Tesla ervaringen

JeSko

Forumguru
Ik vraag me af of dit niet bij meerdere auto's zou gebeuren? Aan die snelheid in zo'n diepe plas water vlammen kan nu eenmaal wat lostrekken, ik ga het in ieder niet testen met mene Skoda.
 

EdK

Forumguru
What you see is what you get !!

En verder niet l#llen want hij is al goedkoop zat !!! :deuk:

Weet wel dat ik in die fabriek niet zou willen werken, vermoed dat de werkdruk daar HEELLLLL hoog is omdat ze simpelweg niet aan de vraag kunnen voldoen...
 

RefleCs

Forumguru
Ik kan dat beamen @Mugjuh, ook al was de vakantie initeel wel wat spannend. Het eerste stuk zou wel gaan. De laatste 700km was een uitdaging.

Al met al is het allemaal helemaal geweldig gegaan! Dat is het korte verhaal. Voor degene die wat meer info wil.. hieronder het lange verhaal. Mochten jullie vragen hebben kom dan gerust even in de lucht!

Wij zijn met het gezin in noordoost Roemenië geweest naar de luxe van ons vakantiehuisje. Dat betekend 2100km van deur tot deur enkele reis hobbelen naar een land wat nog geen geweldige laad infrastructuur heeft maar wel dusdanig dat het allemaal prima moest kunnen.

De reis hebben we vaker gemaakt dus ik heb mooi vergelijkingsmateriaal met mijn voorgaande auto. De Superb 1.6TDI die we hiervoor hadden deed het hele stuk in net iets meer dan 21 uur (ja aan 1 ruk door met 3 chauffeurs). Dit alles zonder files en wachttijden bij de grenzen.

Met de Tesla hadden we veel meer werkzaamheden en wat file onderweg en bij de grens naar Roemenie wat meer wachttijd dan normaal. Ondanks dat hebben we de reis (ook in 1 ruk door met 2 chauffeurs) in 24 uur precies volbracht.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Ik ben veel uitgeruster aangekomen op bestemming dan de keren dat ik de reis heb ondernomen met de Superb. Het helpt dat je elke 250 a 300 km de auto even voor 20 minuutjes aan de supercharger knoopt. In Debrecen (laatste supercharger voor Roemenie) hebben we de auto naar 100% gebracht. Dat duurt uiteraard wat langer. Dat hebben we gedaan omdat we niet precies wisten wat we tegen zouden komen in Roemenie.

In Roemenie zijn de snelste laadpunten 50Kw. Met een uur zit de auto vol genoeg om door te gaan. In Cluj-Napoca hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van een van de Roemeense laadpunten. Dat wil zeggen na een mislukte gratis laadpoging :nailbiting: (defecte snellader) zijn we naar een laadpunt van EVConnect gereden die prima functioneerde. Nogmaals de auto naar 100% gebracht omdat wij weten dat er vanaf daar tot aan Suceava, waar wij in de buurt moeten zijn, geen enkele snellader is.

In heel Suceava is er maar 1. Die ene is van e.On. Dat was even stoeien om die aan de gang te krijgen want als buitenlander kan je de app van e.On niet downloaden. Je kan via de website je charge starten maar dat is waardeloos, dat heb ik 1x gedaan. Daarna heb ik de APK van de app gedownload en de app met veel plezier gebruikt. Je kan 30 minuutjes van tevoren de laadpaal reserveren en dan bij aankomst inprikken, swipen om te starten en heerlijk eten bij een geweldig restaurant wat er naast ligt. (of Netflix kijken, mogen jullie raden wat de voorkeur van onze kids was...)

Al met al is de hele onderneming mij enorm meegevallen. Het eigen supercharger netwerk is geweldig. Nergens hoeven wachten en gewoon vlot door. :dankje:

De terugweg liep ietsje minder soepel. Niet qua superchargers. Dat ging perfect allemaal. Echter in Cluj waren deze keer alle snelladers defect :banghead:. Dat betekende een ongeplande 4 uurs stop. In het land van de superchargers ging het weer perfect. Tot net na onze laatste stop. Helaas waren wij getuigen van een zeer zeer zware klap op de duitse autobahn. Een spookrijder heeft zich daar een auto of 12 voor ons in een busje geboord en is zelf op de tegengestelde baan geland. De enorme vertraging die we daardoor opliepen valt in het niet bij het verlies van 2 levens en wat de nabestaanden moeten doormaken. :cry:

Ondanks dat gebeuren hebben wij een geweldige vakantie gehad en zijn we enorm blij met onze Tesla. De heenweg hebben we keurig overal 130 gereden in Duitsland. De terugweg volcontinu tussen de 150 en 160 en soms stukken ruim boven de 200. Het verbruik was nauwelijks anders dan de heenweg bizar genoeg en we hebben nagenoeg dezelfde superchargers gebruikt in Duitsland. :D

Ow en in Roemenie heb ik nog even mijn achterruiten laten tinten. Dat scheelt nogal wat met de prijzen hier zeg!! Suntec folie op alle ramen achter de B-stijl voor een schijntje! :tegek: Die foto zal ik delen in het topic over mijn eigen auto.
 

EdK

Forumguru
Wat is nu het probleem ??
Dat je 3 uur later uitgerust aankomt ??
Denk dat je toch wel geestelijke hulp nodig zal hebben zodra je niet anders meer kan en elektrisch moet gaan rijden...

Ps: Je scootmobiel over een paar jaar is zo en zo al elektrisch hoor !!! :koffie::deuk::dankje:
 

RefleCs

Forumguru
@Desperado dat probeer ik nou net duidelijk te maken, er is geen "gedoe". De infra in europa is erg goed op nog een paar landen na, maar die ontwikkelingen (ook in Roemenie) gaan enorm hard. In de tijd dat ik terug ben zijn er op mijn route alweer 3 laadpunten bijgekomen. Rij ik een stukje om (lees 40km) dan heb ik een hele route met alleen maar snelladers.

Uiteraard is het helemaal je eigen keuze. Dat "gedoe" was ik in eerste instantie ook zo sceptisch over. Maar ik ben daar echt van terug gekomen.

@EdK :deuk:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik moet er niet aan denken. Dan blijf ik toch nog steeds liever benzine rijden zonder al dat gedoe.
Als ik het verhaal zo lees, is het 'gedoe' vooral veel pech waar op zich de Tesla niks mee te maken heeft.... :pieker:

Vooral als ik dit zo lees:
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Ik ben veel uitgeruster aangekomen op bestemming dan de keren dat ik de reis heb ondernomen met de Superb.
betekent dat dus eigenlijk +1 in het voordeel van de elektrieken automobiel. :koffie:

't Is dat ik me geen elektrische auto kan veroorloven, maar anders wist ik het wel! :jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
@Captain Hook , dat is ook het gedoe dat @Desperado bedoelt en dat is wel gerelateerd aan het elektrisch rijden. Als er een benzinepomp niet werkt, neem je gewoon die ernaast en je tankbeurt duurt 1min langer. Reflecs spreekt om een bepaald moment een stop van 4u, tja, gezellig is anders op de terugweg.

Maar aan de andere kant heeft reflecs ook wel een punt. De laad-infrastructuur in de omliggende landen is geen issue meer om niet meer elektrisch te rijden.
 

RefleCs

Forumguru
@leon-cupra en @Captain Hook, die laadstop was inderdaad niet gepland. Helaas is dat land domweg nog niet zo ver als andere landen. Nou moet ik wel zeggen dat ik ook zelf even wat beter had kunnen plannen. Als ik zelf iets oplettender zou zijn geweest had ik het in voren geweten en had ik een stad eerder de auto aan de snellader kunnen knopen. Ik ben doorgereden omdat dit laadpunt al voor mij bekend was en dus ook de App. Kortom te makkelijk gedacht. Het is niet anders.

Die 4 uur zijn we overigens prima doorgekomen. We zijn gewoon het centrum in gewandeld, hebben even lekker wat gedronken en de achterbank was ook blij want die konden nu eindelijk eens een film helemaal afkijken.

Want ja dat superchargen is leuk.... maar de achterbank was er helemaal klaar mee.... "papa waarom kunnen we nooit een film afkijken!!" "we vinden snelladen NIET LEUK!" :maakmegek:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat het reizen inderdaad anders wordt en dat je, als je je ervoor open stelt, ook meer geniet van de reis. Dus als je 4 uur vast zit dat je dan ook de knop om kunt zetten om dan lekker een stadje in te trekken.

In huize Bakker zal de caravan voorlopig nog wel ons vaste vakantie adres zijn en zit een elektrische auto er voor ons voorlopig nog niet in, ik denk dat de reis dan wel echt te lang wordt.

Sinds de Superb (de Passat daarna en nu de Touran) heb ik eigenlijk weinig last van vermoeidheid door het rijden, nu maken we geen reizen van 21 uur (of langer), maar in 1x naar het Gardameer of zuid Frankrijk lukt prima.
 

Rallye

Forumguru
Ieder zijn meug natuurlijk, maar zo redeneer je een nadeel wel erg makkelijk weg: “Ja, natuurlijk sta je bij het laden lang stil, maar dan kun je wel je hele belastingaangifte doen.” Op mij komt dat wat masochistisch over.

Ik heb geen enkel probleem met degeen die vrijwillig voor elektrisch kiest. De Tesla 3 schijnt ook prima te rijden, dus als je ervoor gaat: prima! Enigszins tandenknarsend ben ik zelfs bereid om bij te dragen aan de subsidiëring van elektrische rijders. Ik heb echter grote moeite met de dwang die achter elektrisch rijden zit en die mij zowel een deel van de flexibiliteit van mijn autobezit, extra geld, als een deel van de lol die ik persoonlijk in autorijden heb zal gaan kosten.
 

Desperado

Forumguru
Ik ben en blijf een petrolhead zolang als het kan. En tegen de tijd dat het alleen nog elektrisch kan ben ik of al dood of heul oud.
 

EdK

Forumguru
de tijd dat het alleen nog elektrisch kan ben ik of al dood of heul oud.
Ik hoop voor je dat dan de dementie toe is geslagen want die tijd van elektrisch zal er eerder zijn dan jij oud bent.....
En dan kun je je beter de petrol maar niet meer herinneren... en anders moeten ze je afvoeren in een dwangbuis omdat je het elektrische niet meer geestelijk aankan...;):pardon:
 
Bovenaan Onderaan