Tesla ervaringen

Rallye

Forumguru
@Captain Hook We raken misschien wat weg van de Tesla-ervaringen waarvoor dit topic is gestart, maar wat vind je dan zo bizar? Daarnaast lijk je conservatief en behoudend als diskwalificatie te zien. Ik ben dat niet met je eens - ook deze krachten zijn nodig. in de commentaren boven die van jou worden nadelen benoemd van elektrisch rijden en, benoem ik het rare gevoel dat ik krijg bij de dwang waarmee de overgang naar elektrisch gepaard gaat. Elektrisch rijden (en sowieso de belachelijke nadruk op milieu- en veiligheidseffecten enkel van autorijden) gaat voor mij ten koste van het plezier dat ik in autorijden heb. Dat plezier is inderdaad misschien wat analoog en daardoor ouderwets, maar voor mij is dat de kern van autorijden. En dat zou ik inderdaad graag behouden.

Mijn eigen Tesla-ervaringen, om daarop terug te komen, zijn helemaal niet slecht. Ik heb met de mode 3 en de S gereden en je komt er best mee van A naar B - met de 3 zelfs wel een bocht om. Maar de Tesla-ervaring gaat voor mij nu juist niet het autorijden zelf, maar om managen van verbruik en het niet zelf rijden. Ultiem Tesla rijden is niet zelf rijden. Ik vind niet zelf rijden een verlies.
 

Captain Hook

Forumguru
@Rallye Alhoewel de allereerste auto's (>100 jaar geleden!) elektrisch waren:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/historie-elektrische-auto
zijn ze door het gebrek aan goede accutechnologie verdrongen door de verbrandingsmotor.

De aandrijfbron op zich heeft imho weinig te maken met het zelf rijden. Ook in de huidige moderne ICE auto's zitten zoveel hulpsystemen; dat kun je bijna geen zelf rijden meer noemen. :nono:

Juist overbodig lawaai, stank, 'vieze' technologie zijn naar mijn idee een teken van technisch onvermogen.

Waarom zou 'plezier' analoog zijn aan herrie en vervuiling? En idd, het 'echte' autorijden (voor zo ver je dat echt kunt noemen) bestaat al lang niet meer. Nee, nog erger, het KAN gewoonweg niet meer in onze huidige maatschappij. Door alle maatschappelijke en overbevolkingsissues.

Vandaar mijn statement: waarom toch zo behoudend/conservatief? Waarom zou, ik noem maar wat, een bergpas rijden met een elektrische auto, die een zeer potente koppelkrachtige aandrijfbron heeft, niet leuk en enerverend kunnen zijn?

Doe dan een stap terug; pak een 2CV, of een anderszins verstoken van moderne technologie ICE auto van tientallen jaren oud, en leg daarmee kris-kros een reis af, dwars door Europa!
Bergje op, bergje af, zonder stuurbekrachtiging of ABS/ESP/ASR/[whatever]; dat is werken voor de bestuurder. Continue ver vooruit moeten anticiperen op de wegomstandigheden, de technische limieten, het overige verkeer, etc. Dan heb je het over het 'echte' autorijden! Toch? ;)

Wat ik heel jammer vind is dat er de afgelopen jaren een behoorlijke stortvloed aan elektrische auto's is ontwikkeld, maar vrijwel allemaal te duur, te lomp, te log, te zwaar. M.a.w. allemaal gericht op hoe-kunnen-we-lekker-hard-optrekken-en-zoveel-mogelijk-energie-verspillen-waar-we-toch-niks-aan-hebben. :shutup:
I.p.v. praktische, betaalbare elektrische auto's op de markt te brengen waar de niet-vermogende automobilist wel wat aan heeft voor het gebruik van alledag?

BTW: wat is 'zelf' autorijden eigenlijk? Ik denk dat die definitie ook nogal verschilt, per persoon, per situatie, per tijdsbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dat rijplezier niet meer zou kunnen in verband met overbevolking geldt (mogelijk) slechts voor een deel van het land. Dat dat niet meer zou kunnen is dan ook nog eens sterk overdreven: een deel van de bevolking wil het niet meer dat het gebeurt. Dit soort types: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/2...en-voor-autos-en-dat-is-niet-normaal-a4010134

Jij lijkt alle plezier gelijk te scharen aan "zoveel-mogelijk-energie-verspillen-waar-we-toch-niks-aan-hebben". Juist het feit dat je plezier hebt maakt wat mij betreft dat geen sprake is van verspilling. En ach, dat beetje uitstoot en geluid. Verbied dan alle plezier maar: ook een bezoek aan de Veluwe, het Concertgebouw of het Rijksmuseum zorgt immers voor "onnodige" uitstoot. Daar ga je immers alleen voor je lol heen. Een mooie TV thuis mag dan ook niet meer. Ik heb moeite met die morele veroordeling die daarachter zit (niet dat jij dat noodzakelijkerwijs zegt overigens): "Jij mag niet meer wat ik toch niet belangrijk vind".

Het inderdaad vast ook best leuk om een bergpas te rijden met een Tesla. Met een auto waarin je zelf nog wat mag doen vind ik het leuker. Met een klassieker is het waarschijnlijk nog leuker, maar dat ligt buiten mijn financiële mogelijkheden - al is deze maatschappelijke discussie voor mij wel één van de redenen geweest om (zo lang het nog kan) een Mini Roadster aan te schaffen en ermee te rijden.

Nogmaals: ik ontneem niemand het recht om een Tesla te rijden of een Ampera-E (overigens wel een saaie e-auto). Ik kan me ook best verplaatsen in het gadget-appeal, maar ook in de lol van het acceleratievermogen van zo'n Tesla. Ik blijf de range en het gedwongen langdurige laden onpraktisch vinden, maar ga vooral je gang. Ik heb alleen het gevoel dat mij, om kul-redenen, plezier wordt ontnomen. En dat blijf ik jammer vinden. Maakt het feit dat ik deze verandering niet ziet zitten mij conservatief? Dat is dan maar zo. Maar zeker in dit geval vind ik dat geen diskwalificatie.
 

Mugjuh

Donateur
Ik ga volgend jaar mijn Model 3 ervaring uitproberen met 3 kinderen op de achterbank.
1 in maxi-cosi en 2 op een verhoger denk ik maar, 3 autostoeltjes gaat vast niet lekker passen.

En dan wordt de volgende auto toch die beer met 7 zitplaatsen :maakmegek:, Model X zit er nog even niet in :thinking:
 

Mugjuh

Donateur
Die is niet echt in de 7 zits getoont, dus nog lastig in te schatten hoeveel ruimte je op de 3e zitrij hebt.
En is momenteel 10K duurder dan mijn Model 3.
En zal dus rond de 600 netto in de maand zijn met de bijtellingsregels van 2023/2024.

Wie weet is er een 7 zits Enyaq model tegen die tijd voor minder geld.
 

JeSko

Forumguru
Mooie update, en windgeruis gaat ook meer opvallen in een EV, daar die geen motor heeft die het verdoezelt met zijn lawaai. Tesla heeft het goed voor elkaar, maar er zit geen ziel in, zowel buiten als binnenin is het zo saai allemaai, ik heb liever een "lelijke" auto dan een auto die mweh is op alle vlakken qua design, en dat vind ik de Tesla wel.
 

Captain Hook

Forumguru
@sitechris
Leuk zo'n verslag van de verbazingwekkende Tesla.

Alleen volgens mij klopt er iets niet in je verslagen.

op 3 oktober 2021 schrijf je:
Het scheelt toch 8.000 euro en de Long Range is ook een razendsnelle auto.

en op 30 oktober 2020 schrijf je:
Ik begin alleen steeds meer te twijfelen of je met de Long Range toch niet beter af bent. De hoeveelheid vermogen is soms hilarisch leuk, maar als je lekker wilt sturen heb je er eigenlijk last van. En het scheelt toch 5.600 euro

Is in de tussentijd het prijsverschil zo groot geworden dan?
 

sitechris

Donateur
Het klopt dat in artikel klein foutje zit. Het gat is 7.000 euro. Direct even aangepast. Mbt eerder genoemde verschil, Tesla wijzigt prijzen nog wel eens.
 

Mugjuh

Donateur
Tjah, met de Tesla geen vrolijk huwelijk.
Nouja anderen lijken m mij niet te gunnen.
Achteruit rijden niet in je spiegels kijken en niet horen dat er getoeterd word en dan heb je het volgende resultaat.

 
Bovenaan Onderaan