Telefoonhouder Octavia 3 (nee niet die van Skoda)

Tuur71

Senior Member
Heb dat zelf gedaan. Het display is eenvoudig met 4 sleutels set nr. 2 http://www.carinterface.nl/radio-demontage-hulpstukken/radio-demontage-hulpstuk_yt-key02 los te halen. In de zekeringhouder achter het plekje links naast het stuur kun je 12V aftappen, de achterruitenwisser schakelt op het contact, kijk in het instructie boekje voor de locatie van de zekering. Massa kan via een bout aan het chassis welke daar ook aanwezig is. Ik heb er daar een 12V accessoires stopcontact bijgemaakt waar ik de bijgeleverde 12V naar 5V USB adapter in heb gestoken. ImageUploadedByTapatalk1424769540.362063.jpg
 

Harrynak63

Actief lid
Ziet er keurig uit @Tuur71.
Weer er iemand welke type zekering die van de ruitenwisser is?
Dit ivm dat aftakdingetje dat ik wil bestellen. Heb zelf de auto nog niet.
Bvd.
 

Tuur71

Senior Member
Is een grote platte 15 A zekering. Ik heb het met zon piggyback adapter geprobeerd maar er zaten dan teveel andere zekeringen in de weg. Uiteindelijk heb ik een draadje onder een pootje van de zekering geklemd. Of het met die adapter gaat lukken is afhankelijk van de uitvoering van je auto. Ik heb elektrische stoel verstelling en daar hoort een hele grote zekering bij die flink in de weg zit.
 

Harrynak63

Actief lid
Bedankt. Heb er toch 1 besteld. Heb ondertussen in een ander topic nog een fototje gevonden van het zekeringenkastje. Past allemaal maar net, maar we zullen zien.
Ik heb geen elektrich bediende stoelen, alleen verwarming.
 

Biggles

Nieuw lid
Hoi Allemaal,

ben nieuw op het forum en een nieuwe Skoda rijder, net 2 weken nu, maar wil jullie
mijn eigen manier van monteren van een navigatie of telefoon toch niet onthouden.
Aangezien ik erg ontevreden ben over de ingebouwde navigatie (langzaam,
geen flitsers, geen file info of straatniveau, geen werkzaamheden info)
heb ik besloten om mijn TomTom in te bouwen. Deze wilde ik links naast het
stuur, net als in mijn vorige wagen.

Ik ben begonnen met het verwijderen van het linker luchtrooster. Dit doe je door
de twee palletjes welke hem op zijn plaats houden naar boven te wippen met een
mes of schroevendraaier. Dan een pasje eronder om te voorkomen dat de
blokkering weer vast schiet. Doe je dit met beide kanten dan schuif je het
rooster zo naar voren er uit.

Blokkeringen in luchtrooster:

34zk4mc.jpg


Pasjes eronder en eruit trekken:

1zowy89.jpg


Luchtrooster eruit:

zoi2l0.jpg


De beugels waar mijn navigatie tegenaan komt (of je telefoon) maak ik van metalen hoeksteunen.
Degene die ik gebruikte waren 100mm lang en 20mm breed. Deze heb ik afgeslepen met een
haakse slijper (of dremel) om ze 40 x 60mm te maken. Daarna heb ik ze verder gebogen zodat
ze geen hoek vormden van 90 graden maar +/- 70 graden.

Als je dit gedaan hebt kun je het luchtkanaal en het rooster gaan voorbereiden. Om de steunen
recht in het luchtkanaal te schuiven zit er een rand in de weg. Deze rand kun je makkelijk met
een Stanleymes wegsnijden. Wel oppassen voor je vingers en natuurlijk het zichtbare dashboard.

Bijsnijden luchtkanaal:

21oyb1c.jpg


Daarna dien je hetzelfde te doen bij het rooster zelf. Geen zorgen, deze rand is normaal gesproken
niet zichtbaar, dus zelfs na demontage is het snijwerk nog niet te zien. De rand hoeft trouwens niet
tot onderaan weg. Dit heeft geen nut want de lamel van het rooster komt hoger dan de onderzijde als je deze omhoog richt.
Ik heb het tot een hoogte van +/- 2,5mm weggesneden.


Bijsnijden luchtrooster:

im33ut.jpg


Daarna het monteren van de steunen. Ik heb eerst een afgeslepen stukje met dubbelzijdige tape
(Pattex Extreme) op het rooster geplakt. Daarop weer tape en de steun plakken. Zo overkom je
de 2,5mm hoogteverschil. Doe dit met beide steunen. De hoek van de steun 20mm uit laten steken
t.o.v. de voorzijde.


Steunen op luchtrooster:

10ngruq.jpg



n21jkx.jpg



Als laatste stap nog het aansluiten van een extra 12V en USB. Ik heb een zekering bypass gekocht
(te koop bij Conrad of elke autospeciaalzaak met Autostyle of Carpoint) en een dubbele USB
aansluiting. De zekering prik je op de plaats van de achterruitwisser (nr 47) of elke andere 12V
lijn. De originele zekering van de wisser steek je in de bypass. Daar waar de extra draad uit komt
een 5A zekering (of eventueel 7,5A). De rode draad van de USB verbind je met de bypass,
de aarding heb ik achter een bout vastgezet rechts van de zekering box.

Bypass en aarding:

2evf79s.jpg


Omdat het een dubbele USB adapter is heb ik op de 1A poort een flat USB kabel naar de TomTom
aangesloten. Op de tweede poort, welke 2,1A geeft, een tweede flat USB kabel welke in het kastje
ligt. Deze flat USB kabels koop je bij de Action voor 1 euro en geven goed stroom door (+/- 1,7A).

USB kabel in kastje:

2091wdc.jpg


Het rooster terugplaatsen waarbij je de flat USB het makkelijkst over de rechterkant naar onderen
kunt laten lopen. Houd indien mogelijk alvast rekening met de lengte en draairichting van de kabel.
Uiteraard kun je altijd nog het rooster naar voren halen en meer of minder kabel uit laten steken.

Rooster teruggeplaatst:

ojqlq0.jpg


Als laatste alleen nog een suction cup holder op de steunen plakken, of je telefoonhouder,
en de TomTom erop. Eindresultaat mag er wezen. Perfecte plaats, geen zicht belemmerd
en geen draden door het interieur. TomTom start ook netjes op bij contact aan en gaat
ook gelijk uit bij contact uit.

TomTom vanaf bestuurdersstoel:

ajy06q.jpg


TomTom vanaf zijkant:

28lccqc.jpg



Zo, hoop dat jullie er nog iets aan hebben. Was alles bij elkaar nog geen 1,5 uur werk.
Met een stanleymes, tape, steunen, wat pasjes en een schroevendraaier ben je zo klaar.

Groeten Sjoerd
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Strak gedaan, goeie plek voor wat betreft de afstand tot de rechtuit-kijklijn.:thumbsup:
Ik vraag me alleen af of de TT de uitstromende lucht niet zal hinderen als die naar boven wordt gericht?
Ik zou daarom geneigd zijn om het luchtrooster nog wat meer vrij te houden.
 

Biggles

Nieuw lid
Wat betreft de Biggles boeken, die zijn bij mij sinds ik 10 was favoriet en sindsdien ook al die username waar mogelijk ;)

Het rooster kan net niet helemaal naar boven nu, scheelt een halve milimeter. Maar heb hem toch eigenlijk altijd schuin naar het raam staan.

Zelfde principe is natuurlijk ook toe te passen bij het middelste rooster,
alhoewel dan waarschijnlijk ook de dubbele din eruit moet om de kabel naar boven te voeren, maar nog steeds goed te doen.
 

micky

Forumguru
Strak gedaan, goeie plek voor wat betreft de afstand tot de rechtuit-kijklijn.:thumbsup:
Ik vraag me alleen af of de TT de uitstromende lucht niet zal hinderen als die naar boven wordt gericht?
Ik zou daarom geneigd zijn om het luchtrooster nog wat meer vrij te houden.
Nee hoor, zoals je kunt zien op de foto wordt dat deel voorzien van lucht door het "vaste" rooster achter de tomtom
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee hoor, zoals je kunt zien op de foto wordt dat deel voorzien van lucht door het "vaste" rooster achter de tomtom
Da's een heel klein roosterte - ik heb graag een redelijk luchtvolume bovenlangs mijn hoofd en ik twijfel er een beetje aan of bij deze oplossing het grote rooster de lucht in mijn voorkeurs-stand niet te veel tegen de navigatie c.q. telefooon aan blaast. Zou het in de praktijk eens moeten zien en voelen of het meevalt, maar dat was in elk geval de achtergrond van mijn opmerking.
 

micky

Forumguru
@Canon-Eye als je bij de O3 het rooster half afdekt met je hand komt er nog een enorme straal lucht uit en dat kleine roostertje is voldoende om de hele zijruit condens vrij te houden is mijn ervaring.
 

Biggles

Nieuw lid
Ben deze week in Duitsland onderweg geweest voor mijn werk en wat rijd de Octavia toch heerlijk. De TomTom zit ook op de perfecte plek, heerlijk naast de instrumenten, blik op linkerspiegel ernaast om je wegpositie in de gaten te houden is ook fijn.

@Canon-Eye Hij zit inderdaad 1-1,5 cm voor het rooster. Ik had de houder ook wel iets hoger kunnen plakken maar vind dit prima.

Rooster geeft voor mij in ieder geval genoeg lucht. De clima stond op 19 graden en kreeg een ijskoud gezicht zo hard waaide het richting mijn hoofd. Heb hem nu meer naar het raam gericht. Deze indirecte luchtstroom vind ik prettiger.

Het kleine rooster blaast netjes langs de tomtom om condens e.d. te voorkomen op de ruit.

Voordeel van de TomTom voor het grote rooster is er ook.
Als je in 25+ graden rijd komt het wel eens voor dat de auto na parkeren erg warm is. De TomTom dan ook, en deze laad dan niet op. In mijn Focus bleef de TomTom tijdens het rijden af en toe zo warm door de zon dat de accu leeg was voor de TomTom afgekoeld was. Nu deze voor de blower zit is hij in 5 minuten afgekoeld en laad deze weer netjes op.

Glas half leeg of half vol ;)
 
Laatst bewerkt:

Ajwesters

Nieuw lid
_brodit_dashmoun_50cc7c247bc08.jpg


Ik ben meer van deze oplossing, hier een klein elegant houdertje op monteren, zit hij ook niet voor je zicht op de rest van het (in sommige gevallen) mooie dash.

Deze had ik ook in de Octavia II. Ideaal. Past helaas niet in Octavia 3 omdat de Amundsen niet met schroeven vast zit, maar klik systeem. Ga nu denk ik voor de Kuda oplossing.
 
Ben ook voor de Kuda base gegaan.. rijd nu een poosje rond in VW Golf's van het werk waar een dergelijke houder in zit. vind dat wel de mooiste oplossing. heb ook dit topic even doorgelezen en de andere opties bekeken.. maar nee; ik ga voor de kuda base.

Had in de O3 altijd de telefoon links op de wijzerplaten liggen.. kon dan net de snelheid nog zien..
En om te voorkomen dat het toestel eraf gleed had ik een randje van klittenband geplakt als een soort steuntje..
Niet echt de meest ideale oplossing uiteraard.. Gebruik de telefoon altijd met flitsmeister.. zodoende..

Anyway.
Ik heb de boel besteld bij een duitse site; http://www.telebox-live.com/

Daar was de Kuda base het goedkoopste; 34 euro voor de kunstlederen variant.

houder.PNG

Wanneer het spul binnen is en gemonteerd is uiteraard een fototje ;)
 
Laatst bewerkt:

MadDog2K

Actief lid
Deze heb ik ook

Bij m'n FL moest ik wel een andere schroef gebruiken dan meegeleverd omdat anders het dashboard kastje niet meer dicht wilde

Of er tussen PFL en FL nu een verschil in afstand oid zit waardoor dit gebeurd, geen idee
Het ijzertje lijkt gewoon qua afstand ook wat te kort

Maar eenmaal geplaatst zit ie prima

Alleen hoop ik nog steeds maar dat de houder met telefoon niet mee komt als de airbag uitklapt :arghh:
Niet echt een plaatje met afstanden/vlakken kunnen vinden wat er vrij gehouden moet worden
 
Bovenaan Onderaan