Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Net even de OBDeleven erin geprikt, maar geen foutmelding op de navigatie. Daarna de MMI eruit gehaald, blauwe kabel losgehaald en dan uiteraard wel een foutcode. Ook even in Live Data gekeken, die zegt dat de GPS antenna status goed is, en er loopt een stroompje (23-24 mA). Wel satellites visible, maar geen lock...?

Screenshot_20230302-124950_OBDeleven VAG.jpg

Dit leest niet als dat de GPS antenne kapot is, of geen goed contact maakt. Kan iemand in het bezit van een OBDeleven of VCDS eens kijken wat daar staat in de stroom van de GPS antenna? Kunnen we even vergelijken
 

ertromp

Forumguru
Helaas kan ik je geen exacte waarde doorgeven maar 24mA lijkt me zeker te voldoen. Die GPS antennes pakken meestal ook maar rond de 3 tot 6V.
Geen idee of het met OBDEleven kan maar met VCDS kun je zogenaamde output test doen om te kijken of eea werkt. En daar is de mogelijkheid om zogenaamde basic setting uit te voeren of de module een reset te geven
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Heb je je mediaunit al eens een harde reset gegeven dmv de powerknop die 10 sec ingedrukt te houden ?
En als dat niet werkt naar fabrieks instellingen terug te gaan en kijken wat hij dan weer doet ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
tip voor @Tees :
Bij amazon.de zie ik ASIN B07314BQRB
Dat is een
  • Dieletric Antenne: Mittenfrequenz:1575.42MHz±3 MHz | Bandbreite:±5MHz | Impotenz 50ohm
  • Fakra Adapter GPS Antenne kompatibel mit MFD2 RNS2,Golf 5,Golf Plus,Jetta,Passat,T5,T5 RNS300 310,RNS315,RNS 500,RNS510
  • Kompatibel mit Becker: RB3; Blaupunkt TravelPilot EX; Chrysler: RB3
  • Kompatibel mit Becker: RB3; Blaupunkt TravelPilot EX; Chrysler: RB3
  • Size: 48x39x16mm | Cable: 3 Meter RG174 | Paket: 1x GPS Antenna
device.
Voor 10 euro! Binnen 2 dagen in huis (levering vanuit Amazon Deutschland en als Prime Kunde gratis levering)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Helaas kan ik je geen exacte waarde doorgeven maar 24mA lijkt me zeker te voldoen. Die GPS antennes pakken meestal ook maar rond de 3 tot 6V.
Geen idee of het met OBDEleven kan maar met VCDS kun je zogenaamde output test doen om te kijken of eea werkt. En daar is de mogelijkheid om zogenaamde basic setting uit te voeren of de module een reset te geven

Dank! Ik kan dat allemaal ook met OBDeleven, had er even naar gekeken en er is natuurlijk wel de mogelijkheid tot een reset van de hele unit (wist alleen niet zeker wat dat tot gevolg zou hebben :angel:) en bij Basic settings kan ik 'Resetting of all adaptation values' doen, maar ook daarvan wist ik niet wat dat zou doen (en bij twijfel niet inhalen ;)). Output tests staan alleen speakers, remote control en display onder, geen GPS.

@EdK gisteren al geprobeerd, is niet de goede methode voor de RNS315.

@Captain Hook dank! Kan ik zeker nog proberen als de softwarematige oplossingen niets opleveren.
 

ertromp

Forumguru
Zo dat is gigantisch die mA. Had ik ook voor een O3 niet verwacht. Hopelijk post er nog iemand met een O2 FL
 

Captain Hook

Forumguru
Mag trouwens hopen dat de stroomopname van die antenne niet continu is...
Geschakeld via contact aan/uit?

Want anders trekt 'ie je accu ook nog eens snel leeg bij stilstand.
Maar dan nog; een kwart ampère voor een actieve antenne vind ik nogal fors.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als de weerstand 50 Ohm (dat is de impedantie, maar volgens mij is dat voor DC gelijk aan weerstand) is en de spanning 5V, dan zou je 100 mA stroom verwachten. Zo redenerende is de weerstand van mijn antenne veel te hoog, en dat kan idd op verweerde contacten wijzen. Wat ik zie zie is de antenne gelijk voor een RNS (O2) en een MIB2 (O3?), dus ik denk dat ik genoeg weet nu...

Volgens mij ga ik gewoon een nieuwe antenne bestellen, ff kijken bij amazon.de. Veel verkopers daar verzenden niet naar NL (ondanks dat in t overzicht dat wél staat dat verzending naar NL een optie is...). @Captain Hook heb jij een link?
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Het ASIN # staat in mijn bericht; dan kun je 'm zo vinden!

Als ik dit artikel, voor test, in m'n Einkaufswagen doe, dan staat er dat 'ie morgen al geleverd zou worden...

ook grappig: via Aliexpress is 'ie net zo duur!
 

CharlesTucker

Forumguru
Wel satellites visible, maar geen lock...?
Waarschijnlijk heeft ie nog een setje baanparameters in het geheugen zitten van toen je antenne nog wel goed was. Daarmee kun je vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel satellieten op je locatie (of eigenlijk, de locatie waar het systeem voor het laatst nog wel werkte) boven de horizon staan en dus "zichtbaar" zijn.

Normaalgesproken gebruikt ie dat geheugen en dat soort berekeningen om snel die satellieten te kunnen vinden, de ontvangstfrequentie af te regelen door het uitrekenen van het Doppler effect en zo. Wel iets om even in het achterhoofd te houden als je weer een goede antenna hebt. Als dat lang gaat duren kan het het de eerste keer ook vrij lang duren voordat je weer wel echt satellieten ontvangt. Je kunt die "arcs" geen weken extrapoleren. Maar uiteindelijk gaat het na een paar minuten wel weer werken, dus geen zorgen.
 

Tees

Donateur
Ik had idd gelezen dat het 10-20 minuten kan duren voordat met een nieuwe antenne de lock weer gevonden wordt. Ik ging er ook al vanuit dat je op basis van de laatst bekende locatie de locatie van de satellieten 'gegokt' werd.

Wat is trouwens een handige plek voor die nieuwe antenne? Ik had gelezen zo hoog mogelijk onder het dashboard, maar zag dat er achter de radio geen directe route omhoog leek. Zit namelijk een luchtkanaal boven.
 

EdK

Forumguru
Had met de Zenec in de Yeti de antenne in het dashboardkastje OP het dashboard geplaatst.
En met de RR had ik een Kenwood navi en daar had ik de antenne op de stalen houder van de unit geplaatst.
Maar aansluiten en unit nog eruit laten hangen en de antenne op een plek onder dashboard plaatsen en kijken of je weer signaal krijgt en of dit voldoende is, zoniet dat weer wat verplaatsen richting raam
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vanmiddag de nieuwe antenne opgehaald bij t pakketpunt. Goedkoop Chinees ding natuurlijk, maar toch: net even getest, en meteen 6-7 satellieten gelockt. En dan ben ik toch een onderzoeker: even kijken wat er gebeurt als ik de oude antenne weer inprik. Hé, 3 satellieten! Blijkbaar vindt ie de satellieten nu weer waar ie ze verwacht, en dan lukt t wel om enige lock te krijgen. Fluctueerde een beetje, soms 4, soms 2. Er zit dus nog wel leven in de oude antenne, maar t houdt niet over

Morgen maar even tijd zoeken om de nieuwe netjes ergens achter de radio weg te werken, kijken of ie dan alle 6-7 satellieten nog weet vast te houden. Nog een opvallend puntje: Antenna current met de nieuwe is 10 mA, tegen 23 mA van de oude. Snap alleen niet hoe die van @JPs_OC2 zo'n hoge stroom trekt.

Iig blij dat t met €9 opgelost is :jaja:
 

EdK

Forumguru
Zorg dat hij op metalen ondergrond word gelegd als er geen metalen plaatje is bijgeleverd.
Word in algemeen aangeraden voor betere ontvangst
 
Bovenaan Onderaan