brandstoffen - Voor- en tegens" te gaan maken. :ot: Neem dan ook even Syntetische Benzine mee in dat topic.. want daar zit volgens mij ook een prima toekomst in.


Ik heb zelf ook al de gewone Tesla P85 mogen ervaren en was toen al zwaar onder de indruk. Niet zozeer om de kracht waar de auto mee naar voren wordt geschoten, maar meer het zeer complete plaatje:

- One Paddle Driving .. was even wennen, maar eigenlijk best wel comfortabel!
- Weggedrag van de auto... het accu-pakket zit in de bodem en niet in de achterbak.. hierdoor rijdt de auto zeer prettig
- Updates rechtstreeks naar de auto.. via een internetverbinding (simmetje in de auto die gebruik maakt van het een VPN verbinding naar Tesla)... hierdoor fixes, maar voornamelijk nieuwe features.
- Stoelen... deze zitten zeer goed en comfortabel
- De mogelijkheid om een extra stoelen voor kids in te kunnen plaatsen en dan toch nog de voorbak over te hebben voor spullen om mee te nemen.
- Interieur en exterieur.. prima!
- Innovatieve functionele gimmicks.. simply clever :tongue:

Hierdoor zit ik serieus te overwegen om de Tesla 3 te gaan leasen.. alleen ben ik bang dat de 35k$ hierin NL al gauw 45k€ gaat worden.. en dan gaat het leasebedrag en bijtelling (4%/7%) toch groeien.
 

Frank

Forumguru
Wanneer een degelijke elektrische wagen zoals Tesla betaalbaar wordt dan missen ze enorme inkomsten dus ... Ze doen alsof, een beetje hier en daar maar goed wetende dat 98% van de autobezitters toch een benzine of diesel kopen gewoon omwille van de prijs van het alternatief.

Als je een Belgisch bedrijf hebt, en je koopt je Tesla via je bedrijf, kost de Tesla van 90000 EUR je bedrijf ongeveer even veel als een Merc of Beemer van 65000. Als je veel km doet zelfs nog veel minder. Dus dat gaat niet helemaal op....
 

peterrapid

Forumguru
Wie van de normale werkklasse, zoals ik dus kan zo maar 90K ophoesten ? Dus voor het overgrote publiek blijft fossiele brandstoffen aangewezen ... Dus ook mega taksen betalen.
 
Bovenaan Onderaan